Att hyra ut en bostadsrätt i 2.5 år?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Att hyra ut en bostadsrätt i 2.5 år?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 16, 2010 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla kunniga!

I dagsläget äger jag en bostadsrätt 15min utanför GBG och jag kommer eventuellt att få/ta ett jobb i Italien som varar i 2.5 år. Då skulle jag helst hyra ut min lägenhet istället för att sälja, för att veta att jag har någonstans att återvända till när tiden är slut.

Men här är problemen:

Jag har ingen aning om hur sånt fungerar. Får jag hyra ut så länge?

Det där med "skälig hyra". Om jag låser min låneränta till 3 år och tar ut hyra+låneränta", är det skällig? Jag söker inte att gå plus, jag söker att göra allt lagligt och att ha kvar mitt hem.

Vart/Hur gör jag det? Om något går sönder, i stil med diskbänk eller whatever, vem är det som betalar? Jag eller den som hyr? Antar det beror på kontrakt.

Finns det någonstans man kan vända sig för att få hjälp?

Tack på förhand.
/Arcade

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1241340
January 16, 2010 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

I begreppet "skälig hyra" tolkar jag in vad en liknade lägenhet hade kostat att hyra i samma område och inte automatikst vad du kallar "hyra+låneränta" dvs föreningens månadsavgift samt låneränta(+ev amortering)

Du äger lägenheten och det däri. Hyresgästen slår då sönder något som är ditt. Samtidigt går saker sönder och nöts av användande. Så man kan nog inte få allt ersatt.
Kolla om det inte står nåt vettigt i hyres/hyresgästlagen om det.

Hur man skriver kontrakt: http://www.google.se/search?hl.....f&oq=

Annars borde nån mäklare eller jurist kunna hjälpa dig.

Eller så säljer du och stannar kvar i Italien för matens, fotbollens och de orakade brudarnas skull. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1241343
January 16, 2010 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: Eller så säljer du och stannar kvar i Italien för matens, fotbollens och de orakade brudarnas skull. 🙂

Lågkvalitetens förlovade land 😛

//Andreas

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1241346
January 16, 2010 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: I begreppet "skälig hyra" tolkar jag in vad en liknade lägenhet hade kostat att hyra i samma område och inte automatikst vad du kallar "hyra+låneränta" dvs föreningens månadsavgift samt låneränta(+ev amortering)

Samma tolkning har jag gjort av det också. Samt vet jag vad några kompisar betalar för bostadsrätter dom hyr i andra hand.Det är som du säger, dvs marknadshyror på vad motsvarande hyresrätt kostar i månaden.

Kizo
Member
Medlem
1241347
January 16, 2010 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Samma tolkning har jag gjort av det också. Samt vet jag vad några kompisar betalar för bostadsrätter dom hyr i andra hand.Det är som du säger, dvs marknadshyror på vad motsvarande hyresrätt kostar i månaden.

Ah, men det verkar fair. Får bara hoppas jag inte har insanely hög hyra då. Hur tar man reda på det? Finns det någon enhet man kan kontakta för sånt? Eller ska jag uppskatta själv, sätta ett pris och sedan hoppas att hyresgästen inte anmäler?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1241349
January 16, 2010 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Ah, men det verkar fair. Får bara hoppas jag inte har insanely hög hyra då. Hur tar man reda på det? Finns det någon enhet man kan kontakta för sånt? Eller ska jag uppskatta själv, sätta ett pris och sedan hoppas att hyresgästen inte anmäler?

Kommunens hyresbolag på orten?

Här på min ort så står genomsnittshyran för en viss typ av lägenhet på ett visst område på deras hemsida.

http://www.salabostader-ab.se/.....bsberg.php

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
1241353
January 16, 2010 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte att man hyr ut sin lägenhet, speciellt inte under långa perioder. Bostadsrättsföreningen vill att ägaren bor där. Det här med att hyra ut lägenheten innebär också att du i princip blir hyresvärd! Om det är något fel med lägenheten så måste du se till att det åtgärdas, precis som om det hade varit en hyresrätt.

Hyresgästen har alltså många rättigheter och kan vända sig till hyresgästföreningen. Eftersom du är en privatperson så är du mer sårbar än en bostadsrättsförening är. Inte ens bostadsrättsföreningar vill hyra ut lägenheter! Man anser att det är för besvärligt och ej vinstgivande att agera hyresvärd. Det har ju till exempel skrivits en hel del i tidningarna om äldre personer boende i hyresrätter i bostadsrättsföreningar och att de upplever att man vill bli av med dem.

Hur ska du dessutom kunna hålla koll på lägenheten och vara tillgänglig när du bor i Italien? Allt möjligt kan ju uppstå som kräver din omedelbara närvaro. Det är till och med möjligt att du får problem om hyresgästen inte är nöjd och vänder sig till hyresgästföreningen.

Sen är en annan grej att det blir ju inte precis någon vinstaffär, vilket du har uppgett att du inte förväntar dig, dock måste du ju räkna in slitage och annat också. Hyresgästen kommer ju inte nödvändigtvis vara speciellt försiktig om lägenheten. När du kommer tillbaka efter en lång tid så kan lägenheten vara mycket sliten och du kan behöva renovera den.

