May 17, 2004
hur är de? tror ni på en stark armé? ska vi överhuvudtaget ha en armé?
skriv era tankar här.
jag tycker att i norden ska ha en gemensam armé. att island och norge ska ut ur nato eller att hela norden ska i den som en sammlad tropp (ni kan nog gissa att jag tror på en armé)
November 2, 2001
Jag skulle lätt ta jobb i armeén! Är arbetslös nu och det går så långa perioder imellan man har jobb och finns ju ändå inga jobb som man vill ha, utan man får ta det som finns!
Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w
March 20, 2001
Det många inte tänker på när man funderar på vad vi ska ha försvaret till är att dom(vi) gör sammhället en del tjänster. Vilka är det som ofta är med och hjälper till vid större översvämmningar? Jo, det är några stakars värnpliktiga som får fara dit och sova i tält. Samma sak som min pluton fick göra denna vecka. Vi var till luleå och fraktade grusbilar över till en ö så att dom skulle få ett bättre vägnät där. Visst, många tycker att armén är något som vi inte behöver men en av grunderna för ett land är väll ändå att landet ska kunna hävda sitt eget territorium.
May 17, 2004
Waco wrote: Det många inte tänker på när man funderar på vad vi ska ha försvaret till är att dom(vi) gör sammhället en del tjänster. Vilka är det som ofta är med och hjälper till vid större översvämmningar? Jo, det är några stakars värnpliktiga som får fara dit och sova i tält. Samma sak som min pluton fick göra denna vecka. Vi var till luleå och fraktade grusbilar över till en ö så att dom skulle få ett bättre vägnät där. Visst, många tycker att armén är något som vi inte behöver men en av grunderna för ett land är väll ändå att landet ska kunna hävda sitt eget territorium.
alla kolal på detta åvan
July 8, 2001
jag gör min värnplikt just nu som luftvärnssoldat.
försvaret genomgår just nu en stor förändring mot att bli mer inriktat mot bekämpning av terrorism och internationella insatser. vilket i min mening är mycket positivt.
att påstå att sveriges armé är klen är galenskap. vi har mycket välutbildad personal och modern utrustning, i vissa fall världsledande. plus att vi är ensamma med USA och ett fåtal andra länder om att ha en helt fungerande vapenindustri, vilken i sig självklart ger oss en fördel i ofred. se bara till vår granne Danmark, dom är helt beroende av utlänska leverantörer.
dessutom när man talar om att lägga ner försvaret talar man också om välfärden. vi säljer en heldel utrustning till utlandet och försvaret rymmer en grym massa jobb.
självklart behöver vi vår armé, man vet aldrig vad som kan hända. och vad är grymmare än att ligga med en fet kulspruta och mata iväg 250 skott på ett fåtal sekunder :heart:
om ni står inför valet att göra värnplikten så ta den, ni kommer få göra grejer som får vilket actionrulle som helst att verka mesig!
September 5, 2001
Smirnoff wrote: whah, lumpen är relativt frivilligt o de som gör lumpen håller högre kvalite än dom som gjorde för 10 år sen..
...vet dock många som har mer eller mindre blivit tvugna till att göra den, dom har ju inte så värst roligt, och har man inte roligt då vill man inte lära sig speciellt mycket. Dessa grabbar drar ner på qvalitéten på alla oss när vi är ute i fält. Evigt gnäll, orkar knappt bära sig själva osv.
...tråkigt att det ska bero på var man mönstrar som avgör hurvida man får en bra pluton eller inte!
November 2, 2001
hawkie wrote: Frankrike har ju Främlingslegionen. Varför inte liknande?
Skapa bara en elit, låt de som vill göra lumpen göra den istället för att tvinga folk att göra den!
Håller med fullständigt!
Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w
July 14, 2003
Tycker försvaret ska satsa mer pengar på hi-tech vapensystem och forskning kring dessa (i avskräckande syfte). Likaså signalspaning etc.
Som sagt; krig vinns när man åsamkar fienden alltför stor ekonomisk skada eller allra helst får fienden att förstå att det blir en ekonomisk katastrof INNAN han bestämmer sig för att attackera.
2 Guest(s)