är du höger eller vänster?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
är du höger eller vänster?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1158293
October 3, 2007 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Det är samtidigt de personer jag nästan ser upp mest till; ensamstående kvinnor med barn som klarar av att ta sig fram trots hur samhället är så totalt missanpassat för sådana som dom.

//Andreas

Hmmpf, tror du det på något sätt är lättsammare att vara ensamstående arbetslös man med barn?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1158309
October 3, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Delph1] Det är samtidigt de personer jag nästan ser upp mest till; ensamstående kvinnor med barn som klarar av att ta sig fram trots hur samhället är så totalt missanpassat för sådana som dom.

//Andreas

Hmmpf, tror du det på något sätt är lättsammare att vara ensamstående arbetslös man med barn?

Säkert lika svårt, men nu är vi män könsdiskriminerade inom så många område. Fast det är ok!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1158337
October 4, 2007 - 4:33 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Delph1] Det är samtidigt de personer jag nästan ser upp mest till; ensamstående kvinnor med barn som klarar av att ta sig fram trots hur samhället är så totalt missanpassat för sådana som dom.

//Andreas

Av den anledning att samhället är byggt av män för män så ja, något enklare, men överlag ingen större skillnad jämfört med hur andra har det.

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1158345
October 4, 2007 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Håller med om mycket där, men anledningen till att jag inte tycker om varken höger eller vänster idag är att högern misslyckas med att ge folk som den kvinna som uppfostrade mig det stöd som behövs.

Det där är ju ett problem naturligtvis. Om man skulle införa större lättander för ensamstående föräldrar så skulle massor av folk låtsas flytta isär för att kunna ta del av förmånerna. det förekommer ju tyvärr redan med bidragsförskott och bostadsbidrag men naturligtvis behövs det göras något för den gruppen.
Men jag skulle kunna tänka mej att man kunde höja grundavdraget till 100 000 för ensamstående föräldrar som tjänar under 200 000 t.ex. men då måste man ju kontrollera att de verkligen är ensamstående också för att hindra missbruk.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1158416
October 4, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man verkligen går till sådana extrema åtgärder att man flyttar isär för att kunna åtnjuta ett något högre avdragstak så är man antingen fruktansvärt snål eller så har man det så dåligt att man måste fuska.
I vilket fall som helst så håller jag med om att det borde finnas ett bättre system för ensamstående med barn.

//Andreas

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1158427
October 4, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, 50/50

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1158429
October 4, 2007 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Haha, 50/50

Det känns ganska bra att jag blev personen som ändrade det 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1158443
October 4, 2007 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Om man verkligen går till sådana extrema åtgärder att man flyttar isär för att kunna åtnjuta ett något högre avdragstak så är man antingen fruktansvärt snål eller så har man det så dåligt att man måste fuska.
I vilket fall som helst så håller jag med om att det borde finnas ett bättre system för ensamstående med barn.

//Andreas

Troligen inte så smart heller det e ganska mycket dyrare att bo själv.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158449
October 4, 2007 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Delph1]Om man verkligen går till sådana extrema åtgärder att man flyttar isär för att kunna åtnjuta ett något högre avdragstak så är man antingen fruktansvärt snål eller så har man det så dåligt att man måste fuska.

//Andreas

Man behöver inte fysiskt flytta bara för att man skriver sej på en annan adress.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1158454
October 4, 2007 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Vänster.
Finner dock några väldigt få saker som är bra med högersidan.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1158456
October 4, 2007 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tidsdjuret wrote: Har varit Högerinriktad sedan jag började rösta men nu får det vara nog.

Är osäker; har rent av blivit Nihilist, det kvittar totalt 👿

Steget från politiskt aktiv till att anse att ingenting har ett värde är ganska stort.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1158472
October 4, 2007 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Json_81][quote=Delph1]Om man verkligen går till sådana extrema åtgärder att man flyttar isär för att kunna åtnjuta ett något högre avdragstak så är man antingen fruktansvärt snål eller så har man det så dåligt att man måste fuska.

//Andreas

Man behöver inte fysiskt flytta bara för att man skriver sej på en annan adress.

Ok...det finns fusk. Det är vi överens om. Men fusket vad gäller detta är knappast speciellt stort.
Men vi kan ju göra ett experiment...du får klippa av alla band med familjen på prov och sedan se hur pass ekonomiskt det slår. Varsågod och sätt igång nu mannen!
Fan...du förutsätter att alla är fuskare. Fine...det säger allt om dig!
"En tjuv känner igen tjuv bäst" Det är vad du är.

Du hajar vad jag menar ?

Edit: Du är ju för sjutton en bidragstagare också...du lyfter ju barnbidrag ju och kanske även bostadsbidrag. Ok ok...avsäg dig iaf barnbidraget så ska jag inte påstå att du är en bidragstagare!

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1158516
October 5, 2007 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror hur man ser saken;p

I svensk politik höger, internationellt är man ju skapligt vänster...

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1158556
October 5, 2007 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Jag är höger, det kanske rentav har märkts i vissa trådar wink , och det har jag varit i stort sett sedan jag började jobba och tjäna pengar.
När jag gick i skolan var jag väldigt vänster och tyckte det var en utmärkt idé att man skulle ge alla sina pengar till andra. Troligen berodde det på att jag:
- Inte hade några pengar själv varför det var lätt att vara frikostig
- Även om jag haft pengar så hade jag inte en familj att försörja för mina surt förvärvade pengar.

Vända kappan efter vinden?

Jag har ingen lust att kommentera hela din lista men det här hajjade jag till på:

Josey Wales wrote: - Ta bort religionsfriheten

Hm? Varför skulle man inte få ha friheten att tro på vad man vill? Vad skulle man få tro respektive inte få tro på? Och vad skulle hända om man bekänner sig till någon religion som man inte har frihet att utöva?

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158708
October 6, 2007 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Josey Wales][quote=Json_81][quote=Delph1]Om man verkligen går till sådana extrema åtgärder att man flyttar isär för att kunna åtnjuta ett något högre avdragstak så är man antingen fruktansvärt snål eller så har man det så dåligt att man måste fuska.

//Andreas

Ok...det finns fusk. Det är vi överens om. Men fusket vad gäller detta är knappast speciellt stort.
Men vi kan ju göra ett experiment...du får klippa av alla band med familjen på prov och sedan se hur pass ekonomiskt det slår. Varsågod och sätt igång nu mannen!
Fan...du förutsätter att alla är fuskare. Fine...det säger allt om dig!
"En tjuv känner igen tjuv bäst" Det är vad du är.

Du hajar vad jag menar ?

Edit: Du är ju för sjutton en bidragstagare också...du lyfter ju barnbidrag ju och kanske även bostadsbidrag. Ok ok...avsäg dig iaf barnbidraget så ska jag inte påstå att du är en bidragstagare!

Nu slog du i alla fall världsrekord i att missförstå ett inlägg.

Jag tar det i punktform för enkelhetens skull.

- Jag tycker att situationen för ensamstående föräldrar i Sverige är svår
- Jag menar också att man borde göra något åt det
- Det jag menar med mygel är att det finns folk som låtsas flytta isär (jo, det gör det jag har stött på flera stycken i mina dagar), skulle bidragen för ensamstående öka så skulle också fusket göra det.
- Vad mina band med familjen och eventuell klippning av dessa har med det här att göra kan inte jag förstå men du kan säkert berätta det för mej.
- Barnbidraget kan man inte säja ifrån och ja, det är vansinnigt att betala ut barnbidrag till alla utan behovsprövning. De pengar vi får i barnbidrag går dock oavkortat till barnen i form av sparande så jag rör inte de pengarna själv någonsin, någon gång
- Bostadsbidrag har jag aldrig haft
- Jag har aldrig fuskat med ett bidrag i hela mitt liv.
- Jag förutsätter inte att alla är fuskare, däremot finns det väldigt många som fuskar med olika bidrag. Det måste man nog vara bra naiv för att inte inse.

Till sist så har jag bara en fråga. Varför är jag en tjuv?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1158714
October 6, 2007 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja se en kalkyl på hur mycket som alla småföretagare fuskar med att skriva av privata saker på deras företag 😉

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158719
October 6, 2007 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag skulle vilja se en kalkyl på hur mycket som alla småföretagare fuskar med att skriva av privata saker på deras företag 😉

//Andreas

Det är åtskilliga miljarder, förmodligen mer än många andra typer av bidragsfusk.

Allt fusk är ett elände, jag är helt övertygad om att både a-kassan och sjukpengen skulle kunna vara på 90% utan en enda karensdag och ändå kosta staten mindre pengar om ingen skulle fuska.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1158721
October 6, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Delph1]Jag skulle vilja se en kalkyl på hur mycket som alla småföretagare fuskar med att skriva av privata saker på deras företag 😉

//Andreas

Det är åtskilliga miljarder, förmodligen mer än många andra typer av bidragsfusk.

Allt fusk är ett elände, jag är helt övertygad om att både a-kassan och sjukpengen skulle kunna vara på 90% utan en enda karensdag och ändå kosta staten mindre pengar om ingen skulle fuska.

Snygg, men i mina ögon kränkande titel du ligger inne med.
🙄
Har moderatorerna fest ikväll eller?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1158722
October 6, 2007 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=Delph1]Jag skulle vilja se en kalkyl på hur mycket som alla småföretagare fuskar med att skriva av privata saker på deras företag 😉

//Andreas

🙄

Jag hade faktiskt inte ens sett att någon komiker gett mej den titeln så den har jag inget att göra med.
Men det var bra att du uppmärksammade mej på den, så jag fick tillfälle att skriva att jag själv inte har något med den att göra.
Till den som satt dit titeln har jag bara en sak att säja.
DU KAN DRA ÅT HELVETE!

Med "titeln" i åtanke så blir det här mitt sista inlägg på det här forumet.
Till folk som kan diskutera på nätforum utan att behöva använda sina administratörsrättigheter säjer jag; väl mött på andra forum.
Till de som måste använda sina adminrättigheter istället för att diskutera så är den tidigare uppmaningen i versaler applicerbar.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1158723
October 6, 2007 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales][quote=Delph1]Jag skulle vilja se en kalkyl på hur mycket som alla småföretagare fuskar med att skriva av privata saker på deras företag 😉

//Andreas

🙄

Jag hade faktiskt inte ens sett att någon komiker gett mej den titeln så den har jag själv inget att göra med.
Men det var bra att du uppmärksammade mej på den. Till den som satt dit titeln har jag bara en sak att säja.
DU KAN DRA ÅT h*****e!

Lugn och fin..
Antagligen bara någon av moderatorerna som vill reta upp dej till att skriva "grova ord" för att sedan kunna lägga en bann..
Har sett dessa tendenser tidigare.

*Edit*

Såg Josey Wales editering:
"Med "titeln" i åtanke så blir det här mitt sista inlägg på det här forumet.
Till folk som kan diskutera på nätforum utan att behöva använda sina administratörsrättigheter säjer jag; väl mött på andra forum.
Till de som måste använda sina adminrättigheter istället för att diskutera så är den tidigare uppmaningen i versaler applicerbar."

Snyggt jobbat okänd admin..
En duktig och iaf för mej roande debattör mindre.
Eftersom titeln är ändrad så torde det vara ett bevis på att någon gjort ett övertramp i sina befogenheter, rimligtvis borde en offentlig ursäkt från denne admin/mod riktad mot Josey Wales komma härnäst i tråden.
Men jag antar att det i vanlig trall uteblir, för så rakryggat har det ju gått till förr.
Undrar även lite över varför Callisters flyttråd låstes utan förklaring.. "Boring" känns inte som ett vettigt motiv.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 494
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL