Är det lagligt att köra med parkering/dim-ljus?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är det lagligt att köra med parkering/dim-ljus?
alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1165060
November 18, 2007 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Casy wrote: Nummerplåt finns. Frågan är hur stabilt det blir.

Blir stabilt.

Dra fast plattan bakom regplåten med 4-6 grövre popnit alternativt skruv med lite grövre gänga. Skruva sen tillbaka regplåten och börja montera extraljus.

Jag har behövt använda stabiliseringsstag på en bil som jag haft extraljus på och det är min golf där det sitter 4 st Hella3000 på.

På min Audi, Volvo, Opel och Passat så har/hade jag inga stag. Ett ytterst litet gung kan man få när man åker över rejäla gupp fast inget som man störs nämndvärt av.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1165063
November 18, 2007 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Casy wrote: Nummerplåt finns. Frågan är hur stabilt det blir.

Monterat med sån där på massor av bilar, både med och utan stag..
Drar oftast fast med montageskruv (8-10 st), och har inte råkat ut för att någon tappat ljusen eller ens klagat på vibrationer..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1079
Member Since:
March 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1165133
November 18, 2007 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Casy]Nummerplåt finns. Frågan är hur stabilt det blir.

Monterat med sån där på massor av bilar, både med och utan stag..
Drar oftast fast med montageskruv (8-10 st), och har inte råkat ut för att någon tappat ljusen eller ens klagat på vibrationer..

Se där.. =)

SuXXoR
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
Member Since:
December 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1165293
November 19, 2007 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Som sagt 52gånger redan, dimljus lyser enbart ett fåtal meter framför bilen.
Kör du i 70km/h färdas du i 19,4m/s, genomsnittsmänniskan behöver ca 1 sekund på sig att reagera på faran sen yterliggare någon 10del på sig att agera, hur kan då 5-10m ljus framför bilen hjälpa när du har färdats minst 20m innan du hunnit reagera på faran? För du har väl körkort och vet vad du pratar om? För där lärde man sig just hur man räknar på sådant.

Du får tro vad du vill, första gången hade jag inga dimljus och det small, andra gången hade jag dimljus och jag hann bromsa såpass att älgen smet över.

Och nej, vi räknade inte på sådant när jag tog körkort, vi lärde oss köra bil istället.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1165294
November 19, 2007 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

SuXXoR wrote: [quote=beta]Som sagt 52gånger redan, dimljus lyser enbart ett fåtal meter framför bilen.
Kör du i 70km/h färdas du i 19,4m/s, genomsnittsmänniskan behöver ca 1 sekund på sig att reagera på faran sen yterliggare någon 10del på sig att agera, hur kan då 5-10m ljus framför bilen hjälpa när du har färdats minst 20m innan du hunnit reagera på faran? För du har väl körkort och vet vad du pratar om? För där lärde man sig just hur man räknar på sådant.

Du får tro vad du vill, första gången hade jag inga dimljus och det small, andra gången hade jag dimljus och jag hann bromsa såpass att älgen smet över.

Och nej, vi räknade inte på sådant när jag tog körkort, vi lärde oss köra bil istället.

Konstigt, det får alla andra göra.

Att du andra gången hann bromsa för att du hade extraljus är inte speciellt troligt. 😛

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1165303
November 19, 2007 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk om om du vill ha en bredare ljusbild (som du upplever att du får med dimljus) så bör du egentligen inte skaffa en ramp.

Nästan bättre att ersätta dimljusen med just extraljus, kanske dela bosch compass 1000 så du får 2 extraljus vid varje dimljus. Vet inte hur estetiskt det ser ut men det kvittar känner iaf jag.

Jag önskar jag kunde praktiskt montera 4 st Bosch Ralleye, men det kan jag inte, synd. Kanske på en kommande vinterbil 🙂 På företagsbilarna har vi 2 sådanna och det har räddat mig många gånger från rådjur, en gång för en älg. Visst omkommer det några djur, men jag tar hellre haren än diket.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1165370
November 20, 2007 - 3:38 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Jag önskar jag kunde praktiskt montera 4 st Bosch Ralleye, men det kan jag inte, synd. Kanske på en kommande vinterbil 🙂 På företagsbilarna har vi 2 sådanna och det har räddat mig många gånger från rådjur, en gång för en älg. Visst omkommer det några djur, men jag tar hellre haren än diket.

Vilken bil blir det inte praktiskt möjligt på?

Har 4 st Hella3000-kopior på min golf
[Image Can Not Be Found]

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1165373
November 20, 2007 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=hawkie] Jag önskar jag kunde praktiskt montera 4 st Bosch Ralleye, men det kan jag inte, synd. Kanske på en kommande vinterbil 🙂 På företagsbilarna har vi 2 sådanna och det har räddat mig många gånger från rådjur, en gång för en älg. Visst omkommer det några djur, men jag tar hellre haren än diket.

Vilken bil blir det inte praktiskt möjligt på?

Har 4 st Hella3000-kopior på min golf
[Image Can Not Be Found]

Hehe. NICE!

Denna:
Image Enlarger

Dessutom körs den iof inte på vintern och inte alltför ofta på natten. Men den är så låg och reflektorerna verkar ha sagt sitt för att ljuset är under all kritig. Kör jag på natten, då går det i knappt laglig hastgihet!

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1165374
November 20, 2007 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag att tre lysen räcker på personbilen, då kan man vrida ut dom två yttre och ha det tredje riktat rakt fram så man får en så bred ljusbild som möjligt. Alla tre lamporna är givetvis flodlysen och inte pencilbeam. Jag har aldrig förstått mej på dom som bara sätter på smala lampor på bilen, såna lyser ju inte upp ett dugg i diket närmast bilen där den stora faran finns. Det finns bara en sak det arrangemanget funkar till och det är att blända mötande bilar. Det som händer 3-400 meter längre fram är ointressant utan 100 meter framför bilen och 30 meter ut åt sidorna är riskzonen som man vill ha så ljus som möjlig, där finns fotgängare djur och annat som man vill ha koll på.

hawkie wrote:
Men den är så låg och reflektorerna verkar ha sagt sitt för att ljuset är under all kritig. Kör jag på natten, då går det i knappt laglig hastgihet!

Har du testat att byta lamporna? Det kan göra stor skillnad om dom som sitter där nu är till åren.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1165446
November 20, 2007 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie
Aha, nä på skylinen så går det nog inte att göra en snygg montering av några extraljus faktiskt. Är ont om ljusboxar till dom 🙂

Kör inte min impreza fullt ut på vintern heller så jag sänker hastigheten en aning istället. Är mindre bra ljus på dom bilarna med. Ljusbox finns i tanken fast jag vill inte borra i orginalhuven som är i aluminium. Så då måste jag skaffa en till huv och då sitter det genast längre bak i huvudet.

Jekyll 3000
Hade egentligen bara tänkt att sätta på 3 på golfen fast det passade inte alls in. Dels så täcker dom yttre GTI´s orginal "extraljus" och att det skulle blivit för mycket i en rad. Då fick de bli 4 för att få de att se bättre ut. Framgår nog inte så tydligt av bilden med dom undre är väldigt brett ställda och dom övre ställda rakt fram lite längre bort.

Jag ser iaf väldigt bra när det är mörkt. Är nästan som att köra långtradaren med 4 st på taket och 2 i solskyddet. 😉

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1165449
November 20, 2007 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

SuXXoR wrote: [quote=beta]Som sagt 52gånger redan, dimljus lyser enbart ett fåtal meter framför bilen.
Kör du i 70km/h färdas du i 19,4m/s, genomsnittsmänniskan behöver ca 1 sekund på sig att reagera på faran sen yterliggare någon 10del på sig att agera, hur kan då 5-10m ljus framför bilen hjälpa när du har färdats minst 20m innan du hunnit reagera på faran? För du har väl körkort och vet vad du pratar om? För där lärde man sig just hur man räknar på sådant.

Du får tro vad du vill, första gången hade jag inga dimljus och det small, andra gången hade jag dimljus och jag hann bromsa såpass att älgen smet över.

Och nej, vi räknade inte på sådant när jag tog körkort, vi lärde oss köra bil istället.

Lärde ni er inte räkna bromssträcka när ni tog körkort? Herregud, stäng skolan! Som sagt, 20m/s innan du reagerat, sen det + bromssträckan från 70km/h, dimljus hjälper noll. Precis som ditt sportluftfilter från micro inte ger din bil 10hk mer, osv. Finns så mycket skitsnack/myter när det gäller bilar att man blir mörkrädd. Nu får jag skaffa massa extraljus.

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1079
Member Since:
March 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1165520
November 20, 2007 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=SuXXoR][quote=beta]Som sagt 52gånger redan, dimljus lyser enbart ett fåtal meter framför bilen.
Kör du i 70km/h färdas du i 19,4m/s, genomsnittsmänniskan behöver ca 1 sekund på sig att reagera på faran sen yterliggare någon 10del på sig att agera, hur kan då 5-10m ljus framför bilen hjälpa när du har färdats minst 20m innan du hunnit reagera på faran? För du har väl körkort och vet vad du pratar om? För där lärde man sig just hur man räknar på sådant.

Du får tro vad du vill, första gången hade jag inga dimljus och det small, andra gången hade jag dimljus och jag hann bromsa såpass att älgen smet över.

Och nej, vi räknade inte på sådant när jag tog körkort, vi lärde oss köra bil istället.

Lärde ni er inte räkna bromssträcka när ni tog körkort? Herregud, stäng skolan! Som sagt, 20m/s innan du reagerat, sen det + bromssträckan från 70km/h, dimljus hjälper noll. Precis som ditt sportluftfilter från micro inte ger din bil 10hk mer, osv. Finns så mycket skitsnack/myter när det gäller bilar att man blir mörkrädd. Nu får jag skaffa massa extraljus.

Visst tar det tid för människan att reagera. Men om vi säger att djuret står 20-30 meter fram, då bör man ha sett det och kanske kan veja? Eller stämplar du enbart bromsen och åker rakt fram? 😛
Förövrigt bytte jag blinkers runt om + baklysen idag. Fifan, det blev tok-snyggt! Tror dock inte att det hjälper mig se älgarna bättre.. :blink:

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1165525
November 20, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Casy wrote: [quote=beta][quote=SuXXoR][quote=beta]Som sagt 52gånger redan, dimljus lyser enbart ett fåtal meter framför bilen.
Kör du i 70km/h färdas du i 19,4m/s, genomsnittsmänniskan behöver ca 1 sekund på sig att reagera på faran sen yterliggare någon 10del på sig att agera, hur kan då 5-10m ljus framför bilen hjälpa när du har färdats minst 20m innan du hunnit reagera på faran? För du har väl körkort och vet vad du pratar om? För där lärde man sig just hur man räknar på sådant.

Du får tro vad du vill, första gången hade jag inga dimljus och det small, andra gången hade jag dimljus och jag hann bromsa såpass att älgen smet över.

Och nej, vi räknade inte på sådant när jag tog körkort, vi lärde oss köra bil istället.

Lärde ni er inte räkna bromssträcka när ni tog körkort? Herregud, stäng skolan! Som sagt, 20m/s innan du reagerat, sen det + bromssträckan från 70km/h, dimljus hjälper noll. Precis som ditt sportluftfilter från micro inte ger din bil 10hk mer, osv. Finns så mycket skitsnack/myter när det gäller bilar att man blir mörkrädd. Nu får jag skaffa massa extraljus.

Visst tar det tid för människan att reagera. Men om vi säger att djuret står 20-30 meter fram, då bör man ha sett det och kanske kan veja? Eller stämplar du enbart bromsen och åker rakt fram? 😛
Förövrigt bytte jag blinkers runt om + baklysen idag. Fifan, det blev tok-snyggt! Tror dock inte att det hjälper mig se älgarna bättre.. :blink:

Står djuret 20-30m fram är det framlamporna som står för nästan allt ljus och dimljusen gör inte mycket, och även, 20m fram, så hinner du precis flytta foten till bromspedalen sen ligger djuret på huven.

Det är ju istället så att med dimljusen tända fokuserar man automatiskt istället närmare bilen, vilket leder till att man upptäcker hinder senare än med halvljus, och i mörker är metrarna viktiga, var själv äkligt nära att krocka med 2 bilar som krockat på 90väg för 2 vintrar sen, bägges ljus var släckta och när jag väl såg dem, reagerade och bromsade var det för sent, jag fick inte stopp på bilen innan jag var framme vid bilarna, jag hade däremot tur att min bil precis kunde rulla mellan de två som krockat, vem vet, med dimljusen tända hade jag reagerat senare och det hade kunna bli en seriekrock.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1165645
November 21, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Personligen tycker jag att tre lysen räcker på personbilen, då kan man vrida ut dom två yttre och ha det tredje riktat rakt fram så man får en så bred ljusbild som möjligt. Alla tre lamporna är givetvis flodlysen och inte pencilbeam. Jag har aldrig förstått mej på dom som bara sätter på smala lampor på bilen, såna lyser ju inte upp ett dugg i diket närmast bilen där den stora faran finns. Det finns bara en sak det arrangemanget funkar till och det är att blända mötande bilar. Det som händer 3-400 meter längre fram är ointressant utan 100 meter framför bilen och 30 meter ut åt sidorna är riskzonen som man vill ha så ljus som möjlig, där finns fotgängare djur och annat som man vill ha koll på.
[quote=hawkie] Men den är så låg och reflektorerna verkar ha sagt sitt för att ljuset är under all kritig. Kör jag på natten, då går det i knappt laglig hastgihet!

Har du testat att byta lamporna? Det kan göra stor skillnad om dom som sitter där nu är till åren.

Xenon konverterade, så visst dom lyser väldigt starkt blått ljus, eller vitt kanske det är? Ja, du ser bilden iaf 🙂 Så själva lysandet är det inget fel på utan det är nog mer att bilen är toksänkt i kombination med en dålig konstruktion på hela lyktan.. antar jag. Endå säger dom att den har riktigt bra ljus om man jämför med RX7 och NSX. Evo/WRX STI är ju "ljusår" före på den fronten 🙂

@fisken

Har funderat på en liten ramp mellan själva grillen och IC intaget, det finns plats. Jag ska meka lite i vinter och se om man inte kan trycka in en ramp där som går att ta av lite halvenkelt då det ska köras lite seriöst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 378
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL