June 20, 2002
Tänkte det skulle vara lite intressant och se hur mycket folk det egentligen är som är religiösa...
Rösta inte på kristendomen bara för att ni är indöpta i Svenska Kyrkan om ni inte tror på den och samma sak gäller för medlemmar av andra trossamfund utan då är "nopes, jag är stenhårt icke-religiös" erat val, utan jag vill bara att folk som själva anser sig tillhöra en viss religion och anser sig vara troende röstar...
btw, så är jag inte religiös, och detta är bara i statistiskt ändamål för att stilla min nyfikenhet... 🙂
November 29, 2001
Beex wrote: Nej tack! Inte religös. Gick ur den sketna kyrkan för ett tag sedan för att slippa skiten. Ingen idé att vara inskriven där om man inte är religös.
Kyrkan står för en portion av vår välfärd genom att ta hand om olycksdrabbade individer i vårt samhälle. Fast att betala 5000 spänn i kyrkskatt som min morsa fick göra förra året är bara tokigt... jag har gått ur själv. Menar dock på att det faktiskt finns nytta med kyrkan också för de som inte är religiösa.
June 20, 2002
Öwall wrote: [quote=Wolverine]antingen så är du för eller emot jesus det finns inget halvting imellan antingen så ger du 100% eller inte
Jag tror på Gud, men inte på varken Jesus eller bibeln. Vad är jag då??
det är ju ytterst få kristna som tror på bibeln annat än i symbolisk mening, så du skulle nog kunna titulera dig kristen...
men men, bestäm själv... 🙂
January 30, 2002
Wolverine wrote: antingen så är du för eller emot jesus det finns inget halvting imellan antingen så ger du 100% eller inte
nja... Jag trodde annars att alla som var med i den svenska kyrkan var kristna och jag tvivlar starkt på att en överväldigande majoritet av dessa är 100% för. Tycker man ska Skilja på folk som är religiösa av sig eller folk som är kristna bara för att de är med i kyrkan. Är själv medlem i den svenska kyrkan men det är nog snarare av bekvämlighetsskäl än av någon tro på Gud. Kan ju vara praktiskt om man dör eller tjejen får för sig att ”här ska det minsann vara kyrkbröllop”. Personligen tror jag knappast på Gud, i alla fall inte som han (eller hon eller det) beskrivs i Bibeln eller av kyrkan. Visst är det ett trevligt budskap osv. men… 😕
Om man ska tro på den Kristna Guden, vad är det som säger att just kristendomen skulle ha rätt? Det dräller ju av religioner här i världen och vilken som helst av dem kan ju ha rätt, eller mer trolig, alla kan ha fel!
Nä, religion har ställt till med så mycket trångsynthet och elände genom tiderna så jag föredrar nog att hålla mig utanför. Jag får helt enkelt chans och hoppas att jag inte behöver brinna i helvetet för all evighet. 👿
Förresten, skulle jag mot förmodan bli religiös av mig skulle jag nog föredra Buddismen (slipper man dyrka någon Gud) eller möjligtvis någon hedonistisk naturreligion. Verkar vara mycket trevligare! 😛
June 20, 2002
UndaC wrote: [quote=Beex]Nej tack! Inte religös. Gick ur den sketna kyrkan för ett tag sedan för att slippa skiten. Ingen idé att vara inskriven där om man inte är religös.
Kyrkan står för en portion av vår välfärd genom att ta hand om olycksdrabbade individer i vårt samhälle. Fast att betala 5000 spänn i kyrkskatt som min morsa fick göra förra året är bara tokigt... jag har gått ur själv. Menar dock på att det faktiskt finns nytta med kyrkan också för de som inte är religiösa.
jo, fast när kyrkan äger aktier i sprit, tobak och vapen kan man ju fundera över vad hela grejen handlar om...
Vettiga kristna har jag inget emot, men just svenska kyrkan är jag mycket tveksamt inställd till...
själv är jag fortfarande medlem, men enbart för att jag inte fått arslet ur vagnen och orkat gå ner till kyrkan... sen har jag inte hunnit betala mycket skatt än så det spelar inte så stor roll...
1 Guest(s)