January 12, 2004
Alla människor har olika gränser för hur mycket dom tål.
Det som en del klarar av, till synes galant, kan knäcka andra och vice versa.
Att slå sig för bröstet och säga:
”Jag hade en hemsk uppväxt, trasiga leksaker och betongklumpar i sandlådan. Och se på mig, jag är normal och frisk.”
Hjälper ingen, det säger inte heller något om den personen som mår dåligt eller gör vissa saker.
Man bör däremot ta med sina egna erfarenheter och hjälpa andra, eller hålla sig borta om man inte klarar av det.
För är det något man inte bör göra, är att glömma bort hur dåligt man mådde själv, och glömma bort hur jobbigt det var.
Det är även allmänt känt att tjejer i tonåren mår sämre än killar i tonåren.
Det är t.ex. sex ggr fler tjejer som tvångsvårdas än killar inom psykvården.
Har man dessutom passerat den gränsen som finns genom att börja rispa, så finns det en överhängande risk att dom går längre och längre.
Det kan sluta i ett självmord.
Att kalla dom som gör detta för ”ATTENTION WHORE”, visar mer om den personen, än om den som gör detta mot sig själv.
Dom som skär sig kan ha svårt att prata om ångest och känslomässiga behov.
Att rispa sig ger en lättnad från spänning och ångest. Flickorna vill få ut denna inre ångest genom att på egen hand skapa en fysisk smärta.
Att rispa sig tar bort tomhetskänslan. Flickorna vill känna att de lever och genom att skära sig blir kroppens existens påtaglig.
En flickroll som leder till dålig självkänsla och ökad stresskänslighet.
Traumatiska uppväxtförhållanden eller att flickorna utsatts för övergrepp.
Självdestruktiva beteenden är inte detsamma som självmordsförsök. Att rispa sig behöver inte betyda att man önskar dö, det är snarare ett slags kortslutningsignal...
January 12, 2004
År Antal döda i självmord Antal vårdade i sluten vård till följd av självmordshandling
År - döda - Personer i sluten vård
1970 25
1971 15
1972 15
1973 24
1974 14
1975 22
1976 26
1977 16
1978 14
1979 13
1980 17
1981 11
1982 21
1983 16
1984 10
1985 18
1986 22
1987 14 522
1988 15 470
1989 16 537
1990 17 472
1991 25 471
1992 15 414
1993 9 447
1994 17 535
1995 20 543
1996 21 563
Fr o m 1987 omfattar Socialstyrelsens Patientregister uppgifter från den slutna vården vid landets samtliga vårdinrättningar
January 12, 2004
Pojo wrote: Men det beror ju en del på att alla har olika värderingar,
Vissa kanske tycker en sak är vardagsmat och en stadsfjolla tycker detta år nåt allvarligt osv.
Visst kan man ha det.
Men har man den rätten att häckla någon som mår dåligt över nåt man själv tycker är en struntsak?
February 16, 2004
obelix wrote: [quote=Pojo]Men det beror ju en del på att alla har olika värderingar,
Vissa kanske tycker en sak är vardagsmat och en stadsfjolla tycker detta år nåt allvarligt osv.
Visst kan man ha det.
Men har man den rätten att häckla någon som mår dåligt över nåt man själv tycker är en struntsak?
Nej menar inte så men det finns de som överreagerar på struntsaker och de slutar folk att lyssna på när de överreagerar hela tiden.
Paralell: räven kommer,,,,, har säkert alla hört.
January 28, 2004
January 12, 2004
KorSpo wrote: Wannabe-keffing tråd alltså men men... Jag fattar inte vad denna tråd går ut på? Att vi ska ta tjejer som skär sig på allvar? Det gör väl alla normala killar
Tyvärr så gör inte alla det, det finns dom som reagerar och beter sig som keffing skrev i sin tråd (nu säger jag inte att han gör så i verklligheten dock).
Det har hänt mer än en gång att ett sånt bemötande har slutat i ett fullbordat självmord.
Vilket hade kunnat undvikas om bemötandet varit ett annat.
December 31, 2001
Sådana här trådar ger alltid sådan otrevlig stämning i forumet.
Obelix kan man tvinga in folk till tex psykolog eller likandne ? I fall man ser att en tjej har skurit sig så borde det ju vara en bra ide att säga till föreldrarna och låta ungen få ordentlig hjälp av en expert.
August 25, 2001
Jag har mina aningar om vad Obelix vill framföra med den här tråden. Ta en titt på den här sidan om Maslows behovspyramid och lägg märke till vilka behov som finns innom bristbehovs området!! Maslow. Om man inte kommer över bristbehovs gränsen kommer man inte utvecklas speciellt mycket som person och efter ett tag kan man börja bete sig som keffings kompis, eler på andra och mycket värre sätt.
September 28, 2003
obelix wrote: [quote=fastbullit]obelix varför dra upp detta igen? känns bara onödigt
På vilket sätt?
För att det råder delade meningar om hur man ska agera, och du vet det. Finns ingen som helst mening att dra upp detta igen. Du har uppenbarligen gjort denna tråden bara för att keffing tydligen inte orkade med att "tjafsa" med såna som tyckte att man skulle ta det hela mer allvarligt. Eller för att du ville predika om att man skulle ta hormonstinna tjejer i tonåren som inte riktigt vet vad dem vill förutom att bevisa sin egen existens på allvar. Ja man kanske kunde ta dem mer på allvar men då skulle ju flera börja med dessa fasoner och då har man ett större problem. Jag anser kanske att det skulle vara på sin plats att klappa iväg en tjej med detta beteende till psyket, men då kanske man skulle förvärra situationen med att hon ser sej själv som ett psykfall och att självförtroendet försvinner som sanden ur en sil eller något liknande. Tjejer som håller på med sådana grejer är tillräckligt gamla att veta vad konsekvenserna kan vara, och om de vill riskera liv och lem för att känna att nån bryr sej är det dem som fått det hela om bakfoten.
April 14, 2002
Callister wrote: Jag har läst den andra tråden nu och jag har precis fått det bekräftat vilka tokstollar vissa personer verkligen är. Men istället för att håna dom ska jag önska dom lycka till i livet
Tack du! 😉
Självklart finns det personer som skär sig (verkar vara det vi har tagit upp mest) som gör det för att de mår otroligt dåligt. Men åandra sidan så finns det också de som gör det för att kunna visa upp det och sen ska alla tycka så synd om dem. Självklart behöver båda hjälp men fall nummer ett en helt annan hjälp än fall nummer två.
September 28, 2003
Marcan- wrote: [quote=Callister]Jag har läst den andra tråden nu och jag har precis fått det bekräftat vilka tokstollar vissa personer verkligen är. Men istället för att håna dom ska jag önska dom lycka till i livet
Tack du! 😉
Självklart finns det personer som skär sig (verkar vara det vi har tagit upp mest) som gör det för att de mår otroligt dåligt. Men åandra sidan så finns det också de som gör det för att kunna visa upp det och sen ska alla tycka så synd om dem. Självklart behöver båda hjälp men fall nummer ett en helt annan hjälp än fall nummer två.
jag vill klargöra för alla att min post gäller grupp nr 2
January 12, 2004
fastbullit wrote: [quote=Marcan-][quote=Callister]Jag har läst den andra tråden nu och jag har precis fått det bekräftat vilka tokstollar vissa personer verkligen är. Men istället för att håna dom ska jag önska dom lycka till i livet
Tack du! 😉
jag vill klargöra för alla att min post gäller grupp nr 2
Och ni kan avgöra vilka som "bara" vill ha uppmärksamhet, och vilka om behöver omedelbar hjälp?
3 Guest(s)