Är du en vinnare? [AB]|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är du en vinnare? [AB]
LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
1131326
April 17, 2007 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=yazaka] Obelix Nej alla har inte lätt för att plugga, det är självklart. Men det finns andra sätt att bli bra på något. Många praktiska arbeten där inte läsning är det viktiga.

Då ska man ha möjligheten att hitta och komma in på dessa utbildningarna, och dessutom kunna försörja sig under tiden.

Så sant som det var sagt... Hade det inte varit för det ekonomiska så hade jag förmodligen vidareutbildat mig... 🙁

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1131331
April 17, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Här i byn får man en fullt modern kåk för 150-200 papp, och en lite mindre modern för neråt 50 papp.. Minns inte när någon fick ut över 200 papp för en kåk senast.
Tror huspriserna fallit med 60-70% efter att sista delen av fabriken lades ned 2001.

Får jag gissa på att ingen bygger nya hus på den här orten?

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1131333
April 17, 2007 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=SupahMan][quote=obelix][quote=SupahMan] Svarade på Obelix kommentar. Nu kan ju folk som inte är teoretiskt utan praktiskt lagda också utbilda sig på ett vettigt och stimulerande sett och då får vi förhoppningsvis fler i arbete.

jag syftade inte på folk i gymnasieåldern

Jag vet, och jag syftade på att situationen kommer bli bättre i framtiden nu när det blir rätt redan i gymnasieåldern.

och de som hamnar på pottan nu och som är +40 år?

Skyll det på de idioter som varit ansvarig för skolan under alla dessa år. De som format systemet.

Svenska gymnasiet men framförallt grundskolan är ett skämt och jag skämms fruktansvärt mycket för den. I Sverige med de förutsättningar vi har här borde skolan vara så mkt bättre, men för er som inte fattat det:

Landets barn förtjänar så mycket bättre! Får alla inte bara en utbildning på pappretl, utan en bra sådan så blir ju allt tillslut bättre för er när ni blir gamla.
Och det är som sagt tur att det tas steg i rätt riktning nu så att vi slipper 50 åringar utan bra kunskaper som ingen vill ha och som inte har möjlighet att vidarutbilda sig.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1131346
April 17, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote:
Så sant som det var sagt... Hade det inte varit för det ekonomiska så hade jag förmodligen vidareutbildat mig... 🙁

Ekonomiska skäl? Har du missat att studenter är bortskämda fjollor som får allt gratis? 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1131347
April 17, 2007 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Här i byn får man en fullt modern kåk för 150-200 papp, och en lite mindre modern för neråt 50 papp.. Minns inte när någon fick ut över 200 papp för en kåk senast.
Tror huspriserna fallit med 60-70% efter att sista delen av fabriken lades ned 2001.

Det kan man nog säga, men annat var det på 80-talet..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1131380
April 18, 2007 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=yazaka][quote=dree][quote=yazaka]Kanske tänk på att årskurs 9 kunskaper inte funkar? eller t.o.m. gymnasie?

Vi får ju ingen fakta om denna stackars arbetslösa pokerspelare. Han kanske hoppade av? Vad har han för utbilding?

I värsta fall OMSKOLA DIG! Kan det vara så svårt?
"Hmm... jag pallade inte gymnasiet... nu är jag arbetslös, nä fan det är borgarnas fel inte mitt! och inte har jag tid att lägga ner på att skola om mig till något vettigt"

Vill gärna se hans CV om det ens finns ett att titta på, säkert ett blankt vitt papper med hans namn på.

Jag jobbar med personer som har det svårt. Du skulle aldrig ha gjort det här uttalandet om du med hade gjort det med.
Vet du t.ex. vad aspergers är?

Vad vet du hur jag skulle uttala mig? Desutom, vart säger jag att snubben är störd, eller har andra svårigheter att lära sig? Som sagt, artikeln eller vad det nu ska kallas är ju helt död på fakta.
Nej jag vet inte vad aspergers är, och har ingen lust att slå upp det.

Vart har jag sagt att du säger gubben är störd?
Jag vet att du skulle uttala dig annorlunda om du skulle jobba med samma saker som mig. Nu menar jag rent generallt inte "Stefan" som individ.
Det vi får veta i artikeln är att han är arbetslös och att han förlorar 2000:- på nya regeringen.

Om jag säger så här så är det en halv procent av befolkningen har aspergers och mörkertalet är mycket större tror jag.

Jag drar den slutsatsen när du säger att du arbetar med folk som har det svårt.
Japp han är en förlorare, men det måste finnas mer bakom det, det kan inte enbart vara regerigens fel som många vill få det till.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1131381
April 18, 2007 - 3:46 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=yazaka] Obelix Nej alla har inte lätt för att plugga, det är självklart. Men det finns andra sätt att bli bra på något. Många praktiska arbeten där inte läsning är det viktiga.

Då ska man ha möjligheten att hitta och komma in på dessa utbildningarna, och dessutom kunna försörja sig under tiden.

Att hitta utbildning lär ju vara lättare än att hitta jobb.
http://www.csn.se/

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1131399
April 18, 2007 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd] Här i byn får man en fullt modern kåk för 150-200 papp, och en lite mindre modern för neråt 50 papp.. Minns inte när någon fick ut över 200 papp för en kåk senast.

Helt off-topic.

Allt var bättre på 80-talet.
Solen var varmare, spriten godare, framtidstron stark och musiken bättre.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1131403
April 18, 2007 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] Här i byn får man en fullt modern kåk för 150-200 papp, och en lite mindre modern för neråt 50 papp.. Minns inte när någon fick ut över 200 papp för en kåk senast.

Helt off-topic.

Allt var bättre på 80-talet.
Solen var varmare, spriten godare, framtidstron stark och musiken bättre.

:pidu: :hb: :D/ =DO

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131425
April 18, 2007 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=LenteP] Så sant som det var sagt... Hade det inte varit för det ekonomiska så hade jag förmodligen vidareutbildat mig... 🙁

Ekonomiska skäl? Har du missat att studenter är bortskämda fjollor som får allt gratis? 🙄

ha ha... Den var riktigt bra den.... Vad är det för nolla som påstår detta? Han kan ju uppenbarligen inte varit student den... :bgrin:

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1131440
April 18, 2007 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Jag drar den slutsatsen när du säger att du arbetar med folk som har det svårt.
Japp han är en förlorare, men det måste finnas mer bakom det, det kan inte enbart vara regerigens fel som många vill få det till.

Folk som har det svårt är inte störda...

Det är inte regeringens fel men det är regeringens ansvar.

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
1131454
April 18, 2007 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är löjligt höga krav på utbilding överallt nuförtiden. Jag har gått Naturtekninsk + 3 år på byggnadsingejörslinjen och nu står jag och knuffar pappersrullar på en industri. När min far var ung så ansågs det vara sista utvägen att börja jobba på fabriken, men det var inga problem att hitta andra jobb trots att väldigt många slutade studera vid 16 års ålder. Nu måste man minst ha gått naturvetenskapliga programmet för att bli anställd där och för att jobba med saker som jag lärde mig efter att ha varit där en dag. Dom som läst process och liknande industriprogram kan glömma att få jobbet som dom har utbildats till p.g.a att företaget vill "utvecklas" och såldedes kräver personal med högskolekompetens.

Företagen kommer bara att förstöra för sig själva i slutändan när dom bara vill ta in överkvalificerad personal (som inte kommer att vilja stanna kvar). Det finns helt enkelt för många högutbildade personer i sverige i dagsläget.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1131455
April 18, 2007 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

BeerCan wrote: Det är löjligt höga krav på utbilding överallt nuförtiden.

Det är sant som det är sagt.

Har själv sett städjobb där dom kräver gymnasiekompetens.

Det är ett effektivt sätt att stänga ute oönskade från att söka.

ungefär som de gjorde förr när de skrev att man var tvungen att ha gjort värnplikt, dvs inga kvinnliga sökande tack...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1131479
April 18, 2007 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Stackars människa, 300 jobb på ett år.... Känns som att han missat att vi studerande som vill ha sommarjobb behöver skicka ut i snitt 100 (eller 200, kommer inte ihåg) ansökningar för att få jobb. Han behöver bara få ett jobb, sen kan han vara kvar där, sommarjobb däremot behöver man ofta söka nytt varje år och om vi misslyckas får vi ingen A-kassa (vi får ingenting under sommar månaderna).

Sen borde han ju fundera över att utbilda sig, det finns många bra yrkes utbildningar där det faktiskt behövs folk, och han får ju pengar undertiden han studerar så det är ju knappast någon förlust.
Om han inte nu tycker att det är skönt att bara behöva sitta hemma och lira poker på dagarna :blink:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1131480
April 18, 2007 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Många har samma sommarjobb sommar efter sommar. Sköter man sig så vill företagen gärna ha tillbaka en 😉

//Andreas

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1131497
April 18, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Många har samma sommarjobb sommar efter sommar. Sköter man sig så vill företagen gärna ha tillbaka en 😉

//Andreas

Jepp, hittar man nåt sånt i 17-18års åldern så är det guld. Själv fick jag söka nytt jobb fyra somrar i rad och det var ingen dans på rosor, men det gick efter många om och men.

Kan tänka mig att snubben är less efter ett år, men att ge upp och sitta hemma och spela poker är verkligen inte rätt utväg. Hur bra låter det på kommande anställningsintervjuer? "Vad har du gjort det senaste halvåret?" "tjaa, suttit hemma i kalsongerna, druckit folköl och spelat poker" 🙄
Nej, man måste visa att man vill något och att man tänker kämpa för att få det. Sedan kan jag inte annat än hålla med om att kraven på utbildning på många jobb idag är löjliga. Man har helt glömt bort att den bästa utbildningen ofta är erfarenhet.

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
1131501
April 18, 2007 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp. Det är inte många jobb som man klarar av direkt när man kommer ifrån skolbänken. Oftast funkar det ju så att man lär sig arbetet när man börjar där. Företagen är helt enkelt för bortskämda när det gäller tillgången på arbetskraft så dom ställer alldeles för höga krav. Den trenden börjar förhoppningsvis vända nu när det är så många 40-talister som går i pension. Men jag skulle inte vilja vara gammal och bli utan arbete i dagsläget då man blir jagad med blåslampa av AMS även om man bara har ett år kvar till pensionsåldern.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1131671
April 19, 2007 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Många har samma sommarjobb sommar efter sommar. Sköter man sig så vill företagen gärna ha tillbaka en 😉

//Andreas

Jojo, om man lyckas få ett så bra jobb. Men det som dom flesta kommuner etc. söker folk till är ju bara för den sommaren.
Många butiker gör ju samma sak, dom vill bara fylla i hålen som uppstår när dom "riktiga" anställda har sin ledighet.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131690
April 19, 2007 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=Delph1]Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Många har samma sommarjobb sommar efter sommar. Sköter man sig så vill företagen gärna ha tillbaka en 😉

//Andreas

Jojo, om man lyckas få ett så bra jobb. Men det som dom flesta kommuner etc. söker folk till är ju bara för den sommaren.
Många butiker gör ju samma sak, dom vill bara fylla i hålen som uppstår när dom "riktiga" anställda har sin ledighet.

Såvitt jag vet så har ju faktiskt de "riktiga" anställda ledigt varje sommar... vilket nog arbetsgivarna är medvetna om och därmed lägger de säkerligen såna sommarjobbare på minnet som de är väldigt nöjda med... 😛

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1131751
April 19, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote:
I värsta fall OMSKOLA DIG! Kan det vara så svårt?

Måste vara skönt att vara så naiv

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL