obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=blurg]Om du är smart riktigt smart kan du ju försöka att "slå igenom"
Hahaha, som vaddå månntro?
Iofs kanske jag kan lyckas få betalt för att inte sjunga eller nått..
🙄
Ånges M.A Numinen :bgrin:
Hoppas du hittar jobb, och det är klart som attan att du inte kan sabba din A-kassa.
Det kommer småpiltarna här att lära sig när dom blir vuxna
Du har nog rätt, med ett barn i bagaget kan man inte hitta på vad som helst längre..
Men jag är inte speciellt orolig, får ju full stämpling nu, så närmsta året går det nog ingen nöd på mej eller pojken. Och nått lär man väl hitta antar jag.. Tänkte till att börja med försöka få "praktisera" klart på verkstaden jag var på i vintras, jag fick liksom hoppa av det 1 månad före datumet som var bestämt för den praktiken. Med lite flyt kanske det blir nån typ av anställning där med tiden, eftersom den ene av bröderna som driver den har hoppat av och flyttat till Sundsvall nu.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 23, 2002
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=blurg]Om du är smart riktigt smart kan du ju försöka att "slå igenom"
Hahaha, som vaddå månntro?
Iofs kanske jag kan lyckas få betalt för att inte sjunga eller nått..
🙄
Ånges M.A Numinen :bgrin:
Hoppas du hittar jobb, och det är klart som attan att du inte kan sabba din A-kassa.
Det kommer småpiltarna här att lära sig när dom blir vuxna
Ja ni äldre vet ju alltid så mycket bättre och har alltid rätt. Det vet alla. Alla måste tycka som ni och får inte tycka något annat för då är vi småungar som inte kan något. Japp exakt.
Helt ärligt, helt fel inställning. Klart det inte finns jobb om man går in med den inställningen. Klart man inte hittar något jobb om man inte vill. Se på Callister, han gick in med helt rätt inställning och fixade jobb. Alla kan om de bara vill. Men det är klart, vissa är kinkiga.
December 3, 2004
Jag gick ut i TV jag istället (Uutiset) och klagade på en finska tanten i Umeå som sköter arbetsförmedlingen, se på fan, 2mån senare fick jag 2års kontrakt direkt hos lnadstinget som Tekniker, och chanserna till fortsatt anställning är ju..ja..lovande..fick ju egen bil..mobil..hela kittet 😀
January 12, 2004
macrus wrote: Ja ni äldre vet ju alltid så mycket bättre och har alltid rätt. Det vet alla. Alla måste tycka som ni och får inte tycka något annat för då är vi småungar som inte kan något. Japp exakt.
Helt ärligt, helt fel inställning. Klart det inte finns jobb om man går in med den inställningen. Klart man inte hittar något jobb om man inte vill. Se på Callister, han gick in med helt rätt inställning och fixade jobb. Alla kan om de bara vill. Men det är klart, vissa är kinkiga.
När det gäller vissa saker så spelar ålder och erfarenhet in, det kommer du att märka själv.
jag märker av det när dom som är äldre knäpper mig på näsan och skrattar åt mitt ungdomliga oförstånd...
Och att säga att det finns jobb i glesbyggden visar att du har en hel del att lära, speciellt om glesbygden.
Och som han sa, det finns jobb, om han är beredd att jobba svart, vilket är en sista utväg för att kunna överleva, inte nåt han ska göra nu.
Hade han varit ung och inte haft barn så hade jag sagt att han gott kunde flytta, men det funkar inte när man har familj, att bara dra iväg.
Det är även det nåt du kommer att lära dig med åldern...
February 17, 2004
ilg@dd wrote:
Sen att platsbanken har endast 7 jobb inlagda jämfört med tidigare 10-12 mest hela tiden tycker iaf jag inte bådar så gott.
Visst, det är tidigt att bedömma hur företagen kommer att agera framledes, men en viss bild av hur företagen filosoferar får man.. Nu blir det förmodligen lägre arbetsgivaravgifter, vilket företagen efterlyst för att kunna anställa, dock tror jag inte det kommer bli så, man kommer istället att gotta sej åt de pengar man sparar på de redan anställda.
Jag har aldrig tidigare i livet hävdat att det finns dåligt med jobb häromkring, man har bara knallat in på en firma och undrat när man kan börja, så är det dock inte idag. Med den nya regeringen fick vi bara en slags tävlan om vem som fifflat mest känns det som.
Alltså måste påpeka en sak som du verkar ha missat. Platsbanken är idag inte som den var för kanske 20-30 år sedan, då den hade en funktion. Idag fungerar den mest som information för arbetsförmedlingen och arbetssökande. Kan tala om att jag sökte typ 150 jobb på platsbanken i 2 års tid. Var aldrig ens nära att få en intervju ens. Idag är det personlig kontakt eller kontakter i företaget som gäller. Glöm platsbanken den suger fett.
/Dani
Dani wrote: [quote=ilg@dd] Sen att platsbanken har endast 7 jobb inlagda jämfört med tidigare 10-12 mest hela tiden tycker iaf jag inte bådar så gott.
Visst, det är tidigt att bedömma hur företagen kommer att agera framledes, men en viss bild av hur företagen filosoferar får man.. Nu blir det förmodligen lägre arbetsgivaravgifter, vilket företagen efterlyst för att kunna anställa, dock tror jag inte det kommer bli så, man kommer istället att gotta sej åt de pengar man sparar på de redan anställda.
Jag har aldrig tidigare i livet hävdat att det finns dåligt med jobb häromkring, man har bara knallat in på en firma och undrat när man kan börja, så är det dock inte idag. Med den nya regeringen fick vi bara en slags tävlan om vem som fifflat mest känns det som.
Alltså måste påpeka en sak som du verkar ha missat. Platsbanken är idag inte som den var för kanske 20-30 år sedan, då den hade en funktion. Idag fungerar den mest som information för arbetsförmedlingen och arbetssökande. Kan tala om att jag sökte typ 150 jobb på platsbanken i 2 års tid. Var aldrig ens nära att få en intervju ens. Idag är det personlig kontakt eller kontakter i företaget som gäller. Glöm platsbanken den suger fett.
/Dani
Kan inte erinra mej att jag fått tag i något jobb via platsbanken någonsin faktiskt.. Jag använde den som exempel bara för att åskådliggöra situationen en smula. Då menar jag att jämföra dagsläget med t.ex hur det var för 1/2 - 1 år sedan.
Jag har för övrigt haft jobb ca: 95% av tiden sedan 17 års åldern, och då även hattat runt mycket och provat på det mesta. Säger jag att det är svårt att hitta ett fast/tillsvidare-jobb häromkring numera, så kan du ge dej rackar'n på att det är så.
Det är nu senaste 10 åren det blivit sämre, och mycket av detta skyller jag på EU-inträdet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Om du tror att arbeten på grund av den borgliga vinsten ska komma redan efter 1-2-3 veckor så tror du ju väldigt fel.
Du kan inte använda Platsbanken som en referens överhuvudtaget.
Inte ens om 10 år.
Använd riktigare siffror och vänta ett tag. Låt politiken och tiden ha sin gång.
Lycka till.
Jaha, då har borgarna lagt budget..
http://www.aftonbladet.se/vss/.....77,00.html
June 18, 2001
Marcan- wrote: Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.
Ja, genom att sänka A-kassan. Hur tjänar ilg@dd på det? Facken införde A-kassan en gång i tiden som ett medel att hålla lönerna uppe under lågkonjuktur. Med ersättning kan man motverka lönedumpning.
Nu ska ju avgiften höjas också. Upp till 300:- extra per månad. Vad blir det, fyra gånger så hög avgift som idag? Resultatet? Färre fackanslutna, mindre påverkansmöjligheter.
June 17, 2005
beta wrote: [quote=addeee]jag jobbar på ett lager jobb, det är ok men lite hårt ibland, tok nästan 3 år att bli fast,
Hur lyckades dom fiffla till det? Enligt LAS får man gå som provanställd max 6 månader och har inte uppsägningspapper skrivits innan den tiden är slut är man fast anställd. Om det har tagit 3år måste där varit något stort fel.
man kan tydligen vara vikarie i 3 år utan att få fast(eller vad man skall kalla det).
vet inte hur det där fungerar riktigt...men jag fick jobbet iallafall.
November 27, 2003
Jerry wrote: [quote=Marcan-]Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.
Ja, genom att sänka A-kassan. Hur tjänar ilg@dd på det? Facken införde A-kassan en gång i tiden som ett medel att hålla lönerna uppe under lågkonjuktur. Med ersättning kan man motverka lönedumpning.
Nu ska ju avgiften höjas också. Upp till 300:- extra per månad. Vad blir det, fyra gånger så hög avgift som idag? Resultatet? Färre fackanslutna, mindre påverkansmöjligheter.
Känns jäääääättekul att vara ansluten som student ....
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=Jerry][quote=Marcan-]Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.
//Andreas
Kan tänka mej det. 🙄
Fast borgarna vill ju helst att all facklig verksamhet skall upphöra, så strategin förefaller ju inte direkt oväntad.
Har iaf besökt AF och anmält mej arbetslös nu på morgonen, så nu är det bara att vänta på storkovan, eller vad det nu kan tänkas bli för A-Kasseersättning.
Telefonen ringde lustigt nog precis när jag var på AF, och det gällde "svart" jobb..
Har även besökt en "svart" arbetsplats och blivit erbjuden i princip hur mycket jobb som helst, men jag ska fundera lite på det.
March 11, 2003
Delph1 wrote: [quote=Jerry][quote=Marcan-]Förstår inte varför du klagar så förbannat på den borgliga regeringen. Är ju knappast deras fel att du får svarta jobb istället för vita eller att du tjänar mer genom A-kassa än om du jobbar. Tror snarare att den borgliga vill ändra på detta.
//Andreas
Ingen tvingar dig.
Själv tycker jag att det känns mer irriterande att som student ha mindre ut än den genomsnittliga a-kassan, och då står jag ändå med lånen kvar efter utbildningen.
November 27, 2003
denstore wrote: Ingen tvingar dig.
Själv tycker jag att det känns mer irriterande att som student ha mindre ut än den genomsnittliga a-kassan, och då står jag ändå med lånen kvar efter utbildningen.
Så sant så, men det känns knappast smartare att välja bort säkerheten nu när jag lyckats ta mig in och betalar in till a-kassan.
I det sista kan jag bara instämma.
//Andreas
January 13, 2003
Delph1 wrote:
Känns jäääääättekul att vara ansluten som student ....//Andreas
Dåligt fack. 😛 Byggnads kostade ingen när man studerade. 🙂
ilg@dd: Du kan inte fixa F-skatt så du kan ta arbeten och fakturera direkt till de företagen som inte vill ge folk vitt? Om inte annat så skadar det ifs inte att ha f-skatt.
beta wrote: [quote=Delph1] Känns jäääääättekul att vara ansluten som student ....
//Andreas
Dåligt fack. 😛 Byggnads kostade ingen när man studerade. 🙂
ilg@dd: Du kan inte fixa F-skatt så du kan ta arbeten och fakturera direkt till de företagen som inte vill ge folk vitt? Om inte annat så skadar det ifs inte att ha f-skatt.
Knappast, då blir det inte aktuellt med något jobb alls..
June 18, 2001
//Andreas
Nej, det gör ju inte det. Dessutom skulle de skärpa arbetskravet. Försa vad det innebär, och om det räcker med mina sommarjobb för att skramla ihop till ersättning sedan.
Studeranderegeln ska också slopas. Den var iofs så dålig att det kan nästan kvitta.
2 Guest(s)