November 29, 2001
.doedels wrote: Allt är ju för faan rasistiskt att säga idag ...
... bäst gör man i att skita i vad folk tycker och använda de ord man vill!
Enda sättet att få bort rasiststämpeln!
så om vi börjar kalal alla färgade för nigger från och med nu så tvättar vi bort rasiststämpeln,
gee jag visste inte att det var så det fungerade 😉
November 4, 2003
ruski2 wrote: jag fattar inte hur man kom fram till att 'nigger' är rasistikst.
Det är ett ord som under århundraden använts för att uttrycka missakting mot färgade människor. Så oavsett ordets ursprungliga betydelse har det blivit ett oehört laddat rasistiskt skällsord. Det är antagligen det mest kränkande ordet som kan användas mot en färgad människa. Det finns ingen anledning att diskutera om det är rasistiskt eller inte, för det är det. Ungefär som ordet Kaffer som användes mot färgade under apartheidregimen i Sydafrika.
November 29, 2001
ruski2 wrote: jag fattar inte hur man kom fram till att 'nigger' är rasistikst.
jag menar, betyder det inte brun lr? skulle jag gått runt o sagt att alla bruna var 'bajs', så skulle det vara en annan sak.
men snälla lilla vännen
du inser väl att ord får olika laddning
fi*ta betydde något i stil med våt ängsmark alternativt "svällande" i början, bara för det så betyder det inte att du kan gå och kalla tjejer för fit*a och sedan skylla på att det egentligen betyder våt ängsmark och inte alls är kränkande
April 3, 2002
Att en färgad kallar en vit person viting klassas inte som olämpligt eller förolämpande, inte för de flesta i alla fall..
Men om jag kallar en färgad svarting då blir jag klassad som nasse..
Att en färgad kallar ngn annan färgad för blatte, neger, svarting eller liknande är helt okej, men kallar en vit person en neger blatte då ligger man illa till...
Det är upp till var och en att tycka vad dom vill.
Det borde finnas lagar om detta 😉
August 16, 2002
Raveman wrote: Att en färgad kallar en vit person viting klassas inte som olämpligt eller förolämpande, inte för de flesta i alla fall..
Men om jag kallar en färgad *censur* då blir jag klassad som nasse..
Att en färgad kallar ngn annan färgad för *censur*, neger, *censur* eller liknande är helt okej, men kallar en vit person en neger *censur* då ligger man illa till...
Det är upp till var och en att tycka vad dom vill.
Det borde finnas lagar om detta 😉
du verkar inte förstått skälet till varför svarta inte vill bli kallade neger eller nigger eller whatever... om vi vita hade blivit bortrövade till afrika och varit slavar i flera hundra år och blivit utsatta för diverse hemskheter, och blivit kallade köttfärsbullar, inte fan hade det varit okej att kalla oss vita köttfärsbullar idag, eftersom det skulle vara ett tecken på att de accepterar slaveriet och inte bryr sig ett skit om det som hänt..
jag ser inte viting som ett förolämpande ord, utan snarare som ett skämt... jag blir inte förolämpad... sen att svarta kallar varandra nigger etc beror på att man vill skapa gemenskap så att säga... eftersom det är tabu för vita att säga det så skapar det gemenskap... fatta?
edit: samma med guling... orden viting och guling är inte historiskt laddade som neger... att jämföra användadet av neger och viting går bara inte... jämför användandet av svarting och viting isåfall... men ajuste, då kan ni halvnazistiska sverigedemokraterna.se-läsande fjortisgrabbar som inte vet bättre gnälla på nåt...
November 29, 2001
ruski2 wrote: men om viting inte klassas som rasistikst, så kan jag säga guling, bra. guling guling guling guling.
värsta grymt, 3 sidor, jäää.
jag föredrar att bli kallad ruski än mitt namn.
gaah imbicill
orden har med tiden fått en värdeladdning
guling har negativ laddning, inte minst pga 2a världskriget, korea och vietnam osv.
svarting, neger, n*gger osv. har fått ännu värre negativa värdeladdningar
"laddningen" av orden har skett genom årtionden och i vissa fall århundraden
viting har aldrig fått en negativ värdeladdning, det kan ju klart få det men helt ärligt så är chansen rätt liten eftersom det krävs nästan att den regerande etniciteten "missbrukar" en term för att värdeladdningen ska bli riktigt märkbar
May 23, 2001
ruski2 wrote: men vadå, skäms gulingar över att de är gula om jag säger guling till de? vad e det som e så negativt? ja, jag vet, jag e dum.
Det som är negativt är att USA soldaterna kallade vietnamser för gulingar under kriget. Och det var inte direkt i någon positiv klang de sa gulingar...
November 29, 2001
ruski2 wrote: men vadå, skäms gulingar över att de är gula om jag säger guling till de? vad e det som e så negativt? ja, jag vet, jag e dum.
"gulingar" skäms nog inte över sin hudfärg om inte ANDRA gör en big deal utav den, förstår du?
ANDRA gjorde en big deal utav det och dealen de gjorde utav det var att det var något negativt
ordet guling har använts under tex. vietnam (ungefär en översättning av "gook") som ett nedvärderande namn på lokalbefolkningen
med sådana här begrepp så kommer också ett slags "avmänskligande" dvs. i begreppet finns också inbakat att "gulingen" har ett lägre människovärde än en "vanlig" person ("vanlig" = vit givetvis eftersom det är "vi" som hittar på alal de här uttrycken)
ungefär som att en "n*gger" under slaveriet inte egentligen var någon människa
n*ggers hade inte samma rättigheter, de hade inte samma värde, de var helt enkelt mindre människa än de "vanliga" människorna (dvs de vita åter igen)
anledningen att de negativa laddningarna befästs i krig är simpel, man vill helt enkelt omänskligförklara sina motståndare
det är helt klart lättare att döda en "f*cking gook" än "a fellow human being"
desto längre ifrån du är din motståndare emotionellt och också rent fysiskt desto lättare är det att döda personen (inte att tolkas bokstavligt förstås så bespara mig gärna löjligheter, tack 😉 )
2 Guest(s)