September 19, 2002
Altså, de dära att man inte ska äta innan man ska simma är egentligen väldigt upphausat här i sverige, sånna disskusioner huruvida man inte ska äta existerar itne nån anna stans i världen utan det är bara vi svenskar som har fårr för oss de.. du kan tillochmed fråga en doktor och han säger att de itne e någon fara....
June 30, 2003
Phoenix lord wrote: Altså, de dära att man inte ska äta innan man ska simma är egentligen väldigt upphausat här i sverige, sånna disskusioner huruvida man inte ska äta existerar itne nån anna stans i världen utan det är bara vi svenskar som har fårr för oss de.. du kan tillochmed fråga en doktor och han säger att de itne e någon fara....
japp, så är det.
May 1, 2003
SkuTiDuTi wrote: [quote=HELIX]Om man äter en pool måste man vänta en halvtimma innan man ska simma?
Haha, jätte skojj. "Om man äter en pool måste man vänta en halvtimma innan man ska simma då?
Bara jag som tycker att det var ett ur uselt skämt?"
Om du läser i tråden så ser du att du inte är ensam..
February 21, 2003
SÅ ofarligt skulle jag inte vilja säga att det. När man äter så ökar blodflödet enormt i buken och blodkärlen vidgas. Hoppar man då ner i kallt vatten så kan det vara som att sätta en pinne i ett cykelhjul - det blir bom stopp! Blodkärlen kan dra ihop sig så att blödflödet stängs av för magpartiet och man går temporärt miste om magmusklerna (kramp). Och hur fasen hade ni tänkt att simma utan magmuskler? Det går bara inte, fysikaliskt omöjligt!
Ändå, äter man "lätt" mat och går ner i hyfsat varmt vatten så tror jag inte att det är nån fara. Men hoppar man ner i en vak 10 minuter efter att man käkat en kebabrulle så är det lika bra att leta upp nån fin sanddyna på botten för där kommer man få ligga ett tag i så fall.
November 22, 2001
Ogrebeast wrote: SÅ ofarligt skulle jag inte vilja säga att det. När man äter så ökar blodflödet enormt i buken och blodkärlen vidgas. Hoppar man då ner i kallt vatten så kan det vara som att sätta en pinne i ett cykelhjul - det blir bom stopp! Blodkärlen kan dra ihop sig så att blödflödet stängs av för magpartiet och man går temporärt miste om magmusklerna (kramp). Och hur fasen hade ni tänkt att simma utan magmuskler? Det går bara inte, fysikaliskt omöjligt!
Ändå, äter man "lätt" mat och går ner i hyfsat varmt vatten så tror jag inte att det är nån fara. Men hoppar man ner i en vak 10 minuter efter att man käkat en kebabrulle så är det lika bra att leta upp nån fin sanddyna på botten för där kommer man få ligga ett tag i så fall.
Det är faktiskt helt ofarligt, det är en seglivad myt bara.
Fast att den är seglivad kan bero på att det är relativt nyligen de konstaterat att det inte finns något samband.
Dock vet jag inte hur det gäller i extremfall som det du beskriver.
June 28, 2001
Ogrebeast wrote: SÅ ofarligt skulle jag inte vilja säga att det. När man äter så ökar blodflödet enormt i buken och blodkärlen vidgas. Hoppar man då ner i kallt vatten så kan det vara som att sätta en pinne i ett cykelhjul - det blir bom stopp! Blodkärlen kan dra ihop sig så att blödflödet stängs av för magpartiet och man går temporärt miste om magmusklerna (kramp). Och hur fasen hade ni tänkt att simma utan magmuskler? Det går bara inte, fysikaliskt omöjligt!
that is so cool, myten kanske är större i västvärlden för att vi har mer mat och kallare vatten.
det låter ju rimligt, men jag visste inte att musklerna kunde gå och lägga sig pga snabb nerkylning, och defenitivt inte att man inte kunde simma utan magmuskler.
i lumpen är det många grabbar so måste hoppa i iskallt vatten när det är 30- ute, hurfan överlever do då ?
February 21, 2003
Marron wrote: Hur kan du vara så jäkla bildad i alla ämnen Rutger?
ja, de flesta iaf, sport är väl inte din starka sida 😛
Jäkla Frölunda! :arg: :bash:
Json_81 wrote: Det är faktiskt helt ofarligt, det är en seglivad myt bara.
Fast att den är seglivad kan bero på att det är relativt nyligen de konstaterat att det inte finns något samband.
Alltså, det är inte badandet i sig som är farligt. Det är vattnets förmåga att kyla ner snabbt när blodet i kroppen är så koncentrerat på ett ställe. Kroppen är inte "sig själv" direkt efter måltider, eftersom blodflödet är helt annorlunda. T.ex. om man springer direkt efter maten så får man ju lättare håll. Inte fullt analogt med badandet, men visar ändå att blodflödesomfördelningen har stor betydelse. Om jag badar i kallt vatten direkt efter jag ätit så känns iaf min mage som en sten.
Mind wrote: i lumpen är det många grabbar so måste hoppa i iskallt vatten när det är 30- ute, hurfan överlever do då ?
Enligt argumentet ovan. Blodflödet är jämnt fördelat i kroppen i vanliga fall och reagerar inte då lika kraftigt om man hoppar ner i en vak.
1 Guest(s)