Arbetslös igen :-(|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetslös igen :-(
addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
sp_UserOfflineSmall Offline
1085558
October 13, 2006 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: ilg@dd: Nej, det heter inte "fast anställd" idag utan tillsvidare men överlag ska det inte vara någon större skillnad. Uppsägningstid grundar ju på hur länge man varit anställd och banker osv räknar tills vidare som fast.

Men i alla fall. Hoppas du hittar ett härligt jobb snart. =)

man brukar säga fast anställd endå enfast det står tills vidare på pappret! det är samma sak finns några som varit anställda 20år+ o dom står det tillsvidare på.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1085560
October 13, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Men ilg@dd jag pendlar ju 19mil per dag så det fixar du böbben 🙂
Innan det så var det 40mil, ca 2 tim på morgonen är tuft att köra när man ska till jobbet må jag säga.

Tur att man får övertids betalt för de 4 tim man körde då 😛

Nja, blir nog protester från grabben då gissar jag..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
1085562
October 13, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

får man inget jobb kan man ju söken en fin utbildning ;P

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1085564
October 13, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Dani][quote=ilg@dd]Sådär ja, då har man gjort sista dagen för ESK (Erikslunds Skid-Klubb)
Nu har man iaf full stämpling, men dock inget nytt jobb på G. Jag undrar vad jag blir när jag blir stor. Det var inte så muntert att kika in på Platsbanken heller precis.. Men men, det löser sej nog sa han som sket i slasken.. Jobb finns det ju, dessvärre nästan inget "vitt".. Man får väl vänta några veckor och se, det skulle ju skapas en jädrans massa jobb om borgarna vann valet sades det..
🙄

tråkigt värre :(, hoppas det löser sig.

Inte konstigt att så många människor från "landet" flyttar in till storstäderna. Större delen av Volvos styrka verkar komma ifrån småland 😛

/Dani

Jobbar du på Volvo? Var isf?

jobbar på Volvo PV Torslanda, SAA, VCCS, eftermarknad. Var en släng på EL (produktion), PVE för ett tag sedan. Fast jobbar nu som en mindre värd konsult (:P), stationerad på volvo.

Nästan samtliga av mina arbetskamrater kommer utifrån, från norrland, jämtland, mängder från Småland (snapphanar), många från Örebro :-?. Man undrar ju var alla Göteborgarna tar vägen.

Du då, äkta volvoit?

/Dani

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1085578
October 13, 2006 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi som precis har slutat skolan tror jag har det lite värre... har du inga kontakter är du körd.. har du inga erfarenheter är du körd... nästan vilket håll du än tar är du körd..

Tar man en utbildning som "garanterar" jobb efter skolan så tror jag man ör ganska så körd iallafall.. får väl ta och vänta tills alla som arbetat de senaste 20 åren har pensionerats så man får ett jobb.

Jag hade nog inte tvrkat till att ta ett oärligt jobb för tydligen så tjänar man mer på att ta ett sånt jobb än inget jobb alls.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1085599
October 14, 2006 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Din sits är tämligen svår min bäste gubbstrut.
Jag fixade ju jobb fort som satan när jag gav mig f-n på att få ett, men det är ju inte direkt ett heltidsjobb jag fått och jag antar att det är vääääldigt svårt för dig där ute i byn.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1085600
October 14, 2006 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Din sits är tämligen svår min bäste gubbstrut.
Jag fixade ju jobb fort som satan när jag gav mig f-n på att få ett, men det är ju inte direkt ett heltidsjobb jag fått och jag antar att det är vääääldigt svårt för dig där ute i byn.

😕 gubbstrutt.. 😛
Nja, visst finns det jobb, men dessvärre inget som ger stadskassan påfyllning.
Det är ju en viss skillnad på storstaden och lilla Ljungaverk vad det gäller antal arbetsplatser och behov av folk..
Men å andra sidan så har jag ju full stämpling igen, så nog lär jag väl kunna överleva det närmsta året iaf.
Lustigt egentligen, innan borgarna vann valet fanns det 12-13 arbeten att söka på platsjournalen, men nu bara 7. Så det verkar inte som om företagen ser så ljust på framtiden som det ville påstås före valet.
Det enda man märkt av efter valet är väl alla skandaler bland de nya regeringsmedlemmarna. Gissar på omval inom ett halvår..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1085626
October 14, 2006 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Oooops, ett ämne som många reagerar på minsann..
Nja, kan väl direkt säga att nått jobb på ICA är inte aktuellt.. Finns bara konsum här i byn.. Tror knappast det är någon lön att tala om som butiksbiträde eller vad det heter heller.. Närmsta ICA är 1 mil härifrån tur och retur. Lär väl hamna under A-Kassan på ett sånt jobb, av vad jag förstått på dom som jobbar inom det. Sen är det tydligen bara halvtid eller max 75% i de lokala butikerna, om dom nu skulle behöva någon extra där.
Antar att det blir A-kassa och lite arbetsbyten närmsta månaderna för min del, för någon utbildning tror jag inte jag får.
Skulle vara om man gick nån kockskola då, så man får papper på att man kan laga mat. Har ju jobbat i storkök tidigare, men fast anställning eller tills vidareanställning får man inte på kommunala skol/sjukhemsinrättningar utan dokumenterad kunskap.
Dessvärre blir det isf att pendla till Sundsvall, typ 15 mil t/r om man skulle gå den utbildningen..

[quote=beta][quote=addeee]jag jobbar på ett lager jobb, det är ok men lite hårt ibland, tok nästan 3 år att bli fast,

Hur lyckades dom fiffla till det? Enligt LAS får man gå som provanställd max 6 månader och har inte uppsägningspapper skrivits innan den tiden är slut är man fast anställd. Om det har tagit 3år måste där varit något stort fel.

Tror inte "fast anställning" finns numera kom jag på.. Det är väl "tills vidareanställning" som brukas numera.. Lite lättare att bli av med folk då.
Många gånger tillämpas "Projekt anställning", typ 6 månader.. Sen blir man arbetslös typ 1 dag och sen återanställs.. Vi har ett halvstort företag i byn som kört med det i stort sett hela tiden sedan det startades på 70-talet.

Menar du att du tycker det är långt att åka så är du ju jävligt kinkig. Inte lätt att få jobb bredvid sitt eget hus/lägenhet.

Nåväl, lycka till. Hoppas du hittar något du gillar.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1085632
October 14, 2006 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=ilg@dd]Oooops, ett ämne som många reagerar på minsann..
Nja, kan väl direkt säga att nått jobb på ICA är inte aktuellt.. Finns bara konsum här i byn.. Tror knappast det är någon lön att tala om som butiksbiträde eller vad det heter heller.. Närmsta ICA är 1 mil härifrån tur och retur. Lär väl hamna under A-Kassan på ett sånt jobb, av vad jag förstått på dom som jobbar inom det. Sen är det tydligen bara halvtid eller max 75% i de lokala butikerna, om dom nu skulle behöva någon extra där.
Antar att det blir A-kassa och lite arbetsbyten närmsta månaderna för min del, för någon utbildning tror jag inte jag får.
Skulle vara om man gick nån kockskola då, så man får papper på att man kan laga mat. Har ju jobbat i storkök tidigare, men fast anställning eller tills vidareanställning får man inte på kommunala skol/sjukhemsinrättningar utan dokumenterad kunskap.
Dessvärre blir det isf att pendla till Sundsvall, typ 15 mil t/r om man skulle gå den utbildningen..

[quote=beta][quote=addeee]jag jobbar på ett lager jobb, det är ok men lite hårt ibland, tok nästan 3 år att bli fast,

Hur lyckades dom fiffla till det? Enligt LAS får man gå som provanställd max 6 månader och har inte uppsägningspapper skrivits innan den tiden är slut är man fast anställd. Om det har tagit 3år måste där varit något stort fel.

Tror inte "fast anställning" finns numera kom jag på.. Det är väl "tills vidareanställning" som brukas numera.. Lite lättare att bli av med folk då.
Många gånger tillämpas "Projekt anställning", typ 6 månader.. Sen blir man arbetslös typ 1 dag och sen återanställs.. Vi har ett halvstort företag i byn som kört med det i stort sett hela tiden sedan det startades på 70-talet.

Menar du att du tycker det är långt att åka så är du ju jävligt kinkig. Inte lätt att få jobb bredvid sitt eget hus/lägenhet.

Nåväl, lycka till. Hoppas du hittar något du gillar.

Vad jag menar är att det finns ingen ICA-Affär i byn, och att närmsta ligger 5 km härifrån.. Och där tar dom sällan in någon ny eller extra personal.. I butikerna häromkring rör det sej om typ 4-5 anställda/butik.
Ser även på inkomsten.. Varför sabba den årsinkomst jag har nu som A-Kassan baseras på? Jag har sabbat den en gång tidigare.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1085696
October 14, 2006 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Lustigt egentligen, innan borgarna vann valet fanns det 12-13 arbeten att söka på platsjournalen, men nu bara 7. Så det verkar inte som om företagen ser så ljust på framtiden som det ville påstås före valet.

laugh

Verkar som vi har en dålig förlorare här gott folk!
Klart som fan inte alla jobb finns kvar på platsbanken(?) dag ut och dag in.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1085700
October 14, 2006 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=ilg@dd] Lustigt egentligen, innan borgarna vann valet fanns det 12-13 arbeten att söka på platsjournalen, men nu bara 7. Så det verkar inte som om företagen ser så ljust på framtiden som det ville påstås före valet.

laugh

Precis, att 5-6 jobb "försvunnit" ur den där platsbanken är ju knappast något bevis på att arbestmarknaden försämrats efter valet.

Sen är det bara att inse att du och Callister har olika inställningar...
Den ena "gav sig fan" på att hitta ett jobb och gjorde det. (creds)
Den andra ställer snabbt in sig på att det _inte_ går att hitta något jobb.

macrus
Member
Medlem
1085706
October 14, 2006 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Marcan-][quote=ilg@dd] Lustigt egentligen, innan borgarna vann valet fanns det 12-13 arbeten att söka på platsjournalen, men nu bara 7. Så det verkar inte som om företagen ser så ljust på framtiden som det ville påstås före valet.

laugh

Precis, att 5-6 jobb "försvunnit" ur den där platsbanken är ju knappast något bevis på att arbestmarknaden försämrats efter valet.

Exakt.

Bästa inlägget i tråden, för det stämmer så jävla bra.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1085708
October 14, 2006 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Marcan-][quote=ilg@dd] Lustigt egentligen, innan borgarna vann valet fanns det 12-13 arbeten att söka på platsjournalen, men nu bara 7. Så det verkar inte som om företagen ser så ljust på framtiden som det ville påstås före valet.

laugh

Jag har jobbat senast idag på förmiddagen, och kan gå direkt och jobba på 2 olika ställen på måndag om jag vill, vad jag menar är att det är svårt att hitta "vitt" jobb.
Sen att platsbanken har endast 7 jobb inlagda jämfört med tidigare 10-12 mest hela tiden tycker iaf jag inte bådar så gott.
Visst, det är tidigt att bedömma hur företagen kommer att agera framledes, men en viss bild av hur företagen filosoferar får man.. Nu blir det förmodligen lägre arbetsgivaravgifter, vilket företagen efterlyst för att kunna anställa, dock tror jag inte det kommer bli så, man kommer istället att gotta sej åt de pengar man sparar på de redan anställda.
Jag har aldrig tidigare i livet hävdat att det finns dåligt med jobb häromkring, man har bara knallat in på en firma och undrat när man kan börja, så är det dock inte idag. Med den nya regeringen fick vi bara en slags tävlan om vem som fifflat mest känns det som.

*Edit*
Stavfel

*Edit 2*
Stockholm vs Ånge kommun?
Du tror inte det kan vara en stor portion lättare att hitta ett jobb i Stockholm än i Ånge kommun med sina drygt 11 000 invånare?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1085716
October 14, 2006 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är djupt olyckligt Ilg@dd att du blivit arbetslös. Hoppas verkligen att du får något jobb snart.

Samtidigt förstår jag din situation. Du är en äldre person, med mycket erfarenhet. Att du inte kan belasta ryggen med lagerjobb och liknande på samma sätt är acceptabelt. Jag jobbar för närvarande med ett lagerjobb i en frysavdelning på 25 minus grader och det är acceptabelt för min ålder. Jag tjänar i alla fall relativt bra, plus att jag har en anställning. Företaget är dessutom väldigt måna om sina anställda.

Men att man jämför dig med att någon fått ett jobb, och delar ut Aftonbladet i Stockholm när du bor i bygden kan jag inte förstå riktigt. Vi är unga, vi får göra skitgörat. Vi ska in på arbetsmarkanden, vi har inget att förlora. Du själv, sabbar din A-kassa.

Detta är också relativt små sjukt faktiskt. Att folk "struntar" i att jobba för att det blir sämre för dom med jobb än A-kassa. Det borde göras något åt detta. Samtidigt kan man ju hoppas att de svarta jobben du har, kan bli vita nu när arbetsgivaravgiften och liknande sänks. Nya jobb inom de äldre industrierna kommer ju inte över en natt som du verkar tro, utan det är en långsiktig process. Det måste finnas ett behov av anställda, och sen förutom ett behov dessutom förutsättningar. Arbetsmarknadspoltik är en långsitkig politik.

Vi får se när och om jobben kommer i Stockholm och de andra storstäderna, och efter det så kanske de kommer till din och min byggd efter 2-3 år.

Sen att du snackar om nyval är relativt plottrigt. Jag är djupt besvärad och ledsen över det som hänt. Men gör det inte större än vad det är. Detta är inte på något sätt att jämföra med exempelviss Tsunami katastroffen och dess hantering? Trodde du på omval då ? Sätt sakerna i propotion till varandra där folk i ena fallet dog, mot den andra så känns det lite tråkigt du ska döma ut det till nyval redan.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1085737
October 14, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.

macrus
Member
Medlem
1085739
October 14, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.

Är man enögd så är man.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1085743
October 14, 2006 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.

? Jag är en vänsterpartist, vad annat kan du vänta dej i mina uttalanden om den nya regeringen? wink
Angående att tjäna mer på A-kassan än att jobba, så har jag nämnt det i ett inlägg tidigare, det var som svar på någons förslag om att söka jobb på ICA.. Så jäkla fet är inte A-Kassan så man nobbar allt..
Behövs bara ett jobb där man tjänar 16 000:-+ så hamnar man högre. Är ensamstående med en grabb på 12 år, så jag kan liksom inte sabba min månadsinkomst hur mycket som helst. Det får räcka med att jag sänkte från 20 000:-+ tidigare..

macrus wrote: [quote=Marcan-]Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.

Är man enögd så är man.

Sitter inne med 2 pliriga, om än med svag syn..
Och vi får väl se hur länge borgarna sitter kvar.. Min fasta uppfattning är att dom klarar inte det närmsta halvåret. Och jobben dom lovat lär man få leta efter.

blurg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1085803
October 14, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du är smart riktigt smart kan du ju försöka att "slå igenom"

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1085807
October 14, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

blurg wrote: Om du är smart riktigt smart kan du ju försöka att "slå igenom"

Hahaha, som vaddå månntro?
Iofs kanske jag kan lyckas få betalt för att inte sjunga eller nått..
🙄

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1085808
October 14, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=blurg]Om du är smart riktigt smart kan du ju försöka att "slå igenom"

Hahaha, som vaddå månntro?
Iofs kanske jag kan lyckas få betalt för att inte sjunga eller nått..
🙄

Ånges M.A Numinen :bgrin:

Hoppas du hittar jobb, och det är klart som attan att du inte kan sabba din A-kassa.

Det kommer småpiltarna här att lära sig när dom blir vuxna wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 162
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL