May 29, 2001
En liten uppsats för den som orkar läsa.
Män och kvinnor är jämlika och så ska det vara, MEN!! vi är inte lika och detta beror på hur vi är byggda rent fysiskt, tex att män har större muskelmassa och högre ämnesomsättning och att finns en del skillnader i hur våra hjärnor fungerar. Men det är inget fel i det, vi har olika egenskaper och dom ska man ta vara på, låt män vara män och kvinnor vara kvinnor.
Ett exempel på hur olika våra hjärnor jobbar: En tjej i usa ville byta kön och fick ta stora doser testosteron under en längre period. Hon/Han?? fick genomgå fysiska och psykiska tester med jämna intervaller. Självklart så blev hon starkare rent fysiskt men hennes hjärna började jobba helt annorlunda pga testosteronet.
Det man upptäckte var att hon fick bättre rumsuppfattning och förmåga att se saker i "3D" men blev sämre att uttycka sig i ord och fick försämrad finmotorik.
Man mätte även aktiviteten på olika delar av hjärnan när hon kollade på olika bilder som tex ett glatt ansikte eller någon som är arg och man såg stora skillnader, så känslomässigt så är vi ju helt klart olika.
Är det inte då självklart att män blir bättre på tekniska saker som att mecka bilar eller läsa ritningar? Det behöver ju inte vara några könsroller som vi blir påtvingade.
Jaja det jag ville säga är att om Schyman och company bara kunde tagga ned och se att vi är olika och att det inte är något dåligt, så skulle vi alla tjäna på det.
September 5, 2001
Valde mitten.
Tycker att kvinnor ska kasta lika tung kula när det är dags för OS.
Allmän värnplikt - bör även omfatta kvinnor
Då kan alla kock tjänster gå till dessa
Tycker även att dessa ska ducha med killar i försvaret, skjuta lika och prestera exakt samma tider annars blir gruppen drabbad på ett negatvit sett.
Är inte villig att mista livet för att "Maria" inte kan träffa...
Mitten?? Egenligen inte alls..
En karl som är feminist, det låter mysko i mina öron..
Jäkla populistiskt påhitt av Folkpartiet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
Anti-feminist.
Lönen ska betalas ut efter prestation.
Jobbar man på ett bygge så ska inte en quinna som inte klarar av samma arbetstempo och klarar av att lyfta det samma som de gammla gubbarna ha lika mycket lön inte.
Vi gör inte många lyft på jobbet jag har nu men så fort det blir kropps arbete så faller tjejerna bort på en gång, de klarar inte av det helt enkelt men ändå får de lika mycket för att sitta och titta på, det är inte rättvist.
July 14, 2004
Death On Wings wrote: Anti-feminist.
Jobbar man på ett bygge så ska inte en quinna som inte klarar av samma arbetstempo och klarar av att lyfta det samma som de gammla gubbarna ha lika mycket lön inte.Vi gör inte många lyft på jobbet jag har nu men så fort det blir kropps arbete så faller tjejerna bort på en gång, de klarar inte av det helt enkelt men ändå får de lika mycket för att sitta och titta på, det är inte rättvist.
word.
Jobbar man på ett bygge så ska inte en quinna som inte klarar av samma arbetstempo och klarar av att lyfta det samma som de gammla gubbarna ha lika mycket lön inte.Vi gör inte många lyft på jobbet jag har nu men så fort det blir kropps arbete så faller tjejerna bort på en gång, de klarar inte av det helt enkelt men ändå får de lika mycket för att sitta och titta på, det är inte rättvist.
Håller med om det, men nu innefattar väl begreppet feminism lite mer än bara lönefrågor..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Ligger mycket i det där. Så fort det e något tyngre att göra på mitt jobb så ropas det på oss män.
Fast å andra sidan går inte tanterna där o gnäller så mycket om jämställdhet eller feminism 🙂
December 31, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings]Anti-feminist.
Håller med om det, men nu innefattar väl begreppet feminism lite mer än bara lönefrågor..
Vist är det så att det är fler frågor, tog bara upp en som jag inte tycker stämmer helt 100.
2 Guest(s)