December 30, 2005
Vi ska skriva en argumenterande text i skolan och jag har fått uppgiften att skriva om SMS-lån. Jag har kommit på några små argument.
Någon som kommer på några bra argument mot SMS-lån varför det inte är så bra? Gärna i punktform, så det inte blir en text, som texempel berättar om hur dåligt man haft det med sina egna SMSlån eller så.
tacktack på förhand
September 5, 2001
Med tanke på att majoriteten (min egen uppskattning) av de som tar sms lån inte har riktigt koll på sin ekonomi anser jag att de företagen som använder sig av att låna ut sådana pengar ockrar folk som sitter i en beroendeställning, de MÅSTE ha pengar för att ex. klara hyran/avbetalningar eller vad det nu kan vara.
Läs Avtalslagen 3 Kap. http://www.notisum.se/rnp/sls/.....150218.htm
samt räntelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/.....750635.htm
så kommer du hitta många bra argument emot sms-lån
ex: AvtL 31 §
Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.
Lag samma vare, där sådant otillbörligt förfarande, som i första stycket avses, ligger annan till last än den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, och denne ägde eller bort äga kunskap därom.
Om avtal rörande bärgning gälle vad särskilt är stadgat. Lag (1987:329).
August 22, 2001
Jag tycker att du ska hitta tre bra argument till ditt påstående. Dina argument ska svara på frågan varför det inte är bra med sms-lån. Sedan måste du förstärka dina argument, det vill säga bevisa att dina påståenden är relevanta. Fakta (källhänsvisning till litteratur etc) kan ge stark trovärdighet, men ibland kan man vinna på att spela på känslor och ta exempel ur verkligheten. Hör av dig om du vill ha hjälp med upplägg. Det vill säga var du ska ha argumenten, förstärkningarna och huvudtanken.
Exempel:
Argument 1: SMS-lån måste bort för att säkra ungdomars framtida ekonomiska förhållanden. Förstärkning: Antalet ansökningar om betalningsförelägganden för obetalda skulder bland ungdomar ökade med 20 procent under 2007. Ökningen är mer än dubbelt så stor som för övriga grupper.(Källa:http://www.aftonbladet.se/deba.....3036444.ab. Ingen bra källa, men den är bara ett exempel.)
De här siffrorna pekar på en trend av ohållbar livsstil och kan, om det inte hävs, leda till... (personlig konkurs, mentala sjukdomar etc etc)
Ett argument kan trycka på de problem som uppstår för individen. Ett annat argument kan trycka på det samhället får betala för problemet. Försök få med dig så många av läsarna som möjligt.
Posta gärna din argumentation, så kan vi slipa på den. 🙂
April 24, 2007
En fråga bara, läser du sv C?
Argument: de flesta som tar dessa lån är unga, dessa får svårt att få andra större lån i framtiden t.ex. köpa bil och bostad eftersom många inte kan betala tillbaka inom den korta tidsramen.
Ring o fråga skatteverket eller konsumentverket om detta?
2 Guest(s)