July 13, 2002
Snackade nyss med en kompis om naturgodis och fick mig en del tankteställare.
Själv trodde/tror jag att det vita överdraget som finns runt alla russin/nötter var något sorts yogurtöverdrag och likasom yogurtglass väldigt fettsnålt. Min kompis hävdade dock att det skulle vara nått sorts vik choklad osv...
Desto mer jag tänker på det så känns det som om han har rätt... det är faen för gott för att vara nyttigt 😀
Så hur ligger det till? vet att det finns en hel del fett i nötter men det är väl ganska nyttigt fett och dessutom who cares... vill bara inte känna mig lurad när jag tror jag köper "nyttigt" godis, då kan jag lika gärna äta frukt.
November 4, 2001
vanligt godis innehåller ju socker i mängder. Detta är inte bra alls, varken för tänderna, matsmältningen eller resten av kroppen. Snackade med en läkare en gång, och han sa att häva i sig såna mängder godis som folk gör är som att vilja dö i förtid.
Naturgodis innehåller ju inte speciellt mycket socker, men man får ha i åtanke att speciellt nötter innehåller ofantliga mängder fett. Så vilket godis man än äter så bör man nöja sig med resonabla mängder och inte allt för ofta. (Pistagenötter är smarrigt som sautan för övrigt 🙂 )
January 28, 2003
någon var och pissa på hemkunskapslektionen 😉
visst, nötter innehåller fett, men ENDAST NYTTIGA fettsyror.. dvs inget mättat fett..
naturgodis är ju inte alls lika nyttigt som vanlig frukt, men fan så mkt nyttigare än vanligt godis..
satan va goda dom små ananaskuberna med yoghurtöverdrag är.. synd bara att det är förhållandevis dyrt 🙁
November 4, 2001
Att säga "nyttiga fetter" är lite fel. Inga fetter är nyttiga i större mängder. Däremot är de omättade fetterna inte rent skadliga som de mättade kan vara. Du har helt rätt i att det är nyttigare än vanligt godis, men vanligt godis är ofantligt onyttigt, vilket gör att naturgodis "bara" är normalt onyttigt 😉
Nu säger jag inte att man inte ska äta godis, men har man anledning att tänka på vad man äter så är det ingen bra ide att rättfärdiga godisätande genom att käka naturgodis.
February 1, 2002
MrWeizel wrote: någon var och pissa på hemkunskapslektionen 😉
visst, nötter innehåller fett, men ENDAST NYTTIGA fettsyror.. dvs inget mättat fett..
naturgodis är ju inte alls lika nyttigt som vanlig frukt, men fan så mkt nyttigare än vanligt godis..
f*n va goda dom små ananaskuberna med yoghurtöverdrag är.. synd bara att det är förhållandevis dyrt 🙁
Jo men det innehåller mycke kalorier även fast det är omättat.. 🙂
April 18, 2003
Men frukt ÄR ju godis... klart bättre färsk än skuren i små bitar, torkad och gömd i yoghurt. Så vill du vara nyttig så håll dej till normala mängder frukt.
Måste bara citera vår Fänrik från lumpen efter att han blev pressad av en av gossarna om det inte var farligt med tårgas i STORA mängder( just innan vi skulle testa om våra masker var täta), förmodligen ville inte killen in dit. Då svarade han:
"prova att klämma i dej 7 kilo apelsiner så får vi se hur bra du mår av det då" 😉
July 13, 2002
Öwall wrote: Om du bryr dig såpass mycket ska du nog undvika all sorts godis.
ungefär som när folk dricker lightläsk eller försöker skymma nakenjannes dase.
ät inte godis, drick inte läsk, titta inte på farmen. så enkelt är det.
Vafan är nakenjannes dase :D?
Det handlar om falsk marknadsföring därför jag vill veta... känns dumt om de kallar skiten naturgodis när den är precis lika naturlig som vanligt lösgodis... wow nötter, finns hos plocket också!
1 Guest(s)