Arbetslösa kan tvingas utomlands.....|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Arbetslösa kan tvingas utomlands.....
elajten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
sp_UserOfflineSmall Offline
1011179
February 4, 2006 - 3:09 am
sp_Permalink sp_Print

...Siste svensk tar flaggan med sig..... 🙄

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1011186
February 4, 2006 - 3:29 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=Json_81] En kompis flyttade för några år sedan till sin flickvän och efter diverse ströjobb och massa arbetslöshet flyttade han till ort där han fick jobb.
Jag tycker iaf att det är rätt sätt att gå tillväga som det ser ut i dag.

det funkar när man är ung utan rötter.

Men om man har hus, barn och fru så är det inte så enkelt.

Nej och därför får man naturligtvis bedömma från fall till fall.
En familjefar/mor ska ju inte lättvindigt tvingas flytta ifrån familjen.
Jag tvivlar på att majoriteten av arbetslös har hus och barn.

Tack Obelix det var det jag försökte få fram men jag lyckades inte. :bgrin:

Json_81: Dom flesta långtidsarbetslösa är ju äldre kvinnor och äldrekvinnor har oftast familj + att dom är ofta väldigt rotade.

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1011210
February 4, 2006 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

väntar på det vanliga uttrycket kommer ifrån er.

för att få jobb så måste man ha arbetarerfarenhet för att få det så måste man ha jobb för att få jobb så måste man ha arbetarerfarenhet.

vad kom först äget eller hönan.

min tjej blev blåst på ett jobb som hon har jobbat på länge och kunde när den tjänsten gick ut så tog de en gammal tant som hade jobbat i 40 på ett helt annat ställe som inte hade med tjänsten att göra som blev kickad för att hon missköter sig. och henne fick de skola om i flera månader innan hon blev halv efektiv. det ända tanten hade mera var arbetarerfarenhet(lika med fast jobb under en längre tid).

vårats lands jobb är bara till för de som har fast. de andra motverkar de.

sen går det hur många äldre personer somhelst som inte vill sluta för de vill inte gå i passtion. som tar upp jobb. sen får invadrare extra hjälp för att få jobb än svenskar.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1011213
February 4, 2006 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Det där tycker jag låter som en bra liknelse.
Som vi sagt tidigare, pengarna borde läggas på att skapa mer arbeten, inte att bidragstagarna ska får mer pengar.

Sossarna politik är ju precis det. Att alla bidragstagare ska få det bättre.
Men visst vore det bättre för alla om vi istället för att gömma arbetslösheten kunde underlätta för företagen att anställa?
Men det verkar ju inte vara något Göran är intresserad av.

Nu har du kommit in på rätt spår igen. 🙂
Det där låter bra, kan inte annat än hålla med dig.
Hoppas nu att det blir skiftbyte, men förhoppningarna att det skall underlätta för företagen att anställa tvivlar ja på. Det är mycket snack om det nu, men man kan ju alltid hoppas.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1011216
February 4, 2006 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Json_81: Dom flesta långtidsarbetslösa är ju äldre kvinnor och äldrekvinnor har oftast familj + att dom är ofta väldigt rotade.

Och? De flesta är långt ifrån alla.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1011219
February 4, 2006 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Json_81] Det där tycker jag låter som en bra liknelse.
Som vi sagt tidigare, pengarna borde läggas på att skapa mer arbeten, inte att bidragstagarna ska får mer pengar.

Sossarna politik är ju precis det. Att alla bidragstagare ska få det bättre.
Men visst vore det bättre för alla om vi istället för att gömma arbetslösheten kunde underlätta för företagen att anställa?
Men det verkar ju inte vara något Göran är intresserad av.

Nu har du kommit in på rätt spår igen. 🙂
Det där låter bra, kan inte annat än hålla med dig.
Hoppas nu att det blir skiftbyte, men förhoppningarna att det skall underlätta för företagen att anställa tvivlar ja på. Det är mycket snack om det nu, men man kan ju alltid hoppas.

Det skulle vara intressant att höra hur du menar det skulle bli fler arbetstillfällen bara för att man "underlättar för företagen anställa folk".
Största problemet är att företagen inte har råd att anställa, eller ens behov av det.
Antar att du menar maktskifte (Dvs blått i topp) med "skiftbyte", på vad sätt skulle det bli bättre av det?
Tror du att storbolagen som redan flytt Sverige flyttar hem igen?
Med stor sannolikhet kommer borgarna att hålla tillbaks löneökning och förmåner för den anställde ifall det skall anställas fler, vilket i sin tur kan ge fler anledning att bli tvugna att söka mer bidrag. (Iofs kanske det kan ge fler jobb inom statliga instanser) 🙄
Personligen tror jag endast att en mer storindustriinriktad satsning skulle funka bäst, det är trots allt tillverkning och export som ger kulor i statskassan, det går inte att endast ha importörer och tjänstesäljande rörelser för att få gamla Svedala att gå runt.

*Edit*
För min egen del skulle jag kunna önska att folk med Mitsubishi och Citroen krockade oftare (Utan att bli skadade då förstås), då kanske min praktikplats kunde omvandlas till en fast anställning.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1011223
February 4, 2006 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Det skulle vara intressant att höra hur du menar det skulle bli fler arbetstillfällen bara för att man "underlättar för företagen anställa folk".
Största problemet är att företagen inte har råd att anställa, eller ens behov av det.
Antar att du menar maktskifte (Dvs blått i topp) med "skiftbyte", på vad sätt skulle det bli bättre av det?
Med stor sannolikhet kommer borgarna att hålla tillbaks löneökning och förmåner för den anställde ifall det skall anställas fler, vilket i sin tur kan ge fler anledning att bli tvugna att söka mer bidrag. (Iofs kanske det kan ge fler jobb inom statliga instanser) 🙄
Personligen tror jag endast att en mer storindustriinriktad satsning skulle funka bäst, det är trots allt tillverkning och export som ger kulor i statskassan, det går inte att endast ha importörer och tjänstesäljande rörelser för att få gamla Svedala att gå runt.

*Edit*
För min egen del skulle jag kunna önska att folk med Mitsubishi och Citroen krockade oftare (Utan att bli skadade då förstås), då kanske min praktikplats kunde omvandlas till en fast anställning.
wink

Ja, precis. Problemet är att företagen inte har råd att anställa.
Om man då kan förändra kostnaderna (som är skyhöga) så finns det massor med behov av att anställa folk. Alla småföretagare skulle kunna sätta massor med människor i arbete men med nuvarande system har de inte råd att chansa på att anställa.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1011224
February 4, 2006 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Kanske inte direkt mer arbetstillfällen, men alla de skatterna som en arbetsgivare betalar kanske man skulle kunna sänka och på så vis få in flera. Sedan har jag hört att egnaföretagare anser att det är "krångligt" att anställa. Men om det är så eller inte vet inte jag.
Självklart menade jag maktskifte, om det nu blir det så kanske de arbetslösas situationer ses öve, vad vet jag.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1011243
February 4, 2006 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Det skulle vara intressant att höra hur du menar det skulle bli fler arbetstillfällen bara för att man "underlättar för företagen anställa folk".

*Edit*
wink

Om man då kan förändra kostnaderna (som är skyhöga) så finns det massor med behov av att anställa folk. Alla småföretagare skulle kunna sätta massor med människor i arbete men med nuvarande system har de inte råd att chansa på att anställa.

Har man inte råd att anställa innebär det att man inte har en tillräckligt bra affärside'.
Det gäller som du skrev tidigare att anpassa sej efter verkligheten i nutid, inte anpassa verkligheten efter sej själv..
Jag vet inte riktigt hur du resonerar, ena gången är det "slappisar" som inte vill jobba, nästa att de ligger staten och därmed skattebetalarna till last.
Är det någon slags felriktad avundsjuka på att en del inte gör något och ändå lyckas hålla näsan ovanför ytan, eller en tanke på välfärden i Serige och hushålla bättre med skatteslantarna?
Nu vill du helt plötsligt gynna företagarna på skattebetalarnas bekostnad..
Företagarna ska kunna anställa fler som drar in mer kosing åt företagaren, men han ska inte behöva stå för fiolerna på samma sätt som förutsättningarna med stor sannolikhet var när han/hon startade upp sin verksammhet?
Att någon står som företagsägare ser inte jag som något som ger rätt till en massa skattelindring och förmåner enbart med företagsägandet som grund. Har man en bra företagside' så genererar detta själv kosing, och oftast med en hel del jobb bakom detta..
Har man tillfälligt behov av mer personal så kan man alltid försöka få en praktikant via AF för att se om behovet verkligen finns, det kostar ingenting och praktikanten kan vara där i 8 veckor.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1011282
February 4, 2006 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Har man inte råd att anställa innebär det att man inte har en tillräckligt bra affärside'.
Det gäller som du skrev tidigare att anpassa sej efter verkligheten i nutid, inte anpassa verkligheten efter sej själv..
Jag vet inte riktigt hur du resonerar, ena gången är det "slappisar" som inte vill jobba, nästa att de ligger staten och därmed skattebetalarna till last.
Är det någon slags felriktad avundsjuka på att en del inte gör något och ändå lyckas hålla näsan ovanför ytan, eller en tanke på välfärden i Serige och hushålla bättre med skatteslantarna?
Företagarna ska kunna anställa fler som drar in mer kosing åt företagaren, men han ska inte behöva stå för fiolerna på samma sätt som förutsättningarna med stor sannolikhet var när han/hon startade upp sin verksammhet?
Att någon står som företagsägare ser inte jag som något som ger rätt till en massa skattelindring och förmåner enbart med företagsägandet som grund. Har man en bra företagside' så genererar detta själv kosing, och oftast med en hel del jobb bakom detta..
Har man tillfälligt behov av mer personal så kan man alltid försöka få en praktikant via AF för att se om behovet verkligen finns, det kostar ingenting och praktikanten kan vara där i 8 veckor.

Jag förstår inte varifrån du får den här iden om skattelindring för företagare?
Du tror att man bara betalar lön till en anställd så är det bra sen eller?
Det handlar inte om att företagsägaren ska kunna plocka ut mer pengar och få skattelindring, det handlar om sänkta arbetsgivaravgifter. För det kostar en massa mer pengar än bara de där slantarna som arbetaren får.
Sen med alla regler om uppsägningar osv vågar inte småföretagare anställa pga att om de skulle behöva bli av med den anställde kostar det mängder med pengar.

Om man kan åtgärda detta kan fler människor få jobb, fler som betalar skatt och pengarna som försvann för staten kommer tillbaka, förmodligen med råge då det blir en massa mindre bidrag att betala ut oxå.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1011286
February 4, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd] Det skulle vara intressant att höra hur du menar det skulle bli fler arbetstillfällen bara för att man "underlättar för företagen anställa folk".

*Edit*
wink

Med tanke på att du får betala 67% skatt om du startar upp ett företag i svergie idag så är det få som har råd även om dom har en bra ide.
Dom flesta registrerar företagen utomlans för att slippa den orealistiskt höga skatten för att kunna klara sig.
Jag vet en vän som ska starta upp ett företag med en kamrat och skulle dom registrera företaget i svergie med svensk skatt så får dom betala 67% skatt på allt dom drar in men om dom registrerar det i sydkorea och har en "del" av företaget i svergie blir skatten max 20% och detta är fullt laglit och göra. Och men denna kunskap så skulle jag säga att staten skattar småföretagare till döds och utan dom så har vi inga jobb att få och med det inga skattepengar över huvud taget.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1011288
February 4, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Har man inte råd att anställa innebär det att man inte har en tillräckligt bra affärside'.

Jag förstår inte varifrån du får den här iden om skattelindring för företagare?
Du tror att man bara betalar lön till en anställd så är det bra sen eller?
Det handlar inte om att företagsägaren ska kunna plocka ut mer pengar och få skattelindring, det handlar om sänkta arbetsgivaravgifter. För det kostar en massa mer pengar än bara de där slantarna som arbetaren får.
Sen med alla regler om uppsägningar osv vågar inte småföretagare anställa pga att om de skulle behöva bli av med den anställde kostar det mängder med pengar.

Om man kan åtgärda detta kan fler människor få jobb, fler som betalar skatt och pengarna som försvann för staten kommer tillbaka, förmodligen med råge då det blir en massa mindre bidrag att betala ut oxå.

Ok, jag menade bl.a arbetsgivaravgiften, men skrev det inte eftersom jag ser även denna avgift som en skatt. Sänkt arbetsgivaravgift=Skattelindring var bl.a vad jag menade.
Jo, att det kostar är jag väl medveten om, räkna typ den anställdes lön x 2, så har du ungefär vad den figuren kostar företagaren.
Ser man som företagare inte ifall det skulle löna sej så bör nog den företagaren inte anställa, simple as that.
Jag gick för ungefär ett år sedan en "startaegetkurs" och insåg då att min ide' inte var bärande, och avstod bl.a därför att köra igång.

Tyrfing wrote:
Med tanke på att du får betala 67% skatt om du startar upp ett företag i svergie idag så är det få som har råd även om dom har en bra ide.
Dom flesta registrerar företagen utomlans för att slippa den orealistiskt höga skatten för att kunna klara sig.
Jag vet en vän som ska starta upp ett företag med en kamrat och skulle dom registrera företaget i svergie med svensk skatt så får dom betala 67% skatt på allt dom drar in men om dom registrerar det i sydkorea och har en "del" av företaget i svergie blir skatten max 20% och detta är fullt laglit och göra. Och men denna kunskap så skulle jag säga att staten skattar småföretagare till döds och utan dom så har vi inga jobb att få och med det inga skattepengar över huvud taget.

67%?
Hur har du fått fram denna siffra, "privat" inkomstskatt 33% + skatten på företaget 34%?
🙄
Du måste skilja på företag/privatperson.

Json_81
Member
Medlem
1011548
February 5, 2006 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd ser du någon anledning till att det ska vara så dyrt att ha ett företag?
Sk man hindra folk från att starta eget och ge dem möjlighet att anställa?

Du låter som en riktig kommunist, alla ska ha samma skit oavsett hur de jobbar.
Som det här landet fungerar kommer iaf inte jag stanna kvar efter jag är klar med skolan.
Har man ambition att ta sig vidare ska det gå, inte fan ska det skattas sönder.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1011573
February 5, 2006 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: ilg@dd ser du någon anledning till att det ska vara så dyrt att ha ett företag?
Sk man hindra folk från att starta eget och ge dem möjlighet att anställa?

Du låter som en riktig kommunist, alla ska ha samma skit oavsett hur de jobbar.
Som det här landet fungerar kommer iaf inte jag stanna kvar efter jag är klar med skolan.
Har man ambition att ta sig vidare ska det gå, inte fan ska det skattas sönder.

Jag ser inga hinder i att starta företag, vill man så går det om man bara har en bra affärside'.
Så gott som alla jag känner till som startat företag är verksamma med det än idag, en del har anställt folk, en del inte.
Inte ska staten sitta emellan och subventionera dåliga affärsidee'r.
Det har i stora drag funnits samma reglemente angående beskattning av företagen, så jag ser ingen anledning att ändra detta.
Och JA, jag är nog till stor del kommunist, rent ideologiskt..Dessvärre är det som med religionen med kommunismen, en utopi så länge inte alla är fullkommliga.

"Som det här landet fungerar kommer iaf inte jag stanna kvar efter jag är klar med skolan."
Jaja, det säger en del om dej och att utnyttja saker och ting i Sverige på skattebetalarnas bekostnad.
Att ta del av Svensk utbildning passar bra, men att sedan omsätta den i pengar till statskassan känns inte skoj eller?..
wink
Lite som dom som tjänar storkovan och skriver sej utomlands för att slippa betala skatt.
Men i ett senare skede i livet när det börjar komma krämpor och sjukvård behövs, då passar det bra att "bli Svensk" igen.
🙂

Json_81
Member
Medlem
1011646
February 5, 2006 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

"Som det här landet fungerar kommer iaf inte jag stanna kvar efter jag är klar med skolan."
Jaja, det säger en del om dej och att utnyttja saker och ting i Sverige på skattebetalarnas bekostnad.
Att ta del av Svensk utbildning passar bra, men att sedan omsätta den i pengar till statskassan känns inte skoj eller?..
wink
Lite som dom som tjänar storkovan och skriver sej utomlands för att slippa betala skatt.
Men i ett senare skede i livet när det börjar komma krämpor och sjukvård behövs, då passar det bra att "bli Svensk" igen.
🙂

Jag har betalat mängder med skatt och innan jag kommer någonstans har jag betalat ännu mer. Så jag tycker att jag gjort rätt för mig angående skolan.

Kalla det subventioner om du vill, men att göra det enklare och billigare att anställa folk behövs om arbetslösheten ska ner. En dålig affärside kommer fortfarande inte bli långvarig för det.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1011745
February 5, 2006 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Jag har betalat mängder med skatt och innan jag kommer någonstans har jag betalat ännu mer. Så jag tycker att jag gjort rätt för mig angående skolan.

Kalla det subventioner om du vill, men att göra det enklare och billigare att anställa folk behövs om arbetslösheten ska ner. En dålig affärside kommer fortfarande inte bli långvarig för det.

nu måste jag fråga hur gammal du är och hur många år du har jobbat.

Json_81
Member
Medlem
1011826
February 5, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81] Jag har betalat mängder med skatt och innan jag kommer någonstans har jag betalat ännu mer. Så jag tycker att jag gjort rätt för mig angående skolan.

25 / 6 + div sommarjobb tidigare. 3 av åren är dock bara halvtid då jag pluggade.

obelix
Member
Medlem
1011842
February 5, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=Json_81] Jag har betalat mängder med skatt och innan jag kommer någonstans har jag betalat ännu mer. Så jag tycker att jag gjort rätt för mig angående skolan.

25 / 6 + div sommarjobb tidigare. 3 av åren är dock bara halvtid då jag pluggade.

mao så är det inga mängder du har betalat i skatt, snarare en droppe i havet om man jämför med dom som har jobbat i, låt oss säga, 30 år.

Json_81
Member
Medlem
1011953
February 6, 2006 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81][quote=obelix][quote=Json_81] Jag har betalat mängder med skatt och innan jag kommer någonstans har jag betalat ännu mer. Så jag tycker att jag gjort rätt för mig angående skolan.

mao så är det inga mängder du har betalat i skatt, snarare en droppe i havet om man jämför med dom som har jobbat i, låt oss säga, 30 år.

Du har inte en aning om vad jag betalat i skatt genom att höra hur många år jag jobbat. Jag skulle mycket väl kunnat betalat 10 gånger mer skatt än någon som jobbat i 40 år. Men nu handlade det om att det jag betalat in skulle täcka det jag fått tillbaka. Och jag kan säga att de åren jag pluggade betalade jag betydligt mer skatt än vad jag fick i bidrag.

obelix
Member
Medlem
1011961
February 6, 2006 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Du har inte en aning om vad jag betalat i skatt genom att höra hur många år jag jobbat. Jag skulle mycket väl kunnat betalat 10 gånger mer skatt än någon som jobbat i 40 år. Men nu handlade det om att det jag betalat in skulle täcka det jag fått tillbaka. Och jag kan säga att de åren jag pluggade betalade jag betydligt mer skatt än vad jag fick i bidrag.

jag använder sunt förnuft, och det säger att du inte har kunnat betala mängder av skatt, du är för ung och antagligen för okänd för det.

Eller har du haft en månadsinkomst på +100 000:-, då ber jag om ursäkt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 463
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL