Arbetsintervju!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetsintervju!
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
938280
August 17, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Cezar][quote=Nomic][quote=Cezar][quote=HomeBurneR]Som "Marre" skrev, just de frågorna är svåra att komma på när man väl sitter där. Ett annat tips, bre på lite om dina kunskaper, det kan ta folk rätt långt, har sett det själv. Knarkar du så säger du givetvis nej på en fråga om du knarkar 🙂

På många arbetsplatser idag tar dem oregelbundna pissprover.

Speciellt på nyanställda...

😕 snacka om kränkning, hade jag aldrig gått med på, även ifall jag inte knarkar.

vad folk gör på sin fritid är deras ensak, vad dom gör på jobbet ,är arbetsgivarens ensak, dom har inget med varandra att göra, så det är helt fel att göra sånt.

Jo men då kan du inte räkna med att få jobba kvar wink.

Skulle inte vilja ha folk anställda på mitt företag som knarkar eller hade problem med alkoholen. :cy:

Ett arbete är värt mindre än min heder, om din inte är det, well, det är ditt problem 😉

Det var din tolkning på det hela.

Tycker du seriöst att man behåller hedern ifall man säger upp sig/tackar nej till ett jobb p.g.a att dem vill göra ett pissprov på en?

Det inte lagligt att knarka och då det är så pass vanligt idag så kan jag förstå cheferna på företag som inte vill ha anställda som knarkar och förstör företagets rykte.

HomeBurneR wrote: Cezar, visst gör de så... T ex. där jag jobbar. Men det är ju bara att knarka fram tills man är på intervjun 🙂 *skämt*

Givetvis ska man ju inte nämna att man dricker/knarkar ofta, eller har gjort någon av delarna ofta.

Hehe.
Jo precis, det är ju ett + om man inte nämner det.
Dem vill ju se att man är skötsam och social samt har bra meriter och kan jobba både individuelt och i grupp.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
938326
August 17, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Cezar][quote=Nomic][quote=Cezar][quote=HomeBurneR]Som "Marre" skrev, just de frågorna är svåra att komma på när man väl sitter där. Ett annat tips, bre på lite om dina kunskaper, det kan ta folk rätt långt, har sett det själv. Knarkar du så säger du givetvis nej på en fråga om du knarkar 🙂

På många arbetsplatser idag tar dem oregelbundna pissprover.

Speciellt på nyanställda...

😕 snacka om kränkning, hade jag aldrig gått med på, även ifall jag inte knarkar.

vad folk gör på sin fritid är deras ensak, vad dom gör på jobbet ,är arbetsgivarens ensak, dom har inget med varandra att göra, så det är helt fel att göra sånt.

Jo men då kan du inte räkna med att få jobba kvar wink.

Skulle inte vilja ha folk anställda på mitt företag som knarkar eller hade problem med alkoholen. :cy:

Ett arbete är värt mindre än min heder, om din inte är det, well, det är ditt problem 😉

Haha, det är väl snarare ditt problem?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
938356
August 17, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju inte så att företag vill drogtesta sina anställda bara för att de inte har nåt bättre för sig (det är inte gratis att drogtesta folk heller). Men på t ex ett lager så är det inte så lämpligt om en truckförare är hög när han/hon vinglar runt med en truck bland en massa människor.

Innan jag börjar mitt sommarjobb får jag alltid lämna drogtest t ex, trots att det är mindre än ett år sedan min senaste anställning slutade. Deras policy är att drogtesta samtliga nyanställda, innan man skriver kontrakt och grejer. Gillar man inte det, så får man inget jobb där. Rätt enkelt.

Förresten, om man knarkar 15 minuter innan man går till jobbet, då har arbetsgivaren med det att göra.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
938360
August 17, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Det är ju inte så att företag vill drogtesta sina anställda bara för att de inte har nåt bättre för sig (det är inte gratis att drogtesta folk heller). Men på t ex ett lager så är det inte så lämpligt om en truckförare är hög när han/hon vinglar runt med en truck bland en massa människor.

Innan jag börjar mitt sommarjobb får jag alltid lämna drogtest t ex, trots att det är mindre än ett år sedan min senaste anställning slutade. Deras policy är att drogtesta samtliga nyanställda, innan man skriver kontrakt och grejer. Gillar man inte det, så får man inget jobb där. Rätt enkelt.

Förresten, om man knarkar 15 minuter innan man går till jobbet, då har arbetsgivaren med det att göra.

Ett typiskt storföretagsproblem, på ett mindre bryr sig folk och säger till om någon verkar påverkad medans den anonyma massan skiter i det. Sen har knarkaren med sig rent piss och nån kärring på bokföring får sparken för att hon käkade en fralla med vallmofrö imorse.

Cezar:"Det inte lagligt att knarka och då det är så pass vanligt idag så kan jag förstå cheferna på företag som inte vill ha anställda som knarkar och förstör företagets rykte."

Vanligt? Mer vanligt eller? Skulle inte tro det om det verkligen är vad du menar.

Det bästa är väl om ni slutar knarka, men pissprov känns lite väl USA för mig(förutom idrottare då 🙄 )

Cezar
Member
Medlem
938384
August 17, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Iceman]Det är ju inte så att företag vill drogtesta sina anställda bara för att de inte har nåt bättre för sig (det är inte gratis att drogtesta folk heller). Men på t ex ett lager så är det inte så lämpligt om en truckförare är hög när han/hon vinglar runt med en truck bland en massa människor.

Ett typiskt storföretagsproblem, på ett mindre bryr sig folk och säger till om någon verkar påverkad medans den anonyma massan skiter i det. Sen har knarkaren med sig rent piss och nån kärring på bokföring får sparken för att hon käkade en fralla med vallmofrö imorse.

Cezar:"Det inte lagligt att knarka och då det är så pass vanligt idag så kan jag förstå cheferna på företag som inte vill ha anställda som knarkar och förstör företagets rykte."

Vanligt? Mer vanligt eller? Skulle inte tro det om det verkligen är vad du menar.

Det bästa är väl om ni slutar knarka, men pissprov känns lite väl USA för mig(förutom idrottare då 🙄 )

Det är vanligare än vad man tror kanske jag skulle ha uttryckt mig.

Jag tycker man stöter på folk lite då och då när man är ute och festar exempelvis.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
938565
August 18, 2005 - 4:02 am
sp_Permalink sp_Print

Dom brukar inte ha så hårda arbetsintervjuer på lagerjobb.
Mig frågade dom vad jag hette och sen ifall jag hade tummen mitt i handen,
efter jag svarade på det så sa dom "kom tillbaka hit vid 06:30 imorgon".

Cezar
Member
Medlem
959327
October 5, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Zazo wrote:
13 Vad betyder ett lagarbete för dig?

Ska på arbetsintervju imorgon och sitter och kollar igenom dina frågar :P.

Tror du dem blir sura om man svarar Billig arbetskraft ifall dem frågar sådär? 🙂

Bryr dem sig mycket om hur man är klädd?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
959341
October 5, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Ska på arbetsintervju imorgon och sitter och kollar igenom dina frågar :P.

Tror du dem blir sura om man svarar Billig arbetskraft ifall dem frågar sådär? 🙂

Bryr dem sig mycket om hur man är klädd?

Skämta inte så mycket helst. Det är ingen clown dom vill ha 😉

Kom klädd ungefär som du brukar om du inte ser ut som Coore då. Lite städat, men ändå vardagligt. Du ska nog inte avvika alltför mycket från hur du brukar vara klädd. Främst för att kommer du vara obekväm i dom kläderna och det blir svårt att vara sig själv då.

//Andreas

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
959343
October 5, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Zazo]
13 Vad betyder ett lagarbete för dig?

Med tanke på att ingen ens kommer förstå vad billig arbetskraft har med lagarbete att göra så kan de omöjligt bli sura. Bara förbryllade. 😛

Vad gäller skämt ska man ta det passivt. Var (bakfull som ett as ska tilläggas) hos en bilförsäljare för intervju:
Slipsnisse: Vet du vad Saab har för aktuella modeller nu?
Jag: Du menar Zafira och Vectra?

Inte smart! laugh

Cezar wrote: Bryr dem sig mycket om hur man är klädd?

Inget som kan avgöra, men som kan stjälpa dig. Lagom är bäst. Anpassa efter firma också. Lagerarbete räcker fleeze, är det advokatfirma så gäller slips.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
959374
October 5, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1: Du ska få igen för detta.. 😉

mikael_st: Inte bara versaler i topics och det räcker med ett utropstecken. Tänk på detta i fortsättningen. *Topic ändrad*

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
959376
October 5, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore: Inte särskrivning i topics. Tänk på detta i fortsättningen.

wink

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
959379
October 5, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Coore: Inte särskrivning i topics. Tänk på detta i fortsättningen.

wink

haha, det var särskrivet innan så jag tänkte inte ens på att det var fel. 🙂
Aja, fixat...

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 525
959383
October 5, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=dreamweaver]Coore: Inte särskrivning i topics. Tänk på detta i fortsättningen.

wink

haha, det var särskrivet innan så jag tänkte inte ens på att det var fel. 🙂
Aja, fixat...

När du ändå är i farten så kan du ju byta plats på j:et och v:et i topicen
:bgrin: 😛

Cezar
Member
Medlem
959408
October 5, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.
Tack för svaren.

Eftersom det är en IT firma så förmodar jag att det är en ganska blandad klädstil men endå välvårdad.

Som sagt, ska försöka vara mig själv och vara glad samt positiv och försöka hålla sig till saken; alltså prata mycket om företaget och arbetssysslan istället.

Inte hela världen om dem nekar mig till jobbet, kommer ju fler chanser :).

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
959571
October 6, 2005 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

hihi, jobba på tamro låter stabilt. sno dom lite småtrasiga förpackningarna som ska kasseras, massa lustiga piller laugh

sen ang intervjun är det bara att vara lugn, frågsam och allmänt trevlig och inte visa tecknen på nervositet typ.

fick du jobbet förresten?

Cezar
Member
Medlem
959605
October 6, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: hihi, jobba på tamro låter stabilt. sno dom lite småtrasiga förpackningarna som ska kasseras, massa lustiga piller laugh

sen ang intervjun är det bara att vara lugn, frågsam och allmänt trevlig och inte visa tecknen på nervositet typ.

fick du jobbet förresten?

Ska dit om 2 timmar.

Känns likadant som när man skulle köra upp :cy:.

Cezar
Member
Medlem
960036
October 7, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Gick väll helt OK.
Troligtvis så får jag jobbet men jag var inge vidare nöjd med lönen.

Isåfall får jag ta det till att börja med och fortsätta söka vidare.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
960236
October 7, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

du får ligga i lite å ge intryck av att vara eftertraktad..
Snack i stil med "du jag har lite dåligt med tid, har lite jobb å stå i så kan vi ta d här på måndag" ger intryck av att du är välbehövd vilket oxå motiverar högre lön. Gäller att läsa av situationen dock så att du inte är utbytbar

Har funkat för mig 🙂 iaf på lite extra svartjobb

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
960674
October 8, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

nepp fick inte jobbet tyvärr.

300 sökande och 20 st kallade för intervjuv hadde dem.. Så längre än till intervjuvn räckte det ej. embarassed

Men men

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
960696
October 8, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: du får ligga i lite å ge intryck av att vara eftertraktad..
Snack i stil med "du jag har lite dåligt med tid, har lite jobb å stå i så kan vi ta d här på måndag" ger intryck av att du är välbehövd vilket oxå motiverar högre lön. Gäller att läsa av situationen dock så att du inte är utbytbar

Har funkat för mig 🙂 iaf på lite extra svartjobb

inget jag skulle rekommendera.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL