Arbetslösa kan tvingas utomlands.....|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetslösa kan tvingas utomlands.....
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1010936
February 3, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=dree][quote=Json_81][quote=dree] Dom flesta långtidsarbetslösa är äldre kvinnor.
Det vore sjukt att tvinga dom att flytta.

Varför?

Vad skulle du säga om t.ex. dina föräldrar blev tvungna att flytta till en annan stad än den dom har bott i hela sina liv?

Om de gått arbetslösa länge och får jobb skulle jag tycka att det var bra.

Tror du dom skulle tycka det?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1010937
February 3, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är lite konstigt att så många har inställningen att världen ska anpassas efter dig, istället för att själva anpassa sig efter världen.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1010938
February 3, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Det krävs en viss typ av människa för att bara packa sina grejor och dra... även om detta så är till närmsta stad. Om de vill flytta utomlands för att jobba, fine by me...

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1010944
February 3, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte hur jag ska ställa mej gentemot frågan. Själv skulle jag självmant flytta till jobb om det stället jag flyttar till är någonstans jag skulle kunna tänka mej bo.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1010967
February 3, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt hävdar jag att A-Kassa är en försäkring som man betalat försäkringpremie på i si eller så lång tid..
Finns ingen anledning att hacka på folk som kvitterar ut dessa slantar, snarare fel på dom som klagar på det..
Har du inte jobbat, så har du heller ingen A-Kassa att kvittera ut.
Sen att tvångsflytta folk till t.ex Norge??
Hur galet kan det bli?
Vem faen återgår till att jobba och betala skatt i Sverige efter att ha varit där ett tag?
Är det något nytt grepp att placera ut dom som bor i "utflyttningsbyar", eller vad är det frågan om?
Rena idiotin att flytta ut presumtiva skattebetalare ur landet, för ett är säkert, skulle jag jobba i Norge så kommer jag även att skriva mej där och således betala skatt där.
En annan fin grej är att man kan i princip säsongsjobba med något välbetalt och senare över vinterhalvåret erhålla A-Kassa från Norge..
wink
Så ge er nu hetsporrar, bara för att ni är unga och har jobb, innebär inte att tillvaron alltid kommer se ut så..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1010968
February 3, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Det var inte soc och alkisar tråden handlade om.
De ska naturligtvis inte heller få några bidrag. Vore bättre att lägga de pengarna på behandlingshem eller någon form av lokal där de kan få mat och sovplats.
Och det är väl ingen som påstått att de tror att alla som går på a-kassa vill göra det?

Det finns en poäng i det.
Men i den här tråden så får du det att låta som att folk vill leva på a-kassa.
Man kanske skulle minska invandringen markant. Inte för att jag har något emot invandrare, men tänkte på arbeten här i Sverige.
Vi släpper in invandrare och skickar ut svenskar, hur låter det?

Json_81
Member
Medlem
1010971
February 3, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Som vanligt hävdar jag att A-Kassa är en försäkring som man betalat försäkringpremie på i si eller så lång tid..
Finns ingen anledning att hacka på folk som kvitterar ut dessa slantar, snarare fel på dom som klagar på det..

Så ge er nu hetsporrar, bara för att ni är unga och har jobb, innebär inte att tillvaron alltid kommer se ut så..

Javisst, det hade ju varit bra om det inte varit en skattefinansierad försäkring. Om du kollar med olika försäkringsbolag så betalar de inte ut pengar hursomhelst.

Om jag blir långtidsarbetslös så skulle jag inte tveka på att flytta.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1010979
February 3, 2006 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså.. man blir bara sur på arbetsförmedligen.
Jag var nere igår och snackade med dem och ville ha en låssmedsutbildning, för det är nästan garanterat att man får jobb efteråt. Svaret jag fick var att det var för dyrt. Men själv skulle hon på internutbildning 5 minuter senare 😛

Arbetsförmedlingen är bara till för att värna om sina egna jobb, inte att se till att vi får några.

Maud Olofssons förslag om att företag skall kunna sparka ungdomar enklare är ju fullständigt idiotiskt. Det kommer inte leda till mer jobb. När jag arbetade som tekniker från 99 (då jag var 20 år) till hösten 2001 så fick jag 6 månaders perioder, och när det var slut så var det inga som helst problem att sparka mig.
Hon vill ha en dräng hemma som arbetar för mat och husrum 😛

Jag kan tänka mig att arbeta utomlands, men man skall inte bli tvingad till det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1010980
February 3, 2006 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Som vanligt hävdar jag att A-Kassa är en försäkring som man betalat försäkringpremie på i si eller så lång tid..

