January 15, 2004
Det är så att det har gått en tråd på fragbite med en jag känner som ska ha fuskat osv, osv. I alla fall så är det så att folk har gjort saker som Detta och använt hans ansikte i filmen osv. Och då undrar jag om detta är lagligt eftersom att han inte har gett sin tillåtelse att dom ska få använda en bild på han osv. Och då undrar jag om detta är lagligt?
January 15, 2004
January 15, 2004
December 28, 2004
Det är inte tillåtet att använda andra personers ansikten/kroppar på film och bilder om dom inte har godkänt det.
Då kan man fråga sig, hur är det med nyheter som filmar ibland en massa folk nerför en gata?
-Jo, över 8 personer (?) så är det sedan okej att filma dom utan deras godkännande (har jag rätt?)
Man kan ju liksom inte springa runt och be alla folk skriva på papper.
Dock får man tänka på att nyheterna har lite företräde pga dom är "nyheterna".
Så svaret är Nej, dom får inte använda den bilden om killen inte har godkänt det.
March 21, 2005
Hej. Det var jag och några av mina vänner som gjorde filmen.
1. Innan filmen gjordes frågade vi Drocko på irc om det var okej för honom att bilden var med. Han sade ja.
2. Drocko har inte sagt någonting till mig angående bilden trots att filmen varit ute i drygt en vecka och jag har talat med honom flera gånger sedan dess.
Både punkt 1 och 2 kan endast bevisas genom irc-loggar. Tyvärr har de nog inte särskillt stort bevisvärde. Huruvida drock lämnat sitt uttryckliga medgivande (punkt 1) eller sitt tysta medgivande (punkt 2) är alltså svårt att bevisa.
March 14, 2001
snyde wrote: Har folk för mycket fritid? Gör något vettigt istället, som att dricka öl eller kolla på fotboll. Det funkar f.ö. även att kombinera dessa.
Sen när blev fotboll vettigt? Dricka öl däremot kan jag hålla med om..
Vad händer om man blir anmäld pga att man publicerat en bild på någon på en sida på internet? ringer snuten och säger att man måste plocka bort den eller kommer de instormande och griper och slänger en i fängelse?
2 Guest(s)