Arbetslösa kan tvingas utomlands.....|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetslösa kan tvingas utomlands.....
Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
sp_UserOfflineSmall Offline
1010657
February 2, 2006 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

vilket skitland det här är då man skickas utomlands för att det inte finns jobb. och finns det väl jobb så är tex de jobb som kräver högre utbildning uselt betalda jämfört med europeiska nivåer. sen att man ska skatta bort en tredjedel och försöka leva på resten är inget annat än hyckerli!

finns ingen morot i sverige dom motiverar folk, skiljer det typ 340 kr i månanden netto mellan att penda till 75%-tjänsten på ICA 2 mil bort gentemot att gå på a-kassa/socialen så är det inte svårt att räkna ut med lilltån hur många personer tänker.

när man kontaktar arbetsgivare så är de oftast allt annat än engagerade i mig. ingen som helst uppskattning och intresse bemöts man med. sällan folk ens mailar ett "tyvärr är tjänsten redan tillsatt men vi har ditt cv och om fler lediga tjänster dyker upp kontaktar vi dig"-mail.

söker själv jobb i england nu, även om jag missat de jobbet jag sökte senast så bemöttes jag på ett mycket trevligare sätt än vad käringarna på ams nånsin förmått.

argh!

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1010663
February 2, 2006 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där är att gå för långt! Visst att man kan bli "tvingad" att flytta inom landet, men när det hamnar om att man måste börja jobba utomlands är det något som är fel.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1010666
February 2, 2006 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote: [quote=Json_81][quote=elajten] Ska jag då tvingas flytta ifrån min sambo, från vår lägenhet, från min familj och släkt, från min älskade schäferhund, och lämna allt jag äger och vänner och allt jag är uppväxt med för att söka nåt skitjobb i lettland eller nåt annat fult j**la land?

Ja, absolut. Kan du inte inom rimlig tid skaffa ett jobb där du har bosatt dig så är det bara att titta längre bort.
Det är sjukt att alla tror att det är en mänsklig rättighet att få allting betalt varje månad utan att jobba för det.

vad menar du? jobbar jag inte för att få jobb+ vet om mitt liv eller? vad vet du om vad jag har sökt och försökt utbilda mig? INGENTING

Jag struntar totalt i vad du har sökt eller försökt utbilda dig till. Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om att ifall det inte finns jobb där man bor så får man flytta sig till där jobben finns. Jag menar att det finns ingen mening med att ge folk pengar bara för att de är för bekväma för att flytta. Vill du inte flytta från din sambo får hon väl försörja dig.
Nu menar jag naturligtvis inte att detta är något som ska tvingas på folk direkt, utan efter ett eller flera års arbetslöshet. Vill man inte flytta finns ju dessutom en möjlighet att utbilda sig till något som kanske kan ge jobb där man vill bo.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1010669
February 2, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken jävla bra lösning, "vi skickar ut dom arbetslösa, istället för att förbättra för företagen så de kan anställa".
Ni gnäller på arbetslösa som lever på andra, men ni kan ju kolla på alla dem som lever på soc. Jag gör iallafall rätt för mig. Jag är inhoppare på Milko och har jobbat där till och från i ett år.

Visst jag har inget emot att jobba utomlands MEN då ska det vara i ett land där man trivs i. Fast inte så speciellt lockande att bara lämmna släkten och dra.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1010676
February 2, 2006 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker förslaget i grund och botten är bra, men det borde inte utföras på "policy". De borde granska tveksamma fall och se om det inte går att lösa på annat sätt. Med tveksamma menar jag tex någon som har fru och barn på orten, där frun jobbar. Då är det inte bra att skicka iväg farsan.
Men en 20-25åring som gått arbetslös ett år kan gott ta och flytta.
Personligen ser jag inget fel med att flytta... även om man har flickvän etc får man anpassa sig dit jobben finns.

Och som nån sa, glöm för guds skull inte att det är val snart 😉

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1010811
February 3, 2006 - 2:22 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=elajten][quote=Json_81][quote=elajten] Ska jag då tvingas flytta ifrån min sambo, från vår lägenhet, från min familj och släkt, från min älskade schäferhund, och lämna allt jag äger och vänner och allt jag är uppväxt med för att söka nåt skitjobb i lettland eller nåt annat fult j**la land?

Ja, absolut. Kan du inte inom rimlig tid skaffa ett jobb där du har bosatt dig så är det bara att titta längre bort.
Det är sjukt att alla tror att det är en mänsklig rättighet att få allting betalt varje månad utan att jobba för det.

vad menar du? jobbar jag inte för att få jobb+ vet om mitt liv eller? vad vet du om vad jag har sökt och försökt utbilda mig? INGENTING

Jag struntar totalt i vad du har sökt eller försökt utbilda dig till. Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om att ifall det inte finns jobb där man bor så får man flytta sig till där jobben finns. Jag menar att det finns ingen mening med att ge folk pengar bara för att de är för bekväma för att flytta. Vill du inte flytta från din sambo får hon väl försörja dig.
Nu menar jag naturligtvis inte att detta är något som ska tvingas på folk direkt, utan efter ett eller flera års arbetslöshet. Vill man inte flytta finns ju dessutom en möjlighet att utbilda sig till något som kanske kan ge jobb där man vill bo.

Det är ett jävla arbete att vara arbetslös.
Det låter på dig som om det är piece of cake.

Men jag tror inte på idén att flytta runt på alla arbetslösa.
Det är bättre att dom som bor där får ta det jobbet.
Det finns ju inte fler jobb bara för att man flyttar.
Det blir väl inte billigare för staten heller?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1010812
February 3, 2006 - 3:30 am
sp_Permalink sp_Print

Det märks verkligen vilka som har vart arbetslösa en gång i tiden och de som inte har vart det och haft arbete hela tiden.

Har redan diskuterat detta med flytt i en annan tråd med just Json_81 😀

Men som vanligt så är det fel lösning på problemet, varför flytta på personen när det är de höga skatterna och all annan skit som driver bort företagen från sverige, varför betala höga avgifter när de kan tjäna mer i tex ungern som mitt jobb är påväg till. Där får en ungerk arbetare 3000kr i månaden.

Så ge fan i de arbetslös och få hit företag i stället, låt dem sparka vem de vill. Som det är i dag är det ju sjukt. Du behöver i stort sett slå ner någon för att få kicken det går nästan inte att bli av med folk annars, ser massor på mitt jobb som har slöat sig igenom 5-10 och ibland mer och de kan inte sparka dem.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1010814
February 3, 2006 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

vet inte om jag ska skratta eller gråta över er tokar som tycker att det är helt ok att tvinga iväg arbetslösa till andra länder.

vad jag däremot vet är att ni antingen är väldigt unga, går i skolan eller precis har fått ert första jobb, saknar egen familj och troligen aldrig varit arbetslösa en längre tid.

framförallt så saknar ni insikt om hur människan fungerar.

Att flytta till ett annat land ska vara något man gör frivilligt och verkligen vill själv, och det ska vara något man har planerat ordentligt.

Att bli tvingad kommer inte att fungera i långa loppet.

Men visst kan det bli lyckat för en del, men jag tror att det är långt ifrån alla som kommer att klara av det.

Och vem ska betala kalaset?

Json_81
Member
Medlem
1010817
February 3, 2006 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Det märks verkligen vilka som har vart arbetslösa en gång i tiden och de som inte har vart det och haft arbete hela tiden.

Har redan diskuterat detta med flytt i en annan tråd med just Json_81 😀

Men som vanligt så är det fel lösning på problemet, varför flytta på personen när det är de höga skatterna och all annan skit som driver bort företagen från sverige, varför betala höga avgifter när de kan tjäna mer i tex ungern som mitt jobb är påväg till. Där får en ungerk arbetare 3000kr i månaden.

Så ge fan i de arbetslös och få hit företag i stället, låt dem sparka vem de vill. Som det är i dag är det ju sjukt. Du behöver i stort sett slå ner någon för att få kicken det går nästan inte att bli av med folk annars, ser massor på mitt jobb som har slöat sig igenom 5-10 och ibland mer och de kan inte sparka dem.

Jag håller med om att den primära lösningen absolut ska vara att främja företagsklimatet i landet så att de kan anställa fler. Det kanske inte låtit så, men jag tycker inte heller det här med att flytta folk är den bästa lösningen. Och som jag sagt (även i den förra tråden vi pratade om detta) så ska man inte tvinga folk hursomhelst. Men jag tycker inte det är en dum idé.

Och jag tror inte att det är en dans på rosor att vara arbetslös för alla (även om det faktiskt är det för många), men folk ska inte kunna leva på bidrag hur länge som helst.

obelix
Member
Medlem
1010818
February 3, 2006 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: men folk ska inte kunna leva på bidrag hur länge som helst.
.

och om det inte finns jobb, eller om personen är sjuk eller har ett handikapp som lägger hinder i möjligheten att få jobb?

Json_81
Member
Medlem
1010820
February 3, 2006 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81] men folk ska inte kunna leva på bidrag hur länge som helst.
.

och om det inte finns jobb, eller om personen är sjuk eller har ett handikapp som lägger hinder i möjligheten att få jobb?

Sjuk och handikapp är en annan sak, det var inte det vi diskuterade.

Tja, kan man visa att man söker jobb på annan ort och ev. det här med utomlands oxå så får väl bidragen fortsätta. Men som det är idag behövs ju ingen insats alls. Och alla dessa löjliga arbetsmarknadsåtgärder eller vad det heter kan man ju plocka bort.
En kompis går "kurser" så att han får pengar från...är det försäkringskassan?...ja, det dras inte från a-kassan iaf. I praktiken skriver han ett prov i månaden på grundläggande datoranvädning eller liknande.
Helt sanslöst.

obelix
Member
Medlem
1010838
February 3, 2006 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Sjuk och handikapp är en annan sak, det var inte det vi diskuterade.

Inte?

Trodde vi snackade om att leva på bidrag.
Är man sjuk eller har ett handikapp så lever man på bidrag.

Samma sak om man är arbetslös, vad är skillnaden?

Synt4x_3rr0r
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
1010861
February 3, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Tror Sveriges regering och riksdag mm kommer totalkrasha om sånna här saker fortsätter.

Och vi får nog snart sluta ta in invandrare också.
Inte för att jag har något emot invandrare, men om vi inte har nog med jobb till oss själva, hur ska det då bli om vi blir ännu fler.

Kan tillägga att jag inte jobbar utan är student, men jag har hört en massa skit om ämnet.

dree
Member
Medlem
1010871
February 3, 2006 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=elajten][quote=Json_81][quote=elajten] Ska jag då tvingas flytta ifrån min sambo, från vår lägenhet, från min familj och släkt, från min älskade schäferhund, och lämna allt jag äger och vänner och allt jag är uppväxt med för att söka nåt skitjobb i lettland eller nåt annat fult j**la land?

Dom flesta långtidsarbetslösa är äldre kvinnor.
Det vore sjukt att tvinga dom att flytta.

Json_81
Member
Medlem
1010879
February 3, 2006 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81] Sjuk och handikapp är en annan sak, det var inte det vi diskuterade.

Inte?

Trodde vi snackade om att leva på bidrag.
Är man sjuk eller har ett handikapp så lever man på bidrag.

Samma sak om man är arbetslös, vad är skillnaden?

Ok, lite taskig formulering tidigare. Men det är a-kassa tråden handlar om.

Json_81
Member
Medlem
1010880
February 3, 2006 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Dom flesta långtidsarbetslösa är äldre kvinnor.

Varför?

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1010896
February 3, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Ok, lite taskig formulering tidigare. Men det är a-kassa tråden handlar om.

Jo, men det är ett jävla gnäll på oss som går på a-kassa.
Tror du vi vill göra det? Har vi valt det?

Om ni/du nu måste klaga på folk som lever på andra så gör då det på dom som lever på soc, tex alkisarna på torget eller de andra lodisarna som inte gör det minsta lilla rätt för sig.

Json_81
Member
Medlem
1010901
February 3, 2006 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Json_81] Ok, lite taskig formulering tidigare. Men det är a-kassa tråden handlar om.

Jo, men det är ett j**la gnäll på oss som går på a-kassa.
Tror du vi vill göra det? Har vi valt det?

Om ni/du nu måste klaga på folk som lever på andra så gör då det på dom som lever på soc, tex alkisarna på torget eller de andra lodisarna som inte gör det minsta lilla rätt för sig.

Det var inte soc och alkisar tråden handlade om.
De ska naturligtvis inte heller få några bidrag. Vore bättre att lägga de pengarna på behandlingshem eller någon form av lokal där de kan få mat och sovplats.
Och det är väl ingen som påstått att de tror att alla som går på a-kassa vill göra det?

dree
Member
Medlem
1010926
February 3, 2006 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=dree] Dom flesta långtidsarbetslösa är äldre kvinnor.

Varför?

Vad skulle du säga om t.ex. dina föräldrar blev tvungna att flytta till en annan stad än den dom har bott i hela sina liv?

Json_81
Member
Medlem
1010935
February 3, 2006 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Json_81][quote=dree] Dom flesta långtidsarbetslösa är äldre kvinnor.

Varför?

Vad skulle du säga om t.ex. dina föräldrar blev tvungna att flytta till en annan stad än den dom har bott i hela sina liv?

Om de gått arbetslösa länge och får jobb skulle jag tycka att det var bra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 88
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL