February 12, 2005
November 26, 2002
Den svåra biten är inte att plocka ihop den, det är inte svårt bara man är försiktig med alla delar. Den svåra biten, om man är lite ny på området, är att plocka ihop delar som hör ihop. Processor och moderkort ska passa ihop, minnena ska ha rätt hastighet och vara kompatibla med processor och moderkort, idag finns grafikkort med både AGP och PCI-E gränssnitt, IDE vs SATA diskar ska stödas av moderkort osv. Om man läser på ordentligt och håller sig uppdaterad så är detta rätt enkelt men annars är det lätt att det blir fel.
Är du osäker så postar du en fråga här, du får garanterat svar.
March 3, 2004
July 13, 2004
Det är ju absolut inte så svårt som folk tror att det är. Dom fysiska delarna kan ju nästan bara sitta på en plats, förutom kablarna då.
Den svåraste är ju som John_lz och Aelrik sa. Att hitta delar som passar ihop.
Här har du en ganska bra sida du kan lära dig mycket på:
http://www.64bits.se/guider/pc.....ndex.php#1
March 11, 2003
Det är enkelt. Leta runt lite på nätet, och bestäm ungefär vad du skall ha. Posta din lista här, och vi sågar och dissekterar...:)
Sen när du har bytt ut hälften, så går du och köper grejerna, monterar ihop det i ungefär halva det tempot du vill, och sen har du en fin dator.
Begagnade delar är oftast helt OK, men första gången man bygger, så tycker jag nog att fabriksnya grejer är att föredra. Annars kan något ställa till problem, och som nybörjare så kan det bli lite knepigt.
En grej är väl att kanske göra en checklista över vad man behöver..
Typ:
Chassi
Ev nätaggregat ifall det inte följer med chassit.
Moderkort (Matchande processorn)
Processor + kylare (Matchande moderkortet)
Minne/n
Hårddisk
Grafikkort
CD/DVD
Ev. Diskettstation
Inflikar detta bara för att "en jag känner" (Ok, det var jag) hade problem när första datorbygget var klart..Fanns ingenstans att ansluta bildskärmskabeln..Bommade att köpa grafikkort..
Däremot själva monteringen av komponenterna var inga problem, det mesta går bara att sätta på ett sätt, dvs olika kontakter och slots.
Det är mest bara att vara försiktig som gäller..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 10, 2004
Det enda jobbiga, tycker jag, är att man kanske gör ett miniproblem, och så startar inte datorn korrekt.
Däremot tycker jag att du ska försöka bygga ihop en dator själv, men ändå ha en 1337byggare till hands 😀
Så skulle något gå dåligt, så har du alltid en vän som kan hjälpa.
Problemen kan ju vara allt från att du har satt IDEkabeln fel, eller att du har pajat något 🙂
optimuz wrote: Det bästa är nog att låta bli att göra nåt av dom, då du är för dum för att ha en dator!
Det var inte snällt skrivet..
[-X
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Förvisso, men det kanske är lättare att bara mumla det för sej själv än att diagnostisera någon som "för dum för att ha dator" på ett forum som dessutom har som regel att:
"* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg"..
Och JA, jag har sett en del av hans tidigare trådar..
😕
January 28, 2003
Mja, jag skulle nog sätta det som en tvåa på en 1-5 skala. Där 1 är som att skruva en mutter på en skruv (frånsett att det är rätt storlek) och 5 är som att bygga en Yamaha DT utan svetskunskaper. 🙄
Bygga dator är inget svårt, men som denstore sagt, är det nog att föredra att köra på nya grejor första gången. Det enda problemet jag hade när jag byggde ihop min första burk var att hårddiskbygeln satt fel. Tog ett tag att lista ut, men jag har aldrig gjort om det felet i gengäld 🙂
April 10, 2001
ilg@dd wrote:
Inflikar detta bara för att "en jag känner" (Ok, det var jag) hade problem när första datorbygget var klart..Fanns ingenstans att ansluta bildskärmskabeln..Bommade att köpa grafikkort..
OT.
Denna har nästan en given plats i Guenos "citat" tråd 🙂
Fan vad det måste ha varit frustrerande.
Peter@20ghz wrote: [quote=ilg@dd]
OT.
Denna har nästan en given plats i Guenos "citat" tråd 🙂
Fan vad det måste ha varit frustrerande.
Lite smått..JA..
Satte ju ihop burken på en lördag, så det blev till att vänta på att få testköra den..
Trodde jag köpt allt jag behövde..
😕
Men man lär så länge man lever..
December 25, 2000
optimuz wrote: Det bästa är nog att låta bli att göra nåt av dom, då du är för dum för att ha en dator!
Oavsett hur okunnig innom området han än må vara så får du inte gå till personangrepp. Reglerna säger inget om att man inte får ställa frågor, oavsett hur dumma vissa personer kan tycka att de är. Dock säger reglerna väldigt tydligt att vi inte vill se personangrepp här. Och det är vi moderatorer som bestämmer om någon "trollar" inte du.
Du är en hårsmån ifrån en varning.
2 Guest(s)