July 8, 2003
Jerry wrote: [quote=caged][quote=PaiN]Ang. "Japp", ja det borde nog läggas under huvudsats - interjektion och avslutas med ett utropstecken.
Det jag yrade om med huvudsatser och bisatser var:
Skriver jag fel (H), vilket händer rätt ofta(B1), så vill jag veta det(B2).
Jag tvekade bara på mig själv och mitt minne snurrade till allt. 🙂
Nu lämnar vi Minds meningar i fred.
Det du skrev är helt korrekt. Det används ganska ofta, som synes, inom det svenska språket. Det är en speciell form, kommer bara inte ihåg vad den speicella saken heter. 😕
Hm... :bok:
"Det är en speciell form; jag kommer bara inte ihåg vad den speicella saken heter."
el.
"Det är en speciell form. Jag kommer bara inte ihåg vad den speicella saken heter."
Att du helt plötsligt hänvisar till en specifik 'sak' utan tidigare introduktion är inte ett grammatiskt fel i den strikta betydelsen, men jag tycker att det är värt att anmärka ändå. Du kan ha menat att upprepa 'form.'
Vad betyder 'speicell'? Jag har inte stött på det ordet förut. Å andra sidan har jag heller inte studerat svenska på hög nivå.
Ahhh. Typiskt. Inte för att jag skrev fel för min mening är helt rätt. Din andra anser jag vara "fel", inte för att den nödvädigtvis behöver vara det. PERSONLIGEN hade jag skrivit som jag gjorde. Den första meningen du skrev är ju däremot snyggare, fast koceptet av vad jag skrev kvarstår. Det enda du har ändrat på är att du satt in ett semikolon, vilket även jag har svårigheter att greppa när det gäller användandet av.
Jag har försök leta upp vad "den speciella saken" heter men det närmsta jag kan komma har med nominalfraser att göra. Den ses iaf som en bisatsfras som ingår i meningen. Det som står före och efter ses som en huvudsats på grund av att den lilla "bisatsen" inte behöver vara där överhuvudtaget. Så kan man tolka det iaf och det finns lika många sätt att tolka det som det finns människor. Varav många sätt faktist är rätt.
Det används ganska ofta, som synes, inom det svenska språket.
Det används ganska ofta inom det svenska språket, som synes.
Det speciella med dessa fraser är att de är "självständiga" (fastän de alltid kräver en huvudfras att anknytas till).
Som synes, så används det ganska ofta inom det svenska språket.
Hoppas det här klarar upp en del.
February 21, 2003
Orkar inte skriva hur jag ser på sån't här igen. Quotar istället...
Plockad från tvångstanketråden:
Ogrebeast wrote: - SKOLARBETEN. Jag kan ABSOLUT inte lämna in ett arbete eller rapport i skolan som jag inte är 110% nöjd med. Kan sitta i timmar ibland bara för att söka igenom arbetet och leta efter grammatiska fel och fundera på eventuella omformuleringar eller omstruktureringar. Hellre lämnar jag in ett arbete för sent än att lämna in det opolerat i tid.
Plockad från tråden om skrivihop.nu:s nedläggning:
Ogrebeast wrote: Jag slår vad om att bland er som tycker att det är bra att sidan lades ner finns ingen som ens varit i närheten av MVG/5:a i svenska. Men det är ju naturligt att om det finns något man inte behärskar, så vill man ju inte att det ska få större betydelse i samhällssynen, utan ser hellre att alla andra blir sämre på det för att man själv ska hamna i bättre dager. Men ska denna egoism verkligen få ske på bekostnad av vårt språk?
Det är de som behärskar språket som vill vårda det...och jag tänker fortsätta vara en av dem! :arg:
June 18, 2001
caged wrote: Ahhh. Typiskt. Inte för att jag skrev fel för min mening är helt rätt. Din andra anser jag vara "fel", inte för att den nödvädigtvis behöver vara det. PERSONLIGEN hade jag skrivit som jag gjorde. Den första meningen du skrev är ju däremot snyggare, fast koceptet av vad jag skrev kvarstår. Det enda du har ändrat på är att du satt in ett semikolon, vilket även jag har svårigheter att greppa när det gäller användandet av.
Jag har försök leta upp vad "den speciella saken" heter men det närmsta jag kan komma har med nominalfraser att göra. Den ses iaf som en bisatsfras som ingår i meningen. Det som står före och efter ses som en huvudsats på grund av att den lilla "bisatsen" inte behöver vara där överhuvudtaget. Så kan man tolka det iaf och det finns lika många sätt att tolka det som det finns människor. Varav många sätt faktist är rätt.
Det används ganska ofta, som synes, inom det svenska språket.
Det används ganska ofta inom det svenska språket, som synes.Det speciella med dessa fraser är att de är "självständiga" (fastän de alltid kräver en huvudfras att anknytas till).
Som synes, så används det ganska ofta inom det svenska språket.
Hoppas det här klarar upp en del.
Du kan inte sätta ihop två huvudsatser utan att använda konjunktion. Dessutom har du utelämnat subjektet i din andra sats. Det är mycket, mycket fel. 😉
Hm...jag vet vad du menar, men jag kommer inte heller på vad det heter. Det är något slags adverbial i alla fall.
June 28, 2001
ok,
Japp! skriver jag fel, vilket händer rätt ofta så vill jag veta det.
anser jag är mest humanistiskt.
bara 1st komma .
fast jag gillar inte att använda mig av !
Speciellt inte när jag skrivit Hej.
hej är ju en mjuk hälsningsfras, inte ett skrikande HEJ !!!
hatar sådant.
btw, ni skriver för mkt.
November 16, 2002
Arbetsskador är inte kul jag skulle utbilda mig till målare i gymnasiet.. man jag sket i det men jag hann snappa upp en del saker som jag faktiskt stör mig på
jag ser nämligen när det är gjort av en dålig målare ser saker som vanligt folk aldrig ens i hela sitt liv skulle tänka på även om det va upptryckt i ansiktet på dem 🙄
March 5, 2002
Metz wrote: Arbetsskador är inte kul jag skulle utbilda mig till målare i gymnasiet.. man jag sket i det men jag hann snappa upp en del saker som jag faktiskt stör mig på
jag ser nämligen när det är gjort av en dålig målare ser saker som vanligt folk aldrig ens i hela sitt liv skulle tänka på även om det va upptryckt i ansiktet på dem 🙄
Skulle du kunna ge något exempel? D:
November 16, 2002
Fackamato wrote: [quote=Metz]Arbetsskador är inte kul jag skulle utbilda mig till målare i gymnasiet.. man jag sket i det men jag hann snappa upp en del saker som jag faktiskt stör mig på
Skulle du kunna ge något exempel? D:
jag ser saker som inom facktermer kallas "friställ" det är när rollern inte har haft tillräckligt med färg på en liten yta av rollern detta är svårt att se när man målar men det syns när färgen torkat och desssa ser jag oavsett om dom sitter i tak golv väggar lr nån annastans...
sen ser jag om det är dåligt spcklat lr slipat det blir svaga höjd skillnader på väggarna
o tapetseringar ska jag inte ens tala om det är många tapetseringar som är dåliga
OBS...jag skämtar inte, jag ser dessa saker utan nån speciel anledning men det är väl bara för att man har försökt att undvika att göra sånna fel som man lägger märke till det 😀 😀
2 Guest(s)