January 20, 2002
Nomic wrote: [quote=Cezar][quote=Nomic][quote=Cezar][quote=HomeBurneR]Som "Marre" skrev, just de frågorna är svåra att komma på när man väl sitter där. Ett annat tips, bre på lite om dina kunskaper, det kan ta folk rätt långt, har sett det själv. Knarkar du så säger du givetvis nej på en fråga om du knarkar 🙂
På många arbetsplatser idag tar dem oregelbundna pissprover.
Speciellt på nyanställda...
😕 snacka om kränkning, hade jag aldrig gått med på, även ifall jag inte knarkar.
vad folk gör på sin fritid är deras ensak, vad dom gör på jobbet ,är arbetsgivarens ensak, dom har inget med varandra att göra, så det är helt fel att göra sånt.
Jo men då kan du inte räkna med att få jobba kvar .
Skulle inte vilja ha folk anställda på mitt företag som knarkar eller hade problem med alkoholen. :cy:
Ett arbete är värt mindre än min heder, om din inte är det, well, det är ditt problem 😉
Det var din tolkning på det hela.
Tycker du seriöst att man behåller hedern ifall man säger upp sig/tackar nej till ett jobb p.g.a att dem vill göra ett pissprov på en?
Det inte lagligt att knarka och då det är så pass vanligt idag så kan jag förstå cheferna på företag som inte vill ha anställda som knarkar och förstör företagets rykte.
HomeBurneR wrote: Cezar, visst gör de så... T ex. där jag jobbar. Men det är ju bara att knarka fram tills man är på intervjun 🙂 *skämt*
Givetvis ska man ju inte nämna att man dricker/knarkar ofta, eller har gjort någon av delarna ofta.
Hehe.
Jo precis, det är ju ett + om man inte nämner det.
Dem vill ju se att man är skötsam och social samt har bra meriter och kan jobba både individuelt och i grupp.
March 10, 2002
Nomic wrote: [quote=Cezar][quote=Nomic][quote=Cezar][quote=HomeBurneR]Som "Marre" skrev, just de frågorna är svåra att komma på när man väl sitter där. Ett annat tips, bre på lite om dina kunskaper, det kan ta folk rätt långt, har sett det själv. Knarkar du så säger du givetvis nej på en fråga om du knarkar 🙂
På många arbetsplatser idag tar dem oregelbundna pissprover.
Speciellt på nyanställda...
😕 snacka om kränkning, hade jag aldrig gått med på, även ifall jag inte knarkar.
vad folk gör på sin fritid är deras ensak, vad dom gör på jobbet ,är arbetsgivarens ensak, dom har inget med varandra att göra, så det är helt fel att göra sånt.
Jo men då kan du inte räkna med att få jobba kvar .
Skulle inte vilja ha folk anställda på mitt företag som knarkar eller hade problem med alkoholen. :cy:
Ett arbete är värt mindre än min heder, om din inte är det, well, det är ditt problem 😉
Haha, det är väl snarare ditt problem?
April 1, 2001
Det är ju inte så att företag vill drogtesta sina anställda bara för att de inte har nåt bättre för sig (det är inte gratis att drogtesta folk heller). Men på t ex ett lager så är det inte så lämpligt om en truckförare är hög när han/hon vinglar runt med en truck bland en massa människor.
Innan jag börjar mitt sommarjobb får jag alltid lämna drogtest t ex, trots att det är mindre än ett år sedan min senaste anställning slutade. Deras policy är att drogtesta samtliga nyanställda, innan man skriver kontrakt och grejer. Gillar man inte det, så får man inget jobb där. Rätt enkelt.
Förresten, om man knarkar 15 minuter innan man går till jobbet, då har arbetsgivaren med det att göra.
October 31, 2003
Iceman wrote: Det är ju inte så att företag vill drogtesta sina anställda bara för att de inte har nåt bättre för sig (det är inte gratis att drogtesta folk heller). Men på t ex ett lager så är det inte så lämpligt om en truckförare är hög när han/hon vinglar runt med en truck bland en massa människor.
Innan jag börjar mitt sommarjobb får jag alltid lämna drogtest t ex, trots att det är mindre än ett år sedan min senaste anställning slutade. Deras policy är att drogtesta samtliga nyanställda, innan man skriver kontrakt och grejer. Gillar man inte det, så får man inget jobb där. Rätt enkelt.
Förresten, om man knarkar 15 minuter innan man går till jobbet, då har arbetsgivaren med det att göra.
Ett typiskt storföretagsproblem, på ett mindre bryr sig folk och säger till om någon verkar påverkad medans den anonyma massan skiter i det. Sen har knarkaren med sig rent piss och nån kärring på bokföring får sparken för att hon käkade en fralla med vallmofrö imorse.
Cezar:"Det inte lagligt att knarka och då det är så pass vanligt idag så kan jag förstå cheferna på företag som inte vill ha anställda som knarkar och förstör företagets rykte."
Vanligt? Mer vanligt eller? Skulle inte tro det om det verkligen är vad du menar.
Det bästa är väl om ni slutar knarka, men pissprov känns lite väl USA för mig(förutom idrottare då 🙄 )
January 20, 2002
MoparPower wrote: [quote=Iceman]Det är ju inte så att företag vill drogtesta sina anställda bara för att de inte har nåt bättre för sig (det är inte gratis att drogtesta folk heller). Men på t ex ett lager så är det inte så lämpligt om en truckförare är hög när han/hon vinglar runt med en truck bland en massa människor.
Ett typiskt storföretagsproblem, på ett mindre bryr sig folk och säger till om någon verkar påverkad medans den anonyma massan skiter i det. Sen har knarkaren med sig rent piss och nån kärring på bokföring får sparken för att hon käkade en fralla med vallmofrö imorse.
Cezar:"Det inte lagligt att knarka och då det är så pass vanligt idag så kan jag förstå cheferna på företag som inte vill ha anställda som knarkar och förstör företagets rykte."
Vanligt? Mer vanligt eller? Skulle inte tro det om det verkligen är vad du menar.
Det bästa är väl om ni slutar knarka, men pissprov känns lite väl USA för mig(förutom idrottare då 🙄 )
Det är vanligare än vad man tror kanske jag skulle ha uttryckt mig.
Jag tycker man stöter på folk lite då och då när man är ute och festar exempelvis.
November 27, 2003
Cezar wrote: Ska på arbetsintervju imorgon och sitter och kollar igenom dina frågar :P.
Tror du dem blir sura om man svarar Billig arbetskraft ifall dem frågar sådär? 🙂
Bryr dem sig mycket om hur man är klädd?
Skämta inte så mycket helst. Det är ingen clown dom vill ha 😉
Kom klädd ungefär som du brukar om du inte ser ut som Coore då. Lite städat, men ändå vardagligt. Du ska nog inte avvika alltför mycket från hur du brukar vara klädd. Främst för att kommer du vara obekväm i dom kläderna och det blir svårt att vara sig själv då.
//Andreas
May 1, 2005
Cezar wrote: [quote=Zazo]
13 Vad betyder ett lagarbete för dig?
Tror du dem blir sura om man svarar Billig arbetskraft ifall dem frågar sådär? 🙂
Med tanke på att ingen ens kommer förstå vad billig arbetskraft har med lagarbete att göra så kan de omöjligt bli sura. Bara förbryllade. 😛
Vad gäller skämt ska man ta det passivt. Var (bakfull som ett as ska tilläggas) hos en bilförsäljare för intervju:
Slipsnisse: Vet du vad Saab har för aktuella modeller nu?
Jag: Du menar Zafira och Vectra?
Inte smart!
Cezar wrote: Bryr dem sig mycket om hur man är klädd?
Inget som kan avgöra, men som kan stjälpa dig. Lagom är bäst. Anpassa efter firma också. Lagerarbete räcker fleeze, är det advokatfirma så gäller slips.
May 20, 2001
Coore wrote: [quote=dreamweaver]Coore: Inte särskrivning i topics. Tänk på detta i fortsättningen.
haha, det var särskrivet innan så jag tänkte inte ens på att det var fel. 🙂
Aja, fixat...
När du ändå är i farten så kan du ju byta plats på j:et och v:et i topicen
:bgrin: 😛
January 20, 2002
Ok.
Tack för svaren.
Eftersom det är en IT firma så förmodar jag att det är en ganska blandad klädstil men endå välvårdad.
Som sagt, ska försöka vara mig själv och vara glad samt positiv och försöka hålla sig till saken; alltså prata mycket om företaget och arbetssysslan istället.
Inte hela världen om dem nekar mig till jobbet, kommer ju fler chanser :).
January 20, 2002
Vajsman wrote: hihi, jobba på tamro låter stabilt. sno dom lite småtrasiga förpackningarna som ska kasseras, massa lustiga piller
sen ang intervjun är det bara att vara lugn, frågsam och allmänt trevlig och inte visa tecknen på nervositet typ.
fick du jobbet förresten?
Ska dit om 2 timmar.
Känns likadant som när man skulle köra upp :cy:.
March 1, 2001
du får ligga i lite å ge intryck av att vara eftertraktad..
Snack i stil med "du jag har lite dåligt med tid, har lite jobb å stå i så kan vi ta d här på måndag" ger intryck av att du är välbehövd vilket oxå motiverar högre lön. Gäller att läsa av situationen dock så att du inte är utbytbar
Har funkat för mig 🙂 iaf på lite extra svartjobb
February 1, 2002
Vajsman wrote: du får ligga i lite å ge intryck av att vara eftertraktad..
Snack i stil med "du jag har lite dåligt med tid, har lite jobb å stå i så kan vi ta d här på måndag" ger intryck av att du är välbehövd vilket oxå motiverar högre lön. Gäller att läsa av situationen dock så att du inte är utbytbarHar funkat för mig 🙂 iaf på lite extra svartjobb
inget jag skulle rekommendera.
1 Guest(s)