Är jag betalningsskyldig?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är jag betalningsskyldig?
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
sp_UserOfflineSmall Offline
419409
September 23, 2003 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Muntliga avtal gäller likaväl som skriftliga.

Stämmer förbannat bra

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
419497
September 23, 2003 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur länge tog det förrän de kom från Japan då?
Det stämmer att muntliga avtal också är bindande, men om det tog mycket längre än de 2 veckorna som de sa så har du rätt att upphäva köpet

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
419551
September 23, 2003 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Avtalet är som många redan skrivit bindande oavsett om det är skriftligt eller muntligt.

Vill du nu göra det jobbigt för dig själv och kanske bli "utestängd" från den här verkstaden, så visst, ta ärendet till domstol, men du lär inte vinna.

Du har ju själv skrivit här i tråden att du ville ha den här reservdelen annars hade du ju inte sagt " ok " till säljaren.

Det är såna som du som sabbar för oss andra genom att strunta i lagar osv. I det här fallet bara för att du inte behövde den här delen just nu...

Sen kan man naturligtvis se det från ett annat perspektiv, Toyota skulle mycket väl kunna ha den här delen liggandes på sitt lager, om det inte var någon jättestor pryl. Men ska man se det från lagens sida, så är du självklart betalningsskyldig eftersom du ingick ett avtal när du sa " ok ".

Väldigt många här som skriver lite allt möjligt utan att veta vad dem pratar om, helt ointressanta inlägg.

http://www.konsumentverket.se/.....1206#avtal

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
419579
September 23, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo. Tydligen så finns det ett muntligt avtal mellan oss då. Men det jag tycker är konstigt är som sagt är att om jag aldrig sagt "jag jobbar därborta så kom gärna över å säg till när delen kommit" och pekade på min arbetsplats så skulle de aldrig vetat vem jag är. Och man måste väl veta vem man ingår ett avtal med? Annars är det väl rätt meningslöst? Visst kan man vara den som e den å gnälla fram å tillbaka med gubben men tänk er följande.

Någon ringer datorbutiken.com å efterfrågar en pryl, datorbutiken.com säger "okej, det fixar vi"
Killen som ringde, tack. Samtalet avslutas.
Datorbutiken plockar nu hem ett gäng från sin leverantör men vem har felat här? Killen som ringde som ingen vet vem det är eller telefonisten som inte gjort upp något slags avtal med telefonisten.

Det är ju ord mot ord men visst det är väl bara att betala. Livet går vidare..=) Men aldrig mer ingå muntliga avtal säger ja...

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
419585
September 23, 2003 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: Men det jag tycker är konstigt är som sagt är att om jag aldrig sagt "jag jobbar därborta så kom gärna över å säg till när delen kommit" och pekade på min arbetsplats så skulle de aldrig vetat vem jag är.

Inte konstigt alls, hade du inte sagt det där hade han frågat efter ditt namn och adress. Om han inte redan hade den i sin dator, har du varit där förr och servat bilen eller nåt så har han ditt reg. nummer på bilen där och vet exakt var du bor ändå.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 447
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL