armén i folkets tankar?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
armén i folkets tankar?
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
sp_UserOfflineSmall Offline
755209
October 23, 2004 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

"Sverige har ingen arme" // President G.W.Bush

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
755214
October 23, 2004 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: "Sverige har ingen arme" // President G.W.Bush

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

mm jag hörde det på radion han är en sån fjant bush snackar om saker han inte har en aning om

Caso
Member
Medlem
755216
October 23, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit, iof så är det sant om man ska jämnföra med tex USAs arme, eller kinas hahahaha

fastbullit
Member
Medlem
755217
October 23, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

mm men det var inget tal om det ju, så det är helt irrelevant; vi har en arme hur liten den än är.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
755218
October 23, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: fastbullit, iof så är det sant om man ska jämnföra med tex USAs arme, eller kinas hahahaha

hur många är det kina har nu igen? är väll "bara" 23 miljoner? hur många är det amerika sitter på?

förresten på military.com så finns det en böjd tråd om eu vs america (okey mycket mycket skit snack och jojjigheter) som facktiskt gav mig en kunskap. en ny en. amerika kan invadera europa och vinna. nog liten möjlighet att de skulle lyckas liten men om endast europas länder (vet att den här tråden syftade på eu) och usa skulle sloss så finns ändå changsen att vi skulle bli övertagna. det är sjukt.

sen om vi ska säja saker om terrorister så blir det dem som bränner de stora staterna. ryssland, frankrike, storbrittanien och amerika lär brännas. vänta bara. (läbbig tanke)

fastbullit wrote: mm men det var inget tal om det ju, så det är helt irrelevant; vi har en arme hur liten den än är.

självklart så har vi en fast man måste ju ändå se tanken i hans idiotiska ord. vi har ingen armé som är ett hot mot något land (som kan känna sig hotad altså).

Caso
Member
Medlem
755219
October 23, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

låt oss bara säga att vi blir överkörda inom 1 timme 🙂

Bush har rätt. Sveriges arme kan inte ens skydda en enda stad om det skulle ske ett krig.

Själv har jag haft min militärautbildning här i Sverige. Och av egna erfaranhet så märkte jag att den svenska soldaten är svag i sin tro för sitt land och svag i styrka för att försvara sitt land.

De flesta som gör lumpen är med syfte att vara coola inte för en plikt för sitt land. Jag pratade en gång med en av våra befäl om läget i vår kompani efter att jag märkte stora svagheter i det. Så sa han, Vet du. Jag tror inte ens att vi skulle klara av att försvara Stockholm mer än 2 timmar i ett riktig krig!

Jag har ett tiotal exempel från min lumpartid som kan bevissa att Sverige har ingen arme bara docker klädda i grönt!
Sista dagen innan musk frågade jag mina vänner: "Vem av er kan tänka sig offra sitt liv för Sverige under ett riktigt krig??"

Ingen svarade som jag ville. En talade om att han skylle flytta härifrån, En annan om att han går ner i källaren, En tredje om att han skulle överge sig till fienden. Ja den enda som kunde offra sig för Sverige var jag (DEN ENDA INVANDRAREN)

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
755253
October 23, 2004 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: låt oss bara säga att vi blir överkörda inom 1 timme 🙂

Bush har rätt. Sveriges arme kan inte ens skydda en enda stad om det skulle ske ett krig.

Själv har jag haft min militärautbildning här i Sverige. Och av egna erfaranhet så märkte jag att den svenska soldaten är svag i sin tro för sitt land och svag i styrka för att försvara sitt land.

De flesta som gör lumpen är med syfte att vara coola inte för en plikt för sitt land. Jag pratade en gång med en av våra befäl om läget i vår kompani efter att jag märkte stora svagheter i det. Så sa han, Vet du. Jag tror inte ens att vi skulle klara av att försvara Stockholm mer än 2 timmar i ett riktig krig!

Jag har ett tiotal exempel från min lumpartid som kan bevissa att Sverige har ingen arme bara docker klädda i grönt!
Sista dagen innan musk frågade jag mina vänner: "Vem av er kan tänka sig offra sitt liv för Sverige under ett riktigt krig??"

Ingen svarade som jag ville. En talade om att han skylle flytta härifrån, En annan om att han går ner i källaren, En tredje om att han skulle överge sig till fienden. Ja den enda som kunde offra sig för Sverige var jag (DEN ENDA INVANDRAREN)

detta finner jag komiskt då jag seriöst kan säga att jag mer än gärna hade dött för att försvara fäderneslandet. kan inte säga varför. har alltid bara känt att jag skulle försvara sverige ifall de skulle bli krig. dessutom gillar jag stå på förloraren sida för då får man spöa mycket mer innan man dör ^^

fastbullit
Member
Medlem
755257
October 23, 2004 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote:
[quote=fastbullit]mm men det var inget tal om det ju, så det är helt irrelevant; vi har en arme hur liten den än är.

självklart så har vi en fast man måste ju ändå se tanken i hans idiotiska ord. vi har ingen armé som är ett hot mot något land (som kan känna sig hotad altså).

Men, alltså vi har ingen arme för att attackera och invadera vi har den för att skydda oss utifall att det är nån som attackerar oss, folk som läst om finska vinterkriget vet att man inte behöver så stor styrka goda skandinaver för att ha ihjäl många fiender. 🙂 Aja, för att komma till sak så tror jag att vi skulle klara det ganska bra, att man krigar på hemmaplan är också stor hjälp, sen så höjs moralen bland trupperna när dem försvarar sitt ist för att gå ut och mörda andra för tillsynesvis ingen orsak, vi har också ett tekniskt välutvecklat försvar. Man måste tänka på sånt också, inte bara hur många kan gå ut och dö för oss

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
755258
October 23, 2004 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker man kunde jämna allt som har med arméer att göra med marken. Vem behöver en armé?
"Wee, nu kan vi wastea skattepengar på att göran persson invarderar liechtenstein..."

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
755269
October 23, 2004 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle vi bli överkörda på en timme?
Det miljöer som Sverige har är nog knappast USA föreberedda för/vana vid. Dom får ju inte in några hangarfarty genom kattegatt direkt...väl i skärgården väntar jue amfibieförbanden och dom är RÄTT duktiga på det som gör...skulle nog vilja säga att i skärgårdsmiljö så har inte USA en chans...flygvapnet, dom vinner nog på kraftig kvantitet. Land? Också en kvantitetsfråga dock så hinner nog Sverige scora lite innan det är helt slut. Som sagt, det gäller bara att hålla fighten i skärgården så löser sig resten 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
755271
October 23, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte stor chans att USA skulle attackera oss dessutom.
Kommer Sverige i krig blir det inte i våran livstid...

fastbullit
Member
Medlem
755275
October 23, 2004 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Inte stor chans att USA skulle attackera oss dessutom.
Kommer Sverige i krig blir det inte i våran livstid...

exakt så sa man 1905 och så rustade man ner

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
755278
October 23, 2004 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Amerikanarna kommer att stiga i land och vara lika förvånade som Columbus om dom nu skulle försöka... OMG en ny kontinent! laugh

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
755291
October 23, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ändra "USA" till "angripare" om ni nu så önskar...
Bäst i världen på att strida i skärgårdsmiljö är Sverige!

...när vi talar om att skjuta avancerade robotar/misiler. Kompis gjorde lumpen på LV6 i Halmstad, där var det tal om att de kanske skulle få skjuta en skarp misil, det hände aldrig och förmodligen kommer aldrig att hända. Så än så länge skjuter dom bara barlastat dvs det låter och lyser, inget mer :/ Inte alltför dyrt.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
755300
October 23, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: ändra "USA" till "angripare" om ni nu så önskar...

...när vi talar om att skjuta avancerade robotar/misiler. Kompis gjorde lumpen på LV6 i Halmstad, där var det tal om att de kanske skulle få skjuta en skarp misil, det hände aldrig och förmodligen kommer aldrig att hända. Så än så länge skjuter dom bara barlastat dvs det låter och lyser, inget mer :/ Inte alltför dyrt.

vi drog iväg en HAWK robot så sent som denna månaden, skarp. dessutom levererades det en ny radarenhet till lv6 nyss, 80 miljoner kostar en enhet och hur mycket pengar det kostat att utveckla den vågar jag inte gissa 😛

em
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 373
755301
October 23, 2004 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi kommer inte att vara bäst på strid i skärgården länge till. Snart beslutar de att lägga ner AMF4 här i Gbg och då är hela västkusten fri från försvar i vatten. Så det är fritt fram att se till att fartyg inte når nordens största och viktigaste hamn :S

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
755307
October 23, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: Amerikanarna kommer att stiga i land och vara lika förvånade som Columbus om dom nu skulle försöka... OMG en ny kontinent! laugh

Natthumorn lever...:)

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
755324
October 24, 2004 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

USA har väl aldrig krigat med ett teknologiskt advancerat land förut? Det har alltid varit bönder som motståndare.

Det närmaste "civilicerade" krig vi haft mellan 2 någotsånär jämlika parter är Falklandskriget. Förvissa var Argentina i starkt underläge, men fan att med bara 3 stridsplan och 1(!) excoset (staavning?) robot sänka en Brittisk jagare. =)

USA kan inte bara komma till Sverige och tro att man kan knäppa av GPS sateliterna och sen bomba oss... det fungerar inte riktigt så i vårat land. =)

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
755326
October 24, 2004 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

Hellre en lite men välutbildad yrkesarmé med bra matriel, än den stora koloss vi har nu som bara slukar en massa pengar till ingen nytta...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
755371
October 24, 2004 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: ändra "USA" till "angripare" om ni nu så önskar...

Det beror på att sverige i pirncip är enda landet i världen som har en Skärgård (i princip)

hawkie wrote: ...när vi talar om att skjuta avancerade robotar/misiler. Kompis gjorde lumpen på LV6 i Halmstad, där var det tal om att de kanske skulle få skjuta en skarp misil, det hände aldrig och förmodligen kommer aldrig att hända. Så än så länge skjuter dom bara barlastat dvs det låter och lyser, inget mer :/ Inte alltför dyrt.

Klart man skjuter barlastat. En barlastad robot (misiler finns ej längre innom svenska försvaret) beter sig på exakt samma sätt som en skarp. Skillnade ligger i att en barlastad robot ej detonerar vid målet utan faller helt sonika bara ned. Det finns ingen anledning att skjuta skarpt med robot.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL