November 29, 2001
ruski2 wrote: varför e de det da? svårt att inse att man e gul, brun lr vit?
Å andra sidan: vad är det för mening att kalla någon det där?
Ge ett exempel på var man skulle behöva något av uttrycken vettja. Eftersom det finns folk som kan ta illa upp så är det ju onödigt att använda uttrycken om de inte behövs användas och själv har jag svårt att se när man skulel behöva använda det.
Själv har jag levt i 23 år, träffat folk av alla möjliga nationaliteter i alla möjliga situationer och jag kan inte komma på ett enda tillfälle då något av uttrycken som du nämnde skulle fylla någon funktion.
Det envänds nästan enbart i nedsättande sammanhang, därför är det ju inte omtyckt.
August 12, 2003
kanske för att jag inte vill hålla på o tänka var han kommer ifrån, ser han gul ut så säger jag guling. kul o säga kines om han e japan.
folk säger ju 'brun' osv. fan bara färg. scheisse. varför tar de illa upp da?
vad ska man annars säga? asiat går ju inte om man ska beskriva en gul, araber e ju oxå asiater.
September 3, 2001
Kallar mina vänner så.
Min bästis e finsk o heter Rasmus och jag kallar honom för "Rasse" emellanåt.
En annan kompis är thailändare och jag kallar honom "guling", "gook", "yellowpowah" osv osv.
En annan kompis är rysk o kallas för "ryssen" eller "Vladimir"
En annan är svensk och kallas "svennen" eller "husmor" av gruppen.
En kille i klassen som är den enda mörkhyade där, och är från Eritrea, kallas för negern, blackie, svarting och alla möjliga kombinationer.
Jag är chilenare och kallas för juden (utan några som helst skäl), chilenaren, chileman, ghettoboy osv.
En annan kompis är från iran och kallas turk, arab, sandneger, och alla andra kombinationer.
Gemensamt har alla dessa öknamn att ingen av oss kallar varandra för dem inför andra eller offentligt, eftersom vi tar hänsyn till dom som inte hänger med på våra skämt.
Jag tycker att man får använda alla ord med sunt förnuft. Alla vet inom sig i vilket tillfälle det är lämpligt. Det rasistiska börjar när man vet att det är vågat, och uttalar sig ändå, och sedan klagar på det här viset: "vadå?? neger betyder ju svart, jag har väl rätt att säga det om jag vill ellerhur??". Det är bara cyniskt, och vet man att någon kan ta illa upp så låter man bli helt enkelt. Sunt förnuft sätter gränsen alltså.
August 11, 2002
Dreamspace wrote: [quote=coalan]neger betyder väl int svart däremot betyder negro det. rätta mig om jag har fel
Men nu är vi i sverige och neger är väl en svensk version av det ordet kanske.....
nää neger är översättning av ordet nigger som inte betyder svart, utan är ett nedsättande ord. Nigro betyder däremot svart
November 4, 2003
Det handlar om vad man menar med det man säger samt hur andra kan uppfatta det.
Bäst att ta det säkra före det osäkra och säga nåt som är allmänt accepterat, dvs asiat, arab , mörkhyad osv.
Visst är det så att många är väldigt snabba att stämpla folk som rasister i det här landet, men man måste ändå tänka på vad man säger så att man inte kränker andra. Ofta är det så att de som säger svartingar och liknande benämningar naturligtvis avser att såra.
Sånt klarar vi oss utan.
March 15, 2002
coalan wrote: [quote=Dreamspace][quote=coalan]neger betyder väl int svart däremot betyder negro det. rätta mig om jag har fel
Men nu är vi i sverige och neger är väl en svensk version av det ordet kanske.....
nää neger är översättning av ordet nigger som inte betyder svart, utan är ett nedsättande ord. Nigro betyder däremot svart
Njae där har du lite fel, Neger är faktiskt översättningen av negro.
August 11, 2002
sPaZz wrote: [quote=coalan][quote=Dreamspace][quote=coalan]neger betyder väl int svart däremot betyder negro det. rätta mig om jag har fel
Njae där har du lite fel, Neger är faktiskt översättningen av negro.
ooh fan, mina språkkunskaper om ordensursprung är dessvärre inte den bästa.
men nu mer klassas väl neger som översättningen av nigger eller :bok:
3 Guest(s)