November 27, 2003
Xuestor wrote: Han tog upp disco-debatten där jag upplevde ordvalen som att "live-uppträdanden" inte alls hade minskat sen dess. Jag svarade då på det "påståendet".
Det är ju ett konstigt påstående från första början eftersom disco-band ofta uppträdde ... just det ... LIVE!
Jag tror disco inte resulterat i någon minskning, snarare bara en breddning av musiken. Jag kan väl inte svara på helt ärligt hur det kan ha sett precis under disco-eran efter som jag tack gode gud inte var med då, men som jag ser det är antalet live-framträdanden fortfarande extremt många och att disco skulle ha skadat känns som ett överdrivet grepp från anti-disco-lobbyn (som jag för övrigt helhjärtat stöder/stödde?).
Här i Örebro har vi en grym demoscen och mycket konserter att se fram emot. Live-framträdanden finns kvar och det är ingen konst att hitta om man faktiskt söker.
//Andreas
July 27, 2002
Argument för fildelning
# Av en såld skiva så får artisten endast 10% av beloppet, bättre att stödja artisterna via konserter och liknande
# Mindre kända band och filmer kan få uppmärksamhet och genom ökad PR tjäna så mycket pengar än om fildelning inte funnits. Exempel är Man from Earth som inte hade någon PR-budget, men folk börja ladda hem den och producenten fick flera miljoner genom den ökade PR'en.
August 2, 2001
Callister wrote: Argument för fildelning
# Av en såld skiva så får artisten endast 10% av beloppet, bättre att stödja artisterna via konserter och liknande
# Mindre kända band och filmer kan få uppmärksamhet och genom ökad PR tjäna så mycket pengar än om fildelning inte funnits. Exempel är Man from Earth som inte hade någon PR-budget, men folk börja ladda hem den och producenten fick flera miljoner genom den ökade PR'en.
Då är det kanske också värt att nämna att av de pengarna som verkligen går till artisterna från skivförsäljningen så går det mesta till toppartisterna medan de mindre viktiga artisterna inte får mycket alls.
Om du kan hitta lite statistik på hur pengarna distribueras från skivförsäljningen så kan det vara en bra sak att ta upp på argumentationen.
February 17, 2004
Lord_Kvadd wrote:
Varför ska artister tjäna så mycket pengar utan utbildning?
Du får ursäkta, men jag tycker det är ett riktigt korkat argument. Om vi implementerat det tänkandet på alla självlärda programmerare och datortekniker(utan utbildning) så hade de inte fått ett rött öre för de arbete de utfört. Om en person är bra på något och detta något bidrar till ökat välmående eller att saker flyter bättre (som det kan vara i en programmerares fall), så nog fan ska personen i fråga bli betald för det.
Det finns dessutom saker som man inte alltid kan lära ut. Jag är av åsikten att vem som helst kan lära sig sjunga, bara man lägger manken till och verkligen dedikerar sig. Men att kunna trollbinda en hel publik med sin röst eller valfritt annat instrument, det är något som man inte alltid kan lära sig.Visst är jag för fildelning, men jag köper oftast det som jag tycker låter bra.
Håller med dig fullständigt. Samma med porrskådisar, inte *** har de gått nån utbildning inte. De är självlärda och gör det jävligt bra!
Tror inte du kan träna upp tex skådespelartalang med nån utbildning, det sitter liksom i kroppen.
August 7, 2003
Dani wrote: Håller med dig fullständigt. Samma med porrskådisar, inte *** har de gått nån utbildning inte. De är självlärda och gör det jävligt bra!
Tror inte du kan träna upp tex skådespelartalang med nån utbildning, det sitter liksom i kroppen.
Porrskådisar? Ja, det var ju en bra jämförelse med musikartister
Öh, definitionen på "talang" är väl just det inte går öva, men jag tror det med eller utan talang går att bli typ 100 ggr bättre med övning precis som lagning av bilar, hockey, fotboll, dataspelande, programmering och vad fan som helst, men man måste ha intresse, talang och övning för att bli riktigt bra. Talang betyder nog betydligt mycket mindre i artisteri än i många andra "yrken".
Men finns inte så många andra yrken där man tar betalt varje gång nån använder det man gjort.
"Jaså, du har skjutsat barnen till skolan i din Volvo, då måste du betala ytterligare 3.000:- i avgift"
December 30, 2005
jahaja,
någon som har några fler argument på För fildelning av media?
(visst är det svårt att hitta några bra stabila argument egentligen. specielllt när man själv inte riktigt är för fildelning själv... Men vad säger piratpartiet och sådär? något om att kultur sprids bättre eller något,,, nånn som vet?)
August 7, 2003
Själv förstår jag inte hur man kan vara emot fildelning.
Det är en av två politiska frågor där jag verkligen inte förstår motståndar-"lägret" överhuvudtaget. Alltså, det flesta frågor kan man hålla med en sida, man begriper varför de tycker som de tycker. Ex vis skatter, jag kan förstå Lars Ohly ifall han vill höja skatten. Jag fattar varför han tycker som han tycker och varför han tror som han tror, eller jag kan förstå varför KD inte vill gay-personer ska få gifta sig eller jag kan förstå varför MP är emot bil-leder i Stockholm och jag kan fatta varför folk vill bygga ut kärnkraften, eller de som vill skjuta ihjäl alla vargar. Alla har olika prioriteringar och avväganden. Jag håller inte med den, men jag förstår dem.
Men i två frågor; När det gäller de som är emot marknadshyror och "fildelning" så förstår jag verkligen inte hur man kan vara emot det. Det är ju bara nackdelar vara emot dessa saker. Man gynnar bara en liten "grupp" eller sekt och missgynnar det stora flertalet människor eller man inbillar sig man gynnar en liten grupp men i längden så slår det mot dem också och det blir sämre för alla.
Så i dessa två fall begriper jag inte ens argumenten eller ståndpunkten och om jag skulle försöka mig debattera det hela skulle det bara sluta med "men... du är ju helt dum i huvudet", kanske lite som seriöst menar att månen är gjord av ost eller jorden är platt. Det blir typ
-"Månen är gjord av ost!"
-"Hehe, nää, de har ju tagit hem sten därifrån och man kan inte lägga den på mackan..."
-"Jo, men det är bara fejk isånafall"
-"Nä, men månen kan ju inte vara gjord av ost, det finns inte så många kor..."
-"Jo, det finns det! månen är gjord av ost."
-"Sluta skämta nu"
-"Nej, jag är seriös..."
(osv)
-"Du är ju helt knäpp i huvudet.."
Så skulle en eventuell "debatt" kännas för mig iaf.
1 Guest(s)