December 31, 2001
Death On Wings wrote: Jasså det tycker du, men du står lite över lagen?
Tror inte du är mogen nog att ha körkort om du inte kan ta hänsyn till dina medtrafikanter och ge fan i att använda båda ljusen.
Casy wrote: Stå över lagen? Det är inte det de handlar om! Det handlar om att jag vill ha mer ljus på sidan av vägen. Och att ljusstyrkan blir starkare är rent BS. Min bil har som sagt 55w både på halv- och dimljus. Samma ljusstyrka, men mer uppbelyst bara. Tvinga mig inte att gå igenom min belysningsbok från gymnasiet :cy:
Skiter fullständingt om du tar med dig din lilla bok från gymnasiet när du bryter mot lagen.
Lagen säger att du inte få använda något "extra" ljus tillsammans med halv vid skymning så varför envisas med att försöka få det att låta som det är rätt att göra så?
Vad är det som är så svårt att förstå? Vill du har mer ljus så får du sätta på extraljus som du kan ha tänt när du inte möter andra trafikanter.
Antingen tror du att du står över svensk lag eller så skiter du bara i det. Det säger en hel del om din mognad som trafikant.
March 6, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Death On Wings]Jasså det tycker du, men du står lite över lagen?
Tror inte du är mogen nog att ha körkort om du inte kan ta hänsyn till dina medtrafikanter och ge fan i att använda båda ljusen.
Casy wrote: Stå över lagen? Det är inte det de handlar om! Det handlar om att jag vill ha mer ljus på sidan av vägen. Och att ljusstyrkan blir starkare är rent BS. Min bil har som sagt 55w både på halv- och dimljus. Samma ljusstyrka, men mer uppbelyst bara. Tvinga mig inte att gå igenom min belysningsbok från gymnasiet :cy:
Skiter fullständingt om du tar med dig din lilla bok från gymnasiet när du bryter mot lagen.
Lagen säger att du inte få använda något "extra" ljus tillsammans med halv vid skymning så varför envisas med att försöka få det att låta som det är rätt att göra så?
Vad är det som är så svårt att förstå? Vill du har mer ljus så får du sätta på extraljus som du kan ha tänt när du inte möter andra trafikanter.
Antingen tror du att du står över svensk lag eller så skiter du bara i det. Det säger en hel del om din mognad som trafikant.
Som jag sa tidigare så kör jag alltid med dimljus då det är mörkt ute. Har du någonsin kört på en älg? Du kanske fattar vad jag menar isåfall. Livet eller lagen? Ptjaa.. tänk själv! Kalla mig dum om du vill, jag kommer fortsätta att köra på detta viset, trots böter på 500:-. Det är det värt!
March 10, 2002
Casy wrote:
Antingen tror du att du står över svensk lag eller så skiter du bara i det. Det säger en hel del om din mognad som trafikant.
Som jag sa tidigare så kör jag alltid med dimljus då det är mörkt ute. Har du någonsin kört på en älg? Du kanske fattar vad jag menar isåfall. Livet eller lagen? Ptjaa.. tänk själv! Kalla mig dum om du vill, jag kommer fortsätta att köra på detta viset, trots böter på 500:-. Det är det värt!
Vilken typ av värde får du ut av det?
December 31, 2001
Casy wrote: [quote=Death On Wings][quote=Death On Wings]Jasså det tycker du, men du står lite över lagen?
Tror inte du är mogen nog att ha körkort om du inte kan ta hänsyn till dina medtrafikanter och ge fan i att använda båda ljusen.
Casy wrote: Stå över lagen? Det är inte det de handlar om! Det handlar om att jag vill ha mer ljus på sidan av vägen. Och att ljusstyrkan blir starkare är rent BS. Min bil har som sagt 55w både på halv- och dimljus. Samma ljusstyrka, men mer uppbelyst bara. Tvinga mig inte att gå igenom min belysningsbok från gymnasiet :cy:
Skiter fullständingt om du tar med dig din lilla bok från gymnasiet när du bryter mot lagen.
Lagen säger att du inte få använda något "extra" ljus tillsammans med halv vid skymning så varför envisas med att försöka få det att låta som det är rätt att göra så?
Vad är det som är så svårt att förstå? Vill du har mer ljus så får du sätta på extraljus som du kan ha tänt när du inte möter andra trafikanter.
Antingen tror du att du står över svensk lag eller så skiter du bara i det. Det säger en hel del om din mognad som trafikant.
Som jag sa tidigare så kör jag alltid med dimljus då det är mörkt ute. Har du någonsin kört på en älg? Du kanske fattar vad jag menar isåfall. Livet eller lagen? Ptjaa.. tänk själv! Kalla mig dum om du vill, jag kommer fortsätta att köra på detta viset, trots böter på 500:-. Det är det värt!
Har du hört talas om extraljus? Lyser upp bra mycket bättre.
Eller varför fixar du inte xenonljus?
Får man fråga vad du kör för bil som har så dåligt ljus? Något fel måste det ju vara på bilen då alla andra klarar sig och dom följer lagen.
Själv har jag kört 13.000-14.000 mil det här året bara och jag har inte då inte kännt något behov av att dra på dimljus bara för att lysa upp sidan av vägen.
October 22, 2002
hawkie wrote:
ps. Mycket hårdingar på NH märker jag, såhär var det inte förut? Verkar som att fjunen rakats bort och könshår har odlats.
Könshår rakas också bort i viss mängd... 🙂
Casy wrote:
Hur många tror du bryr sig om ni blinkar med era hellysen? Det är f.ö polisens jobb att sköta detta. Håll koll på vägen och sköt eran egna bil istället. Det är större risk att dimljus-föraren åker i diket när ni lyser med 100W-lampor, än att några fattiga 55Wattare som glimtar i ögonvrån.
Troligtvis så störs sig dom flesta dimljusåkare av de eftersom dom blinkar tillbaka. 😉 Dom få som har vettet att slå av dimljusen efter en blink förstår ju iaf vad man menar. Puckona som "skiter i lagen" får helljus i ansiktet vilket brukar resultera i frenetiskt blinkande från deras sida.
Casy wrote:
Som jag sa tidigare så kör jag alltid med dimljus då det är mörkt ute. Har du någonsin kört på en älg? Du kanske fattar vad jag menar isåfall. Livet eller lagen? Ptjaa.. tänk själv! Kalla mig dum om du vill, jag kommer fortsätta att köra på detta viset, trots böter på 500:-. Det är det värt!
Har du kört på en älg?
Älgar syns 9 av 10 ggr när du är själv på vägen och således kan ha helljus på. Har sett ett trettiotal älgar i år efter vägarna och har endast sett 1 älg när det är trafik runt om kring ens eget fordon.
Death On Wings wrote:
Har du hört talas om extraljus? Lyser upp bra mycket bättre.
Eller varför fixar du inte xenonljus?Får man fråga vad du kör för bil som har så dåligt ljus? Något fel måste det ju vara på bilen då alla andra klarar sig och dom följer lagen.
Själv har jag kört 13.000-14.000 mil det här året bara och jag har inte då inte kännt något behov av att dra på dimljus bara för att lysa upp sidan av vägen.
Extraljus förstör ju hans tuffhetsstämpel runt korvmojjen där dimljus är astufft. 😀
Har egentligen lust att ta med kameran någon natt och visa olika kombinationer för skojs skull. Därmed visa att dimljus ger en ytterst liten ökning av ljusbredden. Sen visa vad några extraljus kan göra för körning i mörker. (Blir nästan som att åka på dagen när man kör på helljus)
July 27, 2006
Hur kan dimljus hjälpa någon att undvika en älgolycka?
Dessa lyser upp lite extra några meter direkt framför bilen, kommer en älg inom denna radie på en 70/90-väg så hinner man inte ens bromsa innan det smäller...
Halvljuset fungerar alldeles utmärkt och den som vill tro att dimljuset tillför något särskilt bör göra ett test:
Leta upp en lång sträcka gärna med skog runtom (undvik stora väga för testet bara), kör sträckan med enbart halvljus respektive enbart dimljus.
Om du anser att den bredare men betydligt kortare ljusbilden dimljuset ger är bättre, lämna in ditt körkort på närmaste polisstation.
Anser man däremot att halvljuset ger en bättre ljusbild kan man behålla kortet.
Att fysikens lagar innebär något mer ljusbredd pga. dimljuset samt längd av halvljuset kan man inte direkt komma ifrån, men att dim+halv innebär ökad säkerhet är allt annat än säkert.
Fullt möjligt reduceras säkerheten då ögonen hellre söker den starkare ljusbilden närmare bilen, synfältet blir alltså kortare tack vare ögonens beteende som inte tar hänsyn till fysikens lagar i detta hänseende.
March 6, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Casy][quote=Death On Wings][quote=Death On Wings]Jasså det tycker du, men du står lite över lagen?
Tror inte du är mogen nog att ha körkort om du inte kan ta hänsyn till dina medtrafikanter och ge fan i att använda båda ljusen.
Casy wrote: Stå över lagen? Det är inte det de handlar om! Det handlar om att jag vill ha mer ljus på sidan av vägen. Och att ljusstyrkan blir starkare är rent BS. Min bil har som sagt 55w både på halv- och dimljus. Samma ljusstyrka, men mer uppbelyst bara. Tvinga mig inte att gå igenom min belysningsbok från gymnasiet :cy:
Skiter fullständingt om du tar med dig din lilla bok från gymnasiet när du bryter mot lagen.
Lagen säger att du inte få använda något "extra" ljus tillsammans med halv vid skymning så varför envisas med att försöka få det att låta som det är rätt att göra så?
Vad är det som är så svårt att förstå? Vill du har mer ljus så får du sätta på extraljus som du kan ha tänt när du inte möter andra trafikanter.
Antingen tror du att du står över svensk lag eller så skiter du bara i det. Det säger en hel del om din mognad som trafikant.
Som jag sa tidigare så kör jag alltid med dimljus då det är mörkt ute. Har du någonsin kört på en älg? Du kanske fattar vad jag menar isåfall. Livet eller lagen? Ptjaa.. tänk själv! Kalla mig dum om du vill, jag kommer fortsätta att köra på detta viset, trots böter på 500:-. Det är det värt!
Har du hört talas om extraljus? Lyser upp bra mycket bättre.
Eller varför fixar du inte xenonljus?
Får man fråga vad du kör för bil som har så dåligt ljus? Något fel måste det ju vara på bilen då alla andra klarar sig och dom följer lagen.
Själv har jag kört 13.000-14.000 mil det här året bara och jag har inte då inte kännt något behov av att dra på dimljus bara för att lysa upp sidan av vägen.
Jag har inte råd att köpa extraljus, och vet inte vart dom isåfall ska placeras. Har aldrig sett extraljus på en sån bil som jag har, och jag har inte kunskap till att svetsa egna fästen. Och vad är xenonljus? Sånna lampor som riktar sig åt det hållet man svänger?
Min bil har väldigt dålig belysning åt sidorna. Framåt har jag inga problem. Bara för att motbevisa er ska jag låta någon annan person köra min bil, för att se om jag blir mer "irriterad" när han kör med dimljus på. Eller varför inte filma? DOck gick min kamera sönder i sommras.. men det ska väl gå att lösa.
Det spelar heller ingen roll hur mycket ni klagar, jag kommer fortfarande kör så som jag gör, för att det känns säkrare. Visst, just i möten Skulle jag kunna stänga av dimljusen, men det blir bra drygt. Och mina dimljus lyser inte ens så pass skarpt att det skulle kunna blända.
Att halv- och dimljus är olagligt i kombination, kan bero på att vissa bilasr har annan Watt-styrka på sina dimjlus än halvljus. Vissa bilar man möter verkar endast ha 20W-lampor till dimljus, medans andra lyser rätt skarpt.
fisken wrote: Har du kört på en älg?
Nej, men jag tar det säkra före det osäkra. Har däremot varit 0,5 meter från att köra in i rådjur 2ggr, båda gångerna i möte med annan bil. Då körde jag en gammal skrutt som inte hade dimljus.
Summan av kardemumman. Jag väljer att kombinera halv- och dimljus baserat på mina egna erfarenheter. Jag betalar gärna 500:- i böter för att köra med dimljus på, fattar ni inte hur jag tänker? Ni kan inte mena att ni är så egoistiska att ni inte förstår andra personers åsikter?
October 22, 2002
Casy wrote:
Summan av kardemumman. Jag väljer att kombinera halv- och dimljus baserat på mina egna erfarenheter. Jag betalar gärna 500:- i böter för att köra med dimljus på, fattar ni inte hur jag tänker? Ni kan inte mena att ni är så egoistiska att ni inte förstår andra personers åsikter?
Egoistisk, nä inte det minsta faktiskt. Men du frågade indirekt om det var lagligt att kombinera halv+dim i första posten och vi svarade nej. Sen att du tycker du har "rätt" att köra med den än då är ju en annan femma. Lika inför lagen verkar ju inte gälla dig så det är nog du som är egoist om någon här.
Sen tycker jag gärna att du ska filma din bil när du passerar först på halvljus sen halvljus+dimljus.
March 6, 2004
fisken wrote: [quote=Casy] Summan av kardemumman. Jag väljer att kombinera halv- och dimljus baserat på mina egna erfarenheter. Jag betalar gärna 500:- i böter för att köra med dimljus på, fattar ni inte hur jag tänker? Ni kan inte mena att ni är så egoistiska att ni inte förstår andra personers åsikter?
Egoistisk, nä inte det minsta faktiskt. Men du frågade indirekt om det var lagligt att kombinera halv+dim i första posten och vi svarade nej. Sen att du tycker du har "rätt" att köra med den än då är ju en annan femma. Lika inför lagen verkar ju inte gälla dig så det är nog du som är egoist om någon här.
Sen tycker jag gärna att du ska filma din bil när du passerar först på halvljus sen halvljus+dimljus.
Lagen gäller väl alla? Att jag sedan inte följer just den lagen är jag beredd att stå för!
Jag ska försöka få tag på en vettig videokamera. Återkommer isåfall.
Death On Wings wrote: Herre gud människa vet du inte vad Xenoxljus är?
Det ska inte vara några problem att fästa extraljus i grillen på den BMW som du kör.
Nope, förklara gärna. Jag är ideal öra.
January 13, 2003
Casy wrote: Jag väljer att kombinera halv- och dimljus baserat på mina egna erfarenheter. Jag betalar gärna 500:- i böter för att köra med dimljus på, fattar ni inte hur jag tänker?
5-600kr i böter gäller när man kör med dimljus på kvällen, kör du med dimljus+halvljus får du dubbla, först 5-600kr för du har dimljus när det inte är ljust + 600kr för du kör med en olaglig kombination, så 1200kr i böter är närmare sanningen du kan räkna med.
December 31, 2001
När du kör med Xenon så ersätter du dina befintliga hel/halv ljus med ett xenon kitt helt enkelt.
Du får då en sådan där fin ljusblå färg som enligt mig själv lyser upp bra mycket bättre än det som oftast är standard.
Här har du kitt och lite annat smått och gott för att göra bytet.
http://www.xenonkungen.se/
Edit: Du kan ju även byta till xenonljus i dina älskade dimljus, tänk va det kommer rinna till i trosorna på flickorna då 🙂
April 18, 2003
Mmm, men nu när vi ändå pratar olagligheter så är det ju dumt att råda nån att begå sådana... vilket man gör om man sätter dit xenon som halvljus i en bil som det inte är originalmonterat på.
Sen är det ju givetvis så att man sätter helljuset i ögonen på bländande dimljusåkare, kan dom så kan jag... Det värsta är att detta ofog fortfarande ökar vilket gör att det blir väldigt jobbigt om man ska köra hela natten.
Alla biltillverkare borde göra som Volvo har på sina lastbilar, dimljuset är alltid släckt när man startar upp bilen och sen måste man göra ett aktivt val för att ha tända dom.
December 9, 2002
Okej, det är olagligt, fine.
Jag förstår dock inte varför? Jag har aldrig blivit störd av en bil med dimljus, och det kommer förmodligen bli så.
Och ni som tror att vanliga lampor lyser upp såpass att man ser älgar o dyl. i vägkanten vid möte, tänk om, det gör du troligtvis inte! Och tro mig, det är inte kul att få en 400kgs älgko rullandes upp på vindrutan.
January 13, 2003
SuXXoR wrote: Okej, det är olagligt, fine.
Jag förstår dock inte varför? Jag har aldrig blivit störd av en bil med dimljus, och det kommer förmodligen bli så.Och ni som tror att vanliga lampor lyser upp såpass att man ser älgar o dyl. i vägkanten vid möte, tänk om, det gör du troligtvis inte! Och tro mig, det är inte kul att få en 400kgs älgko rullandes upp på vindrutan.
Som sagt 52gånger redan, dimljus lyser enbart ett fåtal meter framför bilen.
Kör du i 70km/h färdas du i 19,4m/s, genomsnittsmänniskan behöver ca 1 sekund på sig att reagera på faran sen yterliggare någon 10del på sig att agera, hur kan då 5-10m ljus framför bilen hjälpa när du har färdats minst 20m innan du hunnit reagera på faran? För du har väl körkort och vet vad du pratar om? För där lärde man sig just hur man räknar på sådant.
September 5, 2001
Casy wrote:
Om du nu är så mån om din säkerhet kanske du ska investera i extraljus som alla andra, men då säger du att du inte har råd. Dock har du råd med böter, som f.ö. inte är 500 utan mer. 500 är det när du kör med p+dimljus med på fel tid.
Sen vet jag inte hur du kan med och sätta ett pris på din säkerhet.. "för dyrt" med extraljus?? 1800:- för en ramp med 4 lampor, bosch. Dessutom kan du stänga av när du möter någon, vilket du bara tyckte var drygt i vanliga fall.
Du måste ha ett brytfel på dina ögon, finns ingen bil som har bra dimljus. Det pratas iof om att du bytt lampor på dina, vilket i lagens term gör dem till extraljus då effekten är ändrad och såldes skall de stängas av annars bländar du.
Är faktiskt helt vilsen på hur du resonerar, du måste ha nått sorts fel på ögonen om du tycker att dimljus lyser upp så mycket. Gör ju ingen skillnad alls, dimljus är mest där för extrem!! dimma och inte äns då hjälper det särklit mycket mer än att du upptäcks lättare av andra billister. Tänk då på vilken fart man måste hålla om dimman är så extrem att du måste köra med pljus på dimljus? Typ max 20 km/h.
March 6, 2004
hawkie wrote: [quote=Casy]
Om du nu är så mån om din säkerhet kanske du ska investera i extraljus som alla andra, men då säger du att du inte har råd. Dock har du råd med böter, som f.ö. inte är 500 utan mer. 500 är det när du kör med p+dimljus med på fel tid.
Sen vet jag inte hur du kan med och sätta ett pris på din säkerhet.. "för dyrt" med extraljus?? 1800:- för en ramp med 4 lampor, bosch. Dessutom kan du stänga av när du möter någon, vilket du bara tyckte var drygt i vanliga fall.
Du måste ha ett brytfel på dina ögon, finns ingen bil som har bra dimljus. Det pratas iof om att du bytt lampor på dina, vilket i lagens term gör dem till extraljus då effekten är ändrad och såldes skall de stängas av annars bländar du.
Är faktiskt helt vilsen på hur du resonerar, du måste ha nått sorts fel på ögonen om du tycker att dimljus lyser upp så mycket. Gör ju ingen skillnad alls, dimljus är mest där för extrem!! dimma och inte äns då hjälper det särklit mycket mer än att du upptäcks lättare av andra billister. Tänk då på vilken fart man måste hålla om dimman är så extrem att du måste köra med pljus på dimljus? Typ max 20 km/h.
Livet handlar om prioriteringar. Jag anser mig inte ha råd att köpa extraljus, nej. Skulle det däremot komma en böter på 1200:- är jag Tvungen att lägga pengarna dit. Och som du sa så har jag bytt lampor, men effekten på glödlamporna är fortfarande den samma. För övrigt skulle jag vilja se HUR du monterar fast extraljusen på min bil?? Som jag sa tidigare; jag har varken kunskap eller kompetens att svetsa mig min egna fästanordning. Och jag tänker inte betala EX antal tusenlappar för det, när mina dimljus lyser upp behagligt om sidorna av bilen. Framåt gör dom inget, endast åt sidorna. Jag har inga problem med synfältet framåt.. och vad jag vet är min syn fullgod.
Casy wrote: För övrigt skulle jag vilja se HUR du monterar fast extraljusen på min bil??
Inte för att jag vet vad slags bil du har, men nog lär det finnas nummerplåt på den?? Eller du kanske står över det också?
[Image Can Not Be Found]
http://www.biltema.se/products.....emId=91030
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
Det är helt klart en synvilla att du tror du ser bättre med dimljusen pga de lyser mer på sidorna. De få metrarna dimljusen lyser upp framåt (på sidorna) är så kort att du inte har en chans att parera om du skulle se en älg i dikeskanten påväg upp på vägen.
Våra ögon är väl gjord för att kunna se bättre på bredden än på höjden och det är av den anledningen du blir lurad till att du ser bättre med dimljusen. Men kör du inte i snigelfart hjälper inte dessa dig.
Att du upplever att det blir bättre när det inte är det tycker då jag är betydligt farligare än att du är medveten om att du inte har full sikt.
2 Guest(s)