March 27, 2003
Hejsan!
Det börjar bli dags att söka till högskolan... Jag har tittat ut några utbildningar på Chalmers men hur funkar det igentligen med antagningen?
Söker man flera utbildningar eller bara en?
Var får man tag i blanketter etc?
Sen måste man väl ha en bostad, vad finns det för olika bostadsköer?
November 27, 2003
Söker du program söker du via VHS och du söker flera program där du söker den helst vill in på högst upp och sedan i fallande ordning.
//Andreas
November 26, 2002
din syo lär ha blanketter, men det går som sagt även på internet.
du kan söka 12 utbildningar om jag inte minns fel, och som delph1 säger får du det val som du satt först som du kommer in på
ska du ha bostad är det bara att leta upp alla hyresvärdar i hela stan och skicka in intresseanmälan eller motsvarande.
om du är relativt säker på att komma in så gör det genast.
jag sökte i januari, och i april eller om det var slutet av mars fick jag napp. iofs var jag redan antagen sen ett år tillbaka pga värnplikt, men har du bra betyg så kan du leta bostad ändå =)
October 7, 2002
Som Öwall säger, speciellt om du vill plugga i Göteborg. Sök lägenhet. Helst för ett halvår sen... 😉
Annars så är det bara att söka via VHS precis som redan sagts ovan (antar att det är program som är intressant, i varje fall är det det enda som går att söka direkt efter gymnasiet på Chalmers)
November 5, 2001
http://www.sgsbostader.com (Störst på studentbostäder)
http://www.studenthemmet.com (Mycket andrahand)
http://www.chalmersstudentbostader.se (Dyrt men bra läge)
http://www.bygg-gota.se (Dom jag hyr av nu)
http://www.boplats.se (Samlingsplats för olika lägenheter)
Om du inte får tag i någon sista-minuten-lägenhet lär du nog få inrikta dig på att bo i andrahand tillsvidare. Har stått i kö hos SGS i ett år men har fortfarande lång kö framför mig om man inte vill bo alltför långt från skolan.
July 27, 2002
Öwall wrote:
det kan man ju göra, men det är jäkligt kul, så man missar ju en del.
Ja det är säkert kul om man nu har turen att intressera sig för något som man har chans o jobba med.
Arny wrote:
Å bara sitta på NH hela dagarna.
Nä, läsa är bra mat. Om man inte gillar just läsbiten finns det massa annat man kan göra också. Dricka billig öl t.ex.
Jag gör ingetdera.
Coore wrote:
Javisst, man kan ju strunta i att plugga och intala sig själv att man ska bli rik på pyramidspel istället.Ett sista tips är att ge fasen i så korkade inlägg som det där...
Vem har sagt det?
Syftet med mitt inlägg var att man kmr inte få något jobb bara för man studerat.
Ett sista tips är att ge fasen i att dra förhastade slutsatser som vår alles forumadmin.
July 27, 2002
Öwall wrote: det är klart att det inte är säkert att man får jobb bara för att man har studerat, men chanserna ökar iallafall.
Inte nödvändigtvis.
Om man har juris examen och söker jobb på posten så blir man nekad för man är överkvalificerad. Ett annat exempel är om man söker jobb på mcdonalds om man är civilekonom eller motsvarande. Detta har hänt folk i min närhet men det är bara exempel för o svara på ditt inlägg, självklart är det bättre med en utbildning i de här fallen ändå.
November 5, 2001
Adam wrote: Sen verkar dom som om man inte kan ställa sig i kö förrän man är antagen på en utb/kurs/program, lite moment 22 i mitt fall...
Jodå det går. Bara att fylla i vilken kurs du planerar att läsa och när. Så funkar det på både SGS och Chalmers Studentbostäder som är de enda två i Göteborg jag vet som tillämpar kösystem.
November 26, 2002
Callister wrote: [quote=Öwall]det är klart att det inte är säkert att man får jobb bara för att man har studerat, men chanserna ökar iallafall.
Inte nödvändigtvis.
Om man har juris examen och söker jobb på posten så blir man nekad för man är överkvalificerad. Ett annat exempel är om man söker jobb på mcdonalds om man är civilekonom eller motsvarande. Detta har hänt folk i min närhet men det är bara exempel för o svara på ditt inlägg, självklart är det bättre med en utbildning i de här fallen ändå.
beror väl helt på vilket jobb man söker på posten.
de har säkerligen någon sorts jurist anställd.
men ok, om man har som mål att dela ut post eller vända burgare så ska man göra det samtidigt som man studerar, inte efter.
January 4, 2001
Callister wrote: [quote=Coore] Javisst, man kan ju strunta i att plugga och intala sig själv att man ska bli rik på pyramidspel istället.
Ett sista tips är att ge fasen i så korkade inlägg som det där...
Vem har sagt det?
Syftet med mitt inlägg var att man kmr inte få något jobb bara för man studerat.
Ett sista tips är att ge fasen i att dra förhastade slutsatser som vår alles forumadmin.
Om du inte vill att folk ska dra förhastade slutsatser så får du väl försöka att komma med inlägg som är lite mer innehållsrika än det där?
Det är klart att det inte är 100% säkert att du kommer få ett jobb bara för att du har pluggat, men å andra sidan är det nästan 100% säkert att du inte kommer få det om du inte har pluggat.
Nu menar jag inte jobb på McDonalds utan jobb som kräver en utbildning.
Jag tycker fortfarande att ditt inlägg var onödigt, för det har ju ingenting med tråden att göra? Han frågar hur man går tillväga för att söka högskola, han ber inte om råd hurvida han ska utbilda sig eller inte.
May 19, 2002
Hmm, jag är lite fundersam över det här med valet. Jag funderar på att anmäla mig till en drös olika program. Men kommer jag kunna bli antagen till alla program jag söker, eller är det så att om jag blir antagen på första handsvalet kan jag inte välja mitt andra hansval? Hänger ni med hur jag menar?
November 27, 2003
phantom wrote: Hmm, jag är lite fundersam över det här med valet. Jag funderar på att anmäla mig till en drös olika program. Men kommer jag kunna bli antagen till alla program jag söker, eller är det så att om jag blir antagen på första handsvalet kan jag inte välja mitt andra hansval? Hänger ni med hur jag menar?
Om du blir antagen så stryks alla sökningar som du rankat lägre, men man kan göra sökningar i efterhand och det var så jag kom in där jag gjorde 😉
//Andreas
1 Guest(s)