November 29, 2003
Jag har varit arbetslös i x antal månader nu.
Jag har funderat lite på att starta ett eget företag.
Så här ska det "se ut" ungefär.
Tjänster.
Sälja chip till tv-spel
montera - installera chip
Sälja tv-spels konsoller
Sälja spel till pc samt tv-spels konsoller
Köpa och sälja begagnade tv-spel pc-spel
Köpa och sälja begagnade konsoller
Köpa och slja reservdelar till konsoller
Sälja tillbehör till konsoller
Anställda:
2st
övrigt:
Säljer över hela landet via beställningar över internet samt telefon.
Sedan diverse dator saker men det skall mest vara för tv-spel.
Här i stan så ska man köpe ett tv-spel eller liknande så finns det bara en affär och det är en datoraffär. Tror knappast dom chippar, sedan så gör dom ej reklam för tv-spel.
Så i en stad med 15k invånare i hela kommunen tror ni det skulle fungera?
Hur fungerar det med bidrag osv.
Jag ska börja med att göra en budget, så jag vet ~hur många spel eller chippningar vi lär sälja. Tänkte driva företaget i grannkommunen, Hedemora kommun är ca 10-15k imv¨nare och Avesta är störrer så har bytt till Avesta. Men HUR gör man en marknadsundersökning?
Måste man ringa halva stan?
November 29, 2003
Du vi snackar Avesta inte i Stockholm.
Jag kommer inte enbart lita mig på internetförsäljninge.
Visst den är viktig, men den är mest en bonus samt för att folk ska kunna få bättre perspektiv på företaget samt mer spridning av reklam.
Så jag tror jag kan konkurera ut konkurenterna som ligger i närheten, jag vet iofs ingen här i närheten som chippar tv-spel. Så jag tror att vi har en fördel där.
January 6, 2004
whak
Du Måste tänka på att om du har ett företag så måste du betala skatt,
Deklarera och även marknadsföra din verksamhet, klarar du av att stå på fötter i 6månader så tror jag du grejar det annars är det bästa att du i god tid lägger ner.
Planera först och Agera efteråt , tänk både positivt och negativt.
November 29, 2003
LuckyLuke wrote: Tycker det låter som du sattsar på förmånga saker, speciellt på så få anställda.
Hade väl varit bättre om du körde på en inriktning. Då kan du säkert pressa priser.
Vadå för många saker?
Vi kommer mest hålla på med chippning och andra modifikationer.
Sedan kommer vi ha spel och tillbehör. Så jag tror på den iden.
Chippning är fortfarande tillåtet i Sverige, även om det blir lag på att företag inte får installerra dom så tror jag dom kommer få sälja dom.
Ungefär som trim till mopeder.
November 29, 2003
.doedels wrote: Personligen skulle jag aldrig lämna in boxen till någon annan när det är hur lätt som helst att löda själv.
Men å andra sidan är ju inte alla tekniska underbarn 😉
Hur många tror du inte säger "jag skulle aldrig lämmna in min bil för avgassystems byte"?
Det finns en del som inte är så tekniska, men jag tror endå att vi kan sälja chippet till dom. Man kan välja att antingen bara köpa chippet eller köpa det + att få det monterat.
Skulle tro att om du inte sitter inne med eget startkapital är det kört..
Har svårt att tänka mej att du får bidrag till att starta en sådan verksamhet+att ha 2 anställda direkt??
Räkna med att du måste dra in 90-100 papp/månad för att du och dom anställda då ska kunna ha en anständig lön..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 14, 2004
Vill inte vara elak,men det låter som du helt plötsligt (!) Jag vet vi öppnar en butik! och inte riktigt tänkt på hur mycket som kan gå fel. det jag skulle beräkna på FÖRST är hur mycket du skulle gå back ifall det skulle gå åt helvete. börja därifrån. Skadereglering är extremt viktigt.
fast vad vet jag... säger bara som jag hade gjort. har ingen utbildning i detta 🙂
Lycka till!
Var naturligtvis tvungen att räkna lite på det..
Låt säga att du tjänar 500:-/Chippad X-Box..(Ingen inblick i vad en sån operation kostar)
Det innebär att du+1 st anställd skall tillsammans chippa 6 st X-boxar om dagen, 21 dagar i månaden enbart för att få ut en lön på ca:15 000:- rent.
Sen har du ju arbetsgivaravgift, försäkring, ev lokalhyra mm att dra ihop pengar till..
Så räkna med att få chippa runt 8-10 X-boxar/dag om det ska gå ihop..Och det med bara dej och 1 st anställd.
*Edit*
Är i startgroparna att starta ett eget företag, att reparera, serva och bygga "skräddarsydda" datorer på beställning..
Har lokaler i princip gratis eftersom jag har ett stort rum i källaren till förfogande.
Men jag är ännu inte övertygad om att det kommer att gå ihop, och jag kör ensam.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
whak wrote: Så om man är 2st så lär man dra in 90-100 papp?
Det har då inte jag påstått..
Klura lite över hur många X-Boxar ni ev kan få chippa /dag./Mån..
Utgå sedan från det och se hur många anställda du ev skulle kunna ha råd med.
Alltså hur stor efterfrågan är på dina tänkta tjänster..
Jag tycker det är kul att folk tar initiativ att starta egna saker, men det är lätt att bli blind när man sitter och lurar sej själv med halvdana glädjekalkyler..
Prata med någon på AF, dom brukar oftast ha någon som hjälper till lite med ev uträkningar och kalkyler....
Man ska ju kunna leva på det också.
Lycka till.
*Edit*
Gör gärna minst 3 st kalkyler,,En optimist, en verklighetsförankrad, och en för jäkligt dåliga tider..
Kan du klara dej med pengarna du drar in enligt den "jäkla dåliga tider"-kalkylen, ja då är det bara att förbereda start av firman.
Men tänk på att vara ärlig mot dej själv när du kalkylerar.
1 Guest(s)