May 17, 2002
Och var tog extremcentern vägen? :-k
October 18, 2006
Jag är höger, det kanske rentav har märkts i vissa trådar , och det har jag varit i stort sett sedan jag började jobba och tjäna pengar.
När jag gick i skolan var jag väldigt vänster och tyckte det var en utmärkt idé att man skulle ge alla sina pengar till andra. Troligen berodde det på att jag:
- Inte hade några pengar själv varför det var lätt att vara frikostig
- Även om jag haft pengar så hade jag inte en familj att försörja för mina surt förvärvade pengar.
I dagsläget kan mina politiska åsikter ungefär sammanfattas i följande punkter:
- Lägre skatt på arbete och ökad skatt på aktiespekulation
- Ökad valfrihet i skola, vård och äldreomsorg
- Bidrag till alla som behöver det, inte till alla som vill ha det
- Nej till abort
- Lägg ner SIDA och ge pengarna till mellanösterns enda demokrati
- Låt människor växa av eget ansvar och rimliga krav
- Mer pengar till och mer krav i skolan
- Fri invandring men med ökat krav på egenförsörjning
- Ta bort religionsfriheten
- Mer kärnkraft
- Sänk bensinskatten (rejält)
- Börja straffa brottslingar istället för brottsoffer
Det finns säkert mer men det här vara vad jag kom på nu så här på en höft.
October 18, 2006
Kaleid wrote: Dessa två:
[quote=Josey Wales] - Nej till abort
samt "stöd demokratin" går ej ihop...bort med religionsfrihet. Wtf? Ska alla indoktorineras in i kristendomen eller vadå? Pfft. 🙄
Nej det skall man inte, men det finns vissa religioner som är oförenliga med min syn på hur samhället skall fungera, t.ex när det gäller män och kvinnors lika rättigheter och synen på yttrandefrihet.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: Jag är höger, det kanske rentav har märkts i vissa trådar , och det har jag varit i stort sett sedan jag började jobba och tjäna pengar.
När jag gick i skolan var jag väldigt vänster och tyckte det var en utmärkt idé att man skulle ge alla sina pengar till andra. Troligen berodde det på att jag:
- Inte hade några pengar själv varför det var lätt att vara frikostig
- Även om jag haft pengar så hade jag inte en familj att försörja för mina surt förvärvade pengar.*lista*
De två förhållandena stämmer på mig med, men jag har inte kommer till samma slutsatser senare i livet 😉
//Andreas
January 8, 2005
Josey Wales wrote: [quote=Kaleid]Dessa två:
[quote=Josey Wales] - Nej till abort
samt "stöd demokratin" går ej ihop...bort med religionsfrihet. Wtf? Ska alla indoktorineras in i kristendomen eller vadå? Pfft. 🙄
Nej det skall man inte, men det finns vissa religioner som är oförenliga med min syn på hur samhället skall fungera, t.ex när det gäller män och kvinnors lika rättigheter och synen på yttrandefrihet.
Sålänge en religon inte bryter sammhällets och yttrandefriheten så får vem som helst utöva vilken religon som helst, men sålänge religonen i sig kräver att människor ska underminera sig och tvingas bära tex (notera att det är ett exempel) slöja eller liknande så tycker jag inte det hör hemma i ett modernt demokratiskt och fritt samhälle. min högts personliga åsikt dock.
jag har både läst mkt religon och även sett de platser där det utövas. jag är stenhårt ateist och tycker många religoner är näst intill fruktansvärda i grunden och i olika grenar där de utövas. passar inte in någonstans i vårt moderna samhälle, men låt de som utövar de, få utöva de, men inte till den gräns det påverkar oss andra, samt att man måste dra en gräns någonstans och just här tycker jag gränsne ska dras.
håller med josey till vissa delar.
best regards, pole
October 18, 2006
Delph1:
Det är det som är fascinerande att männniskor utifrån ungefär samma förutsättningar kan dra helt oilka slutsatser.
Jag ser det som så att eftersom jag nu har skaffat familj så är det upp till mej att försörja och ta hand om den familjen.
När jag då ser en ohyggligt stor del av min lön gå bort i skatt (både genom direkta och indirekta skatter) så känner jag att min möjlighet att själv ta hand om min familj minskar med varje skattekrona som försvinner.
Istället blir jag tvungen att förlita mej på staten för att fylla vissa av min familjs behov och det tycker inte jag alls känns bra.
Antagligen har det att göra med att jag inte tycker om att vara beroende av andra, jag har alltid satt en ära i att ta hand om mej själv så mycket som möjligt och det är det som staten omöjliggör genom de höga skatterna i Sverige.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: Delph1:
Det är det som är fascinerande att männniskor utifrån ungefär samma förutsättningar kan dra helt oilka slutsatser.
Jag ser det som så att eftersom jag nu har skaffat familj så är det upp till mej att försörja och ta hand om den familjen.
När jag då ser en ohyggligt stor del av min lön gå bort i skatt (både genom direkta och indirekta skatter) så känner jag att min möjlighet att själv ta hand om min familj minskar med varje skattekrona som försvinner.
Istället blir jag tvungen att förlita mej på staten för att fylla vissa av min familjs behov och det tycker inte jag alls känns bra.
Antagligen har det att göra med att jag inte tycker om att vara beroende av andra, jag har alltid satt en ära i att ta hand om mej själv så mycket som möjligt och det är det som staten omöjliggör genom de höga skatterna i Sverige.
Håller med om mycket där, men anledningen till att jag inte tycker om varken höger eller vänster idag är att högern misslyckas med att ge folk som den kvinna som uppfostrade mig det stöd som behövs. Deltidsarbetande kvinnor går en tuff tid till mötas med en politik som nästan bara gynnar folk och framförallt par som arbetar full tid eller mer. KD är ju det bäst lysande exemplet på ett parti med bristande insikt på ett modernt samhälle. De ser bara kärnfamiljer överallt, när kärnfamiljen varit ganska utdöende i minst 20 år.
Vänster å sin sida försöker inte lösa problemet med att ge dom ett jobb som dekan leva på utan daltar med bidrag, eller tvingar dom till flera deltidsjobb, meningslösa AMS-kurse och annat skit.
Jag föredrar dock den här lösningen av de två eftersom det ger en drägligare tillvaro, men båda sidorna misslyckas katastrofalt med att ta han dom de som verkligen har det svårt i dagens samhälle.
Det är samtidigt de personer jag nästan ser upp mest till; ensamstående kvinnor med barn som klarar av att ta sig fram trots hur samhället är så totalt missanpassat för sådana som dom.
//Andreas
2 Guest(s)