July 29, 2005
ni som arbetar som fordonsförare alltså bubbil lastbil och liknande
vad tycker ni om ert arbete hur länge arbetar ni om dagarna
hur hög är lönen
ni som är lackerare hur mycket tjänar ni och vad tycker ni om ert arbete
har fått förfrågan om olika jobb och undrar då vad ni tycker
tack på förhand
March 6, 2001
Tjenare Kalle
Jag jobbar som billackerare och det är ett rätt ok jobb.
Visseligen så är det mycket skit (miljögifter) man får i sig under arbetets gång men man får inte så många förslitningsskador om man använder bra/nyare utrustning.
Lönen: Tja, nu jobbar jag ju svart men jag är utbildad lackerare så jag har runt 60:-/timme.
July 14, 2002
Jompe wrote: Tjenare Kalle
Jag jobbar som billackerare och det är ett rätt ok jobb.
Visseligen så är det mycket skit (miljögifter) man får i sig under arbetets gång men man får inte så många förslitningsskador om man använder bra/nyare utrustning.
Lönen: Tja, nu jobbar jag ju svart men jag är utbildad lackerare så jag har runt 60:-/timme.
60:-/timmen!!! men va fan.....hur kan du jobba så billigt?
EDIT: There's power in the union
http://www.malareforbundet.a.s.....t?openpage
EDIT nr2:Lön
Ca 11.000 kr/månad under lärlingstiden och som färdigutbildad målare från ca 20.000 kr och uppåt.
March 6, 2001
LousyLamer: Det blir ca 10000:-/månad svart + att jag lackar alla mina egna projekt gratis så det är ingen dålig lön.
Från AMV´s hemsida:
Lönen kan variera från person till person bland annat beroende på erfarenhet, utbildning och var du arbetar.
Minimilönen för en billackerare med yrkesutbildning är enligt avtalet år 2000 cirka 13 600 kronor per månad.
Medellönen för en billackerare med sex års yrkesverksamhet är cirka 17 000 - 19 000 kronor per månad.
Källa: Motorbranschens Arbetsgivareförbund.
March 6, 2001
Metz wrote: ja men jobbar du svart så kan varken facket lr försäkringar hjälpa dig om det händer nåt så ta och tänk till en extra gång om det e värt det
det e ju faktiskt olagligt att jobba svart
Klart att det är värt det...
Med tanke på att det inte är så stor skaderisk som billackerare så är det ingen större risk att det ska hända något allvarligt.
Visst är det olagligt att jobba svart, men om det inte hade varit folk som jobbade svart så hade det varit svindyrt att lacka en bil.
Man kan få en hellack för ca 5000-7000:- svart och med kvitto får man betala mellan 10-15000:-
January 30, 2002
Mind wrote: jag tycker det är bra o jobba svart, staten är så j**la egoistisk och ska ha en bit av kakan hela tiden.
medellönen var inte så pjoskig den du
nja... egoistisk tror jag inte att staten är eftersom pengarna tycks gå åt till oss som bor i Sverige!
Dessutom, varför ska jag betala skatt=sjukvård till er som jobbar svart? Ni kanske kan betala alla samhällets tjänster ur egen ficka?! Vore mest rättvist...
Visst har jag jobbat svart någon gång men i det långa loppet är det inget man vinner på!
Förresten var det ingen höjdar lön billackerare verkar ha...
July 14, 2002
Jompe wrote: LousyLamer: Det blir ca 10000:-/månad svart + att jag lackar alla mina egna projekt gratis så det är ingen dålig lön.
Från AMV´s hemsida:
Lönen kan variera från person till person bland annat beroende på erfarenhet, utbildning och var du arbetar.
Minimilönen för en billackerare med yrkesutbildning är enligt avtalet år 2000 cirka 13 600 kronor per månad.
Medellönen för en billackerare med sex års yrkesverksamhet är cirka 17 000 - 19 000 kronor per månad.
Källa: Motorbranschens Arbetsgivareförbund.
Det beror ju på hur man ser det. Om du lackerar egna prylar för en typ 10 000Kr/månad så är det väl en skälig lön.
Tänk att om du hade jobbat vitt så hade din arbetsgivare fått betala 120Kr/timme+ sociala avgifter på en 40%(40% är en gissning från min sida), det blir 168Kr/timme. Om du jobbar för 60Kr/timme så är du ju billigare än en 14 årig skolpojke.
Sen måste du tänka på att om du jobbar svart så kan du ju inte räkna med din arbetstid när du söker andra jobb. Det finns ju en massa nackdelar med att jobba svart men det är ju upp till var och en hur man gör.
1 Guest(s)