Javisst, det hade ju varit bra om det inte varit en skattefinansierad försäkring. Om du kollar med olika försäkringsbolag så betalar de inte ut pengar hursomhelst.

För att förtydliga mej lite:
Har du bil?
Försäkrad?
Krockat nyligen?
Haft försäkringen kort stund?
Betalat kanske sammanlagt 10-15 000:- i premie?
Fått ut 50 000:- för din krockade bil?
Då skulle du kanske bara ha fått ut max 15 000:- egentligen..
Fyyy..
En försäkring är en försäkring..
Det skulle inte funka om man bara fick ut max vad man betalat i premie..
Sen kan du inte få A-Kassa hur som helst som kanske en del yngre förmågor inbillar sej.
Du måste ha jobbat först + att du har inte hur många stämplingsdagar som helst att ta ut..
Så ser jag på saken..
Jag har jobbat i runda slängar 20 år och stämplat kanske 2 år sammanlagt.
Dra inte alla som kvitterar ut A-Kassa över en kam..
Jag antar att du inte är medlem i någon A-Kassa/Fackförening?
Med den inställningen bör man ej heller dra nytta av andra förmåner/Försäkringar som arbetarrörelsen förhandlat fram.
Jäkla svartfötter.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1010981
February 3, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd]Som vanligt hävdar jag att A-Kassa är en försäkring som man betalat försäkringpremie på i si eller så lång tid..

Har du bil?
Försäkrad?
Krockat nyligen?
Fyyy..
Sen kan du inte få A-Kassa hur som helst som kanske en del yngre förmågor inbillar sej.
Du måste ha jobbat först + att du har inte hur många stämplingsdagar som helst att ta ut..
Så ser jag på saken..
Med den inställningen bör man ej heller dra nytta av andra förmåner/Försäkringar som arbetarrörelsen förhandlat fram.
Jäkla svartfötter.

bra sagt. Det går an för de som bor hemma, inte har bil eller andra utgifter att tänka på. Den andel som inte vill jobba är liten, men majoriteten av de som går arbetslösa vill inget annat än att få ett jobb.

Json_81
Member
Medlem
1011054
February 3, 2006 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Har du bil?
Försäkrad?
Krockat nyligen?
Fyyy..
Så ser jag på saken..
Jäkla svartfötter.

Japp jag har bil, nej jag har inte krockat.
Men skillnaden är att om jag krockar går det ut över andra försäkringstagare. Blir någon arbetslös går det ut över alla som betalar skatt. Tycker inte du det är en stor skillnad?

Jag vet mycket väl hur länge man måste ha varit med för att få pengar. Och ja jag är medlem både i a-kassa och fack.

Jag säger inte att jag tycker att a-kassan ska bort, inte heller att om folk inte kan hitta jobb på en vecka så ska man tvinga dem utomlands.
Men går man länge utan att kunna få ett jobb där man bor får vidga sina vyer lite. Man får ta lite skit tills man kan få som man vill.

whak
Member
Medlem
1011072
February 3, 2006 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Man får ta lite skit tills man kan få som man vill.

Nu var vi vid den där delen igen, säg mig hur länge har du gått arbetslös?
Jag är självarbetslös, jobbar deltid på Milko.
Kan ju säga att jag minst sagt bokstavligen jobbar arslet av mig för 92kr/h
Som inhoppare får man ta mer skit än alla andra. När jag inte jobbade där så fick jag vända och vrida på varenda öre, man lever på marginaler när man har a-kassa.

Json_81
Member
Medlem
1011099
February 3, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Json_81] Man får ta lite skit tills man kan få som man vill.

Nu var vi vid den där delen igen, säg mig hur länge har du gått arbetslös?
Jag är självarbetslös, jobbar deltid på Milko.
Kan ju säga att jag minst sagt bokstavligen jobbar arslet av mig för 92kr/h
Som inhoppare får man ta mer skit än alla andra. När jag inte jobbade där så fick jag vända och vrida på varenda öre, man lever på marginaler när man har a-kassa.

Jag har inte varit arbetslös alls, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?
92/h är väl inte illa?
Jag har varit student så jag vet mycket väl hur det är att vrida på pengarna.

whak
Member
Medlem
1011128
February 3, 2006 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Jag har inte varit arbetslös alls, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?
92/h är väl inte illa?

Ursäkta om det låter tjatigt, men i vissa diskussioner så låter det som att vi arbetslösa tar det lugnt. Tex när du säger att "man måste ta lite skit för att få det man vill ha".

Json_81
Member
Medlem
1011142
February 4, 2006 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Json_81] Jag har inte varit arbetslös alls, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?
92/h är väl inte illa?

Ursäkta om det låter tjatigt, men i vissa diskussioner så låter det som att vi arbetslösa tar det lugnt. Tex när du säger att "man måste ta lite skit för att få det man vill ha".

Suck...nej, jag menar inte att alla arbetslösa tar det lugnt. Inte heller att det är en majoritet. Men känner du inte själv som arbetslös att det är lite hoplöst att gå kvar när det inte verkar finnas en möjlighet att få jobb och det går att få någon annanstans?

En kompis flyttade för några år sedan till sin flickvän och efter diverse ströjobb och massa arbetslöshet flyttade han till ort där han fick jobb.
Jag tycker iaf att det är rätt sätt att gå tillväga som det ser ut i dag.

whak
Member
Medlem
1011153
February 4, 2006 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:

Suck...nej, jag menar inte att alla arbetslösa tar det lugnt. Inte heller att det är en majoritet. Men känner du inte själv som arbetslös att det är lite hoplöst att gå kvar när det inte verkar finnas en möjlighet att få jobb och det går att få någon annanstans?

En kompis flyttade för några år sedan till sin flickvän och efter diverse ströjobb och massa arbetslöshet flyttade han till ort där han fick jobb.

Ska jag vara ärlig så är inte mitt arbets sökande på topp just nu.
Eftersom man får arbeta som en gris för att hinna med på jobbet.
Men visst det känns rätt segt när man har sökt jobb i snart 2år utan resultat. Men jag tror inte att skicka ut folk ofrivilligt i världen är en bättre lösning.

Det finns ett citat som jag tycker passar rätt så bra, "Sverige är ett sjunkande skepp där kaptenen ber besättningen ösa vatten istället för att täppa igen hålet".

syl
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1011154
February 4, 2006 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:

Ser din poäng, men i många fall blir det nog ganska kostsamt att flytta bara sådär.

Json_81
Member
Medlem
1011163
February 4, 2006 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote:
Ska jag vara ärlig så är inte mitt arbets sökande på topp just nu.
Eftersom man får arbeta som en gris för att hinna med på jobbet.
Men visst det känns rätt segt när man har sökt jobb i snart 2år utan resultat. Men jag tror inte att skicka ut folk ofrivilligt i världen är en bättre lösning.

Det finns ett citat som jag tycker passar rätt så bra, "Sverige är ett sjunkande skepp där kaptenen ber besättningen ösa vatten istället för att täppa igen hålet".

Det där tycker jag låter som en bra liknelse.
Som vi sagt tidigare, pengarna borde läggas på att skapa mer arbeten, inte att bidragstagarna ska får mer pengar.

Sossarna politik är ju precis det. Att alla bidragstagare ska få det bättre.
Men visst vore det bättre för alla om vi istället för att gömma arbetslösheten kunde underlätta för företagen att anställa?
Men det verkar ju inte vara något Göran är intresserad av.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1011176
February 4, 2006 - 2:32 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: En kompis flyttade för några år sedan till sin flickvän och efter diverse ströjobb och massa arbetslöshet flyttade han till ort där han fick jobb.

det funkar när man är ung utan rötter.

Men om man har hus, barn och fru så är det inte så enkelt.

Json_81
Member
Medlem
1011178
February 4, 2006 - 3:03 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81] En kompis flyttade för några år sedan till sin flickvän och efter diverse ströjobb och massa arbetslöshet flyttade han till ort där han fick jobb.

det funkar när man är ung utan rötter.

Men om man har hus, barn och fru så är det inte så enkelt.

Nej och därför får man naturligtvis bedömma från fall till fall.
En familjefar/mor ska ju inte lättvindigt tvingas flytta ifrån familjen.
Jag tvivlar på att majoriteten av arbetslös har hus och barn.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL