Arbetslösa kan tvingas utomlands.....|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetslösa kan tvingas utomlands.....
elajten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2006 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har dom FAN gått alldeles för långt. 👿 👿 👿 👿 👿

"Veckopendla till Norge - eller bli utan ersättning"

"Arbetslösa i Sverige kan tvingas ta jobb utomlands.
Det är konsekvensen av en dom i kammarrätten.
Den som vägrar flytta kan mista ersättningen, rapporterar SVT i Värmland."

Dom är fan helt sjuka i huvudet! Kan ingen avskaffa "ArbetsFörnedringen" och sätta dit nån som verkligen hjälper de arbetslösa istället för att tvinga dom en jävla massa hela tiden. Snacka om friskt jävla maktmissbruk.

Att det ens bara får gå till så här är ju skandal!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1010581
February 2, 2006 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är helt rätt.
Finns inget som säger att det är en mänsklig rättighet att bli försörjd utan att göra något.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1010584
February 2, 2006 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tycker det är helt rätt.
Finns inget som säger att det är en mänsklig rättighet att bli försörjd utan att göra något.

Håller med dig, inte fan är de någon rättighet att leva på staten medans du sitter hemma och slöar.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1010596
February 2, 2006 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

nu e det ju så att gott om jobb finns det inte... men förstår resonemanget och håller med er. Tycker också det är fel att allt för många bara sitter hemma , degar och för lön av alla vi andra. Men sen finns det ju även dom som verkligen försöker få jobb, utan att lyckas

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1010598
February 2, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker verkerligen inte att man ska bli tvingad att åka till Norge och jobba för man är arbetslös även om jag inte tycker man ska leva på staten.

Båda sakerna är fel tycker jag.

Json_81
Member
Medlem
1010599
February 2, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: Men sen finns det ju även dom som verkligen försöker få jobb, utan att lyckas

Ja, och det är synd om dem, men livet är inte rättvist.
För eller senare måste man inse att det inte finns tillräckligt med jobb på orten.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1010601
February 2, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Edhunter]Men sen finns det ju även dom som verkligen försöker få jobb, utan att lyckas

För eller senare måste man inse att det inte finns tillräckligt med jobb på orten.

Så att man ska t.ex. tvinga Agda 59 att flytta ifrån hela sin släkt bara för att det inte finns jobb?
Tycker inte att man ska tvinga någon att flytta utanför pendlingsområdet.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1010602
February 2, 2006 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Json_81][quote=Edhunter]Men sen finns det ju även dom som verkligen försöker få jobb, utan att lyckas

Så att man ska t.ex. tvinga Agda 59 att flytta ifrån hela sin släkt bara för att det inte finns jobb?

Precis.

Sen har man väl valt att leva i Sverige, då ska man väl inte tvingas åka till Norge för att göra nå skitgöra som dem inte göra själv. 🙄

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1010610
February 2, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Många som säger att detta är helt rätt har nog inte varit arbetslös många timmar om ens något. Och ni som säger att det finns gott om arbete vet inte heller ni vad ni talar om.

Att vara arbetslös är nog det jobbigaste jag varit med om i mitt liv att inte få arbeta och göra rätt för sig, att behöva ta skit från sånna som inte vet ett skit om vad det handlar om och framför allt att inte ha pengar utan man blir sittandes hemma utan att ha råd att göra sånt alla polare gör.

Nu pluggar jag för att slippa bli arbetslös i framtiden och jag har arbetat väldigt mycket och dragit in väldigt många skatteslantar men inte fan gnäller jag för att det finns människor som sitter hemma på a-kassa de har arbetat och därför får de a-kassa när företaget dragit ner och kickat dem. Sen de som sitter på bidrag från sociala utan att ens försöka göra nåt åt saken de kan gärna flytta till Norge men bara efter typ 1 eller 2 år på sociala bidrag för har de suttit så länge så gör de inget för att bättra sin situation.

När jag gått ut skolan och kanske blir arbetslös ett par månader är det då rätt att de ska ha rätt att skicka mig från min sambo, vårat nya hus till Norge bara för att de inte har bättre saker för sig än att jävlas med folk?

Json_81
Member
Medlem
1010621
February 2, 2006 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=dree] Så att man ska t.ex. tvinga Agda 59 att flytta ifrån hela sin släkt bara för att det inte finns jobb?

Precis.

Sen har man väl valt att leva i Sverige, då ska man väl inte tvingas åka till Norge för att göra nå skitgöra som dem inte göra själv. 🙄

Finns det inga jobb så visst, man ska fan inte få gå på bidrag i all evighet.

Redfaction wrote: Många som säger att detta är helt rätt har nog inte varit arbetslös många timmar om ens något. Och ni som säger att det finns gott om arbete vet inte heller ni vad ni talar om.

Jag tror inte någon sagt att det finns gott om arbeten. Det e ju hela anledning till att flytta på folk, arbetena finns inte där de bor.

Redfaction wrote:
När jag gått ut skolan och kanske blir arbetslös ett par månader är det då rätt att de ska ha rätt att skicka mig från min sambo, vårat nya hus till Norge bara för att de inte har bättre saker för sig än att jävlas med folk?

Som vanligt överreagarar alla. Det handlar ju knappast om att sparka iväg någon som gått arbetslös ett par månader.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
1010626
February 2, 2006 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Json_81][quote=Edhunter]Men sen finns det ju även dom som verkligen försöker få jobb, utan att lyckas

Nej nej. Räcker med att Agda flyttar tycker jag. Och ingen tvingas heller, de ställs bara inför ett val.

elajten
Medlem
1010629
February 2, 2006 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

För det första sitter inte jag hemma och slöar. Jag har försökt gå två utbildningar men blivit kickad på grund av lärarfel. Jag söker jobb som fan inom det jag kan givetvis. Jag vill inte gå på a-kassa/försäkringskassa men jag har ju inte mycket val just nu eller hur?

Ska jag då tvingas flytta ifrån min sambo, från vår lägenhet, från min familj och släkt, från min älskade schäferhund, och lämna allt jag äger och vänner och allt jag är uppväxt med för att söka nåt skitjobb i lettland eller nåt annat fult jävla land?

Tycker att det arbetsförmedlingen håller på med är enbart MAKTMISSBRUK!
Det är inte ens en Arbetsförmedling. Det är ArbetsFÖRNEDRING! Kärringarna på AF slarvar bort ens brev, de lyssnar inte på det man säger, de gör som de vill och skiter i allt annat, och de vill tvinga en att bli handikappsklassad för att få utbildningar eller för att de ska göra som man ber dom om och de vet inte vad som är bäst för ens eget bästa.

elajten
Medlem
1010631
February 2, 2006 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=dree][quote=Json_81][quote=Edhunter]Men sen finns det ju även dom som verkligen försöker få jobb, utan att lyckas

Nej nej. Räcker med att Agda flyttar tycker jag. Och ingen tvingas heller, de ställs bara inför ett val.

vadå val??? gör de inte som af säger får de inga pengar!

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
1010632
February 2, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har rätt, helt rätt. Gör de inte som af säger får de inte sina pengar. Men ingen tvingar dem till något, dock så är det ju ett ganska taskigt VAL de ställs inför. Det håller jag helt med om.

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1010640
February 2, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är inte att det inte finns arbete utan att våra sjuka lagar gör att företagen inte vågar anställa. Hela arbetsmarknaden är till för de som redan har jobb, inte de som vill komma in på den.

Det är uppenbart för alla, t.o.m sossar men ändå kör man på i sina gamla spår.

De bör vara lika lätt att kicka någon som att anställa någon, då blir det även lättare för de som blivit kickade att få nya jobb.

Nu förföras alla vänstersympatisatörer, "tänk på alla 50+ som jobbat i 30 år", men varför har de ett större människovärde än de som inte jobbat i 30 år ??? Varför ska lång tid i arbetslivet räknas högre ?? Jag fattar inte det, alla är lika brukar man säga i andra sammanhang men inte när det gäller jobb.

Anledningen till att företagen inte vågar anställa äldre är ju just för att de inte vet vad de får, om det är lätt att kicka folk så vågar man också anställa människor som kanske inte "passar" i bilden.

Man ska kunna kicka folk med så lite som två veckors lön, då blir det också en dynamisk arbetsmarknad och företagen vågar anställa och vågar annonsera ut jobb som inte ens existerar idag för att företagen vet att det blir för dyrt och krångligt.

Det är val i år, glöm inte det alla !

BowmorE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
1010641
February 2, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

fattar inte att folk kan vara så grymma och säga att man ska flytta bara för att få jobb.

jag har alltid haft jobb men tex om jag inte skulle haft jobb och varit arbetssökande inte fasiken hade jag flytta från släkt och vänner.

och såg att någon skrev om att avskaffa af.
javisst tycker jag också det men förtillfället är det de enda och bästa sättet sverige har.
och att avskaffa dom så får man inga pengar alls som arbetssökande. visst bra för oss som jobbar men för er som inte jobbar?

mig spelar det ingen roll om jag betalar skatt för ett sånt syfte som att betala sjukvård och till viss del för dom arbetslösa.

man ska inte vara så girig att man inte kan "dela med sig"

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1010642
February 2, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

AF betalar inga pengar, det gör a-kassorna, AF hanterar däremot att rapportera in vissa saker till a-kassorna.

Jag vet själv hur man blir bemött på AF och jag vet ingen som fått annat än tillfälliga åtgärder genom AF så med tanke på vad det kostar måste jag hålla med, avskaffa AF !

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1010645
February 2, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok... Bor man i en liten by med 50+ invånare finns det knappast något annat val än att pendla eller flytta om man inte får jobb.

Men bor man i en större stad så ska man fan inte tvingas att flytta på sig. Jag e själv arbetslös så jag vet hur det är. AMS skiter i grund och botten i en.

Först flyttar företagen utomlands, sedan tvingas folket att flytta.

Json_81
Member
Medlem
1010646
February 2, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote:
Ska jag då tvingas flytta ifrån min sambo, från vår lägenhet, från min familj och släkt, från min älskade schäferhund, och lämna allt jag äger och vänner och allt jag är uppväxt med för att söka nåt skitjobb i lettland eller nåt annat fult j**la land?

Ja, absolut. Kan du inte inom rimlig tid skaffa ett jobb där du har bosatt dig så är det bara att titta längre bort.
Det är sjukt att alla tror att det är en mänsklig rättighet att få allting betalt varje månad utan att jobba för det.

elajten
Medlem
1010655
February 2, 2006 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=elajten] Ska jag då tvingas flytta ifrån min sambo, från vår lägenhet, från min familj och släkt, från min älskade schäferhund, och lämna allt jag äger och vänner och allt jag är uppväxt med för att söka nåt skitjobb i lettland eller nåt annat fult j**la land?

Ja, absolut. Kan du inte inom rimlig tid skaffa ett jobb där du har bosatt dig så är det bara att titta längre bort.
Det är sjukt att alla tror att det är en mänsklig rättighet att få allting betalt varje månad utan att jobba för det.

vad menar du? jobbar jag inte för att få jobb+ vet om mitt liv eller? vad vet du om vad jag har sökt och försökt utbilda mig? INGENTING

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL