October 10, 2004
Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?
Vi får ju ingen fakta om denna stackars arbetslösa pokerspelare. Han kanske hoppade av? Vad har han för utbilding?
I värsta fall OMSKOLA DIG! Kan det vara så svårt?
"Hmm... jag pallade inte gymnasiet... nu är jag arbetslös, nä fan det är borgarnas fel inte mitt! och inte har jag tid att lägga ner på att skola om mig till något vettigt"
Vill gärna se hans CV om det ens finns ett att titta på, säkert ett blankt vitt papper med hans namn på.
yazaka wrote: Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?
Vi får ju ingen fakta om denna stackars arbetslösa pokerspelare. Han kanske hoppade av? Vad har han för utbilding?
"Hmm... jag pallade inte gymnasiet... nu är jag arbetslös, nä fan det är borgarnas fel inte mitt! och inte har jag tid att lägga ner på att skola om mig till något vettigt"Vill gärna se hans CV om det ens finns ett att titta på, säkert ett blankt vitt papper med hans namn på.
Skolsystemet såg inte ut som det gör idag när denne figur var ung, det skulle förvåna mej om dom ens gick 9-årig grundskola då, tror snarare på 7 år. Det är iaf runt den tiden man lade på 2 år.
Gymnasieskola?? Prata med dina föräldrar om hur det såg ut i slutet på 60 och början på 70-talet, ifall dom nu är så pass gamla vill säga.
Och som någon annan sade, vem tror du vill anställa en 50+??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
LenteP wrote: [quote=Josey Wales][quote=LenteP]--- Tommy till Stefan ---
Tommy Persson tror inte att det är så svårt att få jobb som vissa arbetslösa hävdar. Hans budskap till Stefan Persson är enkelt:
– Det låter kanske cyniskt. Men skaffa dig ett jobb.Det är precis vad jag förväntar mig att ett borgar-svin skulle säga... :arg:
Verkligen ett konstruktivt råd... Han har ju verkligen inte försökt, om man blundar för de ca 300 sökta jobben då vill säga... 😕
Finns nog f-n inget som kan få mig så förbannad som ett sånt j-a borgarpack som kommer med ett sånt utmärkt råd till en arbetslös som: "Skaffa ett jobb!" 👿 :arg:
Naturligtvis är det inte bara att skaffa ett jobb men om man sökt 300 jobb utan att få något av dem så kanske man skall rannsaka sej själv och fundera på om man söker på rätt sätt (kvalitet på CV, säljbrev och hur man hanterar intervjuerna).
Naturligtvis ska man ta sig en funderare på allt sådant... Men i ärlighetens namn, du tror inte att han har gjort det? Och även om han nu skulle vara en slapptask som inte gjort det, så kan jag garantera dig att den kära AF har gjort det...
Skulle nog misstänka, med tanke på den cyniska värld vi lever i, att problemet ligger i hans ålder... Snart 50 år gammal är det väl så att han inte är speciellt attraktiv att nyanställa för en arbetsgivare... Tyvärr...
Åldern spelar säkert in och det kan inte politikerna göra något åt om man inte skall börja kvotera in äldre.
Mycket mystiskt det där, jag läste någontans att en arbetsgivare idag räknar med att en nyanställd stannar 4-6 år i firman, ändå vill de inte anställ folk som hra 15 år kvar till pension.
December 1, 2006
Josey Wales wrote: [quote=LenteP][quote=Josey Wales][quote=LenteP]--- Tommy till Stefan ---
Tommy Persson tror inte att det är så svårt att få jobb som vissa arbetslösa hävdar. Hans budskap till Stefan Persson är enkelt:
– Det låter kanske cyniskt. Men skaffa dig ett jobb.Det är precis vad jag förväntar mig att ett borgar-svin skulle säga... :arg:
Verkligen ett konstruktivt råd... Han har ju verkligen inte försökt, om man blundar för de ca 300 sökta jobben då vill säga... 😕
Finns nog f-n inget som kan få mig så förbannad som ett sånt j-a borgarpack som kommer med ett sånt utmärkt råd till en arbetslös som: "Skaffa ett jobb!" 👿 :arg:
Naturligtvis är det inte bara att skaffa ett jobb men om man sökt 300 jobb utan att få något av dem så kanske man skall rannsaka sej själv och fundera på om man söker på rätt sätt (kvalitet på CV, säljbrev och hur man hanterar intervjuerna).
Naturligtvis ska man ta sig en funderare på allt sådant... Men i ärlighetens namn, du tror inte att han har gjort det? Och även om han nu skulle vara en slapptask som inte gjort det, så kan jag garantera dig att den kära AF har gjort det...
Skulle nog misstänka, med tanke på den cyniska värld vi lever i, att problemet ligger i hans ålder... Snart 50 år gammal är det väl så att han inte är speciellt attraktiv att nyanställa för en arbetsgivare... Tyvärr...
Åldern spelar säkert in och det kan inte politikerna göra något åt om man inte skall börja kvotera in äldre.
Mycket mystiskt det där, jag läste någontans att en arbetsgivare idag räknar med att en nyanställd stannar 4-6 år i firman, ändå vill de inte anställ folk som hra 15 år kvar till pension.
Där kan jag inte annat än hålla med... det är mycket märkligt. Kanske något spekulativt som ökad risk för arbetsskador med äldre personer...
January 12, 2004
yazaka wrote: Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?
"Hmm... jag pallade inte gymnasiet... nu är jag arbetslös, nä fan det är borgarnas fel inte mitt! och inte har jag tid att lägga ner på att skola om mig till något vettigt"Vill gärna se hans CV om det ens finns ett att titta på, säkert ett blankt vitt papper med hans namn på.
Du vet om att inte alla har läshuvud hoppas jag?
Dvs att alla inte "bara" kan hoppa tillbaka till skolbänken och plugga.
December 3, 2005
obelix wrote: [quote=yazaka]Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?
Du vet om att inte alla har läshuvud hoppas jag?
Dvs att alla inte "bara" kan hoppa tillbaka till skolbänken och plugga.
Nämen så bra då för kommade generationer att borgarna fattat det tillskillnad från alla-är-lika sossarna och inför 3 delad gymnasieskola så det finns ordentligt bra alternativ för de som är praktiskt lagda också.
Om fastighetsskatten/förmögenhetsskatten. De var sjukt orättvisa skatter och det självt är ett bra argument till varför de ska bort.
Varför de är orättvisa borde alla förstå faktiskt så jag hoppar det här.
Supernova... tänk utanför storstan. På de flesta orter kostar inte en lägenhet ens 700 000:- än mindre 700k över taxeringsvärdet...
Sen är det 10% mer på rea-vinsten inte på hela försäljningssumman.
August 7, 2001
Jag jobbar med personer som har det svårt. Du skulle aldrig ha gjort det här uttalandet om du med hade gjort det med.
Vet du t.ex. vad aspergers är?
August 7, 2001
SupahMan wrote: Nämen så bra då för kommade generationer att borgarna fattat det tillskillnad från alla-är-lika sossarna och inför 3 delad gymnasieskola så det finns ordentligt bra alternativ för de som är praktiskt lagda också.
Vad hade detta med sammanhanget att göra?
Och vad gör man med folk som varken klarar av det praktiska eller teoretiska. Allt är inte svart på vitt.
December 1, 2006
SupahMan wrote: Supernova... tänk utanför storstan. På de flesta orter kostar inte en lägenhet ens 700 000:- än mindre 700k över taxeringsvärdet...
Har du någon aning om vad priserna ligger på för en lägenhet idag? En släkting till mig, boendes i Kalmar som inte är en stor stad, ska sälja hennes lägenhet. Det är en liten tvåa på ca 40 kvadrat belägen i ett "vanligt" område (inte fint men heller ingen slum) några km från stans centrum och den saknar utsikt mer än grannhuset och några träd...
Hon har nu bud på 450 000:- och mäklaren ger henne rådet att vänta för han tror hon kan få en bit över det... För en liten sketen tvåa i en liten sketen småstad.... 😀
LenteP wrote: [quote=SupahMan]Supernova... tänk utanför storstan. På de flesta orter kostar inte en lägenhet ens 700 000:- än mindre 700k över taxeringsvärdet...
Har du någon aning om vad priserna ligger på för en lägenhet idag? En släkting till mig, boendes i Kalmar som inte är en stor stad, ska sälja hennes lägenhet. Det är en liten tvåa på ca 40 kvadrat belägen i ett "vanligt" område (inte fint men heller ingen slum) några km från stans centrum och den saknar utsikt mer än grannhuset och några träd...
Hon har nu bud på 450 000:- och mäklaren ger henne rådet att vänta för han tror hon kan få en bit över det... För en liten sketen tvåa i en liten sketen småstad.... 😀
Här i byn får man en fullt modern kåk för 150-200 papp, och en lite mindre modern för neråt 50 papp.. Minns inte när någon fick ut över 200 papp för en kåk senast.
Tror huspriserna fallit med 60-70% efter att sista delen av fabriken lades ned 2001.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 3, 2005
dree wrote: [quote=SupahMan]Nämen så bra då för kommade generationer att borgarna fattat det tillskillnad från alla-är-lika sossarna och inför 3 delad gymnasieskola så det finns ordentligt bra alternativ för de som är praktiskt lagda också.
Och vad gör man med folk som varken klarar av det praktiska eller teoretiska. Allt är inte svart på vitt.
Svarade på Obelix kommentar. Nu kan ju folk som inte är teoretiskt utan praktiskt lagda också utbilda sig på ett vettigt och stimulerande sett och då får vi förhoppningsvis fler i arbete.
lentep wrote:
SupahMan skrev:
Supernova... tänk utanför storstan. På de flesta orter kostar inte en lägenhet ens 700 000:- än mindre 700k över taxeringsvärdet...
Sen är det 10% mer på rea-vinsten inte på hela försäljningssumman.Har du någon aning om vad priserna ligger på för en lägenhet idag? En släkting till mig, boendes i Kalmar som inte är en stor stad, ska sälja hennes lägenhet. Det är en liten tvåa på ca 40 kvadrat belägen i ett "vanligt" område (inte fint men heller ingen slum) några km från stans centrum och den saknar utsikt mer än grannhuset och några träd...
Hon har nu bud på 450 000:- och mäklaren ger henne rådet att vänta för han tror hon kan få en bit över det... För en liten sketen tvåa i en liten sketen småstad....
Och 450 000 är ju verkligen i närheten av 700 000 ÖVER taxeringsvärdet?
T.om i Umeå måste man upp i 4 r.o.k innan 7-800k blir aktuellt.
December 1, 2006
SupahMan wrote: [quote=dree][quote=SupahMan]Nämen så bra då för kommade generationer att borgarna fattat det tillskillnad från alla-är-lika sossarna och inför 3 delad gymnasieskola så det finns ordentligt bra alternativ för de som är praktiskt lagda också.
Svarade på Obelix kommentar. Nu kan ju folk som inte är teoretiskt utan praktiskt lagda också utbilda sig på ett vettigt och stimulerande sett och då får vi förhoppningsvis fler i arbete.
lentep wrote:
SupahMan skrev:
Sen är det 10% mer på rea-vinsten inte på hela försäljningssumman.Har du någon aning om vad priserna ligger på för en lägenhet idag? En släkting till mig, boendes i Kalmar som inte är en stor stad, ska sälja hennes lägenhet. Det är en liten tvåa på ca 40 kvadrat belägen i ett "vanligt" område (inte fint men heller ingen slum) några km från stans centrum och den saknar utsikt mer än grannhuset och några träd...
Hon har nu bud på 450 000:- och mäklaren ger henne rådet att vänta för han tror hon kan få en bit över det... För en liten sketen tvåa i en liten sketen småstad....
Och 450 000 är ju verkligen i närheten av 700 000 ÖVER taxeringsvärdet?
T.om i Umeå måste man upp i 4 r.o.k innan 7-800k blir aktuellt.
Som du nog läste så räknar hennes mäklare med en bra bit över 450 000:- (därav rådet att vänta).... Och får hon det för en liten mini-tvåa kan du ju ta dig en funderare på vad en fyra skulle gå för...
Det är väldigt många år sedan (ca 10 år sedan) priserna för en fyra låg på en ca 600 000:- i ett utav de något "sämre" sedda områdena i Kalmar... Och hur priserna har ändrat sig sedan dess kan du väl kanske räkna ut....
December 3, 2005
obelix wrote: [quote=SupahMan] Svarade på Obelix kommentar. Nu kan ju folk som inte är teoretiskt utan praktiskt lagda också utbilda sig på ett vettigt och stimulerande sett och då får vi förhoppningsvis fler i arbete.
jag syftade inte på folk i gymnasieåldern
Jag vet, och jag syftade på att situationen kommer bli bättre i framtiden nu när det blir rätt redan i gymnasieåldern.
January 12, 2004
SupahMan wrote: [quote=obelix][quote=SupahMan] Svarade på Obelix kommentar. Nu kan ju folk som inte är teoretiskt utan praktiskt lagda också utbilda sig på ett vettigt och stimulerande sett och då får vi förhoppningsvis fler i arbete.
jag syftade inte på folk i gymnasieåldern
Jag vet, och jag syftade på att situationen kommer bli bättre i framtiden nu när det blir rätt redan i gymnasieåldern.
och de som hamnar på pottan nu och som är +40 år?
October 10, 2004
dree wrote: [quote=yazaka]Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?
Jag jobbar med personer som har det svårt. Du skulle aldrig ha gjort det här uttalandet om du med hade gjort det med.
Vad vet du hur jag skulle uttala mig? Desutom, vart säger jag att snubben är störd, eller har andra svårigheter att lära sig? Som sagt, artikeln eller vad det nu ska kallas är ju helt död på fakta.
Nej jag vet inte vad aspergers är, och har ingen lust att slå upp det.
Obelix Nej alla har inte lätt för att plugga, det är självklart. Men det finns andra sätt att bli bra på något. Många praktiska arbeten där inte läsning är det viktiga.
ilg@dd Skolsystemet kanske var lite annorlunda förut, varför inte komma med i svängen och plugga då?
Ingen vill ha en rutten 50 åring utan utbilding, vill du det eller? Vad kan borgarna göra åt den saken? Vad kan sossarna göra åt den saken? Man kan ju inte lösa allt med bidrag. Snart littar vi alla på bidrad.
August 7, 2001
yazaka wrote: [quote=dree][quote=yazaka]Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?
Vad vet du hur jag skulle uttala mig? Desutom, vart säger jag att snubben är störd, eller har andra svårigheter att lära sig? Som sagt, artikeln eller vad det nu ska kallas är ju helt död på fakta.
Nej jag vet inte vad aspergers är, och har ingen lust att slå upp det.
Vart har jag sagt att du säger gubben är störd?
Jag vet att du skulle uttala dig annorlunda om du skulle jobba med samma saker som mig. Nu menar jag rent generallt inte "Stefan" som individ.
Det vi får veta i artikeln är att han är arbetslös och att han förlorar 2000:- på nya regeringen.
Om jag säger så här så är det en halv procent av befolkningen har aspergers och mörkertalet är mycket större tror jag.
January 12, 2004
yazaka wrote: Obelix Nej alla har inte lätt för att plugga, det är självklart. Men det finns andra sätt att bli bra på något. Många praktiska arbeten där inte läsning är det viktiga.
Då ska man ha möjligheten att hitta och komma in på dessa utbildningarna, och dessutom kunna försörja sig under tiden.
1 Guest(s)