Att vittna i rättegång|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Att vittna i rättegång
Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2009 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en fråga om att vittna i rättegång, eftersom att det verkar finnas många olika former och sätt...

Om en person har varit på förhör och senare blir kallad till att vittna. Men då känner sig hotad av den anklagade (eller den anklagades släktingar).

Vad gäller, kan man alltid vittna anonymt eller finns det tillfällen då man måste vara på plats i rättsalen.

Ja det är inte rätt forum egentligen, men någon här kanske har vittnat och varit med om samma situation...

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1231832
August 14, 2009 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

har varit i värre situation än ditt då jag var tvungen att flytta och fick skyddade personuppgifter sen dess.
Vad jag vet så måste du vittna men du behöver inte träffa personen som har hotat dig utan han/hon får sitta utanför rättsalen medans du vitnar. Det är bara den åtalades advokat som får vara kvar i salen då.
Jag rekomenderar att du ber att få prata med en "vittnesbiträde" dvs en advokat som hjälper dig med detta. Det är gratis och du har rätt till en om du ska vittna i en rättegång.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1231834
August 14, 2009 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Men är det verkligen krav på att man MÅSTE vittna ?

Man har ju hört vittnen som dragit sig ur helt och hållet ?

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1231840
August 14, 2009 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

du måste inte göra det, det är sant. det finns inget stöd för att tvinga någon vittna i vårt rättsystem så du har rätt där.
men om vi låter kriminella skrämma folk till tystnad vad får vi för samhälle då ?
till TS: stå på dig och vittna.
EDIT: Du kan få skydd av polisen men då ska du ringa och prata med utredaren som handhar fallet och berätta att du känner dig hotad. Det är väldigt viktigt att du gör det.
"Övergrepp i rättsak" heter det om du försöker hota nån till att ändra sitt vitnessmål och polisen prioriterar dessa brott stenhårt på sista tiden. Har själv fått grymt med stöd från deras sida så jag kan verkligen rekomendera dig att du tar kontakt med dom på 114 14 och berättar vad som hände som fick dig att känna dig hotad. Lycka till.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1231846
August 14, 2009 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

*hugs*

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
1231855
August 14, 2009 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

har inte vittnat själv någon gång, men däremot suttit som målsägande då mina vänninnor agerade vittnen. som jag har förstått det kan man inte vittna anonymt. antingen gör man det med sitt namn eller så gör man det inte alls. vet inte om man som vittne kan få sitta i ett annat rum och vittna och det hörs ut genom högtalare i salen, det hade jag som målsägande rätt att göra. men det är ju lite speciellt det där med att vara vittne, man svär ju under ed, det behöver varken åtalad eller målsägande.
som någon sa, du har rätt till ett vittnesstöd under rättegången och om du vill sitta hemma i lugn och ro och ta reda på mer innan så kan jag rekommendera rattegangsskolan.se, där finns det mesta. annars kan man alltid ringa och fråga, och är du orolig så är det klart att du kan få hjälp.
lycka till!

edit: menade förstås att den åtalade får sitta i ett annat rum..

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1231861
August 15, 2009 - 2:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm jag har för mig att man har vittnesplikt. Man måste alltså vittna om man blir kallad. Men det många som e hotade gör e att svära att dom har glömt bort allt.
Ingen annan än du själv vet ju säkrt om du kommer ihåg eller inte.
Men om du ljuger, alltså hittar på en annan historia, så åker du själv dit på det. Typ säger att det inte var snubben som sitter där som gjorde brottet eller så. Då e det bättre att bara säga att du har glömt.

MEN imo så ska man vittna o sätta dit idioterna i detta samhälle. Sverige e ju kriminellas safe haven. Sätt dit snubben o få polisen att skydda dig. O oftast e hot bara hot.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1231870
August 15, 2009 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Om man är hotad som vittne så är det ju förjäkligt men det finns inte så mkt man kan göra åt det.

Antingen vittna eller "glöm" i rättsalen.

Vad man gör är nog baserat utifrån hotet och vad för straff den/de åtalade kan få, i sverige har vi löjligt korta straff, får personen i fråga bara tex 5 år så är han ute efter 3, och kommer garanterat vara hämndlysten om hoten var legitima.

så svår fråga, vågar man lita på polisen som skyddar en för att den åtalade ska åka i fängelset, och är det värt det ? beror nog helt på vad den åtalade har gjort och straffet.

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1231885
August 15, 2009 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle vittna iklädd burka.

skämt åsido.
klart många känner att man inte helt kan lita på varken rättsystemet eller polisen som skydd.

http://www.polisen.se/Lagar-oc.....penlicens/

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1231923
August 16, 2009 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

det är väl bara att gå dit och vittna, efter att du har vittnat så är det ju avklarat och den åtalade har väl inget att vinna på att hota dig då? det ska väl vara före rättegången som man ska vara rädd om man är rädd. om nu inte den åtalade vill hämnas i efterhand. vad rör det sig om för brott egentligen? mord, misshandel, rån?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1231933
August 16, 2009 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej. Vittnar titt som tätt.

Är det rädsla eller har någon verkligen uttalat ett hot?
Att känna sig rädd första gången brukar oftast bara vara nervositet. I första hand ska du vända dig till polisen, de kommer sedan att antigen hjälpa dig eller peka dig i rätt riktning.. tror BOJ kan erbjuda viss hjälp också.

Att hota någon för att denna ska vittna är övergrepp i rättssak. Att hota någon efter att denna vittnat är detsamma.

Jag går alltid själv till tingsrätten. Du, bör ta med dig någon.

Det är lag på att du måste vittna. Du kan vittna via telefon, men har aldrig hört någon som gjort detta(om du ex. är utomlands). Vittnar du inte, så blire böter. Därefter kallar dom dig igen, och sedan igen och tillslut kan polisen komma och hämta dig. (har för mig det, ska försöka leta upp nån kallelse här).

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1231948
August 16, 2009 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [...] Det är lag på att du måste vittna. Du kan vittna via telefon, men har aldrig hört någon som gjort detta(om du ex. är utomlands). Vittnar du inte, så blire böter. Därefter kallar dom dig igen, och sedan igen och tillslut kan polisen komma och hämta dig. (har för mig det, ska försöka leta upp nån kallelse här).

Vittna via telefon gjorde väl Kristoffer Schollin i Piratebay-rättegången... :bok:
Kanske inte räknas som vittne dock? :/

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1231951
August 16, 2009 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

när jag inte kunde komma på en rättegång senast då jag skulle vara utomlands när rättegången skulle vara så var det tal om att jag skulle få vittna via telefon, men jag slapp 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1231971
August 17, 2009 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle följt Kamikazepilot råd och hört med någon som sysslar med detta till vardags.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1232133
August 19, 2009 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar!

Det är inte jag som ska vittna utan en tjejkompis...
Brottet är misshandel på henne och hennes tjejkompis. Det är en klyddig historia, men kort sagt så känner hon sig hotad personligen och mot sin familj eftersom att personen som begått brottet är en grövre brottsling med kontakter.

Denna person har även andra brott som den kommer bli åtalad för, grov misshandel, rån, osv.

Hon är alltså rädd för sin och sin familjs skull. Förmodligen kommer personen åka i fängelse ett tag, men eftersom att denna har kontakter utanför så är hotet inte över.

Anledningen till att jag frågade här var för att få lite personliga reflektioner från folk som kanske varit med om samma sak.

Vi får se hur det hela utspelar sig, hon har ju varit i kontakt med både polisen och advokat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL