Är du en vinnare? [AB]|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är du en vinnare? [AB]
HarpaE
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2007 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Vinnare och förlorare i alliansens Sverige:
Tommy Eriksson i Danderyd tjänar 13 000 kronor i månaden på regeringens politik.
Arbetslöse Stefan Persson i Bygdeå går 1 200 kronor back.

Tommy Eriksson - Erikssons tjänar 13 000 kronor i månaden på regeringens skattelättnader.
Men Tommy Eriksson, som sitter i styrelsen för Skattebetalarna, vill inte använda ordet tjänar.
– Nej, jag förlorar mindre. Nu har vi råd att bo kvar i ett hus som vi köpt för hårt skattade pengar, säger han.

Tommy Eriksson var företagsledare innan han gick i pension för fyra år sedan. Han har inte varit arbetslös en enda dag i hela sitt liv.
Redan som 13-åring började han jobba. Plugget tog han på kvällarna.
– Det var så vi arbetargrabbar gjorde på den tiden, säger han och skrattar.

Stefan Persson - De hade inte råd att bo kvar.
– Det känns för jävligt, säger Stefan Persson.
Den spräckliga hörnsoffan i vardagsrummet är nedsutten. I taket hänger en stor fläkt från tidigt 1990-tal.
Stefan Persson har varit arbetslös sedan förra våren.

Dagarna tillbringar han framför datorn.
– Jag försöker fördriva tiden så gott det går. Det blir en hel del poker.

Han söker jobb också.
– Jag har säkert sökt över 300 jobb sedan 2001. Men jag kan räkna intervjuerna på ena handens fingrar.

--- Tommy till Stefan ---
Tommy Persson tror inte att det är så svårt att få jobb som vissa arbetslösa hävdar. Hans budskap till Stefan Persson är enkelt:
– Det låter kanske cyniskt. Men skaffa dig ett jobb.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1131016
April 16, 2007 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Stackars Stefan som har så mycket tid att slå ihjäl att han måste spela "en hel del " poker för att få dagarna att gå.
När jag var arbetslös så använde jag dagarna till att söka jobb, läsa på om intervjuteknik, uppdatera min CV, skriva säljbrev, söka efter företag i företagsregister och på gula sidorna, kontakta dessa företag, ringa till vänner och bekanta och förhöra mej om eventuella jobbmöjligheter mm. mm. Så vitt jag kan minnas hade jag inag som helst problem att fylla mina dagar under de 5 månader jag var arbetslös i alla fall.

Vem vet, jag kanske skulle ha grinat i Aftonbladet och spelat poker istället?

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1131019
April 16, 2007 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Det kanske han också gjorde första åren, men om han sökt 300 jobb har han kanske tappat hoppet och tröttnat.

Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
1131022
April 16, 2007 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Det kanske han också gjorde första åren, men om han sökt 300 jobb har han kanske tappat hoppet och tröttnat.

Precis, man tappar glöden efter ett tag.. Inte samma "GO" efter ~300 nedslag.

Testa själva och gå t.ex till banken för att låna till drömkåken, få se hur stark vilja ni har och fortsätta efter 300 nedslag.

Och den där "Tommy" i nyheten. Han borde ta sig en titt på ams.se eller kanske själv för skojs skull söka jobb, få se hur lätt det är.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131024
April 16, 2007 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Citat från artikeln:
"Stefan Persson har varit arbetslös sedan förra våren"
Om man tappar sugen på att ordna sitt uppehälle efter ett år så kanske man skall ta och fundera lite till på sina prioriteringar.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1131028
April 16, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Klart som tusan att det går att få jobb.

Men jag har inga problem med dessa gnällspikar som inte gör något - mer jobb över till mig om det kniper!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1131032
April 16, 2007 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är student, kan det bli så mycket sämre leverne i västvärlden? 😉

//Andreas

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1131035
April 16, 2007 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

om jag gått arbetslös i 2-3 år så skulle jag gå någon ettårig KY- utbildning(tror det heter så) till typ kyltekniker eller rörmockare mm. det är ju 80-90% chans att få jobb efter de.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1131048
April 16, 2007 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

--- Tommy till Stefan ---
Tommy Persson tror inte att det är så svårt att få jobb som vissa arbetslösa hävdar. Hans budskap till Stefan Persson är enkelt:

Det är precis vad jag förväntar mig att ett borgar-svin skulle säga... :arg:

Verkligen ett konstruktivt råd... Han har ju verkligen inte försökt, om man blundar för de ca 300 sökta jobben då vill säga... 😕

Finns nog f-n inget som kan få mig så förbannad som ett sånt j-a borgarpack som kommer med ett sånt utmärkt råd till en arbetslös som: "Skaffa ett jobb!" 👿 :arg:

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1131050
April 16, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Åh, vad trött jag blir på alla såna här "Är du en vinnare/förlorare" artiklar som alltid dyker upp... med exempel som "Lena är 43 år och tjänar 13.200:-/mån som städare och är gift medBengt som är 18 år och student, de har 3 barn på 1,2 & 3 år"

Det oavsett regering så blir man lite trött på att man ska sitta och räkna fram just om man själv vinner eller förlorar osv...

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131057
April 16, 2007 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: --- Tommy till Stefan ---

Verkligen ett konstruktivt råd... Han har ju verkligen inte försökt, om man blundar för de ca 300 sökta jobben då vill säga... 😕

Finns nog f-n inget som kan få mig så förbannad som ett sånt j-a borgarpack som kommer med ett sånt utmärkt råd till en arbetslös som: "Skaffa ett jobb!" 👿 :arg:

Naturligtvis är det inte bara att skaffa ett jobb men om man sökt 300 jobb utan att få något av dem så kanske man skall rannsaka sej själv och fundera på om man söker på rätt sätt (kvalitet på CV, säljbrev och hur man hanterar intervjuerna).

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131058
April 16, 2007 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=LenteP]--- Tommy till Stefan ---

Naturligtvis är det inte bara att skaffa ett jobb men om man sökt 300 jobb utan att få något av dem så kanske man skall rannsaka sej själv och fundera på om man söker på rätt sätt (kvalitet på CV, säljbrev och hur man hanterar intervjuerna).

Naturligtvis ska man ta sig en funderare på allt sådant... Men i ärlighetens namn, du tror inte att han har gjort det? Och även om han nu skulle vara en slapptask som inte gjort det, så kan jag garantera dig att den kära AF har gjort det...
Skulle nog misstänka, med tanke på den cyniska värld vi lever i, att problemet ligger i hans ålder... Snart 50 år gammal är det väl så att han inte är speciellt attraktiv att nyanställa för en arbetsgivare... Tyvärr...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1131062
April 16, 2007 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Naturligtvis blir man en förlorare så fort borgarna gör något, konstigt vore det annars.

Korparna kraxar än mer: "Första räntehöjningen kan komma redan om en månad"
Man kan lugnt säga att det händer saker på den borgerliga skutan.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1131070
April 16, 2007 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Utan att gå in på vem som vinner/förlorar så är dom som tjänar massor med pengar är självklart nöjda....
Frågan är hur glada dom är när dom ska sälja sina jättebostäder och får pröjsa 10% extra i skatt.

Höjningen i kapitalskatten är ju för att jämna ut förlusterna då man tar bort fastighetsskatten. Fast man får INTE missa att man nu kommer få pröjsa en kommunal avgift på 4500:- (dock max 1% av taxeringsvärdet) per bostad

Om vi utgår ifrån en vanlig lägenhet vars försäljningsvärde ligger ca 700 000:- över taxeringsvärdet (det är lågt om man jämför med vad lägenheterna går för idag och vad dom egentligen är taxerade till) så betyder det att man får pröjsa 70000 extra is skatt när man säljer.
Att man sen kommer tjäna 50-100:- per månad i en bostadsrätt pga slopandet av fastighetsskatten betyder att man måste bo kvar i 58-116 år för att tjäna in förlusten på den ökade kapitalskatten. Då räknar jag inte ens med den kommunala avgiften.....

Kort sagt att slopa fastighetskatten (oavsett vad man tycker om den) till förmån för en kommunal avgift plus 10% ökning av kaptitalskatten tycker jag är helt knasigt!

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131071
April 16, 2007 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Utan att gå in på vem som vinner/förlorar så är dom som tjänar massor med pengar är självklart nöjda....
Frågan är hur glada dom är när dom ska sälja sina jättebostäder och får pröjsa 10% extra i skatt.

Höjningen i kapitalskatten är ju för att jämna ut förlusterna då man tar bort fastighetsskatten. Fast man får INTE missa att man nu kommer få pröjsa en kommunal avgift på 4500:- (dock max 1% av taxeringsvärdet) per bostad

Om vi utgår ifrån en vanlig lägenhet vars försäljningsvärde ligger ca 700 000:- över taxeringsvärdet (det är lågt om man jämför med vad lägenheterna går för idag och vad dom egentligen är taxerade till) så betyder det att man får pröjsa 70000 extra is skatt när man säljer.
Att man sen kommer tjäna 50-100:- per månad i en bostadsrätt pga slopandet av fastighetsskatten betyder att man måste bo kvar i 58-116 år för att tjäna in förlusten på den ökade kapitalskatten. Då räknar jag inte ens med den kommunala avgiften.....

Kort sagt att slopa fastighetskatten (oavsett vad man tycker om den) till förmån för en kommunal avgift plus 10% ökning av kaptitalskatten tycker jag är helt knasigt!

Till att börja med är det väl knappast en kapitalskatt det är fråga om, utan Reavinstskatten som ska höjas med tio procentenheter...

Och för det andra tycker jag det låter som ett ganska angenämt problem om det är det enda man måste bekymra sig om... istället för ett par tusenlappar mindre i inkomst varje månad för sänkt a-kassa för att nämna ett exempel... 😛
Jag skulle verkligen inte ha något emot att istället ha problemet med att tjäna 70 000:- mindre på en såld lägenhet... Mitt råd till dig, om du verkligen har problem med detta, sälj lägenheten för 80 000:- mer då istället.........

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1131074
April 16, 2007 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Han Tommy där måste ha levt i en skyddad värld hela sitt liv utan några ekonomiska problem. Och som han själv sa, att han aldrig varit arbetslös.

Stefan är närmare 50 och vem vill anställa en 50åring.
En kiosk t.ex. blir svårt eftersom dom ofta vill ha yngre personal.
Sen vet man inte om han har en skada. Kanske en knäskada som försvårar.
Finns 1902389579235 alternativ.

Tjafset om "Alla har samma förutsättningar! sesså skaffa dig ett jobb." är sjukt. Och nu ska vi bestraffa alla kollektivt!
T.o.m röda korset och andra hjälporganisationer reagerar på det borg sysslar med nu.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1131080
April 16, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Naturligtvis blir man en förlorare så fort borgarna gör något, konstigt vore det annars.

Det är inte regeringen som höjer räntan, det är riksbanken.

SuperNova wrote: Utan att gå in på vem som vinner/förlorar så är dom som tjänar massor med pengar är självklart nöjda....

Ja, för det är så lätt att betala en månadsavgift med pengar som inte finns jämfört med att skatta lite extra på sin vinst.
En bostad generar möjligen en vinst när man säljer den, då har man alltså råd att betala denna avgift. Vill man inte betala den finns möjligheten att investera i ett nytt boende och skjuta på skatten.
Är det något som är knasigt så är det skatten som den varit.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131092
April 16, 2007 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Naturligtvis blir man en förlorare så fort borgarna gör något, konstigt vore det annars.

Det är inte regeringen som höjer räntan, det är riksbanken.

Skulle jag ha råkat skriva att det inte är så någonstans, så ber jag så mycket om ursäkt. Mej veterligen har jag iaf inte gjort det, eftersom jag är mycket väl medveten om detta.
Men för att återgå till inlägget du citerade, så är det mej veterligen borgarnas politik under nuvarande borgerliga regering som medfört att riksbanken börjar fundera.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1131099
April 16, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltid lika trevligt med dessa "blä blä vad allt är sämst-" artiklar

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131102
April 16, 2007 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Alltid lika trevligt med dessa "blä blä vad allt är sämst-" artiklar

Får försöka utjämna det hela då..
Vi i Norrland är bäst..
[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 439
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL