February 4, 2003
Om ni syftade på mig så vet jag vad Sverigedemokraterna står för. Har dels pratat med dem (knackade på dörren). Haft besök av dem i skolan. Plus att de har lämnat blad i postlådan. Plus att jag läst på hemsidan.
Förstår inte riktigt hur man i ena stunden kan påstå att Sverige demokratrna inte är rasistiskt, och två sekunder senare medge att det finns en stor del väljare som är rasistiska?
Väljarna inom det egna partiet, alltså folket man röstar på. Folk som aktivt går ut med information och propagerar för partiet har väl minst lika mycket betydelse för vad jag ska tycka om dem, som den "snälla" text det står i ett flygblad?
Denna tråden handlade inte om Socialdemokraterna. Jag hyllar inte deras invandrarpolitik. Och jag har också påpekat problemet med att för många kommer på en gång (som även Sverige demokraterna pratar om).
Dock är Sverige Demokraterna RASISTISKT i min mening, eftersom det är många som har väldigt stort invandarhat som propagerar och aktivt går ut med information. Det är liksom den målgrupp som partiet lite har. Och vilka medlemmar som deltar i en förening har för mig lika stor betydelse som vad det står på en bit papper. Minst.
Säger INTE att det de officielt står för är RASISTISKT. Det är på vissa punkter väldigt bra. Och starkt och vågat. Behövs något parti som vågar prata om problemet öppet. Men kanske inte på det sättet riktigt ändå. Men partiet måste rensa upp bland sina medlemmar först, det är väldigt fel när personer med allt för rasistiska inslag får ge ut flygblad och övertala människor. Klart att man blir misstänksam. En bit av denna rensning är påväg. Men de är inte framme än.
Om ni vände er till någon annan, så ber jag om ursäkt.
Edit: Kan dock medge att jag inte heller tycker ordet "rasistiskt parti" stämmer riktigt. Är ju inte riktigt så. Men det finns vissa grova problem med deras politik och deras medlemmar i alla fall.
March 11, 2003
Krqagyzzz wrote:
Du har nog rätt tror jag, man jag kvarstår vid min åsikt om att SD är ett främlingsfientligt parti.Men en tanke ang. det där med att många svenskar inte vill ha in fler invandrare. Vi får helt enkelt bortse från deras röster, personer väljer inte att frivilligt lämna sina hem. Vi måste ta emot de flyktingar och invandrare som vill komma in. Alla skäl borde vara tillräckliga, titta bara på er själva. Skulle ni vilja lämna erat hemland, era vänner och allt ni äger bakom er bara för att på vinst och förlust åka över halva jordklotet för att söka lycka i ett totalt främmande land?
Öppna gränserna säger jag.
Du menar alltså att på grund av att en mängd människors åsikt inte är korrekt, så skall man frångå den demokratiska ordningen?
Själv har jag ingenting alls emot en invandring. För mig får den gärna öka. Men saken är att det idag sker en kraftig invandring av ekonomiska skäl, som anges som flyktinginvandring. Detta är fel. Likadant är det vansinnigt att sverige skall stå för en så pass hög procentuell andel av invandringen.
Och ja, jag tror verkligen att folk är redo att resa tvärs över klotet för att få en förbättrad standard. Det har varit så i alla tider, och det är så nu.
Men man skall inte tro att invandringen inte kostar pengar. Och inte heller skall man inbilla folk att det är problemfritt att blanda kulturer. Mycket av de problemen vi ser i förorterna idag beror på att folk inte kan förutsätta att man inte skall behöva anpassa sig efter seden dit man kommer. Framförallt inte om man väljer att ta de delar som passar en för tillfället.
Alla invånare i sverige skall leva efter samma vilkor. Och det innebär att det är svenska lagar och svenska regler som gäller. Har man flytt från en kultur på grund av förtryck och ojämlikhet, så borde man inse att man inte kan utöva samma eller liknande förtryck eller ojämlikhet i sitt nya land. Detta gäller över hela registret, inte bara när det kommer till de positiva sidorna. Man får helt enkelt acceptera de förändringar som krävs av en.
Mångkultur för mycket bra med sig, men har också nackdelar. Och att man idag har valt att blunda för allt som är negativt skapar mer främlingsfientlighet än någonting annat.
De här problemen är inte omöjliga att lösa. Men det krävs mod från våra folkvalda. Mauricio Rojas sade i en intervju rätt nyligen några ganska intressanta saker. Han sade saker som att det fanns en fuskmentalitet hos invandrare, och att den socialdemokratiska invandrarpolitiken var riktad till att behålla invandrarrösterna. Modigt.
Han har i efterhand dementerat vissa av sina uttalanden, men även om man tar hänsyn till dementin, så är det intressant att fundera på vad som hade hänt om en medlem i SD hade sagt samma sak.
Nu skall man inte ta Rojas för mycket på allvar. Jag har sällan haft en föreläsare som var mer partisk och trångsynt än honom.
Men en intressant sak som jag har lärt mig av den feministiska forskningen är just att byta ut personer och deras uttalanden mot något annat. Direkt kan man se hur ojämlika de flesta är i sin syn på saker och ting. Ett vettigt sätt att öka sitt kritiska tänkande när det gäller politik är att fundera på vad man själv hade tyckt om samma utspel hade kommit från andra sidan. Tycker man fortfarande det låter som en god idé, då är det säkert överensstämmande med det man verkligen tycker. Hade man studsat upp och protesterat lika mycket om det hade kommit från någon i ens egen krets?
September 5, 2001
Och det innebär att det är svenska lagar och svenska regler som gäller. Har man flytt från en kultur på grund av förtryck och ojämlikhet, så borde man inse att man inte kan utöva samma eller liknande förtryck eller ojämlikhet i sitt nya land.
Jaha, man är förtryckt och vägras få utöva sin religion i ett land, man flyr till sverige men där ska man inte heller få göra det? Är du här, var tacksam och tyst. Pratade du inte precis om hur vi ska värna demokratin?
Själv har jag ingenting alls emot en invandring. För mig får den gärna öka. Men saken är att det idag sker en kraftig invandring av ekonomiska skäl, som anges som flyktinginvandring. Detta är fel. Likadant är det vansinnigt att sverige skall stå för en så pass hög procentuell andel av invandringen.
Vem är det som gör den bedömningen? Ska man rösta på SD bara för att sossarna har en kass invandrarpolitik? Tror du att "Adolf18" låter en gravid kristen kvinna från Iraq stanna i Sverige?
Men ja mycket av det du säger stämmer dock ser jag bara att du är missnöjd med invandrarpolitiken, du röstar inte på SD men du tycker inte det är fel av dom som röstar på SD att göra det? Eller?
Angående sossen som uttalade sig negativt om invandrare, ja det är väl klart att det är ok att kritisera men hans lösning är nog knappast "skicka tebax blattarna" därför är det accepterat
edit:jefla quotes
March 11, 2003
hawkie wrote:
Jaha, man är förtryckt och vägras få utöva sin religion i ett land, man flyr till sverige men där ska man inte heller få göra det? Är du här, var tacksam och tyst. Pratade du inte precis om hur vi ska värna demokratin?
Jag har inte sagt att man inte skall få utöva sin religion. Jag har sagt att man inte skall få ha religionen som ursäkt för att begå brott mot svensk lag. Och att någon skulle få flyktingskäl för att kunna få begå brott i sverige bara för att man inte får begå dem hemma är inte aktuellt.
Demokrati handlar inte om att någon skall ha rätt att bryta mot lagen. Det handlar om att få lov att ifrågasätta den.
hawkie wrote:
Vem är det som gör den bedömningen? Ska man rösta på SD bara för att sossarna har en kass invandrarpolitik? Tror du att "Adolf18" låter en gravid kristen kvinna från Iraq stanna i Sverige?Men ja mycket av det du säger stämmer dock ser jag bara att du är missnöjd med invandrarpolitiken, du röstar inte på SD men du tycker inte det är fel av dom som röstar på SD att göra det? Eller?
Angående sossen som uttalade sig negativt om invandrare, ja det är väl klart att det är ok att kritisera men hans lösning är nog knappast "skicka tebax blattarna" därför är det accepterat
Vad pratar du om här? Det som diskuterades var utifall SD var ett rasistiskt parti eller inte. Jag hävdar att de inte är det, och så länge de inte för en rasistisk politik, så bör de inte heller beskyllas för att göra det.
Den som skall göra bedömningen om huruvida någon har flyktingskäl är invandrarverket. Dock verkar det som att media ligger ett pinhål över dem när det verkligen gäller. Om någon blöja som Adolf18, har en åsikt om gravida kristna kvinnor vet jag inte, men om hon kan uppvisa giltiga flyktingskäl, så bör hon få stanna, och det har inte heller SD något emot.
Om hon däremot är förföljd i sitt hemland för att hon har rasistiska åsikter gentemot muslimer, så skulle det kännas rätt konstigt att ge henne flyktingskäl av den anledningen, och sedan låta henne fortsätta sin rasism bara för att det är en del av hennes kultur.
För det första är inte Mauricio Rojas socialdemokrat, han är folkpartist för tillfället, och får säga vad han säger p.g.a. att folk inte förväntar sig att någon inom FP skall säga en sådan sak. Absolut inte en invandrare i alla fall.
Och för det andra förespråkar inte SD att man skall skicka hem någon. De anser att man bör förändra den nuvarande invandrarpolitiken, och lösa de problem som den har givit oss nu.
Jag anser inte att folk skall rösta på SD. Jag säger bara att det är fel att påstå att det är ett rasistiskt parti. Att det sedan är ett totalt vansinne att bygga ett parti på i stort sett en fråga är tillräckligt för att jag varken skulle rösta på dem, eller anse att det vore bra av någon annan gör det. Vi har tillräckligt med den sortens fånerier redan i och med MP. Och nu kommer ju junilistan också.... 🙄
May 19, 2003
åker man till ett annat land ska man följa landets lagar och regler. försöka lära sig språket. skaffa sig en utbildnig eller ett jobb. tycker illa om dom som kommer till sverige endast för att få bidrag och slippa jobba. klart att om man mår metalt eller fysiskt dåligt så ska man få hjälp med det. kommer man till sverige bara för att få bidrag kan man stanna i sitt eget hemland
February 4, 2003
Denstore: Har mycket rätt i det han sa tidigare. Håller fullt med honom.
Det är mass-invandringen som givit oss stora problem. Där vi placerat dem i områden, och inte intregerat dem i samhället.
Första bemöttandet av Sverige blir oftast av SFI. Deras mottagande är inte alltid allt för bra, utan man försöker placera dem på slavtjänster för 10kr / timmen. Vad lär sig folk av det? Jo att det är bättre att gå på bidrag (bättre lön) och att det är bättre att jobba svart, samtidigt som ev. får bidrag.
Att klumpa in folk som vi i Sverige har gjort i olika områden ger bara problem. Detta då de inte märker av "svenska människor". Hur ska en utlänning lära sig det svenska "sättet" om de inte får chansen att ha oss som grannar?
Jag kan nästan sätta en femma på att invandrare som bor med svenska grannar generellt klarar sig mycket mycket mycket bättre än invandare som inte fått chansen att "möta oss". Det blir liksom ett slags accepterande att få bo bredvid normala svenskar (och då inte slödder som går på socialbidrag och liknande).
Det ska vara normala svenska familjer. Personligen har jag märkt att mina kompisar (invandare) attityd har förändrats STORT när de fått chansen att flytta från kommunala invandrartäta lägenheter till "normala lägenheter" eller rentav hus (om familjen skaffat egen försörjning).
Men i Sverige så är det lönlöst för invandare att börja jobba. De har det bra ändå. De får bidrag, de får ett ställe och bo på, och behöver inte bry sig om hur många barn de har, då bidrag finns för det med.
På ett sätt gör skolan väldigt mycket också (så länge det är skolor som man mixar Svenskar och invandare på ett bra sätt). Elever som har invandarbakgrund och får träffa svenskar får ofta lära sig det "svenska sättet" och får ofta en självdrivande moral att få ett jobb / bra utbildning. Likadant där. Om skolan bara har invandare så blir det andra saker som sker på skolan.
Vi måste komma ihåg att det är väldigt väldigt svårt att förändra sig till ett samhälle som man inte märker av någonstans.
Integrationen är den stora frågan. Desto fortare man rör om i grytan i kommunerna. Desto bättre. Dessutom ska man inte uttnytja invandare, utan försöka få dem på så bra arbetsplatser som möjligt, för deras kompetens. En bra utbildning i utlandet ska inte betrakas som "ingenting".
edit: sista inlägget i tråden... sista inlägg itne on-topic för fem öre 😛
November 27, 2003
Är uppväxt i östernärke i mitten av sverige ute på landsbygden bland folk som i princip aldrig sett en invandrare. Enda stället i Sverige som SD har starkare är stöd är nere i Blekinge.
De kontakter jag haft med SD är knappast av godartad art och varje konfrontation har alltid lett till att man blivit idiotförklarad för att man inte kunde inse att det landets bästa att man blev av med invandrarna.
Det sorgliga är att drygt häften av mina klasskamrater i högstadiet jobbade mer eller mindre aktivt med partiet för att prida deras "partipolitik" till andra. Om det är något SD är bra på så är det att nå ut till unga det måste jag säga. Sen om dom lär ungdomarna något vettigt eller inte låter jag vara osagt.
SD håller en snygg fasad, men inte så mycket mer. En enkel konfrontation och den faller som ett korthus.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote: Är uppväxt i östernärke i mitten av sverige ute på landsbygden bland folk som i princip aldrig sett en invandrare. Enda stället i Sverige som SD har starkare är stöd är nere i Blekinge.
De kontakter jag haft med SD är knappast av godartad art och varje konfrontation har alltid lett till att man blivit idiotförklarad för att man inte kunde inse att det landets bästa att man blev av med invandrarna.
Det sorgliga är att drygt häften av mina klasskamrater i högstadiet jobbade mer eller mindre aktivt med partiet för att prida deras "partipolitik" till andra. Om det är något SD är bra på så är det att nå ut till unga det måste jag säga. Sen om dom lär ungdomarna något vettigt eller inte låter jag vara osagt.
SD håller en snygg fasad, men inte så mycket mer. En enkel konfrontation och den faller som ett korthus.
//Andreas
Ibland känns det som om jag sitter och försvarar rasism, och det är inte min avsikt, men åter igen, om partiet skall räknas som ett rasistiskt parti eller inte, måste byggas på vad de säger i sitt partiprogram. Jag tror inte att vänstern vill gå på mordturne, bara för att ung vänster kan stå och skrika att man skall skjuta alla kapitalistsvin. Inte heller tror jag att moderaterna vill införa livegenskap bara för att någon fesen greve anser att det var bättre med drängar än med traktorer.
Att man har träffat på idioter som tycker sig representera ett eller annat parti, och har helt befängda idéer gör inte att man kan dömma hela partiet.
Som jag sade tidigare så tycker jag inte att SD är något föredömme, men det finns ett par andra partier som man likaväl kan fråga sig om deras partiprogram är vad de egentligen strävar efter. Det jag menar är att det inte är särskilt demokratiskt att fördömma och felaktigt säga att ett nytt parti för en politik som är främlingsfientlig och rasistisk. Men med media mot sig, så kommer aldrig ett nytt parti att komma fram i sverige. Och allvarligt talat så behövs det nya partier i svensk politik. Inte minst för att de befintliga skall tvingas att ta ställning, och faktiskt föra den politik de förespråkar. Det jag hoppas på att SD skall lyckas med är inte att komma till makten i sverige, utan att bryta diskussionsförbudet i svensk politik. Som det är nu, så är det många frågor som våra folkvalda hemskt gärna undviker. SD har vissa av dem som huvudfrågor i sitt partiprogram. Och det är inte bara invandrarfrågan.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1]Är uppväxt i östernärke i mitten av sverige ute på landsbygden bland folk som i princip aldrig sett en invandrare. Enda stället i Sverige som SD har starkare är stöd är nere i Blekinge.
//Andreas
Ibland känns det som om jag sitter och försvarar rasism, och det är inte min avsikt, men åter igen, om partiet skall räknas som ett rasistiskt parti eller inte, måste byggas på vad de säger i sitt partiprogram. Jag tror inte att vänstern vill gå på mordturne, bara för att ung vänster kan stå och skrika att man skall skjuta alla kapitalistsvin. Inte heller tror jag att moderaterna vill införa livegenskap bara för att någon fesen greve anser att det var bättre med drängar än med traktorer.
Att man har träffat på idioter som tycker sig representera ett eller annat parti, och har helt befängda idéer gör inte att man kan dömma hela partiet.
Givetvis, kan bara hålla med, men jag vill nog påstå att mönstret upprepar sig på för många ställen. SD i sig håller jag inget emot, men det finns alldeles för många rötägg inom leden, och som stöder dom, för att dom ska få min röst.
denstore wrote: Som jag sade tidigare så tycker jag inte att SD är något föredömme, men det finns ett par andra partier som man likaväl kan fråga sig om deras partiprogram är vad de egentligen strävar efter. Det jag menar är att det inte är särskilt demokratiskt att fördömma och felaktigt säga att ett nytt parti för en politik som är främlingsfientlig och rasistisk. Men med media mot sig, så kommer aldrig ett nytt parti att komma fram i sverige. Och allvarligt talat så behövs det nya partier i svensk politik. Inte minst för att de befintliga skall tvingas att ta ställning, och faktiskt föra den politik de förespråkar. Det jag hoppas på att SD skall lyckas med är inte att komma till makten i sverige, utan att bryta diskussionsförbudet i svensk politik. Som det är nu, så är det många frågor som våra folkvalda hemskt gärna undviker. SD har vissa av dem som huvudfrågor i sitt partiprogram. Och det är inte bara invandrarfrågan.
Word på det!
//Andreas
October 6, 2003
Delph1 wrote: Om det är något SD är bra på så är det att nå ut till unga det måste jag säga. Sen om dom lär ungdomarna något vettigt eller inte låter jag vara osagt.
Jag ser inget fel i detta. Och det kanske är deras taktik, det är ju trots allt ungdomarna som kommer att ta över samhället om 10-20 år. Vad vet jag, men då kanske SD sitter i Socialdemokraternas nuvarande postion. Den som lever får se..
November 27, 2003
BearznaiL wrote: [quote=Delph1]Om det är något SD är bra på så är det att nå ut till unga det måste jag säga. Sen om dom lär ungdomarna något vettigt eller inte låter jag vara osagt.
Jag ser inget fel i detta. Och det kanske är deras taktik, det är ju trots allt ungdomarna som kommer att ta över samhället om 10-20 år. Vad vet jag, men då kanske SD sitter i Socialdemokraternas nuvarande postion. Den som lever får se..
Det är smart, det måste jag hålla med om, och jag säger inte att det är fel, det jag är är rädd för är att fel personer är ansvariga eller iaf delaktiga i ungdomsaktiviteterna.
//Andreas
January 28, 2003
Delph1 wrote: Det är smart, det måste jag hålla med om, och jag säger inte att det är fel, det jag är är rädd för är att fel personer är ansvariga eller iaf delaktiga i ungdomsaktiviteterna.
//Andreas
Antagligen är inte de personerna som har hand om ungdomsaktiviteterna i SD bättre föredömme än de i Vänsterpartiet.
Börjar alla sina medlemsbrev med: "Hej kamrat"
Någon har inte läst på sin historia...
November 27, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Det är smart, det måste jag hålla med om, och jag säger inte att det är fel, det jag är är rädd för är att fel personer är ansvariga eller iaf delaktiga i ungdomsaktiviteterna.
//Andreas
Antagligen är inte de personerna som har hand om ungdomsaktiviteterna i SD bättre föredömme än de i Vänsterpartiet.
Har jag aldrig påstått heller 😛
MrWeizel wrote: Någon har inte läst på sin historia...
Bullshit, men någon annan ser saker som inte finns iaf 😉
//Andreas
December 5, 2004
För mig är det en ren självklarhet att SD är rasister.
Säger som min SO lärare i 9:an: Idag minska invandringen, imorgon...?
Är det ingen som ser sambandet med nazistpartiet? Gick hitler ut med nazistpropaganda när han ville ha folkets röster? Svar: Nej. Går SD ut och säger att de vill skicka iväg alla "blattar" Svar: Nej
SD får inga röster om de går ut med att de är rasister, eller hur?
Och att sedan gå ut i skolor och smyga på lättpåverkade ungdomar att "Det är bra att minska invandringen" är ju helt absurt. Men visst mindre invandrare = mer pengar åt oss andra. Det är ju det ungdomar vill höra. De skiter väl i om någon från Socialdemokraterna kommer och propagerar för att vi måste stanna kvar i EU.
SD vill ha (hörde jag) ett starkare sverige. Visst stoppa invandringen så minskar befolkningen istället för att öka.
Sverige skulle inte ha åtagit sej ett sådant stort ansvar från början. Vi har inte råd att ge alla en bra nystart, så är det bara. Hade vi tagit in en rimlig gräns med invandrare så hade vi inte haft detta problemet. Men försöker Göran Persson sänka intagningen av invadrare nu så är helt plötsligt han en rasist. Det blir som en ond cirkel. Förstår ni vad jag menar?
Invandrare måste samtidigt göras uppmärksamma på Sveriges lagar. Hedersmord är inte tillåtet, mord är inte tillåtet över huvud taget.
Detta är vad jag tycker och anser. Men varje person har rätt att ha sin egen åsikt. Det är det som kallas demokrati.
Personligen tycker jag nog det är en form av rasism när ett land "släpper in" mängder av folk för att sen inte kunna ge dem en vettig tillvaro..
Att t.ex låta en familj stanna kanske 4-5 år, i väntan på besked om dom får stanna i landet??
Jag menar, kanske 1-2 barn i familjen i princip växer upp som "svenskar", går i skolan, ja, familjen bygger upp ett socialt nätverk i det nya landet..Och sen helt sonika blir utkastade under ofta extrema former..
Det är en form av rasism, främlingsfientlighet i mina ögon..
Och inte bara det, det är även en ful form av låtsad empati..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 28, 2003
Delph1 wrote: [quote=MrWeizel]Någon har inte läst på sin historia...
Bullshit, men någon annan ser saker som inte finns iaf 😉
//Andreas
Syftade på Ung Vänster, och inte dig.
ilg@dd wrote: Personligen tycker jag nog det är en form av rasism när ett land "släpper in" mängder av folk för att sen inte kunna ge dem en vettig tillvaro..
Att t.ex låta en familj stanna kanske 4-5 år, i väntan på besked om dom får stanna i landet??
Jag menar, kanske 1-2 barn i familjen i princip växer upp som "svenskar", går i skolan, ja, familjen bygger upp ett socialt nätverk i det nya landet..Och sen helt sonika blir utkastade under ofta extrema former..
Det är en form av rasism, främlingsfientlighet i mina ögon..
Och inte bara det, det är även en ful form av låtsad empati..
Exakt!
Då hade det varit bättre att de fått vända vid gränsen när de kom hit. Lär ju vara rätt mycket värre att bli utkastad, som du sa, efter flera år i landet.
3 Guest(s)