December 7, 2003
Jag är i samma sits som dig jag också ilg@dd och inte blir man gladare när man läser att snus-skatten skall höjas så en dosa kostar 37:-
February 4, 2003
Ilg@dd: Vad är bättre? Att man sänker A-kassan, stimulerar, ger en morot för de flesta att skaffa arbeten? Många har idag inte den moroten, de är nöjda med a-kassan.
Dessutom har du väl 330 dagar på dig innan a-kassan sänks? Eller? De flesta kan fixa ett arbete på denna tiden.
Du som klagar på borgarna hela tiden då, bevisar inte det faktum att du pratar om massa svartjobb att vänstern har misslyckats? Eller är det en framgång att svartjobb måste finnas för att företag inte har "råd" att anställa vitt? Är det bättre att folk både tar in bidrag och dessutom svartjobb? Är det bättre att folk jobbar oförsäkrade?
Du pratar massa om att fackföreningarna blir svagare, men vilka skyddar dom svarta-arbetstagarna som florade under vänsterns tid?
Dessutom håller fackföreningarna på med en massa trams, det kan man ju se här och där.
davidhellmyrs wrote: Ilg@dd: Vad är bättre? Att man sänker A-kassan, stimulerar, ger en morot för de flesta att skaffa arbeten? Många har idag inte den moroten, de är nöjda med a-kassan.
Dessutom har du väl 330 dagar på dig innan a-kassan sänks? Eller? De flesta kan fixa ett arbete på denna tiden.
Du som klagar på borgarna hela tiden då, bevisar inte det faktum att du pratar om massa svartjobb att vänstern har misslyckats? Eller är det en framgång att svartjobb måste finnas för att företag inte har "råd" att anställa vitt? Är det bättre att folk både tar in bidrag och dessutom svartjobb? Är det bättre att folk jobbar oförsäkrade?
Du pratar massa om att fackföreningarna blir svagare, men vilka skyddar dom svarta-arbetstagarna som florade under vänsterns tid?
Dessutom håller fackföreningarna på med en massa trams, det kan man ju se här och där.
Problemet är som jag ser det knappast att folk hellre går på A-kassa än att jobba, snarare hänger det på att det finns för lite jobb.
Detta gör att en sänkning av A-Kassan kan ställa till det ganska rejält för folk som vill ha jobb men inte kan få något.
Jag har inte propagerat för att folk med A-kassa skall svarta under tiden dom stämplar, däremot vill jag åskådliggöra (Iaf i mitt fall.) att det är bra mycket enklare att få ett svartjobb än ett "vitt". Faktum är att det känns lättare att få svartjobb idag än för t.ex 4-5 år sedan. Nästan som på slutet av 80-början på 90-talet faktiskt. Sen så spelar ju det faktumet att vi befinner oss i högkonjunktur också en viss roll på "svartandet".
Angående att borgarna vill ha bort facket, så ter du dej ganska blåögd och naiv om du inte ser igenom detta. Med en lägre A-Kassa och ett försvagat fack, så kan du ju glömma ev. löneökningar totalt. Men en låg A-kassa så finns inga direkta hotmedel för att höjja löner, eller hålla dem på den nivå det är idag t.ex.
En arbetarorganisation måste vara så stor och övertäckande som möjligt för att kunna "hota" sej till höjd lön och bättre arbetsförhållanden. det finns ett liv även efter man fyllt 30 och kanske slutat vara egoistisk ungkarl.
Men men, det kommer en dag när även de unga naiva får stå där med rumpan bar, och lyssna på de äldres hånande -"Vad var det jag sa".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Att du alltid ska envisas om att försvara dig med det löjligaste argumentet med "unga ynglingar" gör bara att det inte går att föra en diskussion med dig. Det är det sämsta argumentet du kan ta, och det biter inte!
Och du propagerar inte för svartjobb, men du propagerar för vänster-politik. Jag ställde frågan om du tyckte det var bra att folk inte hade råd att anställa? Och vilka som skyddar den svarta arbetskraften? Vad händer om de skadar sig på jobbet under svart-jobb? Vem skyddar dom?
Du anklagar hela tiden borgarna men vägrar se att det finns väldigt svaga grupper idag, under vänsterflagga (borgarnas poltik är fortfarande inte i drift)
Dessutom läser du inte vad förslagen säger. Det handlar alltså om 330 dagar. Om du får jobb på 330 dagar så får man faktiskt vara beredd på en standard-sänkning. Du får säga upp Kalle Anka, du får säga upp Canal Plus, du får äta ute lite mer sällan. Du kan inte leva som du gjorde innan om du inte arbetar. Dessutom försvinner en massa kostnader om du inte arbetar. Pendlingskostnader, bilkostnader, mindre matkostnader (billigare äta hemma än på jobbet oftast).
Jobben finns inte säger du. Vem har styrt Sverige då? Vänstern. Hur stimulerar man jobb? Tror du arbetspolitik är en två månaders grej? Att jobben kommer så där snabbt? Och att du kan dra slutsatser redan idag? Du får väl stimulera folk, och sen får det ta ett tag för företagen att få ett behov och sen våga anställa. Dessutom vill väl företagen ha klart för sig hur det blir, 100%. De vill att sänkningarna gått igenom, inte bara att det "antytts".
Och varför funkar det i andra länder att folk får bra löneförhöjningar, även utan fackförningar? Varför ska Sverige behöva vara så unikt? Folk får väl stå på sig själva, folk kommer inte bli slavar bara för man försvagar facken en aningen. Fackföreningarna kostar en hisklig massa pengar också, som annars kunde vara ett löneutrymme.
Varför ska jag arbeta för att en massa ordföranden hit och dit ska på konferanser och få betalt? Rättvist?
Jag säger inte att facken ska försvinna helt. Tillsammans är man stark. Men samtidigt behöver dom inte vara så starka som idag. Det är bara löjligt, och det baserar jag på vad jag upplever på min arbetsplats. Så ung och dum, men med egna erfarenheter.
December 31, 2001
Tycker det är lite fel att sänka A-kassan.
Folk som jobbat för att få ihop till sin A-kassa borde få ha den som den är i alla fall tills det finns tillräckligt med jobb som M har lovat oss så att dom kan gå över till det i stället men som läger är i dag så borde A-kassan förbi som den är.
Finns folk som inte gjort ett skit i hela sitt liv och får tex alfa kassa, sådan ska bort i mina ögon.
Om ca 1 år om ens det har ökat med lediga jobb tills då så vore det "mer" okej att börja trappa ner A-kassa suksesiv och inte ta en del på en gång utan att några ändringar på arbetsmarknaden blivit gjorda.
davidhellmyrs wrote: Att du alltid ska envisas om att försvara dig med det löjligaste argumentet med "unga ynglingar" gör bara att det inte går att föra en diskussion med dig. Det är det sämsta argumentet du kan ta, och det biter inte!
Faktum är att i ditt och en del andras fall här på NH lyser det igenom ett ungdomligt oförstånd, eller kanske ren naivitet, vad vet jag.
Det är väl kanske inte egentligen att betrakta som ett argument, snarare en förklaring till varför ni inte tänker på samma sätt som en lite äldre snubbe som vet hur det är att vara "vuxen" med allt vad som där tillhör.
davidhellmyrs wrote: Och du propagerar inte för svartjobb, men du propagerar för vänster-politik. Jag ställde frågan om du tyckte det var bra att folk inte hade råd att anställa? Och vilka som skyddar den svarta arbetskraften? Vad händer om de skadar sig på jobbet under svart-jobb? Vem skyddar dom?
För att plocka dän ditt påstående om att svartjobb skulle vara något som bara är stort under vänsterstyre, så kan jag meddela att det under 90-talets början fanns lika gott om sådan sysselsättning. Detta är vad jag kan förstå inget som följer vilket politiskt block som regerar, snarare beror det på vilken konjunktur landet befinner sej i.
"Svartar" man, så är det helt på eget ansvar, det bör var och en som pysslar med sådant vara medveten om. Tji, A-kassa och tji pension väntar om hörnet då.
Huruvida företagen "får råd" att anställa och kommer att anställa återstår att se.
Men jag har svårt att se hur en borgerlig regering skulle kunna öka utlandets behov av Svenska produkter, för du är väl medveten om att det är exporten som ger en fet statskassa? Tjänstesektorn inom Sverige påverkar inte statskassan.
davidhellmyrs wrote: Du anklagar hela tiden borgarna men vägrar se att det finns väldigt svaga grupper idag, under vänsterflagga (borgarnas poltik är fortfarande inte i drift)
Det finns mycket riktigt svaga grupper idag, vilka antagligen kommer försvagas än mer nu under det borgerliga styret. Det är ju bara att kika igenom borgarnas budget. Hur kommer den att gynna de som redan ligger när "den kommer i drift"?
davidhellmyrs wrote: Dessutom läser du inte vad förslagen säger. Det handlar alltså om 330 dagar. Om du får jobb på 330 dagar så får man faktiskt vara beredd på en standard-sänkning. Du får säga upp Kalle Anka, du får säga upp Canal Plus, du får äta ute lite mer sällan. Du kan inte leva som du gjorde innan om du inte arbetar. Dessutom försvinner en massa kostnader om du inte arbetar. Pendlingskostnader, bilkostnader, mindre matkostnader (billigare äta hemma än på jobbet oftast).
Där ser vi ett exempel på ålderskillnaden..Jag prenumererar liksom inte på Kalle Anka. Men jag förstår hur du menar.
kan väl säga direkt att nån tidningsprenumeration har jag inte av något slag, ej heller Canal+. Dock brukar jag äta ute typ 2ggr/månaden med grabben.
För övrigt så tänker jag inte gå in på detaljer om A-Kassan eftersom jag inte betraktar mej som tillräckligt påläst om detta för tillfället, dock kanske jag kan återkomma till detta ifall det känns angeläget när jag haft mitt besök hos handledaren på AF, vilket torde bli någon gång denna vecka.
davidhellmyrs wrote: Jobben finns inte säger du. Vem har styrt Sverige då? Vänstern. Hur stimulerar man jobb? Tror du arbetspolitik är en två månaders grej? Att jobben kommer så där snabbt? Och att du kan dra slutsatser redan idag? Du får väl stimulera folk, och sen får det ta ett tag för företagen att få ett behov och sen våga anställa. Dessutom vill väl företagen ha klart för sig hur det blir, 100%. De vill att sänkningarna gått igenom, inte bara att det "antytts".
Att det inte redan nu skapats jobb från borgerligt håll får du väl se med pliriga ögon, även om jag utelämnat smileysarna.. Man måste ju provocera fram lite debatt, eller hur?
Hur det sedan blir med dessa jobb, det återstår att se. Jag har som jag skrivit tidigare svårt att se hur Reinfeldt och compani skall öka utlandets behov av Svenska produkter. Problemet är ju även att utlänningarna hinner ju knappt lära sej namnet på den Svenska handelministern förrän en ny tillträtt. 😛
Det går ju faktiskt inte så bra att finansiera en stat med enbart inhemsk tjänstesektor och import av varor.
davidhellmyrs wrote: Och varför funkar det i andra länder att folk får bra löneförhöjningar, även utan fackförningar? Varför ska Sverige behöva vara så unikt? Folk får väl stå på sig själva, folk kommer inte bli slavar bara för man försvagar facken en aningen. Fackföreningarna kostar en hisklig massa pengar också, som annars kunde vara ett löneutrymme.
Varför ska jag arbeta för att en massa ordföranden hit och dit ska på konferanser och få betalt? Rättvist?
Måste nog i detta fall be dej om ett exempel på land/länder som har bra lön och arbetsförhållanden och ej har någon typ av facklig organisation, för något sådant land har jag då aldrig hört talas om.
Klart att LO kostar pengar, och naturligtvis skall folk få lämplig utbildning för att kunna sköta sina förtroendeuppdrag, vad skulle det annars vara för mening?
davidhellmyrs wrote: Jag säger inte att facken ska försvinna helt. Tillsammans är man stark. Men samtidigt behöver dom inte vara så starka som idag. Det är bara löjligt, och det baserar jag på vad jag upplever på min arbetsplats. Så ung och dum, men med egna erfarenheter.
Jag tycker snarare att facket blivit alltför tandlöst.. T.ex så är ju strejkrätten borta nu.
Och sen så anser jag att "svartfötterna" inte bör få ta del av kollektivavtalet och av facket framförhandlade arbetsplats/miljöförbättringar som det är i dag, dom borde få förhandla fram det själva, och se vart det bär hän.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 14, 2002
davidhellmyrs wrote: Att du alltid ska envisas om att försvara dig med det löjligaste argumentet med "unga ynglingar" gör bara att det inte går att föra en diskussion med dig. Det är det sämsta argumentet du kan ta, och det biter inte!
=DO
Äntligen nån annan som tänker detsamma!
Håller förövrigt med dig, davidhellmyrs, i det mesta du skrev. Bra skrivet.
Marcan- wrote: [quote=davidhellmyrs]Att du alltid ska envisas om att försvara dig med det löjligaste argumentet med "unga ynglingar" gör bara att det inte går att föra en diskussion med dig. Det är det sämsta argumentet du kan ta, och det biter inte!
=DO
Äntligen nån annan som tänker detsamma!
Håller förövrigt med dig, davidhellmyrs, i det mesta du skrev. Bra skrivet.
Hur många regeringar har du levt under som arbetare?
Hur upplevde du dem under deras mandatperiod?
Vilka gynnade dej som arbetande bäst?
*Edit*
Raderade lite opassande rad.
Marcan- wrote: Säger bara att det ger inget att argumentera med dig eftersom du alltid spelar "yngling"-kortet.
Kom då med något konkret exempel på vad som varit bättre under borgerligt styre tidigare..
-"Allt blir bättre med borgerligt styre" håller liksom inte.. Vi vet vad vi haft, men inte vad vi får..
En mer patetisk regering som den nuvarande har vi väl sällan skådat, om ens någonsin historiskt.
Ministrar som faller bort i snabbare takt än jag byter kalsonger.
Jag tror fortfarande på nyval inom ett halvår, fast å andra sidan har dom väl bytt ut hela gänget då, så då är det ju iaf att betrakta som en ny regering.
April 14, 2002
ilg@dd wrote: Kom då med något konkret exempel på vad som varit bättre under borgerligt styre tidigare..
-"Allt blir bättre med borgerligt styre" håller liksom inte.. Vi vet vad vi haft, men inte vad vi får..
En mer patetisk regering som den nuvarande har vi väl sällan skådat, om ens någonsin historiskt.
Jag tror fortfarande på nyval inom ett halvår, fast å andra sidan har dom väl bytt ut hela gänget då, så då är det ju iaf att betrakta som en ny regering.
Jag accepterar din åssikt. Själv tycker jag att det kan vara bra med ett skifte, mest för att testa nått nytt. Det mesta du klagar på har ju dock hänt under Socialdemokraternas styre så jag tycker du biter dig själv i svansen lite.
Marcan- wrote: [quote=ilg@dd]Kom då med något konkret exempel på vad som varit bättre under borgerligt styre tidigare..
Jag accepterar din åssikt. Själv tycker jag att det kan vara bra med ett skifte, mest för att testa nått nytt. Det mesta du klagar på har ju dock hänt under Socialdemokraternas styre så jag tycker du biter dig själv i svansen lite.
T.ex vad då?
Om tidigt 90-tal eller?
Marcan- wrote: Allt som tagits upp tidigare. Inte har jobben t.ex. (som denna tråd faktiskt handlar om ;)) försvunnit över en natt? Det är vi säkert överens om.
Jobben har saknats en längre tid, det är inget nytt.
Vi kan ju kika lite på hur SIFFRORNA såg ut både före, under och efter den senaste borgerliga mandatperioden.
[Image Can Not Be Found]
*Edit*
Egentligen borde väl vilken regering som helst kunna få fart på Sverige som det ser ut nu, men jag tror att problemet i det hela heter EU.
February 4, 2003
Visst du har egna erfarenheter Ilg@dd, men samtidigt är du också förlegad. Du tror att Socialdemokratin står för exakt samma saker som den gjorde för 50 år sedan. Socialdemokraterna är inte det arbetarparti du pratar om.
Det har gått från arbetsparti till bidragsparti. Det är inte längre arbetarna som gynnas. Vilka tror du får betala för att andra "häcklar hemma"? Det är du med din lönecheck.
Nu säger jag inte att ALLA gör så. Men en ganska stor andel, tillräckligt många för att det ska vara ett problem.
Och att du tror så "dåligt" om svensk industri kännetecknar väl ganska ordentligt hur vänstern ser på svensk industri. Man tror ju inte ens på den, utan "vad ska vi exportera" frågar ni er. Det finns ganska många idérika personer och företag i Sverige, men ofta flyttar dom utomlands då det är allt för dyrt och krångligt i Sverige.
Vidare pratar du om att vi inte vet vad som varit. Vi vet vad som varit under Socialdemokraternas tid. Vi vet hur det är att vara ungdomar idag. Vi vet hur det är att gå ut på en Fredag kväll och möta stöket. Vi vet hur skolan är. Vi vet hur svårt det är att komma in på arbetsmarknaden. Och det räcker för mig. Detta är stora problem. Vilka tror du ska betala din pension i framtiden? Det är vi ungdomar. Ska vi inte ens ha jobb menar du?
Man flyttar ju ut företag stup i kvarten. Vet att de flyttade något lokalt mejeriföretag till Danmark häromtiden. Tror du det går bra för Sverige? Tror du att företag kan fortsätta flytta ut?
Vidare så pratar du om siffror. Men du glömmer bort att granska hur kurvorna pekade INNAN borgarna tog över makten. De var inte alls fina! (någon har någon gång på forumet mycket detaljerat förklarat denna kris.. vi behöver inte ta det igen...). Du kan dessutom inte jämföra siffror med siffror. Senast idag ändrade borgarna räknesättet på hur man räknar "sysselsatta" personer har jag för mig. Nu räknar man på samma sätt som resten av väst-världen, innan var det på Socce-vis (mygel, trix med siffrorna). Och vips på en dag gick arbetslösheten upp med 80000 personer. Men du kan fortfarande inte säga att FLER än arbetslösa under borgarna än Socialdemokraternas styre.
Det finns nackdelar med både vänstern och högern. Men som sagt, låt dom här ha chansen nu. Valet är över.
Dessutom att du ens jämför det som hänt med Moderaterna med tvlicenser med hur vår utrikesminister hanterade Tsunamin exempelviss. (Denstore har givit fler bra exempel på Soce-fall). Hur hanterade Socialdemokterana detta? De lät personerna sitta kvar på toppen. Bra??!? Bättre?! Och så låter man Anna Sjödin steppa ner nu, bara för att försöka spela "god" när man tidigare i många andra fall har låtit dom "flytta runt" till andra fina tjänster. Usch tvi.
davidhellmyrs wrote:
Vidare så pratar du om siffror. Men du glömmer bort att granska hur kurvorna pekade INNAN borgarna tog över makten. De var inte alls fina! (någon har någon gång på forumet mycket detaljerat förklarat denna kris.. vi behöver inte ta det igen...). Du kan dessutom inte jämföra siffror med siffror. Senast idag ändrade borgarna räknesättet på hur man räknar "sysselsatta" personer har jag för mig. Nu räknar man på samma sätt som resten av väst-världen, innan var det på Socce-vis (mygel, trix med siffrorna). Och vips på en dag gick arbetslösheten upp med 80000 personer. Men du kan fortfarande inte säga att FLER än arbetslösa under borgarna än Socialdemokraternas styre.
.
Borgarna tog över 1991, se diagrammet jag postade + vad som finns i länken i samma inlägg.
February 4, 2003
Orkar inte diskutera, det kommer ändå inte leda någon vart. Tror det är Denstore som någon gång försökt förklara hela den här 91-borgar historian någongång.
Det är inte så enkelt som att peka på ett diagram. Sen är det hur man sammanställer siffror, vilket läge man kom in och tog över makten i, och massa andra faktorer som spelar in.
January 12, 2004
davidhellmyrs wrote: Orkar inte diskutera, det kommer ändå inte leda någon vart. Tror det är Denstore som någon gång försökt förklara hela den här 91-borgar historian någongång.
Det är inte så enkelt som att peka på ett diagram. Sen är det hur man sammanställer siffror, vilket läge man kom in och tog över makten i, och massa andra faktorer som spelar in.
att borgarna enskilt drog ner sverige i dyn är ju en myt, det har ju tom Göran Persson erkänt.
obelix wrote: [quote=davidhellmyrs]Orkar inte diskutera, det kommer ändå inte leda någon vart. Tror det är Denstore som någon gång försökt förklara hela den här 91-borgar historian någongång.
att borgarna enskilt drog ner sverige i dyn är ju en myt, det har ju tom Göran Persson erkänt.
Myt och myt, det hela berodde väl på att Sverige gick ur högkonjunkturen som var i andra halvan av 80-talet. Dessvärre lyckades inte borgarna parera effekten av detta på ett bra sätt, vilket gav till följd att arbetslösheten steg och bidragstagandet ökade rejält. Vad man försökte med då var ju att låna sej till en bättre statskassa vilket naturligtvis inte fungerade speciellt bra.
4 Guest(s)