July 18, 2003
Tycker det låter som en bra idé, men du kanske ska fundera på att försöka att driva det hemmifrån till en början och bara sälja över internet och telefon.
Detta medför ju att du slipper ha en hyra extra för butiken. En tanke bara, hoppas att det löser sig.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
November 29, 2003
Mjo, men sedan har man ju spel, låt säga att på en vecka säljer man 10st Halo2 spel. Då har vi runt 6k bara där. Sedan konsoller är ju inte gratis.
Så det är efter en budget man kan se om det kommer hålla eller inte. Hmm hemma bor hos morsan så vet inte riktigt OM det skulle hålla. Skulle iofs vara ganska skönt.
whak wrote: Mjo, men sedan har man ju spel, låt säga att på en vecka säljer man 10st Halo2 spel. Då har vi runt 6k bara där. Sedan konsoller är ju inte gratis.
.
Hur mycket hade du tänkt sälja dom för??
Kom ihåg att du betalar för inköpen också, det är inte bara inkomster..
Låt säga(Har ingen aning om vad spelen kostar) att du får köpa in spelen för 250:-/st, ska du tjäna 6000:- på dom, så måste du ta först 250:-x10=2500:-, plussa på så du tjänar 6000:-..Du måste alltså prissätta spelen så du får in 8500:- för dem..
Det gör 850:- stycket..
Menar du sen att det skulle bli 6000:- i ren förtjänst efter skatt, ja då måste du ta ungefär det dubbla för spelen...Dvs 1700:- för spelet Halo2..
Låter det vettigt??
Skulle tro att du sitter med 10 spel på lager i all evighet då..
Efter skatt, soc avgifter kan du räkna med att få behålla runt 50% av det du drar in..
*Edit*
Komplett.se säljer det spelet i X-Boxversion för 599:- över nätet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 24, 2002
whak wrote: Precis, ni som är negativa till min idé får gärna komma med bättre förslag. Vill helst driva någon typ av dator firma men det verkar ju redan vara fullt upptaget. 🙁
Introducera ett nytt nikotinfritt snus, koncentrera dig på ett bra pris, låt säga 15kr dosan.
September 19, 2002
Största problemet med datorrelaterade butiker är att du i början måste ha ett ganska stort startkapital. Att bygga upp ett ack så litet lager med komponenter är både DYRT och rätt farligt. Rätt som det är så har du tagit hem "fel" grejer som inte alla vill ha just för tillfället, vilket får till följd att de bara ligger & samlar damm & tappar värde, samtidigt som du inte får in mer pengar till att köpa in rätt prylar istället för. Datormarknaden bör man absolut inte försöka slå sig in på utan att ha jobbat i en datorbutik eller liknande först, det är mer att tänka på än vad man tror, oavsett storlek på företaget. Jag kan säga att efter några års arbetande på en datorbutik så fasar jag för om man någon gång skulle få för sig att starta ett sånt företag själv, det är VÄLDIGT mycket att tänka på, och ännu mer som kan gå fel.
Dessutom så är det väldigt dålig lönsamhet i sådana företag OM du inte säljer mycket till andra företag, typ personalköp och dylikt(Privatpersoner är en löjligt liten del i en lönsam datorbutiks inkomst ska ni veta, om du inte råkar äga antingen datorbutiken.se eller komplett, de har i princip hela marknaden i det stora hela vad gäller privatepersoner. Okej, Dell också.). Dessa ordrar är dock mycket svåra att få då de oftast har en leverantör som de kört på tidigare och är väldigt rädda för att ge nått nytt företag en chans.
Bara några heads up för de som tänkt tanken på att starta en datorbutik. 😉 Är ni sugna, så satsa i början på ett fåtal produkter som inte kräver någon service(monitorer tex har ju serviceföretag som sköter alla garantiärenden utan kostnad för butiken som sålde skärmen), och enbart web/telefonbaserad försäljning på en enda man i början. Sen om det går bra så kan man utöka eftersom, då har man både fått känna sig för litegrann samtidigt som man fått sig ett litet "rykte" som förhoppningsvis är positivt. Få produkter som DU inte behöver utföra service på ger oftast möjlighet att hålla extremt konkurrenskraftiga priser samt att kunden får snabb hjälp(= du får bra rykte även om det är ett annat företag som sköter allt jobb) och framförallt så kan du sköta allting själv i början så du kommer igång. Du ska ha en banbrytande idé & en skrämmande stor hög med stålar om du ska starta ett helt nytt företag med en eller flera anställda, om ni inte är ett par kompisar som äger företaget tillsammans och som kan jobba för existensminimum tills allt kommit igång.
Jaja, bara några tips från mig iaf, kanske mer riktat till datorbutiksfunderarna, men ändock så är det viktiga punkter som man ska tänka noga på. Fått en del av dessa tips från min nuvarande chef. Jag har själv gått i tankarna att starta eget faktiskt. Hoppas att ni törs ta steget, men se till att ni tänkt igenom allt noga innan ni startar eget, för er egen skull.
September 19, 2002
whak wrote: Tv-spelsbutik jag skall starta.
Men jag tackar för tipset endå.
Jo som jag skrev så var det ju kanske inte så riktat mot dig, det var ju nån som talade om datorbutik & dylikt, så jag tänkte bara skriva ett par rader, men det blev lite mer än så ser jag nu... :bgrin:
July 14, 2004
whak wrote: Ah okey, jo det är några som skrivit i tråden att dom skall öppna datorbutik. 😛
Fundera...noggrant på vad folk har sagt i den här tråden helst ska du väl ha gått handels eller annat,nån slags utbildning inom ekonomi iaf för att driva en butik. Mest för att jag tror man får en bra grund på företagsuppbyggande kunskaper där tror jag...
Lycka till...
men börja jääävligt litet...med bara några få varor som alla vill ha...
2 Guest(s)