July 3, 2003
Jag har fått en uppgift av min fysiklärare. Jag ska para ihop dessa 10 ord i par och beskriva sambandet mellan dem:
*Radioaktivitet
*Bindningsenergi
*Fission
*Stråldos
*Fusion
*Massdefekt
*Energikvantisering
*Fotoelektrisk effekt
*Röntgenstrålning
*Balmerserien
Jag har svårt att få ihop alla ord till par... Jag har satt ihop 6 av orden, men har svårt att få ihop de andra 4.
Radioaktivitet - Stråldos
Fission - Fusion
Bindningsenergi - Massdefekt
Några förslag på ord som passar ihop och varför? Tack! 🙂
July 3, 2003
NH|Noddan wrote: fotoelektrisk effekt - röntgen
ett röntgenrör fungerar genom att accelererade elektroner exciterar atomer vilket gör att fontoner slås loss. Detta fenomen kallas fotoelektrisk effekt.
Ok, tackar! 🙂
Nån som kan nåt om balmerserien och energikvantisering också?
July 3, 2003
NH|Noddan wrote: Balmerserien - Energikvantisering kanske?
Är inte balmerserien typ vätets olika exciterade tillstånd eller något liknande?
Jag har faktiskt inte så stor koll på vad energikvantisering är, men Balmerserien är de synliga spektrallinjerna för väte som jag förstått det
November 4, 2001
Energikvantisering - Balmerserien
Fotoelektrisk effekt - Röntgenstrålning
så skulle jag tro att det är.
Energikvantisering menar att energin inte är kontinuerlig, utan det finns vissa steg. Tex är minsta möjliga laddning en elementarladdning, dvs laddningen av en elektron. Man säger att laddningen är kvantiserad.
Balmerserien är väl intensitetsmaxima hos exiterade vätgasatomer, alltså de spektrallinjer väte ger upphov till. Eftersom det krävs en bestämd energi till att excitera atomer borde det höra ihop med energikvantiesering.
När man skapar röntgenstrålning bombarderar man en metallplatta med elektroner. Detta får metallen att sända ut fotoner.
Fotoelektrisk effelt är det omvända, när fotoner slår ut elektroner, så det borde höra ihop.
edit.. jaha, jag kanske ska läsa tråden innan jag svarar... nåja nu när jag skrivit allt får det likaväl stå kvar 😉
July 3, 2003
Spannen wrote: Energikvantisering - Balmerserien
Fotoelektrisk effekt - Röntgenstrålningså skulle jag tro att det är.
Energikvantisering menar att energin inte är kontinuerlig, utan det finns vissa steg. Tex är minsta möjliga laddning en elementarladdning, dvs laddningen av en elektron. Man säger att laddningen är kvantiserad.
Balmerserien är väl intensitetsmaxima hos exiterade vätgasatomer, alltså de spektrallinjer väte ger upphov till. Eftersom det krävs en bestämd energi till att excitera atomer borde det höra ihop med energikvantiesering.När man skapar röntgenstrålning bombarderar man en metallplatta med elektroner. Detta får metallen att sända ut fotoner.
Fotoelektrisk effelt är det omvända, när fotoner slår ut elektroner, så det borde höra ihop.edit.. jaha, jag kanske ska läsa tråden innan jag svarar... nåja nu när jag skrivit allt får det likaväl stå kvar 😉
Najs, tack! 🙂
1 Guest(s)