July 18, 2003
Xuestor wrote: tar folk härinne lika illa upp om en "mörkhyad" säger viting, eller svenne till andra då? tror ja knappast, personligen så tycker jag att samhället är rädda för att bli uppfattade som rasister, och accepterar därför andras beteende mera än vissas...
Precis, om nån invandrare säger "Ey kolla svennen, vitingen där borta, vi kuttar han." då ställer ju inte alla hans polare och "Eyy, leen är du razze?!" eller hur? Jag tror också att samhället (speciellt den vita delen) är på tok för rädda för att bli kallad rasist.
November 4, 2003
Xuestor wrote: tar folk härinne lika illa upp om en "mörkhyad" säger viting, eller svenne till andra då? tror ja knappast, personligen så tycker jag att samhället är rädda för att bli uppfattade som rasister, och accepterar därför andras beteende mera än vissas...
Du har en poäng där..viting och svenne är inte heller acceptabla uttryck.
Det finns brister i respekt hos både invandrare och svenskar i Sverige idag. Trist men sant.
November 29, 2001
ruski2 wrote: kanske för att jag inte vill hålla på o tänka var han kommer ifrån, ser han gul ut så säger jag guling. kul o säga kines om han e japan.
folk säger ju 'brun' osv. fan bara färg. scheisse. varför tar de illa upp da?
vad ska man annars säga? asiat går ju inte om man ska beskriva en gul, araber e ju oxå asiater.
Varför spelar det roll vilken hudfärg de har?
Ska man kategorisera folk efter om de har snea tänder, dålig hårdväxt på bröstet, olika stora fötter osv. också? Varför får just hudfärgen så stor prioritet?
Och varför behovet för denna ettikett?
Kan du exemplifiera en situation där uttrycken behövs?
Angående Japanen som man inte vill råka kalla Kines så finns ju ordet "Asiat". Det var väl inte så himla svårt att lista ut?
Dessutom är ju deras hudfärg knappast regelrätt gul så jag skulle nog vilja påstå att Asiat vore en mycket mer passande ettikett. Dessutom finns det ju folkslag som de flesta nog skulle bunta ihop under ettiketten "gulingar" som faktiskt snarare har "brun" eller "vit" hudfärg.
November 4, 2003
Måste bara säga en sak. Orden rasist/rasism är de mest felanvända i dagens Sverige. De används helt urskillingslöst som benämning på all sorts främlingsfientlighet. Det största problemet är ändå när de används för att avfärda berättigad och relevant kritik av flyktingpolitiken. Det finns folk som varken är rasister eller främlingsfientliga men som ändå vill framföra berättigad kritik. Tacken för detta är oftast en rasiststämpel i pannan.
l övrigt håller jag helt med UndaC som ifrågasätter behovet av etiketter och benämningar som kan uppfattas som kränkande. Tror inga färgade människor skulle uppskatta att kallas för t.ex svartingar. Lika lite som en svensk skulle vilja bli kallad viting.
November 4, 2003
blir så förbannad...har utländskt ursprung själv. Är varken rasistjävel eller nåt annat sånt.
De som kommer hit får väl för fan va lite tacksamma för att de få bo i Sverige, kan de inte sköta sig så har de inte här att göra.
Jag vill gärna ha ett mångkulturellt Serige, men de som kommer hit måste anpassa sig och sköta sig för helvete.
Sen får svenskarna faktiskt inse att det är finns bra människor inom alla etniska grupper.
June 20, 2002
-Gurra- wrote: Neger var helt ok att säga för typ flera år sedan, känns som sagt som om hela sammhället blivit räddare och räddare för att kallas rasist.
Neger är fortfarande ok att säga... enda ord jag använder för svarta människor, förutom i sällskap av ett antal personer jag känner som har goda anledningar till att ogilla det ordet, och jag har som sagt var aldrig någonsin blivit anklagad för att vara rasist...
"there´s no reality, only perception" pojkar...
2 Guest(s)