May 17, 2002
Ja jag är med. Jag är enbart med för att ge pengar så att alla fina byggnadsminnen kan bevaras. Jag är inte med för att stödja Svenska kyrkans religionsutövande.
Jag önskar att man kunde betala enbart för att bevara byggnaderna och parkerna utan att behöva betala några kvacksalvares löner ;).
Edit: en hel massa.
January 12, 2004
skinner wrote: [quote=obelix]Tyvär så är jag fortfarande med, men ska gå ur.
Varför ska du gå ut?
Jag är helt enkelt inte troende, är visserligen döpt, men det var inte mitt val.
Jag känner att det är fel att stödja något jag inte tror på, jag kan stödja detta lika lite som jag skulle kunna stödja Islam eller Judendomen.
Att vara kvar för att stödja gamla kyrkor som tillhör den sk kulturminnesskatten håller inte för mig, då borde man även stödja Asatron, som var här innan.
Jag ser mig själv som Agnostiker.
January 28, 2003
obelix wrote: Att vara kvar för att stödja gamla kyrkor som tillhör den sk kulturminnesskatten håller inte för mig, då borde man även stödja Asatron, som var här innan.
Det gör ju staten, det pyttelilla som finns kvar. Men, om du är långtidssjukskriven så betalar du kanske inte skatt, och då stödjer du givetvis inte det 😛 (Tänker på typ runstenar och sådant. Vet faktiskt inte så mycket mer än runstenar och gravplatser som finns bevarat.)
Jag är med dels för att alla kyrkor behöver underhållas, de tillhör Sverige på något sätt i mina ögon. Dels är jag med för att stödja all den verksamhet kyrkan driver för de svagare i samhället.
Visst, jag är döpt och konfad, men knappast troende.
January 12, 2004
MrWeizel wrote: [quote=obelix]Att vara kvar för att stödja gamla kyrkor som tillhör den sk kulturminnesskatten håller inte för mig, då borde man även stödja Asatron, som var här innan.
Det gör ju staten, det pyttelilla som finns kvar. Men, om du är långtidssjukskriven så betalar du kanske inte skatt, och då stödjer du givetvis inte det 😛 (Tänker på typ runstenar och sådant. Vet faktiskt inte så mycket mer än runstenar och gravplatser som finns bevarat.)
Jag är med dels för att alla kyrkor behöver underhållas, de tillhör Sverige på något sätt i mina ögon. Dels är jag med för att stödja all den verksamhet kyrkan driver för de svagare i samhället.
Tyvärr så måste man betala skatt när man är sjukskriven.
Hur är det man säger?
Född fri, skattad till döds :bgrin:
March 24, 2002
PolarIce wrote: Nej.
Är varken döpt eller konfirmerad, för man blir väl automatiskt medlem när jag konfirmerar sig?
Nej, det kommer med dopet, men du måste vara döpt och medlem för att få konfirmera dej.
Själv gick jag ur kyrkan för ett par år sedan.
Såg ingen anledning att betala för något jag inte tror på och därför aldrig kommer att nyttja??
November 26, 2002
MrWeizel wrote: Jag är med dels för att alla kyrkor behöver underhållas, de tillhör Sverige på något sätt i mina ögon. Dels är jag med för att stödja all den verksamhet kyrkan driver för de svagare i samhället.
ungefär så tycker jag.
1 Guest(s)