March 10, 2002
Ogrebeast wrote: SÅ ofarligt skulle jag inte vilja säga att det. När man äter så ökar blodflödet enormt i buken och blodkärlen vidgas. Hoppar man då ner i kallt vatten så kan det vara som att sätta en pinne i ett cykelhjul - det blir bom stopp! Blodkärlen kan dra ihop sig så att blödflödet stängs av för magpartiet och man går temporärt miste om magmusklerna (kramp). Och hur fasen hade ni tänkt att simma utan magmuskler? Det går bara inte, fysikaliskt omöjligt!
Ändå, äter man "lätt" mat och går ner i hyfsat varmt vatten så tror jag inte att det är nån fara. Men hoppar man ner i en vak 10 minuter efter att man käkat en kebabrulle så är det lika bra att leta upp nån fin sanddyna på botten för där kommer man få ligga ett tag i så fall.
Du berättar så mycket utifrån så lite. 😉
June 28, 2001
Dehman wrote: [quote=Ogrebeast]SÅ ofarligt skulle jag inte vilja säga att det. När man äter så ökar blodflödet enormt i buken och blodkärlen vidgas. Hoppar man då ner i kallt vatten så kan det vara som att sätta en pinne i ett cykelhjul - det blir bom stopp! Blodkärlen kan dra ihop sig så att blödflödet stängs av för magpartiet och man går temporärt miste om magmusklerna (kramp). Och hur fasen hade ni tänkt att simma utan magmuskler? Det går bara inte, fysikaliskt omöjligt!
Ändå, äter man "lätt" mat och går ner i hyfsat varmt vatten så tror jag inte att det är nån fara. Men hoppar man ner i en vak 10 minuter efter att man käkat en kebabrulle så är det lika bra att leta upp nån fin sanddyna på botten för där kommer man få ligga ett tag i så fall.
Du berättar så mycket utifrån så lite. 😉
tjaaa, har an inte så mkt måste man expandera, inte för att jag vet något om ogres "thing" men det stämmer ju oftast på andra.
January 23, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Steel]Ingen idé å försöka motvisa Rutger för han vinner ändå alltid, det vet jag av livserfarenhet. :arg:
U'hum! *minns* Det var ju ett motbevis som kostade mig namnet "Rutger". 🙄
Just det 😛
Men det är väl ända gången också och det var ju inte jag. 🙄
November 22, 2001
Ogrebeast wrote:
Alltså, det är inte badandet i sig som är farligt. Det är vattnets förmåga att kyla ner snabbt när blodet i kroppen är så koncentrerat på ett ställe. Kroppen är inte "sig själv" direkt efter måltider, eftersom blodflödet är helt annorlunda. T.ex. om man springer direkt efter maten så får man ju lättare håll. Inte fullt analogt med badandet, men visar ändå att blodflödesomfördelningen har stor betydelse. Om jag badar i kallt vatten direkt efter jag ätit så känns iaf min mage som en sten.
Det låter helt rimligt vid sådana förhållanden.
Men gällande förhållande var en pool, där jag antar att det åtminstone är 20-25 grader varmt. Fast med tanke på hur han formulerat frågan kanske det är ett dåligt skämt som många påpekat?
February 21, 2003
Json_81 wrote: Men gällande förhållande var en pool, där jag antar att det åtminstone är 20-25 grader varmt. Fast med tanke på hur han formulerat frågan kanske det är ett dåligt skämt som många påpekat?
Nä då jag tror knappast heller att det spelar nån roll. Jag svarade mer generellt eftersom frågan, som sagt, är väldigt konstigt formulerad.
1 Guest(s)