September 5, 2001
Gueno wrote:
[quote=Edhunter]Gueno: va det inte du som inte kunde förstå varför man skulle ha turbo på bilen, drar bara möe mer soppa.
Jag var liten och oerfaren då.. 🙄
Åsså retar jag ju mig på saab som inte kan bygga en vettig motor utan välger att sätta dit en turbo istället.
Att BMW har slutat med turbo är vad jag har förstått inte nödvändigt i deras motorer.
Behövs det en turbo i en 400 hästars V8 eller i en 343 hästars 6:a?
Svaret än nej.
Det är onödigt, effekten räcker gott och väl och folk utan körvana skulle mer största sannorlighet hamna i diket.
Saab kommer...var så säker 😉 läste i en motortidning här om dagen att dom hålle rpå att utveckal en V6 med biturbo, låter ju rätt trevligt om man säger så, sen när dom börjat sammarbeta med Subaru å "fått tillgång" till deras überliga 4-hjulsdrift. Så kan vi nog räkna med saab, (de skall förövrigt bygga 3st modeller på Imprezans bottenplatta så ett par modeller till kommer:)
sen till BMW 😉 jo det behövs en turbo i alla de motorer du nämnde, varför nöja sig med 400 när man kan få ungefär 480 häst om man bara lägger till en liten enkel turbo? skadar ju inte om man säger så, turbo gör ju som sagt mer effekt men det gör åxå bilen roligare att köra, blir ett h-vetes drag när den börjar jobba:)
June 3, 2001
Edhunter wrote: varför nöja sig med 400 när man kan få ungefär 480 häst om man bara lägger till en liten enkel turbo
..som kommer öka brensleförbrukningen ännu mer.. en M5 (orginal) drar runt 5-6 liter milen vid fullt gaspådrag.
Ett varv på ringen skulle då kosta ca 3-400 kronor (soppa + slitage på bromsar, däck, motor och körning på ringen (ca 120 svenska kronor) inräknat).
Vill man då köra 11 varv innan maskinen tuggar sönder biljetten (12 varv men då får man ingen sovenir att ta med hem).
Man får 500 hk om man sätter i ett chip, luftfilter och byter avgassystem.. 😛 🙄
Sett exempel på det.
Själv föredrar jag kompressor då det blir bättre ljud och en bättre effektkurva.
Men.. min dröm är att turbokonvertera en M3:a, det sticker jag inte under stolen med.
När saab kommer med 4WD så är det 5WD som gäller.. va så säker, tekniken går framåt. 🙄
Försök inte få mig att gå över till eller börja gilla saab.. för det kommer aldrig att hända. 🙂
Edit:
Detta är det enda vettiga man kan göra med en saab.. 🙄
September 5, 2001
Gueno wrote: [quote=Edhunter]varför nöja sig med 400 när man kan få ungefär 480 häst om man bara lägger till en liten enkel turbo
..som kommer öka brensleförbrukningen ännu mer.. en M5 (orginal) drar runt 5-6 liter milen vid fullt gaspådrag.
Ett varv på ringen skulle då kosta ca 3-400 kronor (soppa + slitage på bromsar, däck, motor och körning på ringen (ca 120 svenska kronor) inräknat).
Vill man då köra 11 varv innan maskinen tuggar sönder biljetten (12 varv men då får man ingen sovenir att ta med hem).
Man får 500 hk om man sätter i ett chip, luftfilter och byter avgassystem.. 😛 🙄
Sett exempel på det.
Själv föredrar jag kompressor då det blir bättre ljud och en bättre effektkurva.
Men.. min dröm är att turbokonvertera en M3:a, det sticker jag inte under stolen med.
När saab kommer med 4WD så är det 5WD som gäller.. va så säker, tekniken går framåt. 🙄
Försök inte få mig att gå över till eller börja gilla saab.. för det kommer aldrig att hända. 🙂
Edit:
Detta är det enda vettiga man kan göra med en saab.. 🙄
jo men det med en M5... det är änna nått ma nvet om när man köper den, å dom som köper en M5 har pengar, annars skaffar man inte en M5, så enkelt är det, så då skadar det inte om de satt på en turbo. vissa turbo maskiner drar till och med mindre bränsle än icke turbo i och med att den går på mer luft än en icke turbo gör...
försöker inte få dig att gilla saab, för mig är det totalt ointressant om du gillar saab lr inte, bara nämnde det å får dom riktig fart på den så skulle den kunna dra rätt många fordon med märket BMW ska du se;) själv gillar jag inte att jämföra Saab å BMW eftersom BMW är överlägsna, å vore dom inte det vore det skandal. Säger bara att SAAB änterligen har fattat att man inte överlever som bil producent med endast 2st bilmodeller att sälja. Men räkna ut själv säg att du har en bil av okänt märke (idetta fallet en saab men det vet du inte om 😉 ) du får bara reda på att den har en V6:a med dubbla turbo som ger den 300-350hk, bra vrid och lätt bil som även har en av världens bästa och mest välfungrenade fyrhjulsdrift. Detta låter, ialla fall i mina öron som en ren dröm bil (med lätt bil menar jag självklart 9-2:an som skall komma till Europa efter USA). Den skulle kunna ge väldigt många bilar en match på alla slags tävlings former Street Race bonne rally, you name it;)
June 3, 2001
Edhunter wrote: [vissa turbo maskiner drar till och med mindre bränsle än icke turbo i och med att den går på mer luft än en icke turbo gör...
Beror lite på bilen i överlig oxå..
Hur mycket drar en saab, 0,8-1l/m?
Iallafall.. Lupon drar 0,35-0,40 (turbodisel).
Farsan hade en Volvo 960, rak 6:a, 200 kusar (ingen turbo).. den jäveln drog nära 2 liter milen.. :cy:
BMW tolvan drar ca 1,2-1,4 vid blandad körning.
Hmm.. tycker vi lämnar det här.. vi har glidigt ifrån ämnet rätt så regält.
June 17, 2001
Edhunter wrote: är det bara 200hk i en urquattro?! trodde det va möe mer, får kolla på en Cosworth åxå 😉
Gueno: va det inte du som inte kunde förstå varför man skulle ha turbo på bilen, drar bara möe mer soppa. nått sånt sa du, men det är väll bara för att BMW inte kan bygga turbo apparater 😛 dom klarar sig ju bra ändå i och för sig men jag hatar att dom i München är så UUUBERLIGT dumma mellan öronen å inte sätter dit en trubo, inte ens M modellerna har ju det :/
Du drar alla Münchenbor över samma kant? Min Mor bor i München... 😉
Alla har vi lite olika erfarenheter av bilar och alla gillar vi olika bilar. Detta är ju en fördel för bilmarknaden, för annars hade vi alla bara haft en ända bil att åka runt i. Personligen föredrar jag tyskt, BMW, Audi och Porsche. Vad det gäller Turbo på bilar så spelar det ingen roll för min del. Känns ifs lite som Viagra med Turbo... Det ska vara ren råkraft (BMW) 😉
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
June 17, 2001
PaiN wrote: för att vara petig, att 4 av 3 bmws med turbo finns i lilla sverige har jag svårt att tro. Jag förstod dock vad du menade, men det gick att tolka på två sätt 😛 ...så jag gjorde det 😉
Han skrev inte att det fanns 3 av 4 i Sverige. Han skrev att det max fanns 3 st, max 4 st Sverige. 😉
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
September 5, 2001
Gueno wrote: [quote=Edhunter][vissa turbo maskiner drar till och med mindre bränsle än icke turbo i och med att den går på mer luft än en icke turbo gör...
Beror lite på bilen i överlig oxå..
Hur mycket drar en saab, 0,8-1l/m?
Iallafall.. Lupon drar 0,35-0,40 (turbodisel).
Farsan hade en Volvo 960, rak 6:a, 200 kusar (ingen turbo).. den jäveln drog nära 2 liter milen.. :cy:
BMW tolvan drar ca 1,2-1,4 vid blandad körning.
Hmm.. tycker vi lämnar det här.. vi har glidigt ifrån ämnet rätt så regält.
du kan ju inte jämföra en Bensin och en diesel, då självklart Dieseln drar mindre.
tänkte mer att i stan så komemr turbo bilen dra mer pga att ma nväxlar å varvar lite mer där än på landsvägen men när du kör på landsväg så ligger du inte å växlar ner styup i kvarten utan ligger på ett varvtal och varierar inte så mkt, då blir det mer luft som motorn får i sig vilket både ger effekt men åxå i vissa fall får NER bränsle förbrukningen, har absolut inget emot BMW (tvärt om) men tycker dom kunde erbjuda turbo på vissa modeller, har dom inte en 330 modell med turbo? Xi lr va den heter?
men som du sa glidit ifrån ämnet lite:) jag har nog sagt det innan men ärligt...200hk i en Urwuattro är klent, hk gör ju inte allt men en hel del ialla fall:) trodde det va betydligt mer, nån som vet va man kan få upp dom i med normal svensson trimning? (alltså inga dragster grejer här inte 😉 man skall inte behöva förstärka bilen etc
April 2, 2003
Edhunter wrote: [quote=Gueno][quote=Edhunter][vissa turbo maskiner drar till och med mindre bränsle än icke turbo i och med att den går på mer luft än en icke turbo gör...
Beror lite på bilen i överlig oxå..
Hur mycket drar en saab, 0,8-1l/m?
Iallafall.. Lupon drar 0,35-0,40 (turbodisel).
Farsan hade en Volvo 960, rak 6:a, 200 kusar (ingen turbo).. den jäveln drog nära 2 liter milen.. :cy:
BMW tolvan drar ca 1,2-1,4 vid blandad körning.
Hmm.. tycker vi lämnar det här.. vi har glidigt ifrån ämnet rätt så regält.
du kan ju inte jämföra en Bensin och en diesel, då självklart Dieseln drar mindre.
tänkte mer att i stan så komemr turbo bilen dra mer pga att ma nväxlar å varvar lite mer där än på landsvägen men när du kör på landsväg så ligger du inte å växlar ner styup i kvarten utan ligger på ett varvtal och varierar inte så mkt, då blir det mer luft som motorn får i sig vilket både ger effekt men åxå i vissa fall får NER bränsle förbrukningen, har absolut inget emot BMW (tvärt om) men tycker dom kunde erbjuda turbo på vissa modeller, har dom inte en 330 modell med turbo? Xi lr va den heter?
men som du sa glidit ifrån ämnet lite:) jag har nog sagt det innan men ärligt...200hk i en Urwuattro är klent, hk gör ju inte allt men en hel del ialla fall:) trodde det va betydligt mer, nån som vet va man kan få upp dom i med normal svensson trimning? (alltså inga dragster grejer här inte 😉 man skall inte behöva förstärka bilen etc
urquattron har 220hk 😉 lite mer än 200 iaf.. hur Nm kurvan ser ut vet jag dock inte..
March 17, 2002
skiroy wrote: [quote=[NH] WIGGER]Det ska vara ren råkraft (BMW)
Men så vet man också vad som händer när du hanterar "ren råkraft" 🙂
Oj oj oj...
Nu ska vi inte dra upp Wiggers gamla minnen 😛
Hur kan turbon öka bränsleförbrukningen?
Då den egentligen bara tvingar in mer luft?
Oldschool member since 2002.
June 17, 2001
skiroy wrote: [quote=[NH] WIGGER]Det ska vara ren råkraft (BMW)
Men så vet man också vad som händer när du hanterar "ren råkraft" 🙂
Oj, den var giftig...
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
September 5, 2001
Turbo gör så att motorn suger in mer luft vilket gör att motorn får mer kraft, varvtalet övar snabbare än utan och ju mer du varvar desto mer soppa drar det 😉
själv skullejag inte tacka nej till en Urquattro eller Sierra Cosworth tyvärr bara drömmar å sen när man får pengar så blir det inga bilar från 80-talet kan jag ju tala om 😉
2 Guest(s)