Kizo
Member
Medlem
1241354
January 16, 2010 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Bah! 🙁
Jävla krångel med allt hela tiden. Någon som vill köpa en lägenhet i GBG? 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1241372
January 17, 2010 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla med bostadsrättsföreningen och med hyresgästsförningen så borde du ju få all info du behöver.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1241590
January 20, 2010 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Bah! 🙁
j**la krångel med allt hela tiden. Någon som vill köpa en lägenhet i GBG? 😛

Har svårt att tro att det är svårare att hyra ut än att sälja 😉

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1241592
January 20, 2010 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Hyran ska vara "brukshyra", alltså samma hyror som allmännyttans hyror ligger på i samma område med lägenheter i samma storlek/skick som nämnts tidigare. Spelar ingen roll om du har lån osv, så det kan t.o.m. bli förlustaffär för dig, men så är det. Överhyror är riskabelt eftersom man kan anmäla överhyror i efterhand och få ersättning retroaktivt.

2. Generellt gäller max 2 år med ett godkännande från föreningen ett år i taget. Anledningen till 2 år är att besittningsrätten kliver in då och skapar en riktigt knepig situation, men i andrahandskontraktet bör din hyresgäst avsäga sig besittningsrätten. De sista 6 månaderna får du förhandla med din förening. 🙂

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1241593
January 20, 2010 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit i och hyra ut i andra hand utan skriv in personen som inneboende.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1241988
January 25, 2010 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Skit i och hyra ut i andra hand utan skriv in personen som inneboende.

Då kan ju den personen vägra lämna bostaden när dessa 2.5 åren har gått? Och bo kvar så länge det passar.
Eller har jag fel?

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1242010
January 25, 2010 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Då kan ju den personen vägra lämna bostaden när dessa 2.5 åren har gått? Och bo kvar så länge det passar.
Eller har jag fel?

Den risken finns väl om man inte skriver avtal, vilket borde gå?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1242175
January 27, 2010 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga vart är du på väg?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1242179
January 27, 2010 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ah. Detta är intressant, och farligt.

Först och främst måste man cleara med sin förening att det är OK att hyra ut så länge som det är tänkt. Får man grönt ljus så tänk på följande.

1. Skriv ett ordentligt kontrakt, allt som gäller ska stå tydligt, vad som finns, vad som inte finns, vem som står för vad. Finns bra mallar att tillgå, följ dom.

2. Intervjua många hyresgäster, ta inte första bästa, det finns otroligt många pundare och bedragare därute som kommer strula nått oherhört, sena betalningar, inga betalningar, delade betalningar, skitsnack som "jag kan lägga nytt golv om jag slipper hyra denna månad..." "jag ska bara..."

3. Ta förfan inte ut för hög hyra, du MÅSTE ligga inom allmännyttans gränser för hyra, detta har ingenting att göra med avgift+ränta+amortering, har du en dyr lägenhet så kommer du nog gå back. Alla positiva egenskaper lägenheten har räknas dock in, kvalitet på vitvaror, parkett, golvvärme, klinkers i hall, byggnadsår, tvättmaskin, tumlare, värmeskåp, osv. Kolla gärna med hyregästföreningen innan. Hyresnämnde är nämligen stenhårda och all överhyra du tagit ut går att få ut retroaktivt, så när du säger upp din hyregäst kan du nästan räkna med att han kollar med hyresnämnden om det finns några pengar att mjöka dig på.

Jag har varit med om att både få betalt, och att få betala, så kolla noga, se det inte som ett sätt att tjäna pengar, för det är det garanterat inte.

Tänk också på att alla möbler/grejer kommer kännas äckliga när du kommer hem, så du kommer nog vilja göra dig av med det mesta 😛 även om hyresgästen i sig själv inte är äcklig så är ju grejerna använda, och det är alltid lite ledsamt.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
1242383
January 29, 2010 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker att med denna stora bostadsbrist så borde det vara lättare att hyra ut. Vem vill hyra ut sin lägenhet med dessa villkor?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1242389
January 30, 2010 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Jag tänker att med denna stora bostadsbrist så borde det vara lättare att hyra ut. Vem vill hyra ut sin lägenhet med dessa villkor?

Heh. Varför tror du det finns en bostadsbrist, en svart marknad och inte så mycket brist på i sort sett nåt annat i samhället?

Skulle det finns detaljerade regler på vem som fick köpa vilken typ dasspapper och till vilket pris och kvalitè skulle det 1) aldrig finnas papper när man skitit 2) det uppstå en svart marknad för rövslickare.

Sälj den och hoppas på priserna går ned? Man kanske inte ska inte ha en massa pengar bundna i onödan. Du kanske vill flytta nån annanstans sen?

Androids
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
1242401
January 30, 2010 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

och om den är möblerad får man hyra ut till högre pris 😀

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1242414
January 30, 2010 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Androids wrote: och om den är möblerad får man hyra ut till högre pris 😀

Handlar väl bara om några hunkor.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 185
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL