Är jag ensam? :(|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är jag ensam? :(
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2007 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder just nu Camino, en webläsare som bara finns för mac.
Är det någon till, elelr några fler här, som använder osx? kanske någon linux människa, eller varför inte bsd?

Vilka här kör ett altenativt os och varför kör ni det 😀
skulle vara kul att veta 🙂

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1110561
January 14, 2007 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör FireFox på min mac, och även alla andra boxar jag har...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1110562
January 14, 2007 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med FF på min mac.
Ville ha en ny dator och hade aldrig testat OSX.
Gjorde det och ja, nu får de stackarna här stå ut med mitt propagerande.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1110565
January 14, 2007 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad faen är ett altenativt os? Låter som att alla gay + bi kör det. Medans hetrosexulla kör windows? 😀

Jag kör OS X för tillfället, kört windows i hela mitt liv innan (exkl ubuntu 4gånger ca 1 dag)

Ja vad har jag att säga om OS X då.. Väldigt lätt att använda när man lärt sig alla snabbkommandon, men lite tjorv i början..

Saker jag tycker är dåligt hittils

- Webbradio + webbtv fungerar dåligt
- Vlc mediaplayer dör titt som tätt, borde komma en fix snart.

bra saker

- Ta bort program, bara dra skiten till papperskorgen
- Slippa antivirussystem
- Lätt navigerat
- Stabilt
- Väldigt snabbt

Sen kör jag FF som webbläsare, snabb och stabil.

Edit: personligen vet jag inte om OS X är någon riktig WOW upplevelse egentligen. Riktiga apple fanatiker får det att låta så ibland, men det är inte så jädrans mycket annorlunda.. Båda har fördelar och nackdelar. Och båda blir som 'hemma' när man använt ett tag. Så olika men ändå så lika.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1110567
January 14, 2007 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja, är jag alternativ om jag kör XP x64 Edition? Menar, ingen som vågat sig på att prova det, "eftersom det inte finns drivrutiner"... Funkar fan så mycket bättre än vanliga XP, de facto.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1110568
January 14, 2007 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går över till OSX när min macbook kommer. Runt den 31a. 🙂

Har kört linux och windows tidigare, även bsd på servrar. Ska bli skönt som fan att slippa windows. Ser fram emot OSX.

Är nog rätt säker på att jag kommer fortsätta köra Firefox som webläsare. Älskar den verkerligen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1110586
January 14, 2007 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör Linux på laptopen och där är det Firefox som gäller.

//Andreas

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
1110604
January 15, 2007 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: bra saker

- Slippa antivirussystem
- Lätt navigerat
- Stabilt
- Väldigt snabbt

Edit: personligen vet jag inte om OS X är någon riktig WOW upplevelse egentligen. Riktiga apple fanatiker får det att låta så ibland, men det är inte så jädrans mycket annorlunda.. Båda har fördelar och nackdelar. Och båda blir som 'hemma' när man använt ett tag. Så olika men ändå så lika.

Håller helt med. Har gått och suktat efter en mac i säkert ett par år, och nu när jag äntligen köpt en är känslan lite "jaha var det här allt?"

Håller med om allt du tycker är bra med OSX, men nackdelarna är ändå rätt många och så snabbt tycker jag inte OSX är, ens med Core Duo 2.0ghz (kanske är för att OSX är så snyggt och har många effekter och jag bara sitter på 512mb iofs, ska trycka in mer snart). Nästan så att min stationära dator med AMD 64 3000+ känns piggare och mer responsivt. De största nackdelarna med OSX måste ändå vara att man inte kan maximera fönster (nog för att OSX kommer ihåg storleken jag ställer in på fönstret otroligt bra, men ska Apple verkligen bestämma om jag har behov av att ha fönstret över hela skärmen eller inte?) och att jag alltid tycks sakna någon avancerad inställning i det program jag använder för tillfället.

Kommer nog behöva lägga in Windows XP och köra det parallellt...

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1110623
January 15, 2007 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Tooobe wrote: [quote=Bjornstrom]bra saker

- Slippa antivirussystem
- Lätt navigerat
- Stabilt
- Väldigt snabbt

Håller helt med. Har gått och suktat efter en mac i säkert ett par år, och nu när jag äntligen köpt en är känslan lite "jaha var det här allt?"

Håller med om allt du tycker är bra med OSX, men nackdelarna är ändå rätt många och så snabbt tycker jag inte OSX är, ens med Core Duo 2.0ghz (kanske är för att OSX är så snyggt och har många effekter och jag bara sitter på 512mb iofs, ska trycka in mer snart). Nästan så att min stationära dator med AMD 64 3000+ känns piggare och mer responsivt. De största nackdelarna med OSX måste ändå vara att man inte kan maximera fönster (nog för att OSX kommer ihåg storleken jag ställer in på fönstret otroligt bra, men ska Apple verkligen bestämma om jag har behov av att ha fönstret över hela skärmen eller inte?) och att jag alltid tycks sakna någon avancerad inställning i det program jag använder för tillfället.

Kommer nog behöva lägga in Windows XP och köra det parallellt...

Jo det var lite så 😀 hehe, jag kör 2gb minne så det blir nog lite skillnad då. Sen att man inte kan maximera störde jag mig på i början, men nu har det gått över.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1110631
January 15, 2007 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör Linux, det är gratis och det passar mig bättre än Windows så jag hellre arbetar i en terminal än klickar mig fram i en massa hypade GUI:s.
Webbläsare: Firefox.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1110634
January 15, 2007 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört Linux ganska mycket från och till sen 2001 (även BSD också för den delen). Även om jag har använt det som mitt primära operativsystem ibland har jag aldrig varit riktigt nöjd. Nu har jag även en macbook med Mac OS X. Jag tycker att Mac OS X är ungefär som jag alltid önskar att Linux hade varit; dvs. allting fungerar utan något krångel. Inte så konstigt kanske med tanke på att hårdvaran och mjukvaran kommer från samma tillverkare. Att använda Mac OS X känns som en frisk fläkt när man kommer från Windows.

Men visst har Mac OS X sina flaws. Bla. är det ju lite slött, tex. att scrolla på websidor (speciellt i firefox). Men nästa version kommer att förbättra det en hel del iom. quartz 2D extreme och Firefox 3.0 alpha för mac är bra mycket snabbare än 2.0. Avsaknaden av en maximera-knapp är förstås också lite jobbig men det stör jag mig inte så mycket på. Det enda riktiga problemet skulle jag säga är avsaknaden av bra tangentbordnavigering. I de flesta program kan man navigera med tab och enter men inte i dialogrutor tex. De hoppas jag verkligen att Apple fixar i leopard, fast jag tvivlar på det med tanke på hur envisa de är.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1110645
January 15, 2007 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Linux och BSD all the way baby. Archlinux på bärbar, stationär, nästan alla servrar. FreeBSD på några hundra burkar på jobbet, HP-UX, Tru64, AIX och Solaris på några andra. Har även lite privata FreeBSD-burkar som kör väldigt optimerade nätverkstjänster.

Administrerar även 8st burkar med MacOS X Server. Vilket är lite sisådär 🙂 Eller nej, det är skitdåligt.

Windows tror jag är en myt. Kört det i VMware när jag spelade WoW en gång i tiden. Men aldrig native, inte på dom senaste 5 åren ivf.

EDIT: Just det. Jag använder de operativsystem jag gör för att linux och de flesta unixklonerna är fruktansvärt stabila och alla program jag använder dagligen finns bara till dessa plattformar. Ser ingen som helst nytta av att sponsra Microsoft med en skottkärra pengar när jag absolut inte får ut någonting av operativsystemet i fråga. Massa slött musklickande i söta menyer med rosa fluff och mekk, not my style.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1110689
January 15, 2007 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör xp med firefox. embarassed

Kör teman utav helsike för att slippa det traditionella xp.

Väntar glatt på vad vista kan erbjuda..

Coore
Member
Medlem
1110698
January 15, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag kör xp med firefox. embarassed

Vad optippat... laugh

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1110703
January 15, 2007 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

firefox på osx här.
har testat runt lite med alternativ, men det slutar alltid med att jag går tillbaka till firefox, hur mycket minne den än slukar =)

Callister
Member
Medlem
1110713
January 15, 2007 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Callister]Jag kör xp med firefox. embarassed

Vad optippat... laugh

Skåningar...

Jag kör ju trots allt inte ie!

Linuxboy. wink

Coore
Member
Medlem
1110715
January 15, 2007 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Skåning? Uppväxt i Dalsland och bor i Östergötland...

Callister
Member
Medlem
1110718
January 15, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Skåning? Uppväxt i Dalsland och bor i Östergötland...

Du vet inte förstå innebörden av "skåning". In på IRC och fråga Bridgestorm med dig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1110730
January 15, 2007 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför laga sånt som fungerar??
Win XP och IE 6.0 (Med flikar.) i burken.
🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1110734
January 15, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör macOS 9.22 på min gamla iMac. Tyvärr finns det ingen FF version till det så det blir en gammal version av Netscape med flikar så man slipper eländet IE 4.5..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL