Argumentera mera...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Argumentera mera...
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ni hjälpa mig med förslag till ämnen att skriva en argumenterande text om? Det ska vara nåt som ligger i tiden men som kanske ingen annan i en klass på 60 pers. tänker på att välja.

Gärna en tes och ett par starka argument om ni orkar slänga med.

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
964848
October 17, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Fildelning/upphovsrätt är ett ganska hett ämne och det finns en del att säga om det 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
964868
October 17, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur människan satt sig över evolutionen?

//Andreas

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
964875
October 17, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du vill bli ovän med många i din klass så ska du prata om
*Invandrings politik
*Feminism
Hur man än står i sådana frågor blir det alltdi tjaffs. Men ta något som du vet en del om och har en egen åsikt om.

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
964877
October 17, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, ett förslag är ju 'Fackets vara eller icke vara'

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
964879
October 17, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

växthuseffekten for teh win!

Uno!
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 309
964906
October 17, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kärnkraft kan man argumentera om i timmar 😛

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
964908
October 17, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade nyss en argumentation, tal, debatt om arvsrättens vara eller inte vara.

Kanske vore nåt?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
964980
October 17, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Människa rättigheter (från grundnivå).

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
965096
October 17, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hur människan satt sig över evolutionen?

//Andreas

Hur är det ens möjligt, per definition?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
965100
October 17, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Fri vilja - myt eller sanning?

Földfråga:

Om myt - verkar myten positivt eller negativt på vår mentala hälsa och självuppfattning?

Andreas Galistel
Member
Medlem
965108
October 17, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Delph1]Hur människan satt sig över evolutionen?

//Andreas

Evolution i klassisk makroskopisk skala/mening. De svagare idag kan ju kompensera genom hjälpmedel; glasögon, etc.

//Andreas

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
965118
October 17, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Jerry][quote=Delph1]Hur människan satt sig över evolutionen?

//Andreas

Evolution i klassisk makroskopisk skala/mening. De svagare idag kan ju kompensera genom hjälpmedel; glasögon, etc.

//Andreas

Evolutionen som entitet tar ju hänsyn till omgivning och förutsättningar och inskränker sig inte till någon värld där hjälpmedel inte förekommer, utan hjälpmedlen är ett naturligt inslag. Du är mer inne på att evolutionen tar en annan riktning och att förutsättningarna ändras. Jag tycker också det är intressant det du är inne på, har funderat en hel del på det själv, men formuleringen att människan skulle kunna sätta sig över evolutionen funkar inte. Det är omöjligt rent definitionsmässigt som Jerry sa.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
965121
October 17, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

kärnkraft, försvarets vara eller inte vara, upphovsrättslagarna mf

Andreas Galistel
Member
Medlem
965137
October 17, 2005 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Evolutionen som entitet tar ju hänsyn till omgivning och förutsättningar och inskränker sig inte till någon värld där hjälpmedel inte förekommer, utan hjälpmedlen är ett naturligt inslag. Du är mer inne på att evolutionen tar en annan riktning och att förutsättningarna ändras. Jag tycker också det är intressant det du är inne på, har funderat en hel del på det själv, men formuleringen att människan skulle kunna sätta sig över evolutionen funkar inte. Det är omöjligt rent definitionsmässigt som Jerry sa.

Jag var väl inte helt klar. Evolutionen per definition tar hänsyn till förusättningar, mijlö m.m. dom är till vår för/nackdel, men det jag syftade på var snarare just hur vi genom att två klassiskt underlägsna individer kan ge upphov till en tredje ännu svagare individ som faktiskt är ännu sämre lämpad för att överleva.
Survival of the fittest, inte direkt. Men det beror ju som sagt på hur man vrider och vänder på det. Det jag syftade på var den klassiska synen och att man satt sig över denna och på så vis ger upphov till sämre lämpade människor.

//Andreas

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
965176
October 17, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: en tredje ännu svagare individ som faktiskt är ännu sämre lämpad för att överleva.

Sämre lämpad för att överleva var? I vilket sammanhang? Sen vi flyttade ut från grottor och bosatte oss i radhus så spelar inte glasögon nån större roll för vår överlevnad. 😛

Delph1 wrote: Det jag syftade på var den klassiska synen och att man satt sig över denna och på så vis ger upphov till sämre lämpade människor.

Skulle snarare vilja påstå att det är den "klassiska" synen som folk försöker sätta över den sanna synen som inte handlar om överlevnad ute i moder natur under juras-förhållanden. 😛

Mer intressant är det att se till vårt fortplantningsurval, vilket faktiskt styr evolutionen otroligt mycket. Vi har under miljoner år valt kvinnor respektive män som partner utifrån vissa vanliga grundläggande kriterier. Vårt arv har säg programmerat följande i våra gener:

Kvinnor vill ha...
...män som är välbyggda så att männen kan försvara familjen och har förmodligen bra kondition för att leva länge.
...män som är starka ledare så deras familj prioriteras i flocken.
...män som är talangfullt imponerande vilket tyder på intelligens som bl a kan användas i jakt på mat.
...män som är snygga för att...hmmm...ingen jävla aning 😀

och motsvarande för män. OBS! Jag säger inte att ovanstående är någon slags vetenskaplig sanning, utan det jag vill peka på är att "välbyggd=bra jägare" inte har någon betydelse i dagens samhälle, men kvinnor ser ändå välbyggda i regel som klart attraktiva så våra gener har inte hunnit ifatt dagens samhälle på långa vägar. Förvisso spelar fortfarande bra kondition för långt liv och försvar roll osv, men en kul fråga är:

Om alla framgångsrika män kommer bära orangea fleecetröjor, kommer framtidens kvinnor så småningom tända enormt på orangea fleecetröjor?

En annan knorr den här diskussionen kan ta är om naturen verkligen har försvunnit på det sätt man tror, eller om den bara bytt skepnad och kommer inverka hårt på urvalet iaf (läs cancer, AIDS).

Andreas Galistel
Member
Medlem
965205
October 17, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Delph1]en tredje ännu svagare individ som faktiskt är ännu sämre lämpad för att överleva.

Sämre lämpad för att överleva var? I vilket sammanhang? Sen vi flyttade ut från grottor och bosatte oss i radhus så spelar inte glasögon nån större roll för vår överlevnad. 😛

Samhället idag 😉

dreamweaver wrote: [quote=Delph1]Det jag syftade på var den klassiska synen och att man satt sig över denna och på så vis ger upphov till sämre lämpade människor.

Skulle snarare vilja påstå att det är den "klassiska" synen som sätter sig över den sanna synen som inte handlar om överlevnad ute i moder natur under juras-förhållanden. 😛

Vi har alltid en mijö att jobba emot 😉

dreamweaver wrote: Mer intressant är det att se till vårt fortplantningsurval, vilket faktiskt styr evolutionen otroligt mycket. Vi har under miljoner år valt kvinnor respektive män som partner utifrån vissa vanliga grundläggande kriterier. Vårt arv har säg programmerat följande i våra gener:

Kvinnor vill ha...
...män som är välbyggda så att männen kan försvara familjen och har förmodligen bra kondition för att leva länge.
...män som är starka ledare så deras familj prioriteras i flocken.
...män som är talangfullt imponerande vilket tyder på intelligens som bl a kan användas i jakt på mat.
...män som är snygga för att...hmmm...ingen j**la aning 😀

och motsvarande för män. OBS! Jag säger inte att ovanstående är någon slags vetenskaplig sanning, utan det jag vill peka på är att "välbyggd=bra jägare" inte har någon betydelse i dagens samhälle, men kvinnor ser ändå välbyggda i regel som klart attraktiva så våra gener har inte hunnit ifatt dagens samhälle på långa vägar. Förvisso spelar fortfarande bra kondition för långt liv och försvar roll osv, men en kul fråga är:

Om alla framgångsrika män kommer bära orangea fleecetröjor, kommer framtidens kvinnor så småningom tända enormt på orangea fleecetröjor?

En annan knorr den här diskussionen kan ta är om naturen verkligen har försvunnit på det sätt man tror, eller om den bara bytt skepnad och kommer inverka hårt på urvalet iaf (läs cancer, AIDS).

Jag säger inte emot 😉

Att cancer, AIDS, m.m. är naturens sätt att säga ifrån är gärna en diskussion jag tar 🙂

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
965216
October 17, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

*Hur vida vi ska ha ett svenskt försvar?

*Överkonsumption i I-Länder?

*I-Ländernas ansvar gentemot U-Länderna som vi utnyttjat under kolonial tiden?

*Hur vida det är rätt att företag fortfarande utnyttjar länder där folk har det dåligt för att kunna få lägre produktions kostnader genom lägre löner?

*Sverige i EU?

*FI/Feminism?

Där har du några förslag iaf wink

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
965245
October 17, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla djupa och intressanta förslag. Har dock inte så lång tid på mig så jag måste välja något simplare typ "Slopa fribeloppet". Men ni verkar ju ha kommit igång bra med en egen debatt ser jag 🙂

dreamweaver wrote:
...män som är snygga för att...hmmm...ingen j**la aning 😀

För att vi ska bli attraherade såklart och vilja skaffa massa söta bebisar med er! [Image Can Not Be Found] wink

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
965248
October 17, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Bilen i ett miljöperspektiv 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 241
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL