February 3, 2004
Hejsan!
Har kanske som många andra en grym fobi för att stå och hålla tal inför en folksamling. Nu har vi denna uppgiften i skolan och tänkte göra något annorlunda, förr har jag alltid hållt mig borta. Varit hemma under dessa dagarna och även hållt mig borta från läraren... Dumt.
Iallafall, tänkte jag bryta min trend och för en gångsskull hålla ett tal, jag vill inte stå och hålla ett tal som ett "Bröllopstal" eller liknande utan vill göra det till mer utav stand-up-comedy.
Nån som har tips? Länkar osv, på vart man kan lära sig detta?
Det får handla om vad om helst och skall vara 3-5 minuter, jag har funderat starkt på att hålla ett tal om bajs eller en riktig brakfylla.
Jag har en passion för bajs, låter säkerligen dumt men jag älskar att bajsa och diskuterar gärna bajs på en "seriös" nivå. (jag är inte skadad, men jag bajsar cirka 4-5 gånger om dagen och är glad för det..)
Kom med tips, man kan ju göra det sjukt roligt..
Med vänliga hälsningar
keffo
August 9, 2003
När jag gick retorik så höll jag ett argumenterande tal och ett festtal. Båda var väldigt komiska. Det argumetnaraden var om ketchup. och det andra var ett hyllningstal till mig själv. Ett knep som är väldigt bra är att få publiken att tro at du talar om något anant än vad ditt tal handalr om. Säg itne förren en fjärdedel elelr tredjedel in på talet, det gör så att publiken håller sig alert och lyssnar. Inledningen är den viktigaste delen, tycker jag, försök att hålla den så intressant som möjligt så ingen bara sommnar. =) Jag är ärligt talat ingen vidare talare, elelr åtminstånde så tycker jag itne om att stå oh tala inför människor men det är bara att bita ihop och köra på, det märks inte att man är nervös och lite osäker. Försök att skriva ett annorlunda tal så att man komemr ihåg innehållet och itne framförandet =)
Det är mina tips i alla fall... Lycka till
1 Guest(s)