March 1, 2001
Hej! Så här ligger det till.
För ett tag sedan gick jag till närmsta toyota verkstad och frågade efter en reservdel. Dom hade den ej i lager utan fick ta hem den från japan.
Den skulle kosta 1500 kr sa dom. Den kommer inom två veckor sa dom.
Okej sa jag å så skildes vi åt.
Sen dess har bilen pajat ytterligare och jag har ställt av den nu idagarna då jag ej anser att det är värt att försöka laga den.
Nu idag kom en gubbe från verkstaden över och frågade varför jag inte hämtat ut delen. Jag förklarade och blev ombedd att snacka ytterligare med dem.
Dom hävdar att jag blev betalningsskyldig då jag muntligen efterfrågade delen och accepterade deras förslag att ta hem den från japan.
Jag däremot säger att jag blir betalningsskyldig då jag har varan i handen. Jag tycker därför att dom klantade sig som ej bad om förskottsbetalning då jag beställde delen.
Jag menar, de har inte ens mitt namn eller något slags "bevis" på att jag beställt delen. Jag hade lika gärna kunnat jobba på andra sidan stan å beställt delen där jag beställt den nu men då skulle de aldrig veta vem jag var och aldrig kunna söka upp mig.
Vore bra med lite hjälp å synpunker! =)
//visse
March 1, 2001
Precis. Så jag känner också. Dom här gubbar jiddrar om nått "munligt" avtal. Men det tror jag inte på..det e nog bara bullshit. Dom försöker säkert snuva mig bara för att jag ser ung å dum ut..=)
Hade ju varit en annan sak om jag vid tidpunkten jag gjorde förfrågan på delen skrev på nått papper som varit bindande.
August 16, 2002
Beex wrote: Om det finns något bevis för att detta muntliga avtal har ägt rum?
men snälla... visst, om det går till domstol så har de inga bevis, men han är ändå betalningskyldig... jag menar, om jag rånar en bank o det inte finns några bevis, har jag då rånat banken? visst har jag det, men det går inte att bevisa det...
November 26, 2002
Visst är du betalningsskylldig. Du har beställt varan och som tidigare nämnts är detta ett muntligt avtal. Visst är det så att det är svårt att bevisa, men lagligen är du betalningsskylldig. Tänk dig en omvänd situation, du måste betala för att dom ska beställa - det kommer fel del. Dom vägrar beställa en en ny del för dom hävdar att du beställt denna. Inget du kan göra du har ju redan betalat och du kan inte bevisa att detta inte är den del du beställt.
Skyddet är i första hand för konsumenten. Att missbruka det resulterar bara att skyddet blir sämre och andra konsumenter kan räkna med sämre service. Det var snällt av dom att beställa utan att kräva en handpenning av dig! Det är det normala.
December 29, 2000
Eftersom de sa att den skulle ta 2 veckor att ta hem ifrån Japan - och Du svarade ok..tycker jag det låter som om du godkände beställningen.
Då de har sökt upp Dig vet de ju tydligen vem du är också. Muntliga avtal gäller likaväl som skriftligt. Sedan är det ju upp till dig själv att blåneka.
/GRiDDE
June 18, 2001
Han säger själv att han beställde den. Om både säljare och köpare uppfattar det som en uppgörelse har han inte mycket att komma med genom att prata om detaljer sedan. Denna tråd är med andra ord ett bevis för att han verkligen menade att beställa den. Sedan kan ni ju försöka få honom att komma undan det om ni vill, men det är lika omoraliskt som att uppmana någon att ladda ned olagliga program från nätet, vilket inte är tillåtet i detta forum.
Han får väl prata med säljaren, och försöka komma överens med honom.
1 Guest(s)