Area 51|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Area 51
WuYang2k3
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
sp_UserOfflineSmall Offline
1063907
July 29, 2006 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Var jag inte tror på aliens?
För det första så tror jag på Kreationen, inte Evolutionen. Själva "bigbang" och "havet med genetiska saker som skapade oss"s sannorlikhet är 10^70, det såg jag på en trovärdig hemsida nångång... där medans många matematiker anser 10^50 som "omöjligt"... aja, orkar inte diskutera så mycket om det här, låt inte tråden bli en Kreation vs Evolution tråd... håll kvar på on topic...

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1063927
July 29, 2006 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Stripz wrote: meningn med livet är 42!!!?? :bok:

Hmm, intressant.. Jag fyller 42 om 1,5 månad. 😮

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1063928
July 29, 2006 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

WuYang2k3, och sannolikheten för att "gud" existerar, som är en total påhittad figur, skulle vara större då ?

Suck.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
1063931
July 29, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jag e inne på csm101's spår, "alla" forskare säger ju att liv måste ha syre o vatten o allt sånt...men hur kan dom veta det? hur vet dom att samma fysikaliska lagar o så gäller 1000 ljusår bort från oss? hur vet dom ens att atomernas stuktur e likadan? det kan man inte veta.. därför tror jag personligen att sannolikheten att det finns annat liv där ute e väldigt stor, om man tänker bortom gränserna att liv inte måste ha syre o vatten o kol o allt sånt =)

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
1063937
July 29, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

roligt.. nästan allihopa tror på utomjordinar och aliens och skräp (är dock själv inte säker på vad jag tror) men så fort man nämner jesus och gud så är alla helt anti 😕

Stripz
Medlem
Forum Posts: 196
1063938
July 29, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: [quote=Stripz]meningn med livet är 42!!!?? :bok:

Hmm, intressant.. Jag fyller 42 om 1,5 månad. 😮

nja menade inte så har bara hört att 42 är meningen med livet :bgrin:

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1063946
July 29, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Quarzi][quote=Json_81]Det vore extremt osannolikt om det inte fanns mer liv i universum.
Däremot att de skulle flyga hit o titta på oss är väl inte så säkert.

Mja, med alla biljoner stjärnor bara vi kan se på natthimlen (finns säkerligen några triljarder stjärnor aka. solar till som man kan se med teleskop) så är sannolikheten att det finns liv i cirkulation runt någon av dem väldigt sannolikt tror jag iaf.

(notera att mina siffror säkert inte stämmer, men det är en jäkla massa iaf.)

Läs det jag skrev igen 🙂
Ang. antalet stjärnor så finns det ju ingen som vet hur många det finns, så det finns inga "riktiga" siffror.

Varför ska jag läsa det igen? håller ju med dig :wide:

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1063957
July 29, 2006 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

N1ko wrote: roligt.. nästan allihopa tror på utomjordinar och aliens och skräp (är dock själv inte säker på vad jag tror) men så fort man nämner jesus och gud så är alla helt anti 😕

Nästan alla tror inte på aliens, nästan alla tror på liv utanför våran planet, med tanke på hur många planeter det finns är sannorlikheten väldigt stor att det finns liv förutom oss i universum. Att tro på gud är som att tro på tomten, alltså något man slutar med när man är 5-6år. Ett bra argument mot religion/gud är att det finns flera religioner som alla hävdar att deras egen gud är den enda guden, det betyder ju att ingen av dom kan finnas, dvs. det finns ingen gud. Sorry om jag spoila eran tro på gud :bgrin:

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1063959
July 29, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=N1ko]roligt.. nästan allihopa tror på utomjordinar och aliens och skräp (är dock själv inte säker på vad jag tror) men så fort man nämner jesus och gud så är alla helt anti 😕

Nästan alla tror inte på aliens, nästan alla tror på liv utanför våran planet, med tanke på hur många planeter det finns är sannorlikheten väldigt stor att det finns liv förutom oss i universum. Att tro på gud är som att tro på tomten, alltså något man slutar med när man är 5-6år. Ett bra argument mot religion/gud är att det finns flera religioner som alla hävdar att deras egen gud är den enda guden, det betyder ju att ingen av dom kan finnas, dvs. det finns ingen gud. Sorry om jag spoila eran tro på gud :bgrin:

det kanske finns en gud men många människor uppfattar Han olika, därav olika religioner...

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1063961
July 29, 2006 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote:
det kanske finns en gud men många människor uppfattar Han olika, därav olika religioner...

Du menar en gud som agerar åt alla? Fast alla har ju lite egna åsiktet om hur saker och ting ska vara, det verkar ju konstigt om en gud ska leka "fader" åt alla "barnen" och alla ska ha olika regler?

Ett ytterliggare argument, om det fanns en gud, iaf om han var god, skulle då allt ont i världen hända/finnas? Ta bara en sak som fästingar, varför i hela världen skapade han isf dom, det enda dom gör är att smitta/döda andra, dom fyller ingen som helst funktion.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1063968
July 29, 2006 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=maedhros] det kanske finns en gud men många människor uppfattar Han olika, därav olika religioner...

Du menar en gud som agerar åt alla? Fast alla har ju lite egna åsiktet om hur saker och ting ska vara, det verkar ju konstigt om en gud ska leka "fader" åt alla "barnen" och alla ska ha olika regler?

Ett ytterliggare argument, om det fanns en gud, iaf om han var god, skulle då allt ont i världen hända/finnas? Ta bara en sak som fästingar, varför i hela världen skapade han isf dom, det enda dom gör är att smitta/döda andra, dom fyller ingen som helst funktion.

Gud agerar inte han skapade bara världen och satte några apor här, eftersom att vi hade förmågan att utvecklas så startade evolutionen.
Tror inte gud har några regler om hur vi ska leva utan det är mer att han överlät världen till oss. Så varför skulle han då blanda sig i.
Och gud skapade nog inte fästingar. Fästingar finns väl för nåt annat djur ska få mat. Då har fästingen utvecklats för att ge nåt annat mat. Det med sjukdomar beror väl på mutationer, något som verkar svårt att kontrollera.

Jag är inte kristen utan jag har min egen lilla religion som ni ser. Det är enda förklaringen jag kommer på om någon skulle säga att det finns en gud. Han har redan övergett oss.

MEN nu är jag väldigt offtopic, förlåt till trådskaparen.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1063970
July 29, 2006 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

I mina ögon så har varje organism/art på jorden en bestämd plats i ekosystemet och medför både goda och inda saker.
Enda överflödiga arten är utan tvekan människan.

Och vad är det som säger att Gud inte skapar livpå andra planeter, om man nu tror på kreationism (vilket jag anser är helt befängd)?

Se Gud som ett barn och universum som en sandlåda, bara för att han bygger ett slott i ena hörnet betyder inte att han inte bygger andra slott på andra ställen...

Men frågan gällde utomjordiskt liv. Ingen vet med säkerhet, men sannolikheten för att det inte skulle finnas är mindre än sannolikheten för at det ska finnas, och som sagts tidigare: det behöver inte vara människoliknande varelser eller någon form av högre varelser. Finns liv på jorden som inte syns med blotta ögat, och även sådana organismer klassas som levande väsen...

OVisK
Medlem
1063971
July 29, 2006 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ganska lätt att upfinna en gud, faktum är att det är många författare som hittat på betydligt mer trovärdiga sagor än bibeln.

Vetenskapen har massor av bevis för evolutionen, vart är bevisen för gud någonstans ?

Man har ju t.o.m bevittnat evolutionen med experiment med flugor som bara lever korta stunder, som "bananflugor" tex.
där man odlat fram enorma mängder och sedan valt ut vissa och skapat nya generationer av dessa och kunnat se vissa egenskaper bli mer och mer framstående.

Dessutom har vi alla mängder av fossil, vi har dateringar av dessa fossil med olika metoder och ser hur de passar ihop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Att folk sedan ändå väljer att tro på sagor hellre än vetenskapen är ju bara sorgligt.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1063980
July 29, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

N1ko wrote: roligt.. nästan allihopa tror på utomjordinar och aliens och skräp (är dock själv inte säker på vad jag tror) men så fort man nämner jesus och gud så är alla helt anti 😕

Tvärtom... Gud(arna) är en utomjordling(ar).

Sedan att Roswell ligger på ett speciellt ställe matematiskt är en annan sak 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1064008
July 29, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: Det är ganska lätt att upfinna en gud, faktum är att det är många författare som hittat på betydligt mer trovärdiga sagor än bibeln.

Vetenskapen har massor av bevis för evolutionen, vart är bevisen för gud någonstans ?

Bevisen ligger i de brister som finns inom evolutionsläran.

OVisK wrote: Man har ju t.o.m bevittnat evolutionen med experiment med flugor som bara lever korta stunder, som "bananflugor" tex.
där man odlat fram enorma mängder och sedan valt ut vissa och skapat nya generationer av dessa och kunnat se vissa egenskaper bli mer och mer framstående.

Makroevolution ja, det är förklarar inte livets uppståndelse ur gas och vätska, vilket är den största anledningen till människors tvivel.

OVisK wrote: Dessutom har vi alla mängder av fossil, vi har dateringar av dessa fossil med olika metoder och ser hur de passar ihop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Att folk sedan ändå väljer att tro på sagor hellre än vetenskapen är ju bara sorgligt.

Det är väl precis lika sorgligt att tro på en teori som inte erbjuder ett komplett svar? Evolutionen ger inte ett perfekt svar på livets uppkomst, bara en utvecklingen av arten och eventuellt nya arter. Hur livet uppstod i sig och alla de små kemiska processer fram till idag är ett stort mörker.

Jag studerar sådant här till vardags och umgås då med några av Sveriges främsta forskare inom både genteknik, bioteknik, osv. och när de säger att evolutionen inte är komplett och visar på var bristerna finns så väger det du säger här väldigt lätt. Du borde snarare acceptera att det finns folk som väljer att tvivla på evolutionen i den mån att den inte ger ett bra svar på livets uppkomst och väljer att tro att det kan ha varit en högre makt som spelat in i skapandet av liv för just nu kan varken du eller någon annan bevisa steg för steg hur det gick till.

Personligen är jag av tron att livet har uppkommit spontant, men jag har åtmistone insett att det finns stora brister i det och jag respekterar att andra väljer att tro på något annat. Det är en mänsklig rättighet och inget man ska behöva bli hånad för.

//Andreas

OVisK
Medlem
1064012
July 29, 2006 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Stora brister ? Vilka är de stora bristerna menar du ? Det mesta som tas upp som brister är ju rena missuppfattningar om vad evolutions teorin är, tex återgår man till evolutions teorin som darwin en gång la fram men den har reviderats åtskilliga gånger sedan dess, han levde på 1800 talet och visste inget om gener eller dna.

Det är klart det alltid finns saker som kan klarläggas ytterligare men att därför ta steget till att tro på amsagor är ju löjeväckande.

Det finns en skillnad på sagor och kunskap framtaget med vetenskapliga metoder.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1064014
July 29, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: Stora brister ? Vilka är de stora bristerna menar du ? Det mesta som tas upp som brister är ju rena missuppfattningar om vad evolutions teorin är, tex återgår man till evolutions teorin som darwin en gång la fram men den har reviderats åtskilliga gånger sedan dess, han levde på 1800 talet och visste inget om gener eller dna.

Det är klart det alltid finns saker som kan klarläggas ytterligare men att därför ta steget till att tro på amsagor är ju löjeväckande.

Det finns en skillnad på sagor och kunskap framtaget med vetenskapliga metoder.

De stora bristerna är hur LIV ska ha uppstått ur stel materia. Hur molekyler ska ha slumpmässigt bildats och efter mycket om och men kunna nyttja energi från materia för att kunna röra sig, göra saker etc och rent av fortplanta sig. Hur någon sådant ska kunna uppstå. Att sedan en sådan extremt komplex varelse som en människa är ska kunna bli till från vad som en gång bara var en bakterie. Det är brister inom evolutionen som vi inte kan svara på direkt, vi har teorier men de är inte värda mer än pappret de en gång skrevs ner på. De må vara hur trovärdiga som helst för dig och mig, men det gör inte det minsta skillnad för någon som vill ha ett konkret svar.

Det finns ju inte ens bra svar på hur ett befruktat ägg går från en cellmassa med helt identiska celler till att bli unika och dela sig och sedan bli olika organ och delar av en människa. Du fnyser åt andras okunskap men visar på rätt mycket av sådan själv.

Det finns så extremt mycket kvar att lära att vi kan omöjligt utesluta någonting, att en större makt varit inblandat behöver inte heller vara röra sig om någon amsaga eller magiskt hopkok. Det är lika mycket en teori som något annat, för oftast så väljer folk att tro på att vi haft en makroevolution, men att det finns något mer bakom horisonten. Vetenskapliga bevis i delar ger inget enhetligt svar, det ger i de flesta fall bara förvirring, oro och mer oreda. Förhoppningsvis kan det leda till ett svar, men jag tvivlar att det kommer ske inom någon livstid värd namnet. Naturen är för komplex för att vi ska kunna kartlägga en eventuell evolution fram till nu.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1064020
July 29, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Att det skulle finnas intelligent liv någonstans där ute, ser jag som lika sannolikt som att det finns en allsmäktig Gud..
Vad det gäller vetenskapen och Darwins evolutionsteorier, Ja, vetenskapen är ju känd för att revidera sina bevis i tid och otid..
Jag får säga som skåningarna Afzelius och Wiehe, "Vem i hela världen kan man lita på?".

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1064021
July 29, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja att det finns liv på andra planeter finnar jag högst troligt då det finns (så vit jag vet) c:a 200-300 miljarder sjänor per galax och c:a 120-140 miljarder galaxer.
Dock så tror jag att inget att dessa liv kommer lämna sitt solsystem, då jag finner iden med överljushastiget högst osanorligt.

Om vi ska diskutera religion (vet inte varför vi alltid hamnar där men jag är på) så är jag inte på samma spår som Richard Dawkins.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1064024
July 29, 2006 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote:

Du kan kalla tro för vetenskap och finna ro i din övertygelse, men det är inte mindre sorgligt.

Det är ett intressant fenomen att när människan lämnade Gud för vetenskapen behöll hon sin fanatism.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL