Arbetslös igen :-(|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetslös igen :-(
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 13, 2006 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär ja, då har man gjort sista dagen för ESK (Erikslunds Skid-Klubb)
Nu har man iaf full stämpling, men dock inget nytt jobb på G. Jag undrar vad jag blir när jag blir stor. Det var inte så muntert att kika in på Platsbanken heller precis.. Men men, det löser sej nog sa han som sket i slasken.. Jobb finns det ju, dessvärre nästan inget "vitt".. Man får väl vänta några veckor och se, det skulle ju skapas en jädrans massa jobb om borgarna vann valet sades det..
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1085468
October 13, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

är i samma sits som dig, men kanske tom värre? i januari ska jag nämnligen göra lumpen. vad tror du arbetsgivaren säger när de hör att man bara kommer arbeta i två månader?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1085469
October 13, 2006 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Sådär ja, då har man gjort sista dagen för ESK (Erikslunds Skid-Klubb)
Nu har man iaf full stämpling, men dock inget nytt jobb på G. Jag undrar vad jag blir när jag blir stor. Det var inte så muntert att kika in på Platsbanken heller precis.. Men men, det löser sej nog sa han som sket i slasken.. Jobb finns det ju, dessvärre nästan inget "vitt".. Man får väl vänta några veckor och se, det skulle ju skapas en jädrans massa jobb om borgarna vann valet sades det..
🙄

tråkigt värre :(, hoppas det löser sig.

Inte konstigt att så många människor från "landet" flyttar in till storstäderna. Större delen av Volvos styrka verkar komma ifrån småland 😛

/Dani

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1085470
October 13, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: Där fanns ju iaf ett jobb till mig om jag inte redan hade haft. (Grävmaskinsjobbet)

Det suger verkligen att vara mellan två jobb. Men se det från den ljusa sidan. Du får stämpla. Det fattade inte mitt fack att jag hade rätt att göra föräns efter 10månaders tjat och precis när jag äntligen fått anställning. Så det kunde varit värre. Du har ju lite erfarenhet att locka med också tillskillnad från många av den yngre generationen.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1085473
October 13, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: är i samma sits som dig, men kanske tom värre? i januari ska jag nämnligen göra lumpen. vad tror du arbetsgivaren säger när de hör att man bara kommer arbeta i två månader?

Skit i lumpen...har aldrig hajjat poängen med att lalla runt i skogen och leka krig

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1085476
October 13, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Xenomorphed]är i samma sits som dig, men kanske tom värre? i januari ska jag nämnligen göra lumpen. vad tror du arbetsgivaren säger när de hör att man bara kommer arbeta i två månader?

Skit i lumpen...har aldrig hajjat poängen med att lalla runt i skogen och leka krig

Eller gör lumpen. Du lär dig en del (inom det sociala och att fungera i grupp), gör samhället en tjänst och skjut lite coola vapen.. 🙂

Krozz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
1085479
October 13, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Sådär ja, då har man gjort sista dagen för ESK (Erikslunds Skid-Klubb)
🙄

Ifall jag skulle vara i din sitts så skulle jag först satsa på att få ett jobb på Någon Ica affär eller liknade dom behöver offtast folk. Sen samtidigt som du jobbar på (ICA) så fortsätter du söka ett bättre jobb som du vill jobba med.. Sen angående Borgarna så kom dom ju nyss in i riksdagen så räkna med att det mesta dom pratade om kommer komma efter nyår!

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1085480
October 13, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma sitts som dig ilgadd.. fast.. blev arbetslös i April förra året.. haft problem me diabetes o massa mer skit.. känner inte direkt för o jobba nånting just nu.. har sökt hundratals jobb.. men inte fått svar från mer än kanske 10.. Stämpling får ja ingen pga att företaget ja arbetade för lurade mig ang. facket.. samt Alfakassan får ja ingenting från för ja inte har nå slutbetyg.. leva på Socialbidrag.. Kul.. inte..

Men men.. hoppas de löser sig för dig..

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1085481
October 13, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det absolut inga jobb alls eller vad är problemet?

Man får väl ta de jobb som finns för tillfället och söka under tiden som RaZoR1 sa. Det blir ju inte fler jobb på sekunden.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1085484
October 13, 2006 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Man får ta dom jobb de accepterar en på.. inte ett enda som dom har gjort de på .. lite svårt när man inte ha papper på nånting ..

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1085491
October 13, 2006 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Stämpla lite du och ta det lungt 🙂
Tänk efter vad du vill göra och sök något efter 1 månad eller 2.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1085500
October 13, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=ilg@dd]Sådär ja, då har man gjort sista dagen för ESK (Erikslunds Skid-Klubb)
🙄

tråkigt värre :(, hoppas det löser sig.

Inte konstigt att så många människor från "landet" flyttar in till storstäderna. Större delen av Volvos styrka verkar komma ifrån småland 😛

/Dani

Jobbar du på Volvo? Var isf?

Illg@dd: Du tycker inte det är lite naivt att tro på förändring så snabbt, precis som du nog tycker det är naivt att tro på allt "borgarna" säger?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1085511
October 13, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

RaZoR1 wrote: [quote=ilg@dd]Sådär ja, då har man gjort sista dagen för ESK (Erikslunds Skid-Klubb)
🙄

Ifall jag skulle vara i din sitts så skulle jag först satsa på att få ett jobb på Någon Ica affär eller liknade dom behöver offtast folk. Sen samtidigt som du jobbar på (ICA) så fortsätter du söka ett bättre jobb som du vill jobba med.. Sen angående Borgarna så kom dom ju nyss in i riksdagen så räkna med att det mesta dom pratade om kommer komma efter nyår!

Skojar du eller? De har nyligen bildat regering och media har aldrig varit så upptagna som nu. Om de får någonting alls gjort under det första halvåret ska vi nog vara glada.

Första budgeten kommer snart och /me misstänker det kommer mötas med stort missnöje från många håll.

//Andreas

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1085531
October 13, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag jobbar på ett lager jobb, det är ok men lite hårt ibland, tok nästan 3 år att bli fast, finns så många arbetslösa idag att företagen kan välja o vraka, bråkar man åker man ut o dom tar in en ny...ganska jobbigt faktiskt, men jag har fått truck kort av dom iallafall o det är bra. sen är jag fast o det är bra det med. finns ju jobb men då får man vara aktiv, en FD kolega hittade nytt jobb helt enkelt genom att sätta sig med gula sidorna o ringa runt till olika företag och fråga om dom behövde någon. sen fick hon jobb på ett annat lager som e lugnare men även mindre lön dock.
det jobbiga är att man nästan aldrig blir fast direkt utan får vänta ganska länge...

de nyvalda ska tydligen sätta upp arbetsstugor om jag inte minns fel. dit kan man gå och så "delar" dom ut jobb till dom som vill ha. frågan är bara om dom håller löftet!?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1085537
October 13, 2006 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om hur läget egentligen ser ut, men har du funderat på att plugga något du tycker om?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1085541
October 13, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: jag jobbar på ett lager jobb, det är ok men lite hårt ibland, tok nästan 3 år att bli fast,

Hur lyckades dom fiffla till det? Enligt LAS får man gå som provanställd max 6 månader och har inte uppsägningspapper skrivits innan den tiden är slut är man fast anställd. Om det har tagit 3år måste där varit något stort fel.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1085542
October 13, 2006 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Oooops, ett ämne som många reagerar på minsann..
Nja, kan väl direkt säga att nått jobb på ICA är inte aktuellt.. Finns bara konsum här i byn.. Tror knappast det är någon lön att tala om som butiksbiträde eller vad det heter heller.. Närmsta ICA är 1 mil härifrån tur och retur. Lär väl hamna under A-Kassan på ett sånt jobb, av vad jag förstått på dom som jobbar inom det. Sen är det tydligen bara halvtid eller max 75% i de lokala butikerna, om dom nu skulle behöva någon extra där.
Antar att det blir A-kassa och lite arbetsbyten närmsta månaderna för min del, för någon utbildning tror jag inte jag får.
Skulle vara om man gick nån kockskola då, så man får papper på att man kan laga mat. Har ju jobbat i storkök tidigare, men fast anställning eller tills vidareanställning får man inte på kommunala skol/sjukhemsinrättningar utan dokumenterad kunskap.
Dessvärre blir det isf att pendla till Sundsvall, typ 15 mil t/r om man skulle gå den utbildningen..

beta wrote: [quote=addeee]jag jobbar på ett lager jobb, det är ok men lite hårt ibland, tok nästan 3 år att bli fast,

Hur lyckades dom fiffla till det? Enligt LAS får man gå som provanställd max 6 månader och har inte uppsägningspapper skrivits innan den tiden är slut är man fast anställd. Om det har tagit 3år måste där varit något stort fel.

Tror inte "fast anställning" finns numera kom jag på.. Det är väl "tills vidareanställning" som brukas numera.. Lite lättare att bli av med folk då.
Många gånger tillämpas "Projekt anställning", typ 6 månader.. Sen blir man arbetslös typ 1 dag och sen återanställs.. Vi har ett halvstort företag i byn som kört med det i stort sett hela tiden sedan det startades på 70-talet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
1085549
October 13, 2006 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Senast jag var arbetslös gjorde jag som så att jag kollade upp en bransch som jag skulle vilja jobba i, tog reda på många företag i GBG-regionen i denna bransch. Sen skrev jag en tydlig och rätt kort presentation om mig själv (ett A4 ungefär) som jag skrev ut i ~50ex (varje ex lite personligt till varje enskilt företag). Därefter gick jag runt till företagen på min lista, bad att få prata med personalchefen på respektive företag och om jag fick detta så berättade jag varför jag var där och lämnade samtidigt över ett ex av min presentation.

Det tog en dag ungefär att gå runt till och jag fick pratat med hälften av företagen som jag hade tänkt mig ungefär. De flesta ville bara att jag skulle gå, ett par var lite intresserade och hos ett av dem fick jag sätta mig på intervju på direkten, en vecka senare fick jag komma tillbaka på ytterligare en intervju. Nu har jag varit anställd som datortekniker på det företaget i 3½ år, utan egentlig utbildning faktiskt...

Vad jag menar är att om man bara har ett mål och inte är helt tappad bakom en vagn och dessutom kan acceptera att man kanske får raka sig, kamma håret och ta på sig välvårdade kläder så kan man ganska lätt fixa jobb (iaf i storstäderna).

Jag har gjort på liknande sätt ett par gånger tidigare och efter en dags jakt så har jag alltid haft jobb.

Jag har i efterhand blivit förvånad vid många tillfällen då jag berättat för folk hur jag fick det arbete jag har nu. Folk har aldrig hört talas om någon som själv gått ut till företag och presenterat sig som tillgänglig för anställning. Jag tycker detta är mycket konstigt, men det kanske inte är så självklart att man nuförtiden gör annat än mailar sin CV till 100 företag och hoppas på att bli kontaktad?

Mina tips är alltså:
-Gå ut personligen och sök upp de företag som du kan tänka dig att arbeta på.
-Var trevlig och framåt. Våga göra saker som andra arbetssökande inte vågar/orkar/känner för/vill.
-Om du ska skriva ett CV/meritförteckning/personligt brev så läs då för h-vete igenom det ett par gånger, ta hjälp av någon som är duktig på att uttrycka sig i skrift. När vi på mitt företag söker folk så får vi in massor av ansökningar och de flesta är faktiskt skrattretande dåliga, om folk skickar sådana när de söker jobb så är det inte konstigt att de kan söka 100-tals jobb utan att ens få komma på en enda intervju. Mao, lägg ner mycket tid på ett ordentligt och personligt ansökningsbrev.

Ledsen att det blev lite långt men kanske kan det ge lite tips om sätt att söka nya jobb?!

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1085552
October 13, 2006 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: Nej, det heter inte "fast anställd" idag utan tillsvidare men överlag ska det inte vara någon större skillnad. Uppsägningstid grundar ju på hur länge man varit anställd och banker osv räknar tills vidare som fast.

Men i alla fall. Hoppas du hittar ett härligt jobb snart. =)

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1085553
October 13, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men ilg@dd jag pendlar ju 19mil per dag så det fixar du böbben 🙂
Innan det så var det 40mil, ca 2 tim på morgonen är tuft att köra när man ska till jobbet må jag säga.

Tur att man får övertids betalt för de 4 tim man körde då 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 129
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL