May 11, 2005
Den 9/7 på lördan så slog åskan ner i Gunnilse i östra Göteborg och tog min stereo, routern, modemet, farsans dator samt brorsans dator.
Lyckligtsvis så har bara nätaggregatet pajat.
Kunde dock inte leva utan musik så jag knåpade ihop ett litet hemma meck 😀 Går dock bara att spola frammåt 🙁
[Image Can Not Be Found]
December 28, 2004
När åskan var över här hos mig (Göteborg) så hade jag som tur var stängt av datorn och bara väntade...iaf. så hör jag hur alla saker i huset stängs av och sedan sätts på (strömbrytare, tv, datorskärm osv.), betyder det att åskan slog ner i mitt hus eller väldigt nära?
Kollade "säkrings"-skåpet precis efter men inga av knapparna var "nere".
May 11, 2005
Collateral wrote: När åskan var över här hos mig (Göteborg) så hade jag som tur var stängt av datorn och bara väntade...iaf. så hör jag hur alla saker i huset stängs av och sedan sätts på (strömbrytare, tv, datorskärm osv.), betyder det att åskan slog ner i mitt hus eller väldigt nära?
Det tyder på spänningfall, om åskan hade slagit ner i huset så hade inte mycket av det varit kvar =)
blixten slog ner i en elstolpe ca 1 km från där jag bor och tog dessutom med sig husets huvudsäkringar samt 7 säkringar inne i huset.
December 28, 2004
Jeefy wrote: [quote=Collateral]När åskan var över här hos mig (Göteborg) så hade jag som tur var stängt av datorn och bara väntade...iaf. så hör jag hur alla saker i huset stängs av och sedan sätts på (strömbrytare, tv, datorskärm osv.), betyder det att åskan slog ner i mitt hus eller väldigt nära?
Det tyder på spänningfall, om åskan hade slagit ner i huset så hade inte mycket av det varit kvar =)
blixten slog ner i en elstolpe ca 1 km från där jag bor och tog dessutom med sig husets huvudsäkringar samt 7 säkringar inne i huset.
Ah, okej men om man har åskledare, då "finns väl huset kvar"? ;D
May 11, 2005
Collateral wrote: [quote=Jeefy][quote=Collateral]När åskan var över här hos mig (Göteborg) så hade jag som tur var stängt av datorn och bara väntade...iaf. så hör jag hur alla saker i huset stängs av och sedan sätts på (strömbrytare, tv, datorskärm osv.), betyder det att åskan slog ner i mitt hus eller väldigt nära?
Ah, okej men om man har åskledare, då "finns väl huset kvar"? ;D
Tja, man kan ju gardera sig så gått det går men om det verkligen blir en rejäl urladdning, så hjälper inte mycket för det är en JÄÄÄÄVLA kraft i en blixt, om man får säga så.
September 30, 2004
2 Guest(s)