Är du religiös?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är du religiös?
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
sp_UserOfflineSmall Offline
330498
May 7, 2003 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Meningsskiljaktigheten är befogad. Visst är en religion en tro på högre makter? Finns det inom Buddhismen?

vad jag har förstått så är inte Buddhismen en religion enligt alla regler, men har ändå kommit att räknas som en av världsreligionerna...
De tror ju på reinkarnation och att buddha om och om igen återföds, och det skulle väl kunna kallas för någon form av gudsdyrkan om man vrider och vänder lite på det...

Men en tro på högre makter så som den uttrycker sig i Kristendomen och Islam t.ex. finns inte...

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
330516
May 7, 2003 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag föraktar alla religioner som syftar på en högre makt mening med livet eller har en orginisation under den (typ kyrkan).

Jag tror inte på en mening med livet jag anser att mitt liv e menningslöst i slutändan.
Den tro jag står närmast är den gamla seden som var vår urspungs tro här in norden, anser att det finns mycket sunt i de.

Vet inte om jag med i kyrkan måste gå ut om jag e det annars är jag bara en jäkla huklare och det hatar jag lika mycket som relikösa fundamentalister.

Ps. Jag kan respektera en kyrka som en plats för dom döda, en plats där du kan hedra våra förfäder men inte för något annat.Ds.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
330596
May 7, 2003 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

jan-e wrote: [quote=BelGarath]*host* Buddhismen är ingen religon det är en filosofi...

hrmm...
slänger in ett citat från Nationalencyklopedin:

"buddhism, en ursprungligen indisk religion som har buddhan Shakyamuni (Siddharta Gautama, ofta kallad Buddha) som en av sina grundare och som förebild; det centrala i dess lära är att man genom att överge världen kan nå fram till befrielse från lidandet (dvs. lidandet i återfödelsernas kretslopp)."

det stämmer inte...
det finns många andledningar till att Buddhismen inte är en religon ett är att inom buddhismen finns inga gudar..

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
330598
May 7, 2003 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

S.atan står för njutningslystnad istället för avhållsamhet. (taget ur den Satanist-bibeln)
Inom Satanismen anser man att ska ska njuta nu och inte plåga sig för att uppleva något bättre senare som de flesta andra religionerna anser

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
331067
May 7, 2003 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=jan-e][quote=BelGarath]*host* Buddhismen är ingen religon det är en filosofi...

hrmm...
slänger in ett citat från Nationalencyklopedin:

"buddhism, en ursprungligen indisk religion som har buddhan Shakyamuni (Siddharta Gautama, ofta kallad Buddha) som en av sina grundare och som förebild; det centrala i dess lära är att man genom att överge världen kan nå fram till befrielse från lidandet (dvs. lidandet i återfödelsernas kretslopp)."

det stämmer inte...
det finns många andledningar till att Buddhismen inte är en religon ett är att inom buddhismen finns inga gudar..

ok. då fortsätter jag med mina citat då, denna gång hämtat från Britannica Encyclopædia:

"The 20th-century German-born American theologian Paul Tillich gave a simple and basic definition of the word: “Religion is ultimate concern.” This means that religion encompasses that to which people are most devoted or that from which they expect to get the most fundamental satisfaction in life./.../Martin Luther spoke in similar terms about God. He stated that to have a god was to “have something in which the heart trusts completely,” /.../Putting Tillich's and Luther's definitions together, it is possible to see that religion does not necessarily have to be involved with shrines, temples, churches, or synagogues. It does not need complex doctrines or clergy. It can be anything to which people devote themselves that fills their lives with meaning."

Min tolkning av det hela är att religion inte behöver handla om att dyrka någon Gud.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
331078
May 8, 2003 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Enligt det där är alla religiösa.

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
331121
May 8, 2003 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

när man hittat vägen är det bara att följa den .. .. ..

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
331123
May 8, 2003 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: när man hittat vägen är det bara att följa den .. .. ..

Va? nej.

tom491
Medlem
331135
May 8, 2003 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

jo

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
331167
May 8, 2003 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken väg?

Du kan ju inte följa en väg som leder rakt utför ett stup. eller, tja, du KAN ju göra det, det är väll detsamma som att följa vägen vår herre jesus visar oss, antar jag.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
331173
May 8, 2003 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Man skall aldrig följa en väg man ska skapa sin egen, ovavsätt vad det kostar.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
331180
May 8, 2003 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

jokkling wrote: Vilken väg?

Du kan ju inte följa en väg som leder rakt utför ett stup. eller, tja, du KAN ju göra det, det är väll detsamma som att följa vägen vår herre jesus visar oss, antar jag.

Den store AMD-gudens vägar äro outgrundliga...

tom491
Medlem
331188
May 8, 2003 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

när du hittat vägen vet du att det är den rätta,

förresten,
det kanske inte är religion .. ..
taoism kanske hamnar under filosofi ?

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
331192
May 8, 2003 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: när du hittat vägen vet du att det är den rätta,

förresten,
det kanske inte är religion .. ..
taoism kanske hamnar under filosofi ?

Ä vafan pladdrar du om?

Visste ni förresten att jesus använde heroin? det är därför (tror jag) att han inte hade problem att "hela" människor och få dem att tro att han gick på vattnet osv.

tom491
Medlem
331196
May 8, 2003 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

jag "pladdrar" om taoism .. ..

och .. Jesus & heroin ?!
då var han rätt tidig med det, jag trodde inte det uppfanns förrän på 1870-talet ?

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
331313
May 8, 2003 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: jag "pladdrar" om taoism .. ..

och .. Jesus & heroin ?!
då var han rätt tidig med det, jag trodde inte det uppfanns förrän på 1870-talet ?

han kanske rökte horse...
ev. åt han magic mushrooms :cy:
dock kan sägas om jesus att även om hans existens kan bevisas behöver detta inte innebära att han var Guds son. Man vet ju hur legender sprids och utvecklas, se bara på Elvis eller Jim Morisson. Finns ju mängder av folk som dyrkar dem som om dem vore Gudar.
Bibeln tycker jag för övrigt verkar vara en ytterst suspekt skrift, fast vilken religiös bok är inte det?

tom491
Medlem
331375
May 8, 2003 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

tja.. .. ..
Nu tror jag nog att om jesus drogade så använde han nog någonting som var känt.. .. på den tiden !?

Min uppfattning är att Jesus fanns, han ställde ju till med en del enl diverse skrifter. Vem han sedan var har jag ingen egentlig aning om, kanske var han en, för den tiden, mycket kunnig medicinman ?!

Kanske skulle citera en religiös skrift ? men den här finns ju inte .. enl vissa "religiösa";

" Jesus sade:
"Den plats, där det finns tre gudar, är det gudar.
Den plats, där det finns två eller en, är jag med honom."
"
-ur Thomasevangeliet

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
331386
May 8, 2003 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: tja.. .. ..
Nu tror jag nog att om jesus drogade så använde han nog någonting som var känt.. .. på den tiden !?

Min uppfattning är att Jesus fanns, han ställde ju till med en del enl diverse skrifter. Vem han sedan var har jag ingen egentlig aning om, kanske var han en, för den tiden, mycket kunnig medicinman ?!

Kanske skulle citera en religiös skrift ? men den här finns ju inte .. enl vissa "religiösa";

" Jesus sade:
"Den plats, där det finns tre gudar, är det gudar.
Den plats, där det finns två eller en, är jag med honom."
"
-ur Thomasevangeliet

Ja att det fanns nån snubbe som kallades för jesus är jag helt med på. Och att han använde droger vet jag också, man har hittat spår av det (jag kanske blander ihop det, kanske var det inte heroin, utan nån annan hyfsat tung drog). Och att han igentligen var ganska ball är jag med på också, han fattade ju hur förbannat naiva å puckade människor var, han kunde ju för fan tuta i dom vad som helst och dom trodde på det. "TITTA, JAG GÅR PÅ VATTNET!!" -"OAAAA!!! COOOOLT!!! *röka mer* ".

tom491
Medlem
331398
May 8, 2003 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Att Jesus gick på vattnet är en av de saker jag tror är väsentligt överdrivna och inte inträffade.. .. ..

Att jag sedan tycker all användning av droger, frånsett som läkemedel, är skit.. .. hör nog inte hemma här - ämnet var väl något om religöst ?

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
331414
May 8, 2003 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: Att Jesus gick på vattnet är en av de saker jag tror är väsentligt överdrivna och inte inträffade.. .. ..

Att jag sedan tycker all användning av droger, frånsett som läkemedel, är skit.. .. hör nog inte hemma här - ämnet var väl något om religöst ?

Jamen, det är ju det som är min poäng för satan. Att du dessutom är mot droger men för jesus (drogmissbrukare) gör ju bara det hela ännu roligare. Att viga sitt liv till någon som pysslar med medel man är emot finner jag skrattretande. laugh laugh laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 222
